Högtalare sökes till subwoofer

Permalänk
Medlem

Högtalare sökes till subwoofer

Hej, har en B2.27 subwoofer som funkar perfekt, men högtalarna jag hitta hemma fungerar inte lika bra och börjar "raspa" när jag drar upp volymen lite.

Söker alltså ett par högtalare som skulle fungera bra med suben, men helst under tusenlappen. Kan tillägga att jag helst ska kunna köra dettta utan någon förstärkare och köra allt genom pc.
Uttag osv på bilden neden

http://gyazo.com/6abfa4920f04d041fcb2c8c5277c17aa

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D CPU: Intel i5 4670K GPU: GTX 780 msi tf SLI RAM: Dominator Platinum 8GB 1866MHz Moderkort: Gigabyte G1.Sniper M5 Kylare: Corsair H100i PSU: Corsair AX760i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danbo:

Hej, har en B2.27 subwoofer som funkar perfekt, men högtalarna jag hitta hemma fungerar inte lika bra och börjar "raspa" när jag drar upp volymen lite.

Söker alltså ett par högtalare som skulle fungera bra med suben, men helst under tusenlappen. Kan tillägga att jag helst ska kunna köra dettta utan någon förstärkare och köra allt genom pc.
Uttag osv på bilden neden

http://gyazo.com/6abfa4920f04d041fcb2c8c5277c17aa

Du har tur, en sub rekommenderas till dessa.
Du kan omöjligt få nått bättre än dom för under en tusenlapp.
EDIT: Ser nu att det är begränsat lager. Så passa på isådanafall
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Du har tur, en sub rekommenderas till dessa.
Du kan omöjligt få nått bättre än dom för under en tusenlapp.
/Lifooz

Dessa är tillverkad exklusivt för en kund(distributör) i Norge med specialutföranden.

Cougar-dist i Norge..
Jag dog lite

Ja, det blir nog inte bättre än så.

Finns även matchande men lite mindre cougar-kompakthögtalare

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Du har tur, en sub rekommenderas till dessa.
Du kan omöjligt få nått bättre än dom för under en tusenlapp.
EDIT: Ser nu att det är begränsat lager. Så passa på isådanafall
/Lifooz

Skrivet av EyeNEye:

Dessa är tillverkad exklusivt för en kund(distributör) i Norge med specialutföranden.

Cougar-dist i Norge..
Jag dog lite

Ja, det blir nog inte bättre än så.

Finns även matchande men lite mindre cougar-kompakthögtalare

Inte så inne i det här med ljud osv, men får man med en eller två högtalare för det priset?
Tack för hjälpen!

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D CPU: Intel i5 4670K GPU: GTX 780 msi tf SLI RAM: Dominator Platinum 8GB 1866MHz Moderkort: Gigabyte G1.Sniper M5 Kylare: Corsair H100i PSU: Corsair AX760i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danbo:

Inte så inne i det här med ljud osv, men får man med en eller två högtalare för det priset?
Tack för hjälpen!

Det borde vara två, med tanke på att det står 995:-/par

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danbo:

Inte så inne i det här med ljud osv, men får man med en eller två högtalare för det priset?
Tack för hjälpen!

Tittar du på priset så står det 995kr / par

Dvs. du får två högtalare för 995 kr
Eller 595 kr för två mindre.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Tittar du på priset så står det 995kr / par

Dvs. du får två högtalare för 995 kr
Eller 595 kr för två mindre.

Borde jag tänkt på
Kan va en dum fråga, men ger de mindre en stor skillnad i ljud jämfört med dem stora? Hade varit skönt att få plats över, men om de stora är bättre kanske de blir dem ändå.

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D CPU: Intel i5 4670K GPU: GTX 780 msi tf SLI RAM: Dominator Platinum 8GB 1866MHz Moderkort: Gigabyte G1.Sniper M5 Kylare: Corsair H100i PSU: Corsair AX760i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danbo:

Borde jag tänkt på
Kan va en dum fråga, men ger de mindre en stor skillnad i ljud jämfört med dem stora? Hade varit skönt att få plats över, men om de stora är bättre kanske de blir dem ändå.

Jag skulle nog ha kört på dom större, alltid gött att ha lite extra krut.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Om du ska köra "utan förstärkare" så behöver du aktiva högtalare.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Om du ska köra "utan förstärkare" så behöver du aktiva högtalare.

Menar du att http://www.ljudfokus.se/produkt/proson-siberian-baby-sb-1qssvart-pianolack-leopard-monster/6659/ inte kommer funka?

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D CPU: Intel i5 4670K GPU: GTX 780 msi tf SLI RAM: Dominator Platinum 8GB 1866MHz Moderkort: Gigabyte G1.Sniper M5 Kylare: Corsair H100i PSU: Corsair AX760i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Om du ska köra "utan förstärkare" så behöver du aktiva högtalare.

Men hans sub har ju utgångar för 2st högtalare sammanlagt.

Oroa dig inte, din sub har som jag nämnde redan 2st utgångar.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Men hans sub har ju utgångar för 4st högtalare sammanlagt.

Oroa dig inte, din sub har som jag nämnde redan 4st utgångar.
/Lifooz

Okej, inte så kunnig och blir lite fundersam Men det jag tänkte.
Då blir det nog antingen dem stora eller små.

Tack för hjälpen!

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D CPU: Intel i5 4670K GPU: GTX 780 msi tf SLI RAM: Dominator Platinum 8GB 1866MHz Moderkort: Gigabyte G1.Sniper M5 Kylare: Corsair H100i PSU: Corsair AX760i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Men hans sub har ju utgångar för 2st högtalare sammanlagt.

Oroa dig inte, din sub har som jag nämnde redan 2st utgångar.
/Lifooz

Skrivet av Danbo:

Okej, inte så kunnig och blir lite fundersam Men det jag tänkte.
Då blir det nog antingen dem stora eller små.

Tack för hjälpen!

Jag har då aldrig sett en subwoofer med en lågnivå-ingång (mono) som agerar förstärkare och driver ett par stereohögtalare.

Det normala är att subwoofers har högnivåingångar och snor de låga frekvenserna och skickar vidare resten i högnivåutgångarna.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Men hans sub har ju utgångar för 2st högtalare sammanlagt.

Oroa dig inte, din sub har som jag nämnde redan 2st utgångar.
/Lifooz

Men... det där är ju bara högnivåingångarna på subben...

För att du inte ska göra fel. Svara på dessa frågor:
Har du en förstärkare förutom din subwoofer?
Vad hade du för högtalare innan?

Här är hans sub på prisjakt: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=454

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lifooz:

Men hans sub har ju utgångar för 2st högtalare sammanlagt.

Oroa dig inte, din sub har som jag nämnde redan 2st utgångar.
/Lifooz

Men den har inga slutsteg för att driva några toppar
Man kopplar alltså in den via högnivå och vidare till topparna.

Jag förstår inte riktigt varför man vill ha så extremt små och billiga toppar om man ändå har en Audioprobas, ett par passiva toppar för 1500-2000kr + förstärkare är mer passande, eller aktiva i motsvarande klass.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Jag har då aldrig sett en subwoofer med en lågnivå-ingång (mono) som agerar förstärkare och driver ett par stereohögtalare.

Det normala är att subwoofers har högnivåingångar och snor de låga frekvenserna och skickar vidare resten i högnivåutgångarna.

Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Men... det där är ju bara högnivåingångarna på subben...

För att du inte ska göra fel. Svara på dessa frågor:
Har du en förstärkare förutom din subwoofer?
Vad hade du för högtalare innan?

Här är hans sub på prisjakt: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=454

Skrivet av mrqaffe:

Men den har inga slutsteg för att driva några toppar
Man kopplar alltså in den via högnivå och vidare till topparna.

Jag förstår inte riktigt varför man vill ha så extremt små och billiga toppar om man ändå har en Audioprobas, ett par passiva toppar för 1500-2000kr + förstärkare är mer passande, eller aktiva i motsvarande klass.

Jag hittade subwoofern hemma, och söker bara ett par högtalare som fungerar bra. De måste inte vara i samma klass som suben då jag inte hade tänkt lägga ner allt för mycket pengar.

Som sagt är jag inte så kunnig, så inte riktigt vad jag kommer behöva.

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D CPU: Intel i5 4670K GPU: GTX 780 msi tf SLI RAM: Dominator Platinum 8GB 1866MHz Moderkort: Gigabyte G1.Sniper M5 Kylare: Corsair H100i PSU: Corsair AX760i

Permalänk
Skrivet av Danbo:

Jag hittade subwoofern hemma, och söker bara ett par högtalare som fungerar bra. De måste inte vara i samma klass som suben då jag inte hade tänkt lägga ner allt för mycket pengar.

Som sagt är jag inte så kunnig, så inte riktigt vad jag kommer behöva.

Jag upprepar:

Har du en förstärkare förutom din subwoofers inbyggda. Alltså en annan, typ en sån med radio på och ingångar för cd, tv osv..?

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danbo:

Jag hittade subwoofern hemma, och söker bara ett par högtalare som fungerar bra. De måste inte vara i samma klass som suben då jag inte hade tänkt lägga ner allt för mycket pengar.

Som sagt är jag inte så kunnig, så inte riktigt vad jag kommer behöva.

Dina gamla högtalare hade antingen inbyggd förstärkare redan, eller så hade du en separat förstärkare.

I datorvärlden är det vanligt att subwoofers också är förstärkare till små skithögtalare - men din subwoofer är från hi-fi-världen och ska kopplas till en förstärkare.

Så mellan dator och högtalare behöver du en förstärkare och sen finns det två sätt att ansluta sub-woofern till förstärkaren (beroende på förstärkare).

Du behöver besluta ifall du ska köpa ett datororienterat ljudpaket (och inte använda din audio pro-sub) eller om du ska köpa separat förstärkare och separata högtalare.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Jag upprepar:

Har du en förstärkare förutom din subwoofers inbyggda. Alltså en annan, typ en sån med radio på och ingångar för cd, tv osv..?

Nej, det har jag inte

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D CPU: Intel i5 4670K GPU: GTX 780 msi tf SLI RAM: Dominator Platinum 8GB 1866MHz Moderkort: Gigabyte G1.Sniper M5 Kylare: Corsair H100i PSU: Corsair AX760i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Dina gamla högtalare hade antingen inbyggd förstärkare redan, eller så hade du en separat förstärkare.

I datorvärlden är det vanligt att subwoofers också är förstärkare till små skithögtalare - men din subwoofer är från hi-fi-världen och ska kopplas till en förstärkare.

Så mellan dator och högtalare behöver du en förstärkare och sen finns det två sätt att ansluta sub-woofern till förstärkaren (beroende på förstärkare).

Du behöver besluta ifall du ska köpa ett datororienterat ljudpaket (och inte använda din audio pro-sub) eller om du ska köpa separat förstärkare och separata högtalare.

Okej, tackar för ett så tydligt svar
Hur kommer jag billigast undan med detta då? Vad jag sett så är förstärkare rätt så dyra.

EDIT: vill alltså använda den suben jag har just nu

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D CPU: Intel i5 4670K GPU: GTX 780 msi tf SLI RAM: Dominator Platinum 8GB 1866MHz Moderkort: Gigabyte G1.Sniper M5 Kylare: Corsair H100i PSU: Corsair AX760i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danbo:

Okej, tackar för ett så tydligt svar
Hur kommer jag billigast undan med detta då? Vad jag sett så är förstärkare rätt så dyra.

EDIT: vill alltså använda den suben jag har just nu

Om du har plats kan du hitta någon billig hemmabio-receiver. Går säkert att hitta billigt eller gratis begagnat. Jag tror jag har någon liggande här i Täby som jag plockade från skroten

edit: skroten = återvinningsrummet. Man förvånas verkligen över vad folk kastar.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Danbo:

Okej, tackar för ett så tydligt svar
Hur kommer jag billigast undan med detta då? Vad jag sett så är förstärkare rätt så dyra.

EDIT: vill alltså använda den suben jag har just nu

Ska du driva det från en dator ? I så fall skaffa vilka små datorhögtalare som helst du gillar och låt datorn driva både sub och toppar via ljudkortet, det har separata utgångar för det, annars kan du köpa beg hifi på nån lokal secondhandbutik eller annonser eller kanske nån lite bättre aktiv monitorhögtalare om du vill ha nytt med bättre ljud än datorsystem brukar ha.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ska du driva det från en dator ? I så fall skaffa vilka små datorhögtalare som helst du gillar och låt datorn driva både sub och toppar via ljudkortet, det har separata utgångar för det, annars kan du köpa beg hifi på nån lokal secondhandbutik eller annonser eller kanske nån lite bättre aktiv monitorhögtalare om du vill ha nytt med bättre ljud än datorsystem brukar ha.

Ohh. Tänkte inte på att sub pre-out finns på ljudkorten. #Brainfart

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ska du driva det från en dator ? I så fall skaffa vilka små datorhögtalare som helst du gillar och låt datorn driva både sub och toppar via ljudkortet, det har separata utgångar för det, annars kan du köpa beg hifi på nån lokal secondhandbutik eller annonser eller kanske nån lite bättre aktiv monitorhögtalare om du vill ha nytt med bättre ljud än datorsystem brukar ha.

Skrivet av Igelkott:

Ohh. Tänkte inte på att sub pre-out finns på ljudkorten. #Brainfart

Jag skulle alltså kunna koppla högtalare + sub till mitt ljudkort?
Måste jag använda aktiva högtalare då eller skulle t.ex. http://www.ljudfokus.se/produkt/proson-siberian-baby-sb-1qssvart-pianolack-leopard-monster/6659/ fungera?

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D CPU: Intel i5 4670K GPU: GTX 780 msi tf SLI RAM: Dominator Platinum 8GB 1866MHz Moderkort: Gigabyte G1.Sniper M5 Kylare: Corsair H100i PSU: Corsair AX760i

Permalänk

Måste vara aktiva i så fall.

Vidare kan du ju använda vilken förstärkare och högtalarkombo som helst. Du kopplar in subben mellan förstärkare och högtalare i så fall.

Eller om du kikar på en aktiv högtalare med sub pre out. Säkert vettigast.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Danbo:

Jag skulle alltså kunna koppla högtalare + sub till mitt ljudkort?
Måste jag använda aktiva högtalare då eller skulle t.ex. http://www.ljudfokus.se/produkt/proson-siberian-baby-sb-1qssvart-pianolack-leopard-monster/6659/ fungera?

De högtalarna kräver en separat förstärkare, skaffar du det går de att använda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De högtalarna kräver en separat förstärkare, skaffar du det går de att använda.

Någon liten förstärkare som denna + högtalarna hade alltså fungerat?
http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-d-amp-forstarkare-m...

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D CPU: Intel i5 4670K GPU: GTX 780 msi tf SLI RAM: Dominator Platinum 8GB 1866MHz Moderkort: Gigabyte G1.Sniper M5 Kylare: Corsair H100i PSU: Corsair AX760i

Permalänk
Skrivet av Danbo:

Någon liten förstärkare som denna + högtalarna hade alltså fungerat?
http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-d-amp-forstarkare-m...

Absolut!

Här har du även en aktiv högtalare med utgång för subwoofer. Nackdelen med dessa är att dom bara har en ljudingång. Väljer du en separat förstärkare kan du ju ofta koppla in flera källor och växla mellan desaa.
https://www.hifiklubben.se/hogtalare/aktiva-hogtalare-till-t....

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Absolut!

Här har du även en aktiv högtalare med utgång för subwoofer. Nackdelen med dessa är att dom bara har en ljudingång. Väljer du en separat förstärkare kan du ju ofta koppla in flera källor och växla mellan desaa.
https://www.hifiklubben.se/hogtalare/aktiva-hogtalare-till-t....

Tror du att subwoofern fungerar bättre om jag kopplar in den i dess högtalare eller direkt till datorn?

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D CPU: Intel i5 4670K GPU: GTX 780 msi tf SLI RAM: Dominator Platinum 8GB 1866MHz Moderkort: Gigabyte G1.Sniper M5 Kylare: Corsair H100i PSU: Corsair AX760i

Permalänk

Om du vill intressera dig lite till:

Jämför lite olika högtalare som du tycker passar in i din prisgrupp. Jag tycker du bör hålla koll på två saker.
Känslighet bör bara 90db eller högre eftersom d-ampen lämnar ganska lite effekt.
Frekvensomfånget bör vara från högst 80hz och uppåt. Alltså 50-20.000 är bättre än 90-20.000.
Detta för att du lättare ska kunna matcha in subben.

Sedan ska det ju låta bra också, men det är svårt att lista ut bakom skärmen.

Visa signatur

.:bjorn