Installera ssd utan att påverka gamla hdd

Permalänk
Medlem

Installera ssd utan att påverka gamla hdd

Hej!

Tänkte installera windows på en ny ssd. Har för tillfället inte möjlighet att kopiera över filer osv från gamla hårddisken och får därför vänta att formatera den.

(Jag vill kunna boota från min gamla hårddisk vid ett annat tillfället och överföra filer till en extern hårddisk för att sedan lägga över till ssdn, därefter formatera hdd och använda som sekundär disk)

Om jag monterar ssd och bootar från den (installerar windows) kommer jag fortfarande att kunna boota från min gamla hårddisk (den har windows)?

Bör jag koppla ut min hdd vid installation av ssd?
Inga problem att aktivera AHCI?

Tacksam för svar, och kan förtydliga om något är oklart...

Permalänk
Medlem

IMHO Koppla ut den gamla HDDn under installation för att göra det enkelt för dig. När du är klar med windows installationen koppla in den igen. Sen väljar du i BIOS/UEFI boot meny vilken HDD du ska boota ifrån.

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Skydrumz:

Hej!

Tänkte installera windows på en ny ssd. Har för tillfället inte möjlighet att kopiera över filer osv från gamla hårddisken och får därför vänta att formatera den.

(Jag vill kunna boota från min gamla hårddisk vid ett annat tillfället och överföra filer till en extern hårddisk för att sedan lägga över till ssdn, därefter formatera hdd och använda som sekundär disk)

Om jag monterar ssd och bootar från den (installerar windows) kommer jag fortfarande att kunna boota från min gamla hårddisk (den har windows)?

Bör jag koppla ut min hdd vid installation av ssd?
Inga problem att aktivera AHCI?

Tacksam för svar, och kan förtydliga om något är oklart...

Japp, du behöver koppla ur din HDD under OS:installation. Ska du köra ditt gamla OS så kan du även få koppla ur din SSD om inte ordningen på start/boot-enheterna ändras i bios/UEFI. Detta ska för övrigt även göras om du kopplar in din HDD efter installationen av SSD:n. Den disk som ska startas det OS du vill ha ska alltid vara den som först bootas/startas i ordningen i bios/UEFI:n.

Hoppas jag gör det tydligt för dig, om inte fråga igen.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Koppla ur HDD'n innan installation. Då kommer du ha bootloader på både SSD och HDD.
Du väljer i BIOS vilken den ska boota ifrån sen när båda är inkopplade (kolla gärna hur det funkar innan du sätter igång, kanske inte går på din dator)

Edit: lite långsam idag

Permalänk
Medlem

Då känner jag mig säkrare.
Återkommer om nått går snett..

Permalänk
Medlem

Allt gick bra.
Däremot verkar det inte funka att specifikt vilken hårddisk att boota från i bios, välja "generellt" Hard disk.
I boot menyn istället så kommer enheterna upp så jag kan välja ssdn.
Men men, ska luska vidare...

Edit: Kommer inte in på internet, ethernet alltså.
Vilka drivrutiner behöver fixas?
Moderkort
Gigabyte Z68AP-D3