AMD tar bort Bulldozer-specifika instruktioner från kommande Zen

Permalänk
Medlem

AM3 och FM2+ chip tillverkas ju på olika linjer med olika tekniker om jag inte minns fel.

Det är alltså tillräckligt jobbigt och kostsamt att optimera Excevator för AM3. Även om de gör det så skulle Intel ändå gör bättre desktop chip som det är alltså är det döfött. Enda de kan göra tills ZEN är att sänka priserna på de AM3 som finns på marknaden.

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Ska bli spännande och se vad AMD kockat ihop.

Men 2 år till lansering är det väl inte?

Skulle den inte komma 2016?

En fördel med att linux är kung när det gäller serveroperativ är att du kan följa utvecklingen. Processortillverkarna lägger in stöd för nya finesser och instruktioner i gcc och gas (assemblern i binutils). T.ex. finns stöds för skylakes vektorinstruktioner på 512 bitars register i gcc 5.

Så var din egen detektiv!

Permalänk
Skrivet av ElonB:

Alltid trevligt att se NSA uppdatera deras nummergeneratorer.

Ingen fara om du kör linux, teddy ts'o släpper inga jävla skitinstruktioner över bron.

Permalänk
Skrivet av CamelCase:

En fördel med att linux är kung när det gäller serveroperativ är att du kan följa utvecklingen. Processortillverkarna lägger in stöd för nya finesser och instruktioner i gcc och gas (assemblern i binutils). T.ex. finns stöds för skylakes vektorinstruktioner på 512 bitars register i gcc 5.

Så var din egen detektiv!

Va? citerade du rätt nu?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Haibane:

Just med CPUer och instruktioner ser jag det som nästan som en ren nödvändighet. Hela tankesättet med en ISA är just att all programvara skall kunna köra på processorn oavsett makare. Övriga arkitektoniska likheter kan nog ganska enkelt förklaras med att både Intels och AMDs provessorer är generalla processorer som skall köra snarlika arbetslaster.

Om vi ska ge oss in i disskusionen kring vem som gör billiga kopior av vem så tycker jag att man istället skall se till "features". Ett ypperligt exempel på detta är i mina ögon AMDs grafikkort. Förvisso skiljer sig Nvidias och AMDs grafikkort åt sett till arkitekturen, men de stödjer i regel samma gränssnitt (DX/OpenGL). Tittar man istället på "features" så ser man snabbt att Nvidia varit pionjärer med physx, CUDA, G-sync, Dynamic super resolution, Shadow play (vad jag kommer på på rak arm). I samtliga fall har AMD magiskt kommit med en identisk/snarlik feature någon/några månader efter.

Visst har AMD haft sina stunder, Mantel t.ex var väldigt trevligt, men mig veterligen tippar innovations-vågen med åt Nvidias håll, i alla fall på senare år. Att Nvidia sedan inte alls får credds för sina inovationer beror på att de ofta låser dem till sina produkter, säg vad man vill om det.

Trevlig läsning som vanligt Yoshman

Eftersom mantle är grunden för Vulkan så hävdar jag att det väger över för AMD. Vulkan är TVEKLÖST det viktigaste som presenterats i vinter!!

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Va? citerade du rätt nu?

Det ser lite konstigt ut. Men det viktiga är att du själv kan angöra om 2016 är ett rimligt tidsmål med tanke på om saker o ting är på plats i utvecklingsverktyg som gcc o llvm. Det är LÅÅÅNGA ledtider på såna här saker.

Blev det klarare nu?

Permalänk
Skrivet av CamelCase:

Det ser lite konstigt ut. Men det viktiga är att du själv kan angöra om 2016 är ett rimligt tidsmål med tanke på om saker o ting är på plats i utvecklingsverktyg som gcc o llvm. Det är LÅÅÅNGA ledtider på såna här saker.

Blev det klarare nu?

jaha jo jo, men AMD själva påstår ju Q3 2016, sen vad som är sant får man se. Tyckte det var lustigt att dom avrunda till 2 år, när det är kortare tid än så enligt AMD

Vad jag hört är Zen kretsen typ klar och på väg mot produktion, logiska jag hört är att det då tar ungefär 1 år innan det kommer till konsument. Men för min del får dom ta den tid dom behöver för att inte göra en ny bulldozer.

Men är ju svårt att ha tålamod när man vill se prestanda siffror nu Jaja, men får hoppas inte man bli påmind om Zen för ofta så man hinner glömma det och höra om det lagom till det släpps.

Sugen på HTPC med Zen faktiskt (men är troligen lite overkill):)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Sådant här är ju standard beteende ifrån de flesta större företag, och typiskt för tex Google och Apple.

Apple håller jag med om, men Apple var inte speciellt stängda från början med Apple I, Apple [] och (mindre kända) Apple III. Var väll med Apple Lisa som den slutna filosofin startad.
Google Android kan jag nog inte se som stängd, däremot så försvarar dom Android (med all rätt) mot allt för stora avarter som ex. Ali OS...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

PhysX är ju inte Nvidias, däremot så köpte dom Ageia 2008. Innan dess så var PhysX möjligt att köra på valfri hårdvara, även om nu Ageia även sålde speciell HW accelerator. Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/PhysX
CUDA är specifikt Nvidia, men även AMD/ATI hade liknande lösningar. CMT var AMD's och fungerar på allt från AMD sedan R580 (ATI x1900), CMT är nu ersatt av OpenCL.
Bara att visa två...
Det mest genomgående är ju ändå att Nvidia genomgående pushar egna stängda lösningar, är dom inte stängda från början så blir dom när Nvidia lägger sin hand på dom. Som Ageia's PhysX...

AMD's bedrifter är ju att vi idag har 64bit genom x64 ISA arkitekturen, märk att det inte är Intels bedrift. Intels 64 bit satsning var ju Itanium, ett litet monster på sitt håll men inget för PC...

CMT står flr clustred multi-threading och är flertrådsteknikem amd kör ned i sina cpuer.

Gällande openCL så måste du tänka på ATI fireStream som senare utvecklades till AMD APP som nu har stöd för OpenCL. Cuda har sina fördelar men så har även OpenCL. Första kortet med Opencl i Radeon serien var Radeon HD3000

Anledningen varför Nvidia pushar stängda proprietära lösningar är för att ha full kontroll över ekosystemet och ge den bästa upplevelsen, likt Apple. AMD kör på öppna standarder då det generellt sätt är billigare, större spridning och fler valmöjligheter.

Jag anser att fx serien duger till allt från kontorsarbete till mildare redigering. Bra shut för pengarna, 290x ger grymt bra prestanda och eftermarknadskylaregör att det är tystare.

AMD har generellt sett den bästa stock CPU kylare jämnfört med Intel. Som du säger så har intel sin IA64 arch vilket duger bra i vissa serverlösningar men sög på konsumentsidan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

CMT står flr clustred multi-threading och är flertrådsteknikem amd kör ned i sina cpuer.

Gällande openCL så måste du tänka på ATI fireStream som senare utvecklades till AMD APP som nu har stöd för OpenCL. Cuda har sina fördelar men så har även OpenCL. Första kortet med Opencl i Radeon serien var Radeon HD3000

Anledningen varför Nvidia pushar stängda proprietära lösningar är för att ha full kontroll över ekosystemet och ge den bästa upplevelsen, likt Apple. AMD kör på öppna standarder då det generellt sätt är billigare, större spridning och fler valmöjligheter.

Jag anser att fx serien duger till allt från kontorsarbete till mildare redigering. Bra shut för pengarna, 290x ger grymt bra prestanda och eftermarknadskylaregör att det är tystare.

AMD har generellt sett den bästa stock CPU kylare jämnfört med Intel. Som du säger så har intel sin IA64 arch vilket duger bra i vissa serverlösningar men sög på konsumentsidan.

Skickades från m.sweclockers.com

Sorry, menade CTM...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Donkey:

CMT står flr clustred multi-threading och är flertrådsteknikem amd kör ned i sina cpuer.

Gällande openCL så måste du tänka på ATI fireStream som senare utvecklades till AMD APP som nu har stöd för OpenCL. Cuda har sina fördelar men så har även OpenCL. Första kortet med Opencl i Radeon serien var Radeon HD3000

Anledningen varför Nvidia pushar stängda proprietära lösningar är för att ha full kontroll över ekosystemet och ge den bästa upplevelsen, likt Apple. AMD kör på öppna standarder då det generellt sätt är billigare, större spridning och fler valmöjligheter.

Jag anser att fx serien duger till allt från kontorsarbete till mildare redigering. Bra shut för pengarna, 290x ger grymt bra prestanda och eftermarknadskylaregör att det är tystare.

AMD har generellt sett den bästa stock CPU kylare jämnfört med Intel. Som du säger så har intel sin IA64 arch vilket duger bra i vissa serverlösningar men sög på konsumentsidan.

Skickades från m.sweclockers.com

http://en.wikipedia.org/wiki/Vendor_lock-in

De kör stängda lösningar för att tjäna pengar och inget annat. De försöker inte ens dölja det bakom "bättre användarupplevelse" som Apple gör. Apple har iof lite av en poäng men det är en definitionsfråga beroende på vilken upplevelse man vill ha. Så att kalla det bättre är ju högst subjektivt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Apple håller jag med om, men Apple var inte speciellt stängda från början med Apple I, Apple [] och (mindre kända) Apple III. Var väll med Apple Lisa som den slutna filosofin startad.
Google Android kan jag nog inte se som stängd, däremot så försvarar dom Android (med all rätt) mot allt för stora avarter som ex. Ali OS...

Jag pratade inte om Android som produkt.

Jag pratade om Google som företag.

Och Google som företag beter sig ofta som svin och ofta stänger ut konkurrenter aktivt.

Allt ifrån att de aktivt försämrar upplevelsen för WP-användare med flit, till att de köper upp och lägger ner produkter som kör på konkurrenters system, till att de aktivt försämrar sökindex för konkurrenter och konkurrerande tjänster, samt höjer upp resultat för sina egna tjänster.

Allt som Google gör handlar i grunden om att samla in och manipulera med data så mycket som möjligt (till sin egen favör).

Sedan, om vi däremot skall gå över att prata om Android, så flyttar de bort allt mer nyutveckling och nya API:er ifrån AOSP (Android Open Source Project). Allt nytt sker i deras egen kontrollerade (icke OSS-version) av Android.

På så sätt kunde de starta genom att vara "öppna" och få all "cred" för det, men sedan allt eftersom deras marknadsandel och dominans på marknaden ökat så passar de även på att öka sin kontroll av Android och medvetet missgynna den öppna varianten.

Fult. Men smart.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/