Permalänk
Medlem

Bytt cpu - Dubbelt så varm cpu

Så, jag bytte till en i5 4690k och nu har mina cpu-temperaturer gått från 20 till 50. Jag vet att det inteär speciellt högt men med tanke på att min dator står i ett rum som är 5 grader varmt så tkr jag det är högt. Plus att det är så stor skillnad från min tidigare cpu.

Igår när jag installerat allt så var det igna problem, jag laggade inte när jag spelade spel och cpu var fine. Idag nä jag spelat så har det känts som jag de-syncad/gummisnoddat + att min cpu varit väldigt varm. Kylarpastan skall vara lugn och cpufan snurrar fint.

Kan det vara någon software som orsakar detta eller är i5 känd för att vara varm? Lite orolig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nhum:

Så, jag bytte till en i5 4690k och nu har mina cpu-temperaturer gått från 20 till 50. Jag vet att det inteär speciellt högt men med tanke på att min dator står i ett rum som är 5 grader varmt så tkr jag det är högt. Plus att det är så stor skillnad från min tidigare cpu.

Igår när jag installerat allt så var det igna problem, jag laggade inte när jag spelade spel och cpu var fine. Idag nä jag spelat så har det känts som jag de-syncad/gummisnoddat + att min cpu varit väldigt varm. Kylarpastan skall vara lugn och cpufan snurrar fint.

Kan det vara någon software som orsakar detta eller är i5 känd för att vara varm? Lite orolig

är temperaturerna under belastning? Utan mer info är det svårt att säga vad problemet är men låter som att du monterade på kylaren fel.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HallonsyltarN:

är temperaturerna under belastning? Utan mer info är det svårt att säga vad problemet är men låter som att du monterade på kylaren fel.

Förstår det, vet aldrig vad folk vill höra.

jag hade spelat h1z1 i 3h och efter det var de 50 grader. nu är de runt 40, verkar stabilisera runt 35 skulle jag tro.

Möjligt att jag monterat kylaren fel, får ta en titt imorgon, men tvivlar på det tbh :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nhum:

Förstår det, vet aldrig vad folk vill höra.

jag hade spelat h1z1 i 3h och efter det var de 50 grader. nu är de runt 40, verkar stabilisera runt 35 skulle jag tro.

Möjligt att jag monterat kylaren fel, får ta en titt imorgon, men tvivlar på det tbh :/

50 grader i spel är ingenting, du kan börja oroa dig när det närmar sig 85.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HallonsyltarN:

50 grader i spel är ingenting, du kan börja oroa dig när det närmar sig 85.

tkr fortfarande det är konstigt att den är dubbelt så hög som min förra processor.

http://imgur.com/gR9rbsQ

så ser det ut när den idlar

Permalänk
Medlem

vad hade du för processor innan?
vad har du för kylare?
har du överklockat processorn?

Permalänk

Fast du hade inte 20 grade på din prolle innan, om du nu inte sitter i ett rum som är 10 grader varmt. Du kan ju inte ligga på samma cpu temp som rummet ligger på.

Visa signatur

Athlon xp2600(barton 12,166), 512ddr 333mhz , Leadtek 6800le(12,6 391/891 1,3v ) 128mb, nf7-s v2.0 3dmark 05-4003

Permalänk
Medlem
Skrivet av 88viper88:

Fast du hade inte 20 grade på din prolle innan, om du nu inte sitter i ett rum som är 10 grader varmt. Du kan ju inte ligga på samma cpu temp som rummet ligger på.

Rummet där datorn står i är det ungefär 2-5 grader.

nej den är inte överklockad

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nhum:

Rummet där datorn står i är det ungefär 2-5 grader.

nej den är inte överklockad

Vafan sitter du och lirar? I kylskåpet? ^^

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

vad hade du för processor innan?
vad har du för kylare?
har du överklockat processorn?

har den kylaren som jag fick med, ska byta imorgon till en annan cooler som jag köpte i höstas. Men vill ändå tro att det inte ska vara så sick stor skillnad. Men jag kanske har fel. Känns som jag har ny mjukvarufel, men det kanske inte kan orsaka nått sånt här i dno.

Permalänk
Medlem

inte för o va sån, Men hur påpälsad är du själv om du sitter i ett rum som är så kallt ? O varför har man så kallt i ett rum ? Bättre o sitta utomhus isf? :S

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

2-5 grader - står den på verandan eller? Så låga yttertemperaturer brukar vanligtvis betyda hög luftfuktighet=inte bra för datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nhum:

har den kylaren som jag fick med, ska byta imorgon till en annan cooler som jag köpte i höstas. Men vill ändå tro att det inte ska vara så sick stor skillnad. Men jag kanske har fel. Känns som jag har ny mjukvarufel, men det kanske inte kan orsaka nått sånt här i dno.

Titta där är ditt problem! Du har Intels stockkylare! Du har normala temps med den
Det är stor skillnad på stockkylare och eftermarknadskylare, det är bara att byta direkt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är ett rum för gamla kläder, vet att det låter konstigt men är faktikst varken fuktigt eller dåligt för datorn. Anledningen till att jag vet det är för det var gjort för just gamla saker så som kläder. Och även så tråkiga saker som kläder kräver låg luftfuktighet annars möglar dem.

Permalänk
Medlem

Byt tillbaka. Problemet löst.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Titta där är ditt problem! Du har Intels stockkylare! Du har normala temps med den
Det är stor skillnad på stockkylare och eftermarknadskylare, det är bara att byta direkt!

okej, då ska jag byta imorgon. Men jag tycker fortf det var konstigt att jag desyncade i spelen jag spelade idag. Laggade mer än vad jag gjorde med min gamla processor som var 4 år gammal. Igårkväll när jag installerat allt så laggade jag ingenting, det som var så konstigt.

Tack så mycket för all hjälp förreset, uppskattas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nhum:

okej, då ska jag byta imorgon. Men jag tycker fortf det var konstigt att jag desyncade i spelen jag spelade idag. Laggade mer än vad jag gjorde med min gamla processor som var 4 år gammal. Igårkväll när jag installerat allt så laggade jag ingenting, det som var så konstigt.

Tack så mycket för all hjälp förreset, uppskattas!

Kolla upp din internetanslutning.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nhum:

okej, då ska jag byta imorgon. Men jag tycker fortf det var konstigt att jag desyncade i spelen jag spelade idag. Laggade mer än vad jag gjorde med min gamla processor som var 4 år gammal. Igårkväll när jag installerat allt så laggade jag ingenting, det som var så konstigt.

Tack så mycket för all hjälp förreset, uppskattas!

Det är något annat som är fel. Det är inget fel på temperaturen.
Oavsett så kan du inte jämföra temperatur på två helt olika processorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunatech:

2-5 grader - står den på verandan eller? Så låga yttertemperaturer brukar vanligtvis betyda hög luftfuktighet=inte bra för datorn.

Fel. Lägre temprature ger lägre luftfuktighet.

Antarktis är torraste stället på jorden då det är mellan 30 och 80 minus sommar till vinter så torrare luft får du leta efter. Varmare klimat runt ekvatorn, Amazonas djungel mm är fuktigast av alla. Varmare luft kan hålla mer vattenånga. Svårt för luft att hålla vattenånga vid minusgrader liksom.

Tyvärr extremt vanligt att folk tror att kallt betyder fuktigare och varmt betyder torrare.

Orsaken till att vatten dunstar i värme är just för att det krävs energi för vatten att dunsta men det vattnet tar vägen någon stans och det är luften och detta skapar sedan kondens när det blir kallt på natten tex då luften inte lägre kan hålla all vattenånga.

Kall luft = torr luft
Varm luft = fuktig luft.

Så kallt är bättre än varmt för att förhindra fukt skador.

Ventilation är än viktigare än värme.

Utan frisk kall luft med låg fukthalt kan man inte driva ur fukten ur rum mm typ garage, badrum mm.

Så bättre med kallföråd som är ventilerat än oventilerat och varmt för det sista kan få fukt skador så det står härliga till.

Värme går bra att ha men då MÅSTE ventilationen vara god nog att man kan bli av med den fuktiga luften.