Flyttade en gammal HDD till min dator [BÄRBAR]

Permalänk

Flyttade en gammal HDD till min dator [BÄRBAR]

Tjena! Det är så att jag flyttade en HDD från min gamla dator till min nuvarande för att inte tappa bort alla mina saker. Nu är det så att denna HDD är Windows 7 och min dators OS är windows 8. Hur ska jag fixa att den här gamla HDD stämmer med datorn? Jag menar att alla drivrutiner fungerar som grafikkortet, ljudkortet m.m.

Permalänk

Moderkortet är nog gjort för windows 8 och inte windows 7, Det kan göra att det inte är möjligt.

Permalänk
Skrivet av Makaveli1:

Moderkortet är nog gjort för windows 8 och inte windows 7, Det kan göra att det inte är möjligt.

Vad händer om jag uppgraderar till windows 8 på hårddisken?

Permalänk
Medlem

Tyvärr så fungerar det inte så.

Det du försöker göra är som att byta motor i en bil till en annan bil märke och modell.

Du får sätta tillbaka den gamla HDDn i den gamla datorn, och göra Windows Filöverföring. Den kan flytta många inställningar och dina filer över till tex en USB disk/sticka, eller om båda kör i nätverk så kan du föra över allt på det sättet.

Börja med att köra filöverörings programmet i den nya datorn, och följ guiden. Du bör ha ett USB minne tillhanda. Sen kan du ofta välja att lägga över den nyare Windows filöverföring till USB stickan och sen köra den i den gamla datorn.

Sen kan du börja överföringen när du valt allt.
Du bör välja avancerat och manuellt gå igenom det du vill spara så den inte tar massa onödigt, utan endast det du vill.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Tyvärr så fungerar det inte så.

Det du försöker göra är som att byta motor i en bil till en annan bil märke och modell.

Du får sätta tillbaka den gamla HDDn i den gamla datorn, och göra Windows Filöverföring. Den kan flytta många inställningar och dina filer över till tex en USB disk/sticka, eller om båda kör i nätverk så kan du föra över allt på det sättet.

Börja med att köra filöverörings programmet i den nya datorn, och följ guiden. Du bör ha ett USB minne tillhanda. Sen kan du ofta välja att lägga över den nyare Windows filöverföring till USB stickan och sen köra den i den gamla datorn.

Sen kan du börja överföringen när du valt allt.
Du bör välja avancerat och manuellt gå igenom det du vill spara så den inte tar massa onödigt, utan endast det du vill.

Det är så att min hdd är korrupt och vill byta egentligen. Jag skullr göra egentligen allt för att det ska funka. Men går det då att göra hdd blank och installera w8?

Permalänk
Hjälpsam

Om du inte behöver behålla några filer från den gamla hårddisken (den med Win7) så är det bara att formatera den och göra en ren installation av Win8. Bästa sättet att få en korrekt installation med rätt drivrutiner och minimalt med onödigt skräp

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Om jag förstår dig rätt så är din nuvarande W8 disk korrupt och din andra är funktionell (och har ingen data som du behöver som t.ex. bilder etc.) stämmer det?

Om ja, så kan du börja med att ta ut din nuvarande HDD som är då korrupt sätta dit din andra och köra på W8 med en fräsch installation.

Om du vill ha kvar ALL data och du har W7 på den andra HDDn som inte är korrupt då kan du eventuellt fixa så att den bootar i W7 genom att stänga av något som heter Secure boot + sätta på CSM läget så att den känner igen W7 systemet.

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Skrivet av Stefan93:

Om jag förstår dig rätt så är din nuvarande W8 disk korrupt och din andra är funktionell (och har ingen data som du behöver som t.ex. bilder etc.) stämmer det?

Om ja, så kan du börja med att ta ut din nuvarande HDD som är då korrupt sätta dit din andra och köra på W8 med en fräsch installation.

Om du vill ha kvar ALL data och du har W7 på den andra HDDn som inte är korrupt då kan du eventuellt fixa så att den bootar i W7 genom att stänga av något som heter Secure boot + sätta på CSM läget så att den känner igen W7 systemet.

Jag har tänkt göra min gamla HDD blank tom och använda den på den nuvarande dator och ha den som ''backup'' om den första går sönder. Hur ska jag göra då för att den HDD ska kunna fungera när jag ska använda den?