Windows 10 blir inte gratis för pirater

Permalänk
Avstängd

Jag är faktiskt av åsikt att PC-marknaden, så som vi definierar den, faktiskt steg 2014. Analytikerna spådde en minskning med fem procent - beroende på vem man frågar så sjönk marknaden enbart med mellan en och fyra procent. Att överträffa förväntningar är något som jag värderar högre än faktiskt försäljning. Tittar man på vad som hänt under 2015 hittills och vad som komma skall så är det inte omöjligt att nå en break even eller till och med ett plus i antal enheter i år.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Var då? Jag har ingen Microsoft levererad reklam i min dator. Windows 7 Pro, ganska standard ur lådan, så att säga.

Det finns ingen reklam direkt i win 7 men kör du tex Skype och använder Outlook.com så får du numera reklam.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns ingen reklam direkt i win 7 men kör du tex Skype och använder Outlook.com så får du numera reklam.

Helt frivilligt... Det valet får man helt enkelt göra.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Ska W10 bli gratis för oss som har w8 o windows 7 OS eller tyvärr det kommer kostar?

Permalänk

Nu är i stort sett alla piratkopior på Windows 7 och 8 registrerade volymlicenser, med den följden att uppgraderingen blir gratis så länge Microsoft tillåter att volymlicenser uppgraderar gratis.

Permalänk
Medlem

Det enda riktigt intressanta Windows har över Linux är DirectX. Hade Microsoft inte låst in marknaden till sin produkt som dem gör hade Linux varit mycket större. I min mening även en lagvidrig inlåsning som inte hade tolererats på någon annan marknad men som dem klarat sig med pga. okunskap hos domstolar och jurister.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Det enda riktigt intressanta Windows har över Linux är DirectX. Hade Microsoft inte låst in marknaden till sin produkt som dem gör hade Linux varit mycket större. I min mening även en lagvidrig inlåsning som inte hade tolererats på någon annan marknad men som dem klarat sig med pga. okunskap hos domstolar och jurister.

Fast nu hade Microsoft samma / större dominans redan innan DirectX blev en grej... Vad som hade behövts är ett programmeringsspråk som var plattformsoberoende, fast gav vettig prestanda, istället för Java, och som det gick att göra spel i. Att skriva direkt för plattformen, är huvudorsaken till varför man inte har något val, spel-dator kommer för en ganska lång framtid vara det samma som Windows-dator. SteamOS är för all del ett steg i väg från Microsoft beroendet, men det är fortfarande programvara skriven för en specifik plattform, med sin egen inlåsningsfunktion.

Problemet med plattformsoberoende programmering är just prestandan. Man skriver kod för en virtuell maskin, som sen emuleras på det systemet man väljer att försöka köra mjukvaran på. Ju mer avancerade funktioner man vill kunna stödja, desto långsammare går det...

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghost93:

Ska W10 bli gratis för oss som har w8 o windows 7 OS eller tyvärr det kommer kostar?

Windows 7, Windows 8 och Windows 8.1 får gratis uppgradering till Windows 10. Om du bygger en ny dator får du ändå köpa en licens.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Skrivet av fredde2:

Microsoft tjänar pengar på mjukvara inte på hårdvara som exempel Apple. Detta gör att de måste ta betalt för varje ny version som släpps. Windows har alltid varit fritt att utveckla till utan att man betalar Microsoft licenspengar, detta gör att du som kund får en billigare produkt i slutändan. Om du jämför med appar är det ett ytterst tveksamt system, Apple styr vilkar program som läggs upp på Appstore och hur många procent utvecklaren ska få. Men utifrån dina kommentarer i tråden är det ingen nytta att diskutera med dig därför du endast är kortsiktig och inte inser att du som kund vinner på att inte betala licenspengar för varje app du installerar och att företaget bakom styr vilket innehåll som ska finnas.

Xbox?

Permalänk
Skrivet av Cooling23:

Windows 7, Windows 8 och Windows 8.1 får gratis uppgradering till Windows 10. Om du bygger en ny dator får du ändå köpa en licens.

Så det gäller att vara snabb att köpa W7 eller 8 om det kommer bli billigare än att köpa 10an på en gång.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Avstängd
Skrivet av icelaw:

Med tanke på att användningen av bla. Linux baserade operativsystem ökar så är det nog ingen risk för att PCn är på väg att "dö ut",
per definition är alla windows, apple och linux (bland annat men inte begränsat till), PC-enheter/datorer..

Men för själva Windows är det ingen risk för att "dö ut", då konsumenterna inte har några riktiga alternativ som skulle kunna utgöra någon risk mot Windows marknadsmajoritet. Apple är som ett dåligt skämt, och linux-baserade operativsystem tar tålamod och erfarenhet att bemästra på samma sätt som en användare kan med windows, Valve jobbar med sin version av ett Linux-OS, men det lär vara relativt riktat mot spel och Valve-programvaror, medan det skulle vara lika svårt att ta bruk av i icke-spel relaterade aspekter.

Så som vi är vana vid PC idag iallafall... visserligen ska man väl kalla det för utveckling istället.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Knotvillage:

Så det gäller att vara snabb att köpa W7 eller 8 om det kommer bli billigare än att köpa 10an på en gång.

Både win 7 och 8 har passerat det senaste datum då de får säljas lösa till konsumenter enligt MS licensvillkor:
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/lifecycle

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är det någon gräns att de som köpt w7/8 senast/ tidigast osv Kan bara uppgradera? Tror min windows, vars nyckel jag har kvar är från typ 3-4 år gammal.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Det här börjar bli riktigt pinsamt för Microsoft.

http://www.zdnet.com/article/will-microsoft-piracy-obsession-...

Ovan är en artikel som uttrycker mycket väl vad det i grunden handlar om, och även folk som har jobbat för Microsoft tycker tydligen att deras affärsmodeller är "utdaterade", så där är jag knappast ensam.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ungefär två års malande om vikande försäljningssiffror, plattornas och telefonernas intåg osv. Klart som fan att folk här använder en PC då och då men världen råkar faktiskt vara lite större än Sweclockers.

Skrivet av Genelec8030:

PC håller på att dö, var fick du den uppenbarelsen ifrån?

Skrivet av Verminator:

Jodå... PC:n kan nog vara på väg att dö ut. Men man kan ju lugnt säga att den är seglivad iallafall.

Skrivet av Sveklockarn:

Trams heller.

Att marknaden för PC inte expanderat i den takt vissa analytiker väntat sig är inte lika med att PC är döende.

Låt mig förklara varför:
Windows 10, Skylake/Broadwell osv, usel krona (för Svenska då).

Klart att ingen vill köpa datorer idag, med Windows 8 och gammal hårdvara, de väntar på att nytt Windows ska få liv i allt, samt nya CPUer till laptops, AMDs nya GPUer för desktop mm. Att sen datorn kostar en mindre förmögenhet för att vår finansminister får ännu mer panik gör det inte bättre. Han är väl inte nöjd förrän vi betalar 20kr/dollar. Klart då att ingen "har råd" att köpa dator i Sverige.

Det är som att säga att vanliga bensinmotorn är döende nu för att vi har eco diesel, hybrider och rena elbilar. Struntprat.

Skrivet av mrqaffe:

Både win 7 och 8 har passerat det senaste datum då de får säljas lösa till konsumenter enligt MS licensvillkor:
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/lifecycle

Inte 8.1 dock, om jag förstår det rätt.
Du kan iaf fortfarande köpa 8.1 retail för ca 1000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Att sen datorn kostar en mindre förmögenhet för att vår finansminister får ännu mer panik gör det inte bättre. Han är väl inte nöjd förrän vi betalar 20kr/dollar.

Såvitt jag vet identifierar Magdalena Andersson sig som kvinna.

Permalänk

Paddanx tänker kanske på vår Riksbankschef, som har lite mer med saken att göra.

Visa signatur

HTPC Thermaltake Mini-ITX SD100 | Zotac GeForce 9300-ITX WiFi | Intel Core 2 Duo E7500 2.93GHz | Corsair 4GB DDR2 PC6400 800MHz | Samsung Spinpoint F1 1TB|
Stationär Fractal Design Define R3 | INTEL 2500K 3.3GHz 6MB S-1155 | Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC | WD Caviar Black 640GB | Scythe Ninja III CPUCooler | Cooler Master GX 550W | Gigabyte GA-H67A-UD3H ATX | Corsair 8GB DDR3 XMS3 PC10666 1333MHZ (2X4GB) |

Permalänk
Medlem

***bort/moderator*** windows 10 kommer att ha directx12 vilket lär vi AWESOME! Och nu går MS ut med att OS:et kommer vara GRATIS! Kan fan inte bli bättre..

Ovårdat språk
Visa signatur

CPU:Intel core i7 9700k@5.2Ghz, 1.37 vcore (Noctua NH-D14) GPU: EVGA GTX 1070 FTW @ 2210/4500mhz MINNE: Corsair 2133Mhz OC'd @ 3300Mhz 16-17-17-34, 16GB MODERKORT:GIGABYTE AORUS Z390 ELITE NÄTAGG: Corsair CX650M, Corsair 120Gb SSD, SAMSUNG SSD 850 EVO 500GB HDD, CHASSI: Cooler master 430 elite @ 3 fans. Skärm: ASUS ROG Swift

Permalänk
Medlem

Det är bara för MS att skapa en avskalad version utan support som dom kan ge bort helt gratis.
Helt klart så hoppas dom på att intäkterna kommer strömma in från deras integrerade webshop.
Så varför inte se till att fler får tillgång till den ?
Själv så kör jag bara registrerade och helt lagliga windows, men varje gång jag skall sälja en dator så måste man ju strippa installationen på nycklar för att inte bli av med en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevvz0r:

***bort/moderator*** windows 10 kommer att ha directx12 vilket lär vi AWESOME! Och nu går MS ut med att OS:et kommer vara GRATIS! Kan fan inte bli bättre..

Det var lika mycket hype när dx10 och 11 skulle lanseras.
Benchmarks med massiva skillnader flödade ut, men i verkligheten så tar det åratal innan några egentliga skillnader dyker upp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Det var lika mycket hype när dx10 och 11 skulle lanseras.
Benchmarks med massiva skillnader flödade ut, men i verkligheten så tar det åratal innan några egentliga skillnader dyker upp.

Minns inte att det var så mycket hype runt DX10, lite mer hype runt DX11.
Att det tar åratal innan vi märker något spelar inte så stor roll, så är det med allt som är nytt, tar tid innan det kommer ut saker som utnyttjar det på ett bra sätt och det spelar inte så stor roll då de förväntas hålla ett tag, du kan inte jämföra filmer och benchmarks från en presentation och förvänta dig att alla dina spel ska utnyttja alla features när det släppts.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.