Nvidia och Gigabyte stäms för falsk marknadsföring av Geforce GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

För att kommentera ljudnivå så står min dator under bordet i ett fractal design R5. Datorn är tyst för övrigt med en Noctua ND15, stora 140mm fläktar i chasiet och ett semipassivt Nätagg. Så jag skulle klassa den som relativt tyst . När alla i huset lagt sig och det är helt tyst i huset så hör jag inte datorn vid normalt arbete. Spelar jag så går TRI-X fläktarna på 53% med en maxtemp på 71c på GPUn. Då kan jag höra ett svagt susande under bordet , kanske jag kan få den ännu tystare med en egen fläktkurva som tillåter ngt högre gpu temp?

Det är iaf en beskrivning på min subjektiva uppfattning om en tyst dator och hur min dator förhåller sig i relation till det med ett Sapphire R9 290X TRI-X OC

du säger att du hör ett svagt susande under load. det skulle nog de allra flesta klassa som riktigt tyst och vara klart nöjda med. skillnaden här är att ett tyst 970 knappt är hörbart i load, så är man mycket kräsen med ett extremt tyst system så blir det att föredra för dem som vill ha idle-ljudnivå i load.

så här skriver w1zzard på techpowerup om msi och asus 970.
"Low power consumption equals low heat output, which, when configured properly, results in reduced fan noise.

MSI's GTX 970 turns the fans off completely in idle and light gaming, which results in the perfect zero-noise experience.

During full-load gaming, the card is almost inaudible, which is amazing! Not only fast, but also quiet while running good temperatures, it delivers a killer combination."

"ASUS engineered their STRIX series with a unique feature. With the card in idle or a light load, the fans will stop completely, providing a perfect, noiseless experience. Once temperatures exceed 67°C, the fans will spin up, but do so very quietly.

Even while gaming at full tilt, with a full load, the ASUS STRIX GTX 970 is extremely quiet, barely audible, no matter what you throw at it. Good job, ASUS!"

https://www.techpowerup.com/reviews/MSI/GTX_970_Gaming/26.htm...
https://www.techpowerup.com/reviews/ASUS/GTX_970_STRIX_OC/24....

Permalänk
Skrivet av versions:

du säger att du hör ett svagt susande under load. det skulle nog de allra flesta klassa som riktigt tyst och vara klart nöjda med. skillnaden här är att ett tyst 970 knappt är hörbart i load, så är man mycket kräsen med ett extremt tyst system så blir det att föredra för dem som vill ha idle-ljudnivå i load.

så här skriver w1zzard på techpowerup om msi och asus 970.
"Low power consumption equals low heat output, which, when configured properly, results in reduced fan noise.

MSI's GTX 970 turns the fans off completely in idle and light gaming, which results in the perfect zero-noise experience.

During full-load gaming, the card is almost inaudible, which is amazing! Not only fast, but also quiet while running good temperatures, it delivers a killer combination."

"ASUS engineered their STRIX series with a unique feature. With the card in idle or a light load, the fans will stop completely, providing a perfect, noiseless experience. Once temperatures exceed 67°C, the fans will spin up, but do so very quietly.

Even while gaming at full tilt, with a full load, the ASUS STRIX GTX 970 is extremely quiet, barely audible, no matter what you throw at it. Good job, ASUS!"

https://www.techpowerup.com/reviews/MSI/GTX_970_Gaming/26.htm...
https://www.techpowerup.com/reviews/ASUS/GTX_970_STRIX_OC/24....

Sen tänk på vissa får micro slutter, även med ett kort. Som någon i början av tråden enligt sin egen uppfattning vad det bättre flyt på gamla kortet, än 970 (då körde han 1440P men ska inte förvärra problmet, enligt vad som kommit fram).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Sen tänk på vissa får micro slutter, även med ett kort. Som någon i början av tråden enligt sin egen uppfattning vad det bättre flyt på gamla kortet, än 970 (då körde han 1440P men ska inte förvärra problmet, enligt vad som kommit fram).

jag är inget insatt i det men det som vi diskuterade här var ljudnivå.

Permalänk
Skrivet av versions:

jag är inget insatt i det men det som vi diskuterade här var ljudnivå.

Ja då ligger ju självklart 970 bättre till sry om det kom allt för mycket utanför, men ville nämna att det är mer som skiljer på 290x och 970 (mer än ett delat minne).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Sen tänk på vissa får micro slutter, även med ett kort. Som någon i början av tråden enligt sin egen uppfattning vad det bättre flyt på gamla kortet, än 970 (då körde han 1440P men ska inte förvärra problmet, enligt vad som kommit fram).

Å andra sidan finns det enskilda fall med random microstutter på i stort sett vartenda grafikkortsmodell

Att det dyker upp sådana fall nu känns inte speciellt märkligt, med tanke på hur mycket kortet sålt, och hur hårt dess prestanda nu granskas.
Just den grejen tänker inte jag oroa mig över fören jag ser en tydligare redovisning av fenomenet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Å andra sidan finns det enskilda fall med random microstutter på i stort sett vartenda grafikkortsmodell

Att det dyker upp sådana fall nu känns inte speciellt märkligt, med tanke på hur mycket kortet sålt, och hur hårt dess prestanda nu granskas.
Just den grejen tänker inte jag oroa mig över fören jag ser en tydligare redovisning av fenomenet.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, men det var så problemet märktes på 970 från början.

Bara hitta i denna tråd #15245089

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Jo, men det var så problemet märktes på 970 från början.

Bara hitta i denna tråd #15245089

Ah, det har jag missat i alla "problem vid 25fps och 3600MB VRAM"-trådar.
Ajaj.

Well, i dagsläget är jag nästan lite nöjd över förseningarna på GTA5. Mer tid för att välja grafikkort

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Ah, det har jag missat i alla "problem vid 25fps och 3600MB VRAM"-trådar.
Ajaj.

Well, i dagsläget är jag nästan lite nöjd över förseningarna på GTA5. Mer tid för att välja grafikkort

hehehe Var så problmet upptäcktes i början av januari. Sen hur många som påverkas av just dessa lagg är svårt att sia om i efterhand (många läser ju om detta och vissa inbillar sig problem också, är ju helt naturligt beteende men blir ju svårare att få verklig uppfattning om problemet).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

hehehe Var så problmet upptäcktes i början av januari. Sen hur många som påverkas av just dessa lagg är svårt att sia om i efterhand (många läser ju om detta och vissa inbillar sig problem också, är ju helt naturligt beteende men blir ju svårare att få verklig uppfattning om problemet).

Ja, det där med inbildning och att "leta efter problem" är en luring.
Jag har tex aldrig nånsin vart med om att ha "flyt" på en 60Hz-skärm.
Oftast tänker jag inte på det, men såfort jag börjar ifrågasätta om det faktiskt flyter bra, så ser jag lätt att det inte alls gör det.

Skulle jag byta kort, och börja analysera på nya kortet, så skulle jag kunna hitta oflyt på vilket kort som helst

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Typiskt amerikanare att börja stämma varandra.

Permalänk
Medlem

Underbart... fick redan napp för mitt ASUS GTX 970,,,
Bli ju en 980 snart

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

För er som vill byta in ert GTX 970 och letar argument.
Så har ni ett här som gäller G-Sync, i Alien Isolation så droppar prestandan till ca:65% i upplösningen 2560x1080 med G-Sync...

http://www.anandtech.com/show/9097/the-amd-freesync-review/4

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Bengt-Arne:

För er som vill byta in ert GTX 970 och letar argument.
Så har ni ett här som gäller G-Sync, i Alien Isolation så droppar prestandan till ca:65% i upplösningen 2560x1080 med G-Sync...

http://www.anandtech.com/show/9097/the-amd-freesync-review/4

Skumt, men att vissa spel buggar ur med vissa kort är inget nytt.
Tycker faktiskt inte att detta håller som argument för att byta in, kan lika gärna vara spelet som ställer till det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Skumt, men att vissa spel buggar ur med vissa kort är inget nytt.
Tycker faktiskt inte att detta håller som argument för att byta in, kan lika gärna vara spelet som ställer till det.

Ja, det har något med spelet att göra ihop med G-Sync.
Frågan är om det kan ha med ram minnet att göra, och då att G-Sync tar en del minne så det går över 3.5...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av Bengt-Arne:

Ja, det har något med spelet att göra ihop med G-Sync.
Frågan är om det kan ha med ram minnet att göra, och då att G-Sync tar en del minne så det går över 3.5...

Dom får ju dock bättre prestanda med G-sync då dom testar i högre upplösning, dvs med högre minnesförbrukning. Det känns som mest som nån random bugg mellan spel/g-sync/custom-resolution.

Hade vart spännande med minst ett kort till från respektive tillverkare med i testet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av lugz101:

Typiskt amerikanare att börja stämma varandra.

I det här fallet så måste man ju dock säga att det känns befogat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Skumt, men att vissa spel buggar ur med vissa kort är inget nytt.
Tycker faktiskt inte att detta håller som argument för att byta in, kan lika gärna vara spelet som ställer till det.

När det blir en mer komplicerad minnes hantering för ett grafikort så är ju risken större att spel/prg (och även drivrutinerna!) kan bugga på det kortet jämfört med ett kort utan den komplicerade minnes hanteringen.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av grizzly666:

När det blir en mer komplicerad minnes hantering för ett grafikort så är ju risken större att spel/prg (och även drivrutinerna!) kan bugga på det kortet jämfört med ett kort utan den komplicerade minnes hanteringen.

Stämmer iofs, frågan är om GTX980 klarar spelet lika dåligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Dom får ju dock bättre prestanda med G-sync då dom testar i högre upplösning, dvs med högre minnesförbrukning. Det känns som mest som nån random bugg mellan spel/g-sync/custom-resolution.

Hade vart spännande med minst ett kort till från respektive tillverkare med i testet.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det om inte annat för att utröna om det är minnet, drivrutin eller liknande...
Kanske en utmaning för Sweclockers??

Skrivet av grizzly666:

När det blir en mer komplicerad minnes hantering för ett grafikort så är ju risken större att spel/prg (och även drivrutinerna!) kan bugga på det kortet jämfört med ett kort utan den komplicerade minnes hanteringen.

Precis, men nu kan man nog bar spekulera då det är lite för dåligt underlag.
Men värt att ha ögonen på.

Skrivet av Ratatosk:

Stämmer iofs, frågan är om GTX980 klarar spelet lika dåligt.

Vore intressant att veta, är lite förvånad att dom inte testade med något mer kort.
Även dom borde ju reagerat och tänkt på det...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Stämmer iofs, frågan är om GTX980 klarar spelet lika dåligt.

Dåligt? Är det bara jag som ser staplarna för WQHD?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Dåligt? Är det bara jag som ser staplarna för WQHD?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, tror inte att du är den enda...

Ser lite obekväma frågeställningar dyka upp när man tittar på dom, har därav undvikit dom

Medel Icke WQHD WQHD
Utan G-Sync 126,54 97,44
Med G-Sync 72,84 97,24

Minimum Icke WQHD WQHD
Utan G-Sync 93,43 73,41
Med G-Sync 59,46 73,38

Ser en rätt stor skillnad i prestanda mellan Icke WQHD och WQHD, man kan undra om det är så överlag.
Och samtidigt, om nu WQHD var så mycket mer stabila. Varför dom inte kördes överlag i testen? Prestanda

Där blir många frågor om man vill gå lite djupt i det med drivrutiner och hårdvara, som ex..
Varför är WQHD så mycket långsammare?
Är Icke WQHD så mycket mer aggresiva så dom inte klarar att pasera WQHD?
Det betyder ju att man då måste välja mellan stabilitet eller prestanda vid val av drivrutin, vilket ger nästa fråga:
Vill man riskera en hägning mitt i spelet eller efter ett par timmars arbete på en rendering eller liknande?
Vilka drivrutiner används vid prestandatester? Tycker mig se mycket Beta...
Speglar dom då verkligheten vid normal användning?
m.m.

Ger testerna rätt bild? Har inte tänkt på det något nämnvärt tidigare. Men en blick på dom två senaste testerna får mig att fundera..

http://www.sweclockers.com/recension/20193-nvidia-geforce-gtx...
http://www.sweclockers.com/recension/20095-pny-geforce-gtx-98...

Om nu skillnaden är sådan som visas så ger ju alltid en ny test en härlig boost

Men visst, väljer man WQHD så fungerar det säkert bättre men med lägre prestanda...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av Bengt-Arne:

Nej, tror inte att du är den enda...

Ser lite obekväma frågeställningar dyka upp när man tittar på dom, har därav undvikit dom

Medel Icke WQHD WQHD
Utan G-Sync 126,54 97,44
Med G-Sync 72,84 97,24

Minimum Icke WQHD WQHD
Utan G-Sync 93,43 73,41
Med G-Sync 59,46 73,38

Ser en rätt stor skillnad i prestanda mellan Icke WQHD och WQHD, man kan undra om det är så överlag.
Och samtidigt, om nu WQHD var så mycket mer stabila. Varför dom inte kördes överlag i testen? Prestanda

Där blir många frågor om man vill gå lite djupt i det med drivrutiner och hårdvara, som ex..
Varför är WQHD så mycket långsammare?
Är Icke WQHD så mycket mer aggresiva så dom inte klarar att pasera WQHD?
Det betyder ju att man då måste välja mellan stabilitet eller prestanda vid val av drivrutin, vilket ger nästa fråga:
Vill man riskera en hägning mitt i spelet eller efter ett par timmars arbete på en rendering eller liknande?
Vilka drivrutiner används vid prestandatester? Tycker mig se mycket Beta...
Speglar dom då verkligheten vid normal användning?
m.m.

Ger testerna rätt bild? Har inte tänkt på det något nämnvärt tidigare. Men en blick på dom två senaste testerna får mig att fundera..

http://www.sweclockers.com/recension/20193-nvidia-geforce-gtx...
http://www.sweclockers.com/recension/20095-pny-geforce-gtx-98...

Om nu skillnaden är sådan som visas så ger ju alltid en ny test en härlig boost

Men visst, väljer man WQHD så fungerar det säkert bättre men med lägre prestanda...

Jag tror att dina obekväma frågeställningar skulle stillas om du skulle läsa testet lite mer ingående

WQHD är upplösningen 2560 x 1440px.
Dom övriga siffrorna är då bilden är nedskalad till 2560 x 1080px.

Högre upplösning, därav sämre prestanda.

Anledningen till att dom skalar ner, är för att skärmen dom testar Freesync på enbart är på 2560 x 1080px.

Anledningen för att dom ahr med data på WQHD i Alien Isolation, är för att visa att GTX970 och G-sync funkerar felfritt när man spelar normalt. Det är enbart kombinationen Alien Isolation, G-sync och skalad upplösning som visar problem.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av n_sandstrom:

Dåligt? Är det bara jag som ser staplarna för WQHD?

Skickades från m.sweclockers.com

Dåligt är väl att ta i, men det blir onekligen något konstigt när spelet skalas ned, inget stort problem men om GTX980 har samma, är det inte GTX970:s minne som orsakar det utan något annat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Dåligt är väl att ta i, men det blir onekligen något konstigt när spelet skalas ned, inget stort problem men om GTX980 har samma, är det inte GTX970:s minne som orsakar det utan något annat.

Det känns inte vidare troligt, iallafall med min hyfsat begränsade kunskap. Att skala upplösning borde inte påverkas nämnvärt av Vram, och prestandan är ju jämn och fin i högre upplösning, dvs med hårdare last på minnet.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av n_sandstrom:

Det känns inte vidare troligt, iallafall med min hyfsat begränsade kunskap. Att skala upplösning borde inte påverkas nämnvärt av Vram, och prestandan är ju jämn och fin i högre upplösning, dvs med hårdare last på minnet.

Nej det känns inte vidare troligt, men om beteendet är likadant för GTX970 och 980, är saken utredd en gång för alla.
Ingen stor sak som sagt men det borde finnas ett test även med 980 ute någonstans.

#15304617

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |