Påtaglig skillnad mellan stereo och surround i headset?

Permalänk
Avstängd

Påtaglig skillnad mellan stereo och surround i headset?

Jag är inte så bevandrad inom ljud, så jag vet inte riktigt hur stor skillnaden är mellan ett headset med stereo 2.0 och ett headset med surround 5.1.

Hur mycket mer upplevelse ger ett headset med surround när man tittar på film och spelar spel? Är det värt några hundralappar mer, eller får man ut lika mycket av stereo 2.0?

Jag har just nu ett headset med virtuell 7.1 ljud från Razer.

Permalänk
Medlem

Virtuell surround är egentligen bara stereo.
Är inte speciellt bevandrad i ämnet men jag skulle säga att sålänge du inte får tag på ett par lurar med äkta surround bör du hålla dig till stereo.
Undvik gärna headsers när du ändå håller på, riktiga hörlurar och separat mikrofon ger bättre ljud för pengarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Vad de flesta "surround"-headsets på marknaden gör är att de nedskalar 7.1/5.1-signalen som matas till en 2.0 som sedan går ut till de två elementen som finns i lurarna.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Emmet45:

Jag är inte så bevandrad inom ljud, så jag vet inte riktigt hur stor skillnaden är mellan ett headset med stereo 2.0 och ett headset med surround 5.1.

Hur mycket mer upplevelse ger ett headset med surround när man tittar på film och spelar spel? Är det värt några hundralappar mer, eller får man ut lika mycket av stereo 2.0?

Jag har just nu ett headset med virtuell 7.1 ljud från Razer.

om ditt headset har 4 högtalare och en bas så är det 5.1 om ditt headset med virtuell 7.1 ljud har 6st virtuella högtalare och en bas så låter det nog bra.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd

Man kan få till ganska bra surroundeffekter trots bara två högtalare (du har ju trots allt bara två öron att höra ljudet med) men det är inte så enkelt. De bästa virtuell-surround-lurarna jag har hört hade en egen surroundprocessor som var stor som en större fjärrkontroll och man fick göra mängder av inställningar om hur ens öron såg ut och så, men sen lät det riktigt bra. Gaming-headsets med "7.1"-stöd eller så hade jag nog undvikit dock. Men läs lite recensioner och så och se vad andra säger.