... "flaskhals"? 3930k @stock med EVGA970

Permalänk
Medlem

... "flaskhals"? 3930k @stock med EVGA970

Hej hopp SweClock,

En vän lirar LoL och Csgo och klagar lite på att han får FPS-drops med den här setupen. Han kör 1080p på någon benq 144hzare.

Tyckte det lät konstigt, men en 3930k boostar väl bara till 3,4Ghz har jag för mig. Det är ju rätt låg frekvens, även om det är 6c/12t. Så den kanske inte pumpar ut tillräckligt med info till 970it.

Tänkte att ifall vi skruvar upp den till 4Ghz så bör det lösa sig?

Någon som har någon input att ge?

Setup:
3930k @stock
16Gb Ram
Asrock x79 m4
EVGA 970 Ssc boostar väl en bit bortom 1400mhz...
CM 750w
840 Evo 240Gb

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Kort sagt ja. De flesta multiplayerspel som liras på 1080p och som dessutom är single och dual core trådade kommer få cpun att flaska snabba grafikkort så som gtx 970 etc. Att hans cpu är en 6 core spelar inte så stor roll eftersom de spelen nämnda ovan använder högst 2 cores. Själv har jag en i7 4930k på 4.5ghz och en r9 290 OC, och i WOT på 1080p så flaskar cpun mitt graffe ganska så rejält i vissa situationer eftersom spelet är single core codad.

Detta är egentligen inget nytt problem, det är bara det att den äldre myten om att "processorna är så snabba" inte riktigt stämmer längre i och med att grafikkorten de senaste 3 åren har blivit så pass mycket kraftfullare än processorerna (jämför intel i5 3570k med i5 4690k så är skillnaden minimal på 3 år t.ex.).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VideoyGTX:

Kort sagt ja. De flesta multiplayerspel som liras på 1080p och som dessutom är single och dual core trådade kommer få cpun att flaska snabba grafikkort så som gtx 970 etc. Att hans cpu är en 6 core spelar inte så stor roll eftersom de spelen nämnda ovan använder högst 2 cores.

Jag tycker inte det låter lika självklart.
Den processorn borde väl kunna dra runt lol och cs go utan problem även i 144fps? Spelen rullar ju utan problem i 60hz på rätt trötta system...
För den här tråden lär det inte spela någon roll att grafikkorten utvecklats snabbt heller. Processorn bör kunna leverera 144fps och grafikkortet också.

Aja, ni kan ju testa att klocka processorn en del och se om det ger resultat ändå. Kostar ju inget att testa.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Kort sagt ja. De flesta multiplayerspel som liras på 1080p och som dessutom är single och dual core trådade kommer få cpun att flaska snabba grafikkort så som gtx 970 etc. Att hans cpu är en 6 core spelar inte så stor roll eftersom de spelen nämnda ovan använder högst 2 cores. Själv har jag en i7 4930k på 4.5ghz och en r9 290 OC, och i WOT på 1080p så flaskar cpun mitt graffe ganska så rejält i vissa situationer eftersom spelet är single core codad.

Detta är egentligen inget nytt problem, det är bara det att den äldre myten om att "processorna är så snabba" inte riktigt stämmer längre i och med att grafikkorten de senaste 3 åren har blivit så pass mycket kraftfullare än processorerna (jämför intel i5 3570k med i5 4690k så är skillnaden minimal på 3 år t.ex.).

Skrivet av Söderbäck:

Jag tycker inte det låter lika självklart.
Den processorn borde väl kunna dra runt lol och cs go utan problem även i 144fps? Spelen rullar ju utan problem i 60hz på rätt trötta system...
För den här tråden lär det inte spela någon roll att grafikkorten utvecklats snabbt heller. Processorn bör kunna leverera 144fps och grafikkortet också.

Aja, ni kan ju testa att klocka processorn en del och se om det ger resultat ändå. Kostar ju inget att testa.

Okej, ja, det var väl ungefär det jag väntade mig. Men tack så mycket för att ni tog er tid att konfirmera det! Ha't fint.

Permalänk
Medlem

För mig låter det också osannolikt att den skulle flaska.

Givetvis sätter processorn alltid en begränsning där den helt enkelt inte kan mata mer fps till grafikkorten, och således skulle anses "flaska" grafikkortet. Tveksamt dock om detta inträffar redan innan 144 fps.

Men då jag utan problem med min laptops i3'a kan komma upp i långt över 100 fps om jag sänker grafiken har jag svårt att tro att det är processorn som flaskar utan snarare att det är något annat som är problem eller helt enkelt dålig optimering av spelet som annars är mycket lättdrivet.

Min andra dators sandy bridge i3'a på 2.5ghz driver även den runt cs i otrolig fps, även här är det grafikinställningarna och således grafikkortet som sätter stopp.

Permalänk
Medlem

Låter väldigt udda.

Skruva upp den i 4.3 eller högre. Testa och se om det hjälper.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Det finns många begränsningar vissa är relaterade till spelet i sig. Men tänk på att i CS:GO, en 6 core gör ingen nytta och således är en stock 3930k samma som en stock 2500k eftersom spelet använder max 2 kärnor eller? Styrkan i 3930k och de processorna är antalet fysiska kärnor samt HT vilket överlag inte spelar så stor roll i de flesta spel förutom bf3 och bf4 och liknande som använder game engine som stödjer 6-8 cores. Och även där så används inte alla 6 kärnor till max utan 4-5 belastas mest ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

Okej, ja, det var väl ungefär det jag väntade mig. Men tack så mycket för att ni tog er tid att konfirmera det! Ha't fint.

Ändra launchoptions i csgo till -threads 12 och -high och se om det fixar sig, be han även att sätta igång multicore rendering ingame.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VideoyGTX:

Det finns många begränsningar vissa är relaterade till spelet i sig. Men tänk på att i CS:GO, en 6 core gör ingen nytta och således är en stock 3930k samma som en stock 2500k eftersom spelet använder max 2 kärnor eller? Styrkan i 3930k och de processorna är antalet fysiska kärnor samt HT vilket överlag inte spelar så stor roll i de flesta spel förutom bf3 och bf4 och liknande som använder game engine som stödjer 6-8 cores. Och även där så används inte alla 6 kärnor till max utan 4-5 belastas mest ändå.

Ja du har rätt i att prislappen på processorn motiveras av tillgången till många trådar.
Men grejen här är att även en 2500K eller till och med en i3-processor klarar att dra runt dessa spel utan problem så även om alla kärnor/trådar inte kan användas fullt ut så bör prestandan per kärna ändå vara tillräckligt på en 3930K. Spelar ju ingen roll att alla beräkningsmoduler inte används. De som faktiskt används i det här fallet bör vara tillräckligt kan jag tycka.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled