Permalänk

uppgradare eller inte värt det?

hej. som rubriken lyder så undrar jag om det är värt och uppgradera eller skall jag vänta?
sitter just nu med en i7 960. 980gtx 12gig corsair minnen. asus moderkort med sata 2 ssd corsair f120.
och en skärm lg flatiron w2753v.
när jag spelar får jag tearing eller vad det heter och är lite nyfiken på högre upplösningar då skärmen bara är 1080p.
så min fråga är om jag skall uppgradera eller inte? har suttit på riggen många år förutom grafikkortet såklart.
funkar datorn några år till eller är det stor skillnad om jag byter upp mig till 4790k socket 1150 eller socket 2011-3 och då får jag sata 3 med såklart och det boostar väll upp en del. och skärm har jag funderat på lite större kanske 32-40 en jag sneglat på är http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2839433 men kommer min nuvarande rigg klara av den?
spelar inte allt för mkt men när jag spelar vill jag att det flyter på och att det skall vara snyggt därav vill jag upp lite I upplösning.

Permalänk
Skrivet av werter123456789:

hej. som rubriken lyder så undrar jag om det är värt och uppgradera eller skall jag vänta?
sitter just nu med en i7 960. 980gtx 12gig corsair minnen. asus moderkort med sata 2 ssd corsair f120.
och en skärm lg flatiron w2753v.
när jag spelar får jag tearing eller vad det heter och är lite nyfiken på högre upplösningar då skärmen bara är 1080p.
så min fråga är om jag skall uppgradera eller inte? har suttit på riggen många år förutom grafikkortet såklart.
funkar datorn några år till eller är det stor skillnad om jag byter upp mig till 4790k socket 1150 eller socket 2011-3 och då får jag sata 3 med såklart och det boostar väll upp en del. och skärm har jag funderat på lite större kanske 32-40 en jag sneglat på är http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2839433 men kommer min nuvarande rigg klara av den?
spelar inte allt för mkt men när jag spelar vill jag att det flyter på och att det skall vara snyggt därav vill jag upp lite I upplösning.

släng upp några förslag på vad man kan uppgradera till I datorväg. vilken som skulle vara mest framtidsäker och vet att det är svårt och veta. kanske släng ihop en kundvagn som man kan kolla in. när jag själv väljer saker så blir det alltid det dyraste för jag tror att det är bättre än dom billigare :p.

tearing / Micro stuttering kan väl lösas med att man låser uppdateringen på 1fps mer än vad skärmen klarar av ?

din skärm är väl 60hz är det nån ide ha mer om den inte kan visa det ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

hur låser man uppdateringen? när jag kollar på inställningarna I NVidia control så står det 60hz valt

Permalänk
Medlem

Om du inte är i allt för stort behov av att uppgradera är det nog bättre att invänta Skylake istället, då det är "runt hörnet" om allt går enligt planerna.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av werter123456789:

hur låser man uppdateringen? när jag kollar på inställningarna I NVidia control så står det 60hz valt

Det kallas för V-sync och är ett "in-game-option", du bör alltså kika i display-inställningar i menyn i spelet.

Permalänk

Jo jag har ingen brådska och uppgradera just nu så vänta lite kan man alltid.
Men har ni några förslag på skärm i 32 tum eller större som är i klass med den jag har eller bättre i uhd. Är ingen ultra game så behöver inte vara 144hz och allt sånt som alla professionella games letar efter.

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt den du länkade till..Skärmen alltså..

https://www.youtube.com/watch?v=AxVe-tYiv2E

Kolla den videon så förstår du varför

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Skrivet av fermia:

Jag hade köpt den du länkade till..Skärmen alltså..

https://www.youtube.com/watch?v=AxVe-tYiv2E

Kolla den videon så förstår du varför

Om TS har problem med tearing / Micro stuttering nu så lär det väl inte bli bättre om skärmen är 40tums 4k skärm ?
G-sync / fresync skärmar börjar ju komma nu på bred front.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644