Microsoft gör uppföljare till Surface 2 utan Windows RT

Permalänk
Melding Plague

Microsoft gör uppföljare till Surface 2 utan Windows RT

I början av året upphörde Microsoft med tillverkningen av Surface 2 med Windows RT. Nu sägs en uppföljare vara på gång med x86-processor från Intel, vilket innebär en Surface-enhet i den lägre prisklassen med fullskaliga Windows.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Rätt beslut tycker jag. Har aldrig fattat vad man ska med Windows RT till. Ut med Core-M och fullfjädrade W10 plattor/hybrider.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Lär förmodligen bli en Atom, Core M är för dyr och prisnivån skulle närma sig Pro:n. Men levereras den med en penna kan den fortfarande bli riktigt intressant.

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att se va denna prislapp hamnar på.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av BrottOchStraff:

Rätt beslut tycker jag. Har aldrig fattat vad man ska med Windows RT till. Ut med Core-M och fullfjädrade W10 plattor/hybrider.

Att du inte förstår saker betyder inte att det är dåligt.

Den var perfekt för t ex studenter. Lätt, smidig, bra batteritid, relativt rapp, bra tangentbord, Office ingår osv...

Och allt till ett väldigt lågt pris.

Permalänk
Medlem

Jag vill ha exakt samma chassie som nuvarande surface2 (dock gärna med det ännu bättre stödet från 3 pro), 1080P skärm och vanlig "stor" USB kontakt, plus den förbättrade Magnetkontakten från 3 pro.

Formatet är lagom stort för att det ska gå att använda touchtagentbordet, En riktig USB kontakt är så mycket smidigare än alla dessa adaptrar till höger och vänster och det ska gå att spela film från USB samtidigt som man laddar den

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Barilla08:

Att du inte förstår saker betyder inte att det är dåligt.

Den var perfekt för t ex studenter. Lätt, smidig, bra batteritid, relativt rapp, bra tangentbord, Office ingår osv...

Och allt till ett väldigt lågt pris.

Jo, absolut. Problemet var mest att skillnaden mellan riktiga Windows och RT inte alls var tydlig. Hade det varit typ Windows Tablet istället för Windows Phone så kanske det hade varit lite mer intuitivt.

Men det är lite som att säga att Chromebooks är en bra ersättare till laptops för studenter. De går att använda för surf och office men det är ungefär där det stannar också.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Ja detta är logiskt och bra. Windows har som konkurrensfördel att det just är Windows med windowsprogram, så "Windows" RT var ett katastrofalt feltänk redan från början, och det är märkligt att produkten överhuvudtaget såg dagens ljus när det aldrig fanns någon efterfrågan på den.

En billigare Surface med ett redigt windows är ett klokt beslut. Nästan så jag själv blir köpsugen. Kunde passa som media-PC t. ex, om det finns HDMI-utgång.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

En billigare form av Surface pro 3 och jag köper en direkt. Kvalitékänslan är så grym på Surfaceserien. Bräcker till och med Apple enligt min erfarenhet.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Men det är lite som att säga att Chromebooks är en bra ersättare till laptops för studenter. De går att använda för surf och office men det är ungefär där det stannar också.

Ja? Chromebooks ÄR bra för studenter. Office och surf räcker för väldigt många.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Förstår att Microsoft vill ha sin Surface serie, när alla tillverkare bara lanserar plastig skräp med VGA och USB 2 portar, med låga upplösningar, mekaniska hårddiskar, optiska enheter och fullproppade med bundlad skräpmjukvara.

Hoppas att nya Surface blir kung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Att du inte förstår saker betyder inte att det är dåligt.

Den var perfekt för t ex studenter. Lätt, smidig, bra batteritid, relativt rapp, bra tangentbord, Office ingår osv...

Och allt till ett väldigt lågt pris.

Jo, förhoppningsvis så kommer den nya Surface 3 ha liknande format/vikt som Surface 2 och komma med Office. Hoppas bara att batteritiden blir lika bra som för ARM-plattor.

Skrivet av Flamso:

Jo, absolut. Problemet var mest att skillnaden mellan riktiga Windows och RT inte alls var tydlig. Hade det varit typ Windows Tablet istället för Windows Phone så kanske det hade varit lite mer intuitivt.

Men det är lite som att säga att Chromebooks är en bra ersättare till laptops för studenter. De går att använda för surf och office men det är ungefär där det stannar också.

Ja, det största problemet (förutom att vara begränsad till appar/drivrutiner för ARM) var namnet. Väldigt förvillande.

Annars så finns det säkert de som faktiskt klarar sig väldigt fint i många fall med surfmöjlighet och Office (oavsett om det är Windows RT eller ChromeOS). Många program och tjänster finns ju i form av webbapplikationer. Då är inte behovet för lokala appar eller kompabilitet med x86 fullt lika viktigt.

Skrivet av Ozzed:

Ja detta är logiskt och bra. Windows har som konkurrensfördel att det just är Windows med windowsprogram, så "Windows" RT var ett katastrofalt feltänk redan från början, och det är märkligt att produkten överhuvudtaget såg dagens ljus när det aldrig fanns någon efterfrågan på den.

En billigare Surface med ett redigt windows är ett klokt beslut. Nästan så jag själv blir köpsugen. Kunde passa som media-PC t. ex, om det finns HDMI-utgång.

Jag tror att när man började att skissa på och utveckla "Surface RT" så hade inte inte Intel kommit lika långt med att få ner energiåtgången för x86 som ARM hade. Vid den tiden var Intel Atom väldigt ovanligt i surfplattor och telefoner, och ARM var totalt dominerande lösning på den marknaden.

Det är kanske först de två sista åren som Intel och Atom blivit riktigt konkurrenskraftigt emot ARM, och detta tror jag tagit lite de flesta tillverkare på sängen , inklusive ARM och de tillverkare som licensierar plattformen.

Självklart så är det mer värdefullt att kunna köra fulla x86-utbudet och fulla Windows, och jag själv skulle inte vilja skippa det stödet, men för många så kan nog Office + Web komma ganska långt.

Skrivet av Ignostic:

Ja? Chromebooks ÄR bra för studenter. Office och surf räcker för väldigt många.

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut. Samma sak var det för Windows RT. Vet man om begränsningen i systemen så kan Windows RT och Chrome OS mycket väl fungera bra för vissa i många situationer

Dock, för mig personligen, så är det viktigare för mig att kunna köra lokala appar på mina datorer och plattor, än vad det faktiskt är att kunna göra det på telefonen. Därav att, om det finns alternativ till Windows RT och Chrome OS, så kommer den typen av mer begränsade system att helt gå bort för mig.

Kan man, för nästan samma kostnad och batteritid som WinRT/ChromeOS, istället kunna köra Windows, OS X, iOS eller Android, så är det för mig en jättestor fördel. Då kan jag köra Skype, Adobe Lr, Traktor, Ableton Live, etc (lite beroende på plattform).

Så bra nyhet för de som gillar Surface RT/2, nu får de samma liknande fördelar (återstår ju att se helt iofs när den kommer), men fördelen av att kunna köra fulla Windows med dess appar, och även betydligt bredare utbudet av drivrutiner och hårdvarustöd. Hade jag haft en ännu starkare preferens för Googles ekosystem så jag helt klart valt en bärbar eller platta med Android istället för det (för mig) betydligt mer begränsade ChromeOS.

Kan även tänka mig att för studenter inom foto, film och musik så är nog inte ChromeOS lika funktionellt.

Där är nog en bärbar med Windows eller OS X nummer ett, och alternativ två, en platta med iOS (har absolut bäst stöd för alla typer av appar, men överlägset just på media och musik).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Att du inte förstår saker betyder inte att det är dåligt.

Den var perfekt för t ex studenter. Lätt, smidig, bra batteritid, relativt rapp, bra tangentbord, Office ingår osv...

Och allt till ett väldigt lågt pris.

Då kan man lika gärna köra ett av de etablerade mobil-os som finns, tex OSX eller Android. RT är fast mellan ett fullt dekstopOS och mobilos och vet inte riktigt vad det vill vara samt att det bara skapar splittring i MS-Store bland appar osv.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Då kan man lika gärna köra ett av de etablerade mobil-os som finns, tex OSX eller Android. RT är fast mellan ett fullt dekstopOS och mobilos och vet inte riktigt vad det vill vara samt att det bara skapar splittring i MS-Store bland appar osv.

OSX är inte ett mobil-OS. Och Windows on ARM var logiskt när ARM-processorerna var på frammarsch, men nu har ju x86 hittat ner i storlek och effektivitet. Det hade varit en mardröm om ARM hade tagit över marknaden som vissa trodde och MS hade stått där utan att ett alternativ till gamla x86-Windows. Men som sagt, i dagsläget är ju inte ARM ett realistiskt alternativ längre, även om Apple spekulerar om att köra det i sina stationära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

OSX är inte ett mobil-OS. Och Windows on ARM var logiskt när ARM-processorerna var på frammarsch, men nu har ju x86 hittat ner i storlek och effektivitet. Det hade varit en mardröm om ARM hade tagit över marknaden som vissa trodde och MS hade stått där utan att ett alternativ till gamla x86-Windows. Men som sagt, i dagsläget är ju inte ARM ett realistiskt alternativ längre, även om Apple spekulerar om att köra det i sina stationära.

Sorry, jag menade såklart iOS

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Att du inte förstår saker betyder inte att det är dåligt.

Den var perfekt för t ex studenter. Lätt, smidig, bra batteritid, relativt rapp, bra tangentbord, Office ingår osv...

Och allt till ett väldigt lågt pris.

Fast det gick inte köra några program på den utom värdelösa "metro appar" värdelöst.
Bra att det försvann.

Skulle vara bra om Microsoft insåg att Modern UI och dess "appar" är en kolossal mega flop, som väldigt få vill ha eller använder.
och att i och med Windows 10 att det försvann helt och hålllet från en desktopinstallation, för fult med dessa fula fyrkanter överallt.

Microsoft borde grunna på varför dom inte säljer några telefoner också, för egen del väljer jag alltid bort Windows telefoner just PGA dessa fula fyrkanter man möts av, inte ens inntresserad av att kolla resten då.

En surface 3 utan pro kan vara intressant att skaffa, men bara för att den kan köra riktiga windows program, inte PGA modern UI appar.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Fast det gick inte köra några program på den utom värdelösa "metro appar" värdelöst.
Bra att det försvann.

Skulle vara bra om Microsoft insåg att Modern UI och dess "appar" är en kolossal mega flop, som väldigt få vill ha eller använder.
och att i och med Windows 10 att det försvann helt och hålllet från en desktopinstallation, för fult med dessa fula fyrkanter överallt.

Framtiden är på väg mot att allt ska vara appar. Det går inte att sälja enbart ett OS längre, intäkterna kommer komma med försäljning av appar eller reklam. Köper du Android eller IOS så är du en del av problemet, för det är det som har luckrat upp marknaden av OS.

Skrivet av ggustavsson:

Microsoft borde grunna på varför dom inte säljer några telefoner också, för egen del väljer jag alltid bort Windows telefoner just PGA dessa fula fyrkanter man möts av, inte ens inntresserad av att kolla resten då.

Jag tycker att det är simplistiskt och snyggt, och att Android och IOS ser plastigt och barnsligt ut i jämförelse, speciellt innan de plattade till det lite. Smaken är som baken. Men de gör sin egen grej i alla fall, och inte bara kopierar de andra rakt upp och ner.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Barilla08:

Att du inte förstår saker betyder inte att det är dåligt.

Den var perfekt för t ex studenter. Lätt, smidig, bra batteritid, relativt rapp, bra tangentbord, Office ingår osv...

Och allt till ett väldigt lågt pris.

Känner en del studenter som har den, jag själv är också student, vi tycker alla att den är helt värdelös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Framtiden är på väg mot att allt ska vara appar. Det går inte att sälja enbart ett OS längre, intäkterna kommer komma med försäljning av appar eller reklam. Köper du Android eller IOS så är du en del av problemet, för det är det som har luckrat upp marknaden av OS.

att försäljning av Program är viktigt/viktigare i framtiden är det nog ingen som opponerar sig emot.
Det heter för ovrigt program inte appar, appar är nått för telefoner

Folk är väldigt lite intresserade av är Modern UI appar, själv har jag avinstallerat alla som går, vill inte se eländet, jag kör progrqm på mina datorer, inte appar, och absolut inte Modern UI appar.

Men självklart kan en Surface 3 utan pro vara intressant för många, PGA möjligheten att köra win32 program, Modern UI är inte det minsta intressant...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

att försäljning av Program är viktigt/viktigare i framtiden är det nog ingen som opponerar sig emot.
Det heter för ovrigt program inte appar, appar är nått för telefoner

Folk är väldigt lite intresserade av är Modern UI appar, själv har jag avinstallerat alla som går, vill inte se eländet, jag kör progrqm på mina datorer, inte appar, och absolut inte Modern UI appar.

Men självklart kan en Surface 3 utan pro vara intressant för många, PGA möjligheten att köra win32 program, Modern UI är inte det minsta intressant...

Appar (applikationer) och program är samma sak, speciellt på Windows då "Universal Apps" är exakt samma program som kan köras på både stationära och mobiltelefoner. Jag tycker att MUI gör sig väldigt bra på tablets, men när man dockar dem ska ju givetvis skrivbordet vara gränssnittet som används. KOnstigt att bara Windows får skit för det, det hade ju inte funkat att använda OSX på en Ipad.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot att höra mer om denna modell, särskilt då om den blir passivt kyld med Core M, Atom är inte av intresse.

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Fast det gick inte köra några program på den utom värdelösa "metro appar" värdelöst.
Bra att det försvann.

Skulle vara bra om Microsoft insåg att Modern UI och dess "appar" är en kolossal mega flop, som väldigt få vill ha eller använder.
och att i och med Windows 10 att det försvann helt och hålllet från en desktopinstallation, för fult med dessa fula fyrkanter överallt.

Microsoft borde grunna på varför dom inte säljer några telefoner också, för egen del väljer jag alltid bort Windows telefoner just PGA dessa fula fyrkanter man möts av, inte ens inntresserad av att kolla resten då.

En surface 3 utan pro kan vara intressant att skaffa, men bara för att den kan köra riktiga windows program, inte PGA modern UI appar.

Det kan du inte göra på en iPad heller. Det är den du ska jämföra surface rt med, inte vanliga datorer.

Den utklassar en iPad på samtliga punkter. Pris, prestanda, office, stället osv. Ett riktigt kap.

Köper man en sådan och sen lipar över att man inte kan installera program. Då har man köpt helt fel har rätt usel koll.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

OSX är inte ett mobil-OS. Och Windows on ARM var logiskt när ARM-processorerna var på frammarsch, men nu har ju x86 hittat ner i storlek och effektivitet. Det hade varit en mardröm om ARM hade tagit över marknaden som vissa trodde och MS hade stått där utan att ett alternativ till gamla x86-Windows. Men som sagt, i dagsläget är ju inte ARM ett realistiskt alternativ längre, även om Apple spekulerar om att köra det i sina stationära.

Exakt.

Det var nog förmodligen ett vettigt och logiskt val vid den tidpunkten som Surface (ARM) utvecklades - givet hur marknaden för mobila processorer såg ut vid den tidpunkten.

Skrivet av ggustavsson:

Fast det gick inte köra några program på den utom värdelösa "metro appar" värdelöst.
Bra att det försvann.

Är inget värdelöst med mobila appar/program. Detta har marknaden och kunder tydligt visat med det stora skifte som skett ifrån traditionella system till mobila plattformar (oavsett om du föredrar Microsoft, Apple, Google, etc).

Var/är ju snarare avsaknaden av dem som var/är problemet (för Windows). Inte att de fanns, eller att de var för många.

Skrivet av ggustavsson:

Skulle vara bra om Microsoft insåg att Modern UI och dess "appar" är en kolossal mega flop, som väldigt få vill ha eller använder.
och att i och med Windows 10 att det försvann helt och hålllet från en desktopinstallation, för fult med dessa fula fyrkanter överallt.

Microsoft borde grunna på varför dom inte säljer några telefoner också, för egen del väljer jag alltid bort Windows telefoner just PGA dessa fula fyrkanter man möts av, inte ens inntresserad av att kolla resten då.

Smak och formgivning är ju alltid mycket upp till individen och beror på vad du har för historia och personliga preferenser.

Själv har jag alltid gillat elegant minimalism framför flådiga 3D-bling GUI med överlastade visuella metaforer.

Tycker helt klart att Metro/Modern UI är det klart snyggaste och mest konsekventa gränssnitt och designstil som Microsoft någonsin haft. Det är både snyggare och mer konsekvent än vad både iOS och Android är (ändå så gillar jag nya iOS väldigt mycket från och med version 7 och uppåt ifrån ett estetiskt perspektiv).

Största problemet som Microsoft har är att de var alldeles för långsamma och kom sist (dvs efter både Apple och Google) till den mobila marknaden.

Återigen så är det inte att det finns för mycket Metro/Modern-appar för Windows Phone som är problemet - utan snarare tvärt om.

Det är det överlägset starka apputbudet för iOS och Android som är en stor del av det samlade ekosystemen kring de plattformarna (skulle säga att iOS fortfarande är klart i topp av dem två när det gäller kvalitet på apputbud).

Skrivet av KplSteiner:

Framtiden är på väg mot att allt ska vara appar. Det går inte att sälja enbart ett OS längre, intäkterna kommer komma med försäljning av appar eller reklam. Köper du Android eller IOS så är du en del av problemet, för det är det som har luckrat upp marknaden av OS.

Ja, eller ifrån försäljning av tjänster, och även appar som hyrtjänster (det är som Microsoft positionerar sig starkt, och har en bra grundportfölj att utnyttja).

Skrivet av KplSteiner:

Jag tycker att det är simplistiskt och snyggt, och att Android och IOS ser plastigt och barnsligt ut i jämförelse, speciellt innan de plattade till det lite. Smaken är som baken. Men de gör sin egen grej i alla fall, och inte bara kopierar de andra rakt upp och ner.

Kan bara hålla med.

Är själv en som "lever" i alla tre ekosystem, och här tycker jag inte att Microsofts bara är snyggast rent estetiskt (även om det är en starkt positivt bidragande orsak att jag gillar det), men det är även extremt praktiskt funktionellt för mig i min vardag, och tycker det är mer konsekvent genomfört än vad Apple och Google lyckats med (de har mer misch-masch gällande design, och även hur appar och gränssnitt uppträder rent praktiskt, inklusive de som är inbyggda och kommer med systemen).

Skrivet av ggustavsson:

att försäljning av Program är viktigt/viktigare i framtiden är det nog ingen som opponerar sig emot.
Det heter för ovrigt program inte appar, appar är nått för telefoner

Applikationer. Program. Appar.

Samma sak. Bara olika namn och konventioner.

Skrivet av ggustavsson:

Folk är väldigt lite intresserade av är Modern UI appar, själv har jag avinstallerat alla som går, vill inte se eländet, jag kör progrqm på mina datorer, inte appar, och absolut inte Modern UI appar.

Tala helt för dig själv.

Resten av världen är *väldigt* intresserade av mobila program/appar (eller vad du väljer att kalla det), och det är inte att det finns för många som är problemet för Microsoft. Problemet för dem är att efterfrågan på apparna är större än vad utbudet av dem är.

Därav att de med Windows 10 och framåt måste bli bättre på att göra det enklare och billigare för utvecklare att stödja Windows med appar, oavsett viken hårdvaruplattform det kör på.

En nackdel för Microsoft, förutom att de var så sena till mobilitetsrevolutionen, var att de hade lite olika API och verktyg för mobiler och surfplattor. Detta till skillnad ifrån iOS och Android som kunnat erbjuda utvecklare en enhetlig utvecklings-målmiljö emellan mobiler och plattor.

Microsoft kommer fortsatt att slåss ifrån en svag tredjeplats på marknaden, men i och med Windows 10 så ser de ivf ut att äntligen ha åtgärdat denna nuvarande svaghet med separata API:er och ramverk.

Skrivet av Qn1f3:

Ser fram emot att höra mer om denna modell, särskilt då om den blir passivt kyld med Core M, Atom är inte av intresse.

Det blir en Atom x7-Z8700 av senaste generation.

De blir först med en "Cherry Trail"-CPU som är ett stort prestandasteg framåt jämfört med nuvarande "Bay Trail". Skulle inte förvåna mig om de hamnar någonstans emellan nuvarande Atom och Pentium M (som i sig är rätt mycket långsammare än Core i3). Tror den CPU:n kan bli ett bra val för många framtida produkter (inte bara ifrån Microsoft och denna Surface).

Skulle gärna se den i en framtida 8"-platta med 4GB RAM och med aktiv digitizer/pennstöd. Hade varit en grym kombo!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/