Partionera C disken med Windows för att dual boota med Linux

Permalänk
Medlem

Partionera C disken med Windows för att dual boota med Linux

Tänkte försöka mig på att använda Linux som min main driver ett tag och skulle därför vilja dual boota med Linux och Windows från min SSD. Det borde vara bäst att lägga Linux på en egen partion/disk men jag har bara en ssd och 2 vanliga diskar för lagring. Alla är ganska fulla men lyckades få 60gb fritt från min ssd som är på 180gb. Är det möjligt att slita loss och göra en partion på, låt säga 25gb på min c disk? Jag har kollat på diskhanteringen i Windows men det verkar inte gå där iallafall.

Visst jag har en gammal uråldrig hårddisk på 50gb som ligger och skräpar men vill ha SSD hastigheten på mitt os, annars är det för långsamt.

Permalänk
Medlem

Kör -> diskmgmt.msc -> Högerklicka på C:\-partitionen och välj krymp eller shrink. Windows kommer att beräkna hur mycket den kan frigöra. Välj hur mycket du vill ha och krymp sedan partitionen. Skulle Windows inte lyckas krympa så mycket som du vill (filer som ligger i vägen) kan du göra liknande i de flesta Linux-distributioners installationer, eller i gpart.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beta:

Kör -> diskmgmt.msc -> Högerklicka på C:\-partitionen och välj krymp eller shrink. Windows kommer att beräkna hur mycket den kan frigöra. Välj hur mycket du vill ha och krymp sedan partitionen. Skulle Windows inte lyckas krympa så mycket som du vill (filer som ligger i vägen) kan du göra liknande i de flesta Linux-distributioners installationer, eller i gpart.

Ja, detta har jag testat, men kunde bara frigöra 1,1gb, så det var alldeless för lite. Tanken är att jag ska installera Linux Mint, men i installer så är jag osäker på hur jag ska partionera. Skulle varit användbart att defragmentera disken, men det går ju inte med en ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja, detta har jag testat, men kunde bara frigöra 1,1gb, så det var alldeless för lite. Tanken är att jag ska installera Linux Mint, men i installer så är jag osäker på hur jag ska partionera.

Om du vill göra det i Windows så testa en defrag först och se om den kan frigöra mer utrymme efter det. Annars boota Linux Mint Live-USB och installera gparted. Det är väldigt simpelt och förklarar sig självt, annars finns det säkert guider om du googlar.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beta:

Om du vill göra det i Windows så testa en defrag först och se om den kan frigöra mer utrymme efter det. Annars boota Linux Mint Live-USB och installera gparted. Det är väldigt simpelt och förklarar sig självt, annars finns det säkert guider om du googlar.

Okej, ska testa gparted!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Okej, ska testa gparted!

Skillnaden på gparted är att den flyttar filer som är i vägen till andra ställen på disken, den processen kan ta en stund beroende på hur mycket filer den behöver flytta.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beta:

Skillnaden på gparted är att den flyttar filer som är i vägen till andra ställen på disken, den processen kan ta en stund beroende på hur mycket filer den behöver flytta.

Okej, jag startade en defragmenting av ssd nu, verkar ta ett tag det med. Vad jag förstått så skulle inte det behövas på en ssd så har inte brytt mig om det, men i detta fallet kan jag förstå det. Får se hur mycket jag kan frigöra efter detta, blir det för lite får jag testa gparted och se om det går att lösa där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Okej, jag startade en defragmenting av ssd nu, verkar ta ett tag det med. Vad jag förstått så skulle inte det behövas på en ssd så har inte brytt mig om det, men i detta fallet kan jag förstå det. Får se hur mycket jag kan frigöra efter detta, blir det för lite får jag testa gparted och se om det går att lösa där.

Stämmer att du inte behöver köra defrag på en SSD, men i detta fallet behöver du flytta filer till tidigare på disken.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beta:

Stämmer att du inte behöver köra defrag på en SSD, men i detta fallet behöver du flytta filer till tidigare på disken.

Jag defragar med Defraggler och där kan se när blocken flyttas runt. Allting lyckas jag få samlat förutom page file som ligger mitt ute i ingenting, men den verkar inte gå att flytta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag defragar med Defraggler och där kan se när blocken flyttas runt. Allting lyckas jag få samlat förutom page file som ligger mitt ute i ingenting, men den verkar inte gå att flytta.

Ja den kan inte flytta page-filen då den är i bruk. Testa att stänga av funktionen virtual memory sålänge tills du fått skapat den nya partitionen.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beta:

Ja den kan inte flytta page-filen då den är i bruk. Testa att stänga av funktionen virtual memory sålänge tills du fått skapat den nya partitionen.

Jag stängde av pagefilen helt och lyckades göra windows obootbart. Löste det med Windows repair dock. Jag testade att krympa den istället till 100mb och fick bort en del, nu kan jag frigöra 41gb, tror jag får nöja mig med det. Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag stängde av pagefilen helt och lyckades göra windows obootbart. Löste det med Windows repair dock. Jag testade att krympa den istället till 100mb och fick bort en del, nu kan jag frigöra 41gb, tror jag får nöja mig med det. Tack för hjälpen!

Okej, konstigt att den blev obootbar. Har du lite RAM i datorn? Bra att det löste sig Försöker själv i första hand alltid minska partitionen i Windows.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beta:

Okej, konstigt att den blev obootbar. Har du lite RAM i datorn? Bra att det löste sig Försöker själv i första hand alltid minska partitionen i Windows.

Ja, det var märkligt :P. Nja, jag har 8gb, så det borde varit tillräckligt. Nåja jag fick det att funka tillslut, nu är det dock problem med Linux Mint istället, verkar ha problem med min hårdvara, mer specifikt min cpu:

http://tinypic.com/view.php?pic=ieh0k2&s=8

http://tinypic.com/view.php?pic=iehu6s&s=8

Permalänk
Medlem

Ja som sagt när jag tog bort växlingsfilen så kraschade windows totalt och jag fick reparera mitt os med en skiva. Nu har jag problem att få tillbaka viloläget. Har försökt att sätta växlingsfilen till automatiskt och då tar den ca 8gb (som innan). Men såfort jag trycker på hibernate så svartnar skärmen och sen återgår den till windows igen direkt, så den hinner inte ens gå in i viloläget.(har haft det problemet innan, att såfort den ingått viloläge så vaknar den, men nu går den inte ens in i viloläget överhuvudtaget).

Tips på något jag kan pröva här?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Baxtex:

Ja som sagt när jag tog bort växlingsfilen så kraschade windows totalt och jag fick reparera mitt os med en skiva. Nu har jag problem att få tillbaka viloläget. Har försökt att sätta växlingsfilen till automatiskt och då tar den ca 8gb (som innan). Men såfort jag trycker på hibernate så svartnar skärmen och sen återgår den till windows igen direkt, så den hinner inte ens gå in i viloläget.(har haft det problemet innan, att såfort den ingått viloläge så vaknar den, men nu går den inte ens in i viloläget överhuvudtaget).

Tips på något jag kan pröva här?

Har du tillräckligt med plats (ramstorleken)
ledig för hibernationsfilen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja som sagt när jag tog bort växlingsfilen så kraschade windows totalt och jag fick reparera mitt os med en skiva. Nu har jag problem att få tillbaka viloläget. Har försökt att sätta växlingsfilen till automatiskt och då tar den ca 8gb (som innan). Men såfort jag trycker på hibernate så svartnar skärmen och sen återgår den till windows igen direkt, så den hinner inte ens gå in i viloläget.(har haft det problemet innan, att såfort den ingått viloläge så vaknar den, men nu går den inte ens in i viloläget överhuvudtaget).

Tips på något jag kan pröva här?

Testa att återaktivera hibernation.

Citat:

To make hibernation unavailable, follow these steps:
Click Start, and then type cmd in the Start Search box.
In the search results list, right-click Command Prompt, and then click Run as Administrator.
When you are prompted by User Account Control, click Continue.
At the command prompt, type powercfg.exe /hibernate off, and then press Enter.
Type exit, and then press Enter to close the Command Prompt window.

To make hibernation available, follow these steps:
Click Start, and then type cmd in the Start Search box.
In the search results list, right-click Command Prompt, and then click Run as Administrator.
When you are prompted by User Account Control, click Continue.
At the command prompt, type powercfg.exe /hibernate on, and then press Enter.
Type exit, and then press Enter to close the Command Prompt window.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja, det var märkligt :P. Nja, jag har 8gb, så det borde varit tillräckligt. Nåja jag fick det att funka tillslut, nu är det dock problem med Linux Mint istället, verkar ha problem med min hårdvara, mer specifikt min cpu:

http://tinypic.com/view.php?pic=ieh0k2&s=8

http://tinypic.com/view.php?pic=iehu6s&s=8

Är din CPU överklockad? I så fall testa köra den i normal hastighet.
Kolla också dina RAM-minnen med memtest86+.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du tillräckligt med plats (ramstorleken)
ledig för hibernationsfilen ?

Jadå, har 8GB och använder ca 2.

Skrivet av Beta:

Testa att återaktivera hibernation.

Testade det, funkade inte.

Skrivet av ronnylov:

Är din CPU överklockad? I så fall testa köra den i normal hastighet.
Kolla också dina RAM-minnen med memtest86+.

Japp, testade att sätta till stock men det hjälpte inte. Kört 1 timme memtest, inga problem.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Baxtex:

Jadå, har 8GB och använder ca 2.

Nu förstår jag inte vad du menar, hibernationsfilen kommer att ta lika stor plats på ssdn som du har ramstorlek om du aktiverar hibernation, har du inte det utrymmet fritt kan du inte använda hibernation.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Testa uppgradera BIOS samt ta en titt på inställningarna för CPUn kanske höja spänningen en del eftersom det där är vanligt när processorn kör ostabil klock.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nu förstår jag inte vad du menar, hibernationsfilen kommer att ta lika stor plats på ssdn som du har ramstorlek om du aktiverar hibernation, har du inte det utrymmet fritt kan du inte använda hibernation.

Okej, men innan jag stängde av växlingsfilen så var den på 8 gb, trots att jag hade 8gb ram och det har funkat fint i snart 4 år. :S

För att klargöra:

Växlingsfilen är just nu på 8gb.
Jag har 8gb ram.
När jag nu testar att sätta datorn i hibernation så använder jag 2 gb ram, så 6gb är ledigt.
http://tinypic.com/view.php?pic=wvv9q8&s=8

Skrivet av Commander:

Testa uppgradera BIOS samt ta en titt på inställningarna för CPUn kanske höja spänningen en del eftersom det där är vanligt när processorn kör ostabil klock.

Bios är den nyaste versionen och jag kör på stock klock nu.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Baxtex:

Okej, men innan jag stängde av växlingsfilen så var den på 9 gb, trots att jag hade 8gb ram och det har funkat fint i snart 4 år. :S

Men växlingsfilen har inget med hibernation att göra, du skrev ju att viloläget inte fungerade ok, ska det fungera behöver du plats för hibernationsfieln och den tar lika stor plats som du har ramstorlek.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men växlingsfilen har inget med hibernation att göra, du skrev ju att viloläget inte fungerade ok, ska det fungera behöver du plats för hibernationsfieln och den tar lika stor plats som du har ramstorlek.

Okej, trodde det eftersom när jag ändrade den så slutade hibernation att funka.

Strömsparläget, då den sparar allt på ram fungerar bra, det är viloläget(hibernation) som sparar sessionen på hårddisken och återupptar den igen, som inte fungerar. Jag har 35 gb ledigt på c partionen så plats finns det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Baxtex:

Okej, trodde det eftersom när jag ändrade den så slutade hibernation att funka.

Strömsparläget, då den sparar allt på ram fungerar bra, det är viloläget(hibernation) som sparar sessionen på hårddisken och återupptar den igen, som inte fungerar. Jag har 35 gb ledigt på c partionen så plats finns det.

Om du har plats men det funkar dålig är det ofta nån driver som strular och väcker upp datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du har plats men det funkar dålig är det ofta nån driver som strular och väcker upp datorn.

Jo, jag har varit med om det förr, men nu somnar inte datorn ens från första början.

Permalänk
Medlem

Stäng av hibernation helt och starta det igen, brukar lösa problemet.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon