Permalänk
Medlem

Nya ram minnen med gamla

Tjena har tänkt att skaffa mer ram minne i datorn och undrar om jag ska köpa mer 8 gb mer eller om jag ska köpa 16gb nya? Sen undrar jag också vad mhz gör?? kan man mixa 1333mhz med några 1600mhz?

har just nu detta

Corsair 4GB (2x2GB) CL9 1333Mhz XMS3

så det skulle varit en stor hjälp ifall ni kunde hjälpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxxooo:

Tjena har tänkt att skaffa mer ram minne i datorn och undrar om jag ska köpa mer 8 gb mer eller om jag ska köpa 16gb nya? Sen undrar jag också vad mhz gör?? kan man mixa 1333mhz med några 1600mhz?

har just nu detta

Corsair 4GB (2x2GB) CL9 1333Mhz XMS3

så det skulle varit en stor hjälp ifall ni kunde hjälpa

Det är själva hastigheten de jobbar i och du behöver inte direkt bry dig om den hastigheten om du inte antingen jagar poäng i typ benchmarks eller använder det integrerade grafikkortet i processorn eller moderkortet. (om du har ett...)

Rent generellt så ska det gå att blanda lite hur som helst så länge det är liknande inställningar och att du inte sätter minnena på något knasigt sätt typ 2 gb stickor i slot 1 och 4 och sedan 2 o 3 för 8 gb stickorna kommer inte funka helt stabilt direkt med vissa moderkort :P.
kör själv 4 st 2 gb stickor för 8 gb här (samma märke,modell och inställningar på alla) och det funkar fint än.

de snabbaste minnena kommer gå efter hastigheten av de gamla om du ska behålla dem i datorn med.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

tack s¨å mcyke