[LÖST] Laga bränd PCB för gammal disk.

Permalänk

[LÖST] Laga bränd PCB för gammal disk.

Tjena,

För många år sedan köpte jag en extern kabinett till en HDT725050VLAT80 jag hade. Troligtvis var det fel på strömadaptern för den brann - tillsammans med disken som började ryka. Jag lade undan denna värdefulla disk fylld med minnen för att en dag försöka laga den. Den dagen har kommit.

Jag ser på PCBn (alltså kretskortet) att det är lite misfärgat vid en TVS-diod och antar helt enkelt att det är där problemet ligger. Jag har sökt efter en ersättning av endast kretskortet, men det är riktigt jävla dyrt så jag funderar på att antingen få tag på en begagnad sådan disk och ta det kretskortet eller att helt enkelt försöka laga skiten själv.

Min fråga är därmed: Är det någon som vet vart jag kan få tag på en ny sådan TVS som visas på bifogad bild? (den är inte min, men man ser inget på den TVS som jag talar om på mitt kretskort för att det är bränt.

*Bort* /Mod

Disken:
Hitachi Deskstar HDT725050VLAT80
S/N: R4135MHC
MLC: BA2362
P/N: 0a33407

Chip:
0A53035 BA2178

Tack på förhand,
Mvh
Daniel

Edit: Forstoringsglas på TVS säger: WE 72A (ser en spricka i den med)
Edit 2: Lösning.

Lösning: Jag använde en näbbtång för att ta bort likriktningsdioden (TVS-dioden). Kopplade sedan in och startade som vanligt.

§9 Forumet får inte användas för annonsering
Permalänk
Skrivet av DanielHolm:

Tjena,

För många år sedan köpte jag en extern kabinett till en HDT725050VLAT80 jag hade. Troligtvis var det fel på strömadaptern för den brann - tillsammans med disken som började ryka. Jag lade undan denna värdefulla disk fylld med minnen för att en dag försöka laga den. Den dagen har kommit.

Jag ser på PCBn (alltså kretskortet) att det är lite misfärgat vid en TVS-diod och antar helt enkelt att det är där problemet ligger. Jag har sökt efter en ersättning av endast kretskortet, men det är riktigt jävla dyrt så jag funderar på att antingen få tag på en begagnad sådan disk och ta det kretskortet eller att helt enkelt försöka laga skiten själv.

Min fråga är därmed: Är det någon som vet vart jag kan få tag på en ny sådan TVS som visas på bifogad bild? (den är inte min, men man ser inget på den TVS som jag talar om på mitt kretskort för att det är bränt.

Alternativt har ett PCB att ge/sälja, eller vet någon som har en sådan disk liggande eller alternativa lösningar?

Tack på förhand,
Mvh
Daniel

http://www.users.on.net/~fzabkar/HDD/HDT725032VLAT80_TVS.jpg

Edit: Forstoringsglas på TVS säger: WE 72A (ser en spricka i den med)

kolla med denna säljare om det går skicka från USA 400-500sek tycker inte jag är så farligt.. be att han fotar av undersidan också

http://www.ebay.com/itm/Hitachi-HDT725050VLAT80-500GB-IDE-3-5...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

kolla med denna säljare om det går skicka från USA 400-500sek tycker inte jag är så farligt.. be att han fotar av undersidan också

http://www.ebay.com/itm/Hitachi-HDT725050VLAT80-500GB-IDE-3-5...

Tack, jag har lagt en bevakning på den (bland annat) redan. Det är fortfarande 400-500 som jag inte har råd att lägga för tillfället. Och inte om jag faktiskt kan byta ut denna TVS (som jag tror jag listat ut heter likriktatdiod på svenska) själv. Ska bara hitta en på 5V.

Uppdaterar första posten med all info om disken.

Permalänk
Hjälpsam

Låter som ett rimligt blligt alternativ (22h kvar)
http://www.ebay.com/itm/Hitachi-HDT725050VLAT80-500GB-IDE-3-5...

EDIT;
var flera som hittade den

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Låter som ett rimligt blligt alternativ (22h kvar)
http://www.ebay.com/itm/Hitachi-HDT725050VLAT80-500GB-IDE-3-5...

EDIT;
var flera som hittade den

Jag väntar på svar från hen angående vad det är för PCB och om hen bara kan skicka kretskortet och inte disken, för att sänka fraktkostnaden som sticker iväg.

Men för att gå tillbaka till att laga det själv också? Ingen som har någon idé vart jag kan få tag på en exakt likadan TVS?

Permalänk
Skrivet av DanielHolm:

Tack, jag har lagt en bevakning på den (bland annat) redan. Det är fortfarande 400-500 som jag inte har råd att lägga för tillfället. Och inte om jag faktiskt kan byta ut denna TVS (som jag tror jag listat ut heter likriktatdiod på svenska) själv. Ska bara hitta en på 5V.

Uppdaterar första posten med all info om disken.

jag är tveksam till att det bara är en komponent som är skadad kopparbanorna i kretskort brukar ha en förmåga att brännas sönder.
lägg upp en köpes annons här på SweC på den hdd ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

jag är tveksam till att det bara är en komponent som är skadad kopparbanorna i kretskort brukar ha en förmåga att brännas sönder.
lägg upp en köpes annons här på SweC på den hdd ?

Jag förstår. Ska dra fram multimetern tror jag minsann.

Och tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Kolla in den här sidan. Jag kom över en extern disk en gång som ägaren förmodligen kopplat in fel strömadapter till. Detta var något år sedan så jag kommer inte ihåg alla detaljer men om jag minns rätt så tog jag bort överspänningsskyddet (TVS-dioden) och i mitt fall behövdes också ett par brända 0-ohms resistorer bryggas. Efter det fungerade den igen. En disclaimer bara (som också nämns på sidan jag länkade): Efter "modden" saknar disken det överspänningsskydd som räddade den första gången.

Permalänk
Skrivet av pemt512:

Kolla in den här sidan. Jag kom över en extern disk en gång som ägaren förmodligen kopplat in fel strömadapter till. Detta var något år sedan så jag kommer inte ihåg alla detaljer men om jag minns rätt så tog jag bort överspänningsskyddet (TVS-dioden) och i mitt fall behövdes också ett par brända 0-ohms resistorer bryggas. Efter det fungerade den igen. En disclaimer bara (som också nämns på sidan jag länkade): Efter "modden" saknar disken det överspänningsskydd som räddade den första gången.

Grymt, tack! Ska definitivt kika på detta. Om jag bara kan rädda filerna så skiter jag i om disken brinner vid ett senare tillfälle

Permalänk
Skrivet av pemt512:

Kolla in den här sidan. Jag kom över en extern disk en gång som ägaren förmodligen kopplat in fel strömadapter till. Detta var något år sedan så jag kommer inte ihåg alla detaljer men om jag minns rätt så tog jag bort överspänningsskyddet (TVS-dioden) och i mitt fall behövdes också ett par brända 0-ohms resistorer bryggas. Efter det fungerade den igen. En disclaimer bara (som också nämns på sidan jag länkade): Efter "modden" saknar disken det överspänningsskydd som räddade den första gången.

Enligt denna text så skulle jag alltså kunna ta bort TVS-dioden och lägga en lödning mellan dess punkter och sedan köra; förstår jag det korrekt då?

Permalänk
Medlem

Nej, du ska inte brygga TVS-dioden. Den sitter som skydd mellan matning och jord. Den ska bara bort (eller bytas ut). Om det finns någon säkring eller 0-ohms motstånd som också brunnit kan du brygga denna. Se Q9 samt Q7 på sidan. Observera att allt görs på egen risk. Att det fungerade för mig är ingen garanti att det gör det för dig.

Citat:

Warning: Do NOT replace a TVS diode with a piece of wire. By doing so, you will be replacing a short circuit with another short circuit.

Permalänk
Skrivet av pemt512:

Nej, du ska inte brygga TVS-dioden. Den sitter som skydd mellan matning och jord. Den ska bara bort (eller bytas ut). Om det finns någon säkring eller 0-ohms motstånd som också brunnit kan du brygga denna. Se Q9 samt Q7 på sidan. Observera att allt görs på egen risk. Att det fungerade för mig är ingen garanti att det gör det för dig.

Bra, tack. Då ska jag ge mig på detta nu. De närliggande resistorerna verkar vara hela så nu blir det bara att köra!

Permalänk

Success! Disken rullar på och kopierar nu mina älskade gamla filer till en annan disk. Tack för all hjälp. Tänka sig att det löse sig - gratis, därtill

Permalänk
Medlem

Kul att det fungerade.

Permalänk
Skrivet av pemt512:

Kul att det fungerade.

Tack igen!

Btw, så fick jag svar från hen med disken som tipsats om ovan, och hen ville inte ens skicka hit den, så det hade ändå inte gått.

Permalänk
Skrivet av DanielHolm:

Success! Disken rullar på och kopierar nu mina älskade gamla filer till en annan disk. Tack för all hjälp. Tänka sig att det löse sig - gratis, därtill

hur fick du det att funka ? lödde du något.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

hur fick du det att funka ? lödde du något.

Jag tog helt enkelt bort dioden med en näbbtång. Kopplade in allt som vanligt, bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanielHolm:

Jag tog helt enkelt bort dioden med en näbbtång. Kopplade in allt som vanligt, bara.

Fasen va gött att det var så lätt att lösa. Nu kan du ju använda disken till något som inte är (trasig disk=självmord)
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Jahapp, och när kommer disken ut på blocket?