AMD:s forskningsbudget når tioårslägsta medan Intel och Nvidia rekordinvesterar

Permalänk
Medlem

Har kört ATi sens rage, men finns en bra anledning till att jag sneglar på Nvidia atm, inte för att jag vill att ATI ska gå i graven men de får väl hamna där när de vägrar släppa sina nya kort. Dimper Titan X ner i lagren snart så kanske det blir det istället denna gång.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem

Tja, en prestandaorienterad "variant" på RaspberryPi med minst 8 kärnor på 14nm med DDR4, pcie, massa sata och usb 3.1 som kör SteamOS kompilerat för ARM så kan vi nog börja glömma x86. Man behöver skriva lite drivrutiner för prestanda grafikkort också, det saknas ännu. AMD gör redan 8-kärniga "big core" ARM för server, men för närvarande på 40nm, och inte är de speciellt snabba. Men vi börjar närma oss att x86 faktiskt kan bli obsolete, åtminstone i teorin

edit. Att Microsoft redan har en version av Windows 10 för just RaspberryPi visar på nåt sätt att fler, typ Microsoft, tänker samma:
http://www.raspberrypi.org/raspberry-pi-2-on-sale/

edit2. Det kan visa sig att största förloraren om AMD försvinner faktiskt blir Intel, som kan ha bitit sig själva i svansen genom att bli för stora, det verkar de också svagt medvetna om genom sin desperation att komma in på bärbart ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av Yeah_Right:

Har kört ATi sens rage, men finns en bra anledning till att jag sneglar på Nvidia atm, inte för att jag vill att ATI ska gå i graven men de får väl hamna där när de vägrar släppa sina nya kort. Dimper Titan X ner i lagren snart så kanske det blir det istället denna gång.

Tja nackdelen är att du låser dig lite mer till vilken skärm du kan välja, om du vill ha Adaptive-Sync eller ja Nvidias variant av detta.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv

Det gröna laget hissar flaggan till topp medan det röda laget sätter flaggan på halvstång.

Permalänk
Medlem

Tycker det är ganska roligt när folk tycker det är tråkigt att det går dåligt för AMD och spänner tummarna för att de ska komma igen, när de sitter med både Intel och Nvidia. Om AMD ska komma tillbaka på riktigt måste folk köpa deras produkter, varför gör ni inte det?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonus:

Det förvånar mig att AMD hade högre budget än Nvidia fram tills 2013 då det antagligen är det förhållandet som resulterat i de kort vi har på marknaden idag. Å andra sidan säger siffrorna väääldigt lite om hur pengarna används (ex. hur myket har lagts på ren gpu-utveckling, tablets, cpu, diverse redovisningsfinter etc.).

Yep, ogillar när grafer inte har "0 i botten" (blir dessutom lätt att man tar resten av informationen med en nypa salt).

// edit skrev om dubbelnegation.... :/

En sak att ha i åtanke som inte är helt uppenbart när man tittar på siffrorna är att "Development"-delen av "Research and development" oftast utgör en ganska stor del av posten. Det vill säga all mjukvaruutveckling (drivrutiner, mantle, bidrag till open source, osv.) ingår i dessa siffror. På mitt företag brukar man säga att vi har lagt X miljarder på R&D de senaste åren, vilket låter imponerande, men det handlar i själva verket till största delen om utveckling av nya versioner av existerande mjukvaruprodukter, inte om forskning eller att göra banbrytande nya produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange71:

Du har uppenbarligen ingen koll. Det är högskolor de är omgjorda till.

Skickades från m.sweclockers.com

Så kan det vara, men A6 Center i Jönköping är ingen högskola, utan just ett köpcenter. Men huvudpoängen var i alla fall att regementen läggs ner och görs om till annat

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Que?

Att vara en humanitör stormakt skyddar dig inte från yttre angrepp. Låter som något hippie skit som MP eller V skulle säga.

Att sen inte AMD skulle behöva lägga pengar på forskning är något av det enskilt dummaste jag har läst. De är in en industri som är driven av forskning och som är väldigt konkurrentutsatt. Utan nya produkter att konkurrera med så dör dessa företag.

Snacka om att inte förstå ironi...

Ska bara köpa AMD-prylar framöver nu iallafall.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Skrivet av Pantsoff:

Tycker det är ganska roligt när folk tycker det är tråkigt att det går dåligt för AMD och spänner tummarna för att de ska komma igen, när de sitter med både Intel och Nvidia. Om AMD ska komma tillbaka på riktigt måste folk köpa deras produkter, varför gör ni inte det?

Tja köpte intel bara för bulldozer inte blev som det var tänkt. Jag vänta in den lanseringen innan jag tog 2500k.

670 bara för 7970 inte riktig hade stabila drivers än. Men ångrar det lite. 670 var dyr till det man fick.

Lär bli amd grafikkort och zen till htpc i alla fall. beroende på hur dyr den blir och prestanda kanske passar som ersättare till 2500k vem vet Inte helt troligt dock.

adaptive-sync verkar inte Nivida stödja än och vill ge lite cred till AMD för det. Bara korten presterar bra:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Tack för den! Ganska imponerande att ARM lägger så pass lite jämfört med dom andra men har så pass bra produkter ute.

Skrivet av Feeku:

Saken är den att jag inte tror att Intel ensamt kan hålla x86 som platform levande. x86 kommer långsamt förlora marknadsandelar till ARM, enda sättet att förhindra det är genom att få fler aktörer att använda x86. Samsung skulle passa in i den rollen.

Det kan mycket väl bli så men jag har svårt att tro att Samsung skulle bjudas in mot Intel både för att de är ett stort företag och de satsar mycket på ARM redan.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

varför kan det aldrig vara positiva ekonomiska nyheter amd?, jag skulle bli så ledsen om de konkade:/,

Du har svaret i din egen post, eller mer rätt sagt i din signatur:
- i7 4790k @ 4.8 - GTX 980 1369/2008/1532 hitills^^

Hur tror du det ska komma med positiva nyheter när allt du gör är köper konkurrenternas delar??

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Tänkte just på precis samma sak. Kickstarter för varje grafikkort och CPU som AMD släpper. Om AMD kan lova den prestanda som utlovas så skulle jag inte säga nej (så länge det är världens oljeshejker som står för donationen )

Hade inte en bättre lösning varit att man handlar deras produkter istället?
Då får de pengar till forskning, löner, utveckling och nya produkter.

Permalänk
Medlem

Som några redan sagt. Börja köpa AMDs kort istället om ni vill att dom ska gå ekonomiskt bättre. Sluta gnäll på strömförbrukning och köp nya 300 serien när den släpps! Det ska jag göra iaf. Tyvärr kan jag dock inte motivera deras CPU just nu.

Visa signatur

R5 5600X | ASUS ROG Strix B550-F | HyperX Fury RGB 3200MHz 32GB | Sapphire Radeon RX 6800 | Corsair TX750M, 750W Gold | Corsair 4000D Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Tack för den! Ganska imponerande att ARM lägger så pass lite jämfört med dom andra men har så pass bra produkter ute.

Det kan mycket väl bli så men jag har svårt att tro att Samsung skulle bjudas in mot Intel både för att de är ett stort företag och de satsar mycket på ARM redan.

http://www.sweclockers.com/nyhet/20258-samsung-uppges-overvaga-kopa-amd

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fermia:

visst fri till alla inga låsta saker i all ära men nog dags för amd att börja tänka om som nvidia och apple är ...bevisligen drar man in stora stålar på så sätt..

Kanske bör kunder vara lite mindre fanboys och faktiskt belöna bolag som är kundvänliga? Jag vet att det låter helt galet att man ska ta lite eget ansvar men om många gör det kanske det slutar gå bra för sviniga bolag som MS/Apple/Nvidia och så vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Tack för den! Ganska imponerande att ARM lägger så pass lite jämfört med dom andra men har så pass bra produkter ute.

Nja, detta känns som en sanning med modifikation. Det läggs rätt stora belopp på ARM utveckling hos t.ex. Qualcomm, Samsung, Apple, Texas Instruments och resten av gänget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boz89:

Som några redan sagt. Börja köpa AMDs kort istället om ni vill att dom ska gå ekonomiskt bättre. Sluta gnäll på strömförbrukning och köp nya 300 serien när den släpps! Det ska jag göra iaf. Tyvärr kan jag dock inte motivera deras CPU just nu.

Som konsument så vill man gärna inte köpa en produkt som ett välgörenhets ändamål mot företaget som säljer den utan man vill köpa produkten för att den är bra.

Permalänk
Medlem

Tycker ändå att amd borde dra in en hacka på spelkonsolerna, sitter ju amd kort i hela bunten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Tycker det är ganska roligt när folk tycker det är tråkigt att det går dåligt för AMD och spänner tummarna för att de ska komma igen, när de sitter med både Intel och Nvidia. Om AMD ska komma tillbaka på riktigt måste folk köpa deras produkter, varför gör ni inte det?

Kanske många gör när/om Zen släpps och presterar tillräckligt bra, men tills dess är dom inte villiga (om det inte gäller grafikkort då)

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Entusiast

Kan ni citera källan till artikeln? Eller är det bara jag som missat?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk

amd är dugligt skit till billigt pris, vill man ha kvalité kör man alltid intel och nvidia så är det bara alla som säger emot är AMD fanboys som vägrar inse fakta

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Kanske många gör när/om Zen släpps och presterar tillräckligt bra, men tills dess är dom inte villiga (om det inte gäller grafikkort då)

jag har stöttat AMD länge, men nu sist var jag trött på deras kassa Linux GPU drivare där NVIDIA helt enkelt har bättre Linux GPU drivare, de är fan inte mycket å hurra för men dem är bättre...

sen dröjer det nog innan min HTPC blir uppgraderad då jag är mycket nöjd med min AMD APU i den som ändå är gammal idag, och lär bli ännu äldre innan den byts ut.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.