Köra två backupprogram samtidigt?

Permalänk
Medlem

Köra två backupprogram samtidigt?

Hej, jag har en liten fråga.

Kan man köra två stycken online backupprogram samtidigt? Har googlat men har inte hittat något bra.

Min idé är alltså att köra både CrashPlan och Backblaze samtidigt på datorn.
Har just nu 1 kopia av alla mina filer, på 1 hårddisk.
Håller just nu på att prova detta eftersom båda tjänsterna har en gratis provperiod på 15 respektive 30 dagar.
Har alltså ställt in så att både CrashPlan och Backblaze gör backups på exakt samma mappar till två olika ställen i ""molnet"".

Funkar bra tycker jag, det segar inte ner datorn speciellt mycket och jag kan fortfarande spela spel på datorn utan att det märks någon skillnad mot innan.

Borde inte detta sätt vara väldigt säkert? Då jag har mina filer på 3 olika ställen, iofs bara 1 lokal kopia av filerna men ändå. Hur stor chans är det att både Crashplan, Backblaze och min hårddisk går sönder samtidigt liksom?

Och för båda tjänsterna blir det typ en hundring per månad. Inte så farligt tycker jag för två "unlimited" backup plans! För att den data som jag är rädd om ska finnas på två olika ställen krypterade i ""molnet""?

Vad tror ni om säkerheten? Känns ju nästan säkrare än ha en lokal backup imo. Tänk om huset brinner ner. Men anledningen till att jag frågar här är för att jag vill veta vad ni tycker om denna idé?

Permalänk
Skrivet av andropen:

Hej, jag har en liten fråga.

Kan man köra två stycken online backupprogram samtidigt? Har googlat men har inte hittat något bra.

Min idé är alltså att köra både CrashPlan och Backblaze samtidigt på datorn.
Har just nu 1 kopia av alla mina filer, på 1 hårddisk.
Håller just nu på att prova detta eftersom båda tjänsterna har en gratis provperiod på 15 respektive 30 dagar.
Har alltså ställt in så att både CrashPlan och Backblaze gör backups på exakt samma mappar till två olika ställen i ""molnet"".

Funkar bra tycker jag, det segar inte ner datorn speciellt mycket och jag kan fortfarande spela spel på datorn utan att det märks någon skillnad mot innan.

Borde inte detta sätt vara väldigt säkert? Då jag har mina filer på 3 olika ställen, iofs bara 1 lokal kopia av filerna men ändå. Hur stor chans är det att både Crashplan, Backblaze och min hårddisk går sönder samtidigt liksom?

Och för båda tjänsterna blir det typ en hundring per månad. Inte så farligt tycker jag för två "unlimited" backup plans! För att min data som jag inte vill ska försvinna ska finnas på två olika servrar?

Vad tror ni om säkerheten? Känns ju nästan säkrare än ha backups lokalt enligt mig. Tänk om huset brinner ner liksom. Men anledningen till att jag frågar här är för att jag vill veta vad ni tycker om denna idé?

brinner huset ner så har man nog större problem än att man förlorat x antal med dokument. jag tycker det är enklare ha backup på nån extern hdd.
1200kr tycker jag är mycket med tanke på att det finns gratis Dropbox man får ju 5-10GB helt gratis använder man Redo backup så är det klart mycket mindre som behöver föras över till dropbox.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Tack för din input. Någon mer som har några tankar om detta? Främst hur säkert det är osv

Permalänk
Skrivet av andropen:

Tack för din input. Någon mer som har några tankar om detta? Främst hur säkert det är osv

skapade just ett konto på MEGA gratis 50GB. AES krypterat.
en extern hdd med backup är alltid mer säkert en en på nätet.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Inte säkert nog för filerna jag vill lagra.

Använder custom encryption key på både Crashplan och Backblaze, denna beskrivning är från Crashplans hemsida:
"Custom encryption key: The original encryption key generated by the CrashPlan app is replaced with an encryption key you choose. Code42's servers never escrow the encryption key when using a custom 448-bit key. This means that if you lose or forget your encryption key, your backup data cannot be restored and our Customer Champions cannot assist with recovery."
Backblaze har liknande kryptering.

Filerna jag har backat upp hittills på ca 300-400 GB, så det är en pålitlig backuplösning online jag är ute efter, inte online fillagring.

Någon som kan svara på min fråga? Om säkerheten och sådär. Det är ganska "viktiga" filer. Eller är det dumt att köra två onlinebackuper samtidigt? Känner mig inte sugen på att skaffa en extern hårddisk och göra lokala backuper, vet inte varför

Permalänk
Medlem

2 verkar onödigt (men man kan ju aldrig ha för mycket backup ).
Jag kör med CrashPlan (ca 1TB där nu) och det fungerar klockrent, har provat att göra återställning och det fungerar fint.
Kör även CrashPlan lokalt på en Synology NAS för snabb återställning om nåt skulle krascha.

Permalänk
Skrivet av andropen:

Inte säkert nog för filerna jag vill lagra.

Använder custom encryption key på både Crashplan och Backblaze, denna beskrivning är från Crashplans hemsida:
"Custom encryption key: The original encryption key generated by the CrashPlan app is replaced with an encryption key you choose. Code42's servers never escrow the encryption key when using a custom 448-bit key. This means that if you lose or forget your encryption key, your backup data cannot be restored and our Customer Champions cannot assist with recovery."
Backblaze har liknande kryptering.

Filerna jag har backat upp hittills på ca 300-400 GB, så det är en pålitlig backuplösning online jag är ute efter, inte online fillagring.

Någon som kan svara på min fråga? Om säkerheten och sådär. Det är ganska "viktiga" filer. Eller är det dumt att köra två onlinebackuper samtidigt? Känner mig inte sugen på att skaffa en extern hårddisk och göra lokala backuper, vet inte varför

vad är det du sparar på köra det samtidigt ? tiden
300-400GB ? vad är det du ska göra backup på ? är det filmer

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

vad är det du sparar på köra det samtidigt ? tiden
300-400GB ? vad är det du ska göra backup på ? är det filmer

Nej, det är viktigare filer. Jobbrelaterat, idéer, egenskapade saker, foton, och annat som jag absolut inte vill ska försvinna.

Och eftersom både Crashplan och Backblaze är unlimited, kan jag fylla hela min 3TB-disk, och ha allting automatiskt uppbackat. Och så fort jag lägger in nya filer backas allting upp helt automatiskt. Behöver inte tänka på något.

Sedan är min dator igång 24/7 också, så jag kan använda mig av Teamviewer för att lägga in filer på min dator från mobilen t.ex. Har provat det och det fungerar bra. Jag har också provat att använda Crashplan-appen också i telefonen för att hämta filer, och det funkade också bra.

Skrivet av Agile:

2 verkar onödigt (men man kan ju aldrig ha för mycket backup ).
Jag kör med CrashPlan (ca 1TB där nu) och det fungerar klockrent, har provat att göra återställning och det fungerar fint.
Kör även CrashPlan lokalt på en Synology NAS för snabb återställning om nåt skulle krascha.

Jo men det är just det. Du har även en backup på din Synology NAS, så du har din backup på två ställen (Crashplan och NAS).
Men jag har bara en 256gb SSD och en 3TB hårddisk, och alla mina viktiga filer har jag på 3TB-disken.
Om jag bara kör med Crashplan så har jag bara en kopia av mina filer, men om jag kör Crashplan + Backblaze då har jag två kopior av mina filer

Jag skiter i om jag kan återställa snabbt om något skulle krascha. Jag vill bara att filerna alltid ska finnas någonstans.
Och då fick jag idén att, borde inte mina filer vara riktigt säkra om de finns på två olika ställen i "molnet" samtidigt?

Exempel 1 (med Bara Crashplan): Min hårddisk kraschar och alla mina filer försvinner. Okej, tänker jag, ingen big deal eftersom mina filer finns på Crashplans servrar. Så jag köper en ny hårddisk bara. Men nu när jag ska återställa mina filer från Crashplan visar det sig att något har hänt med mina filer, så jag kan av någon anledning inte hämta tillbaka mina filer, då Crashplan har förstört min backup. Så i det här exemplet är är alltså alla mina viktiga filer helt borta och kommer aldrig gå att få tillbaka igen.

Exempel 2 (Crashplan + Extern HDD): Tänk om mitt hus brinner ner. Det skulle resultera i att både min 3TB-disk och min Externa HDD är skrot. Så nu finns inte mina filer kvar lokalt. Okej, jag vänder mig till Crashplan för att återställa mina filer, men något har hänt med mina uppbackade filer så jag kan inte återställa filerna. Jahopp, då är mina filer borta för alltid då.

Exempel 2 (Crashplan + Backblaze): Samma sak händer här som i första exemplet, min hårddisk kraschar och mina filer försvinner. Okej, jag köper en ny hårddisk. Först vänder jag mig till Crashplan för att hämta tillbaka mina uppbackade filer, men samma sak här, något har hänt och min backup hos Crashplan har försvunnit. OK, FAN vad dåligt av dem, riktigt illa tänker jag, MEN som tur är har jag även mina uppbackade filer hos Backblaze, så nu kan jag hämta mina filer från Backblaze istället. Wihoo! Mina filer är räddade och återställda.

Förstår ni vad jag menar? Haha dåliga exempel kanske men

Permalänk
Medlem

Absolut, kör på det. Du vet ju bäst hur viktig din data är.

3 exemplar ska man ha tycker jag, originalet samt 2 backups, minst en off-site.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

brinner huset ner så har man nog större problem än att man förlorat x antal med dokument. jag tycker det är enklare ha backup på nån extern hdd.
1200kr tycker jag är mycket med tanke på att det finns gratis Dropbox man får ju 5-10GB helt gratis använder man Redo backup så är det klart mycket mindre som behöver föras över till dropbox.

Eller så kan man se det som att om ens hus brinner ner vill man inte ha MER problem än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Absolut, kör på det. Du vet ju bäst hur viktig din data är.

3 exemplar ska man ha tycker jag, originalet samt 2 backups, minst en off-site.

Kanon! Jag gillar din "tumregel", lätt att komma ihåg.

Skrivet av iXam:

Eller så kan man se det som att om ens hus brinner ner vill man inte ha MER problem än så.

Exakt. Dessutom skulle jag aldrig lita på Dropbox, OneDrive och liknande då ens filer inte krypteras (med ett lösenord som bara jag har tillgång till). Och då är det ingen backup heller, så man behöver synka sina filer manuellt. Njae, det känns tryggare att ha sina filer hos ett seriöst backupföretag.

Permalänk
Medlem

Molntjänsten konkar, köps upp, ändrar villkor, vill ha betalt.
Då sitter man på pottkanten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andropen:

Kanon! Jag gillar din "tumregel", lätt att komma ihåg.

Exakt. Dessutom skulle jag aldrig lita på Dropbox, OneDrive och liknande då ens filer inte krypteras (med ett lösenord som bara jag har tillgång till). Och då är det ingen backup heller, så man behöver synka sina filer manuellt. Njae, det känns tryggare att ha sina filer hos ett seriöst backupföretag.

https://www.youtube.com/watch?v=U4oB28ksiIo
Lite off topic, men har lite med backup att göra. Och vad han lärde sig även fast han körde stenhård backup. Samt att den är hur roligt som helst.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassep1l1s:

Molntjänsten konkar, köps upp, ändrar villkor, vill ha betalt.
Då sitter man på pottkanten.

Ja precis. Shit happens. Om jag då har mina filer hos två olika backupföretag känns det tryggare. Om jag inte kan återställa min backup från ena företaget pga något av det där, så kan jag vända mig till det andra företaget för att återställa mina filer. Känns ganska tryggt faktiskt, trots att jag inte har någon lokal backup. (Och kostar som Spotify premium / månad).

Skrivet av Elghinnarisa:

https://www.youtube.com/watch?v=U4oB28ksiIo
Lite off topic, men har lite med backup att göra. Och vad han lärde sig även fast han körde stenhård backup. Samt att den är hur roligt som helst.

Tack för tipset, ska kolla.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av andropen:

Tack för din input. Någon mer som har några tankar om detta? Främst hur säkert det är osv

Det bör fungera utan problem. Själv kör jag spideroak och crashplan samtidigt utan minsta lilla problem. Fördelen är att båda krypterar allt innan det skickas ut vilket är att föredra framför dropbox som ska kolla vad du har där eller andra liknande tjänster (live, google drive och så vidare).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Det bör fungera utan problem. Själv kör jag spideroak och crashplan samtidigt utan minsta lilla problem. Fördelen är att båda krypterar allt innan det skickas ut vilket är att föredra framför dropbox som ska kolla vad du har där eller andra liknande tjänster (live, google drive och så vidare).

Ja, precis så jag resonerar. Gött att få ett svar från någon som kör liknande setup.
Har inte fått någon kommentar om att det är en dålig idé, så jag kör på detta.
Kommer välja altdrive istället för Backblaze dock pga Linux-support.