Permalänk
Medlem

Bor du i ett flerfamilj hus, där det finns en ägare av huset som sedan delat upp det i lägenheter eller boende så kan det mycket väl vara så att de som äger det har fibern som är inkommande och har en router eller andra saker där de kan se vilka sidor du besöker.

Om det även är indelat i ett lan utan användning av vlan så tillhör alla samma broadcast nät och kommer åt varann, skulle kunna vara en fråga där du delat ut en mapp med filer som de andra kan se genom att bara klicka på network i utforskaren.

Sedan så är "wkscal" Microsoft Calender, vilken kommer med Works, vilken jag har för mig inte är 100% kompatibelt med Windows XP och du har troligtvis inte avinstallerat det korrekt och varför du får upp fel meddelandet.

Jag tror du är lite paranoid och det är osannolikt att dina grannar skulle "hacka" din dator. Men om det får dig att må bättre och inte tänka på dessa saker formatera din dator och installera åtminstone Windows 7 på den fast det beror även lite på hur pass gammal din dator är, vad det finns för hårdvara i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clochard:

ja, det är samma adress... vad betyder detta ?

Det betyder att du är uppkopplad direkt mot internet med ett utdaterat operativsystem, vilket är en tämligen dum idé.
Skaffa en router.

I övrigt håller jag med om att du verkar paranoid. Att läsa av nätverkstrafik, eller ta kontroll av någons dator, är inget som Herr. Svensson klarar av. Det faktum att du sitter kopplad direkt mot internet gör dock det hela betydligt enklare.

Mvh,
Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Malwarebytes programmet hittar följande sex filer:

PUP.Optional.Vid, C:\Documents and Settings\HP_Administrator\Lokala inställningar\Temp\8y+YVDQN.exe.part
PUP.Optional.Bandoo, C:\Documents and Settings\HP_Administrator\Lokala inställningar\Temp\KI360TG2.exe.part
PUP.Optional.Bandoo, C:\Documents and Settings\HP_Administrator\Lokala inställningar\Temp\MFt19YAN.exe.part
PUP.Optional.Bandoo, C:\Documents and Settings\HP_Administrator\Lokala inställningar\Temp\OdFFOGCY.exe.part
Trojan.Agent, C:\Documents and Settings\HP_Administrator\Cookies\MM2048.DAT
Trojan.Agent, C:\Documents and Settings\HP_Administrator\Cookies\MM256.DAT

Nån som vet vad kan dessa åstadkomma?

Kortet för trådlös överföring verkar vara integrerat med moderkortet. Det sitter illa till bakom en dvd-spelare och jag har däreför ännu inte kunnat stänga av den trådlösa anslutningen.

Jag kommer att byta dator inom kort, men vill först försöka reda ut vad det är som inträffat och är därför tacksam för kommentarer rörande följande frågor:

(1)

Det är tveklöst så att obehöriga har kunnat (eller kan) se detsamma som min skärm visar, dvs man har passivt kunnat övervaka min dator. Skulle man t ex med programmen ovan även aktivt ha kunnat manipulera datorn, t ex lägga till eller kopiera data?

(2)

Man har kunnat se både surfning på nätet och sånt som sker på hårddisken, t ex körning av ordbehandlare. Detta tyder väl på att det är ett spionprogram som för ut data via trådlös anslutning (trots att den är inaktiverad), men skulle det även kunna tyda på att "skärmdata" - även sådan från program som körs på hårddisken - föres ut via internetanslutningen? Eller kan man därav sluta sig till att data måste ha förts ut trådlöst och att det inte har skett via internetkabeln?

(3)

Antag att överföringen har skett trådlöst. På vilket sätt är det mest sannolikt att övervakaren startat: 1. Genom att hoppas på att min dator redan ska vara infekterad med en viss trojan, eller 2. Genom att själv placera en trojan på min dator?

Alternativ två verkar förutsätta aktiv åtkomst...

(4)

Om obehöriga kopplat upp sig trådlöst mot min dator, kan det då finnas spår kvar
efter dessa, som gör att de kan identifieras ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av clochard:

Nån som vet vad kan dessa åstadkomma?

Det ena är ett spyware/malware program som installeras i samband med gratis programvaror du installerat. Det styr t.ex reklam och pop-up rutor du får i din webläsare.

Det andra är cookies, alltså nåt som spar olika typ av information som kanske skickas, det klassas som trojaner för de kan spara t.ex inloggnings uppgifter och liknande, men ordet trojan är ett väldigt brett och generellt begrepp idag.

Inget av dem borde agera som du säger att någon kan läsa dig skärm eller ens hacka sig in i din dator. Och fråga dig varför någon vill göra det, vad har du för information någon vill ens ha, sedan så går du inte riktigt in på detalj om varför du tror att detta händer.

Sedan om du kör disable eller rent av tar bort ditt trådlösa från operativ systemet så behöver du inte fysiskt ta bort det. Detta är även ossanlikt att någon skulle ens ha kompetensen att hacka sig in via det, särskilt om du redan gjort disable på det, och det i sånt fall skulle vara din nära grannar.

Som vi sa, om du är säker och inte vill att personer skall ha åtkomst så formatera och installera om din dator och då helst med minst Win 7. Och om du vill spara vissa saker, som t.ex Dokument du skrivit så spar de på en USB sticka helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Du behöver definitivt inte oroa dig för ditt trådlösa nätverk, det är avstängt i windows och det ska vara nog. Dessutom, varför skulle någon anstränga sig och använda det trådlösa nätverket för att skicka ut filer när det finns ett 100% fungerande trådat nätverk? Dessutom kan man inte "ta sig in" via ditt trådlösa nätverkskort, den måste vara kopplad till något

Det är 100% säkert att det inte är det trådlösa någon tar sig in via.

Ser någon vad du gör på skärmen så är det helt klart något i din dator och inte något extern fel, till exempel husets router som det är fel på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Det ena är ett spyware/malware program som installeras i samband med gratis programvaror du installerat. Det styr t.ex reklam och pop-up rutor du får i din webläsare.

Det andra är cookies, alltså nåt som spar olika typ av information som kanske skickas, det klassas som trojaner för de kan spara t.ex inloggnings uppgifter och liknande, men ordet trojan är ett väldigt brett och generellt begrepp idag.

Inget av dem borde agera som du säger att någon kan läsa dig skärm eller ens hacka sig in i din dator. Och fråga dig varför någon vill göra det, vad har du för information någon vill ens ha, sedan så går du inte riktigt in på detalj om varför du tror att detta händer.

Sedan om du kör disable eller rent av tar bort ditt trådlösa från operativ systemet så behöver du inte fysiskt ta bort det. Detta är även ossanlikt att någon skulle ens ha kompetensen att hacka sig in via det, särskilt om du redan gjort disable på det, och det i sånt fall skulle vara din nära grannar.

Som vi sa, om du är säker och inte vill att personer skall ha åtkomst så formatera och installera om din dator och då helst med minst Win 7. Och om du vill spara vissa saker, som t.ex Dokument du skrivit så spar de på en USB sticka helt enkelt.

okej, uppfattat... konkret fråga: kan skärmdata från program som körs på hårddisken (t ex anteckningar eller google sketchup) skickas via internetanslutningen trots att webbläsaren inte är på?

är det mer sannolikt att ett intrång skett via internetanslutningen än via den trådlösa anslutningen?

illvilja räcker väl som motiv...

t ex har utomstående kommenterat detaljer/namn i texter som jag arbetat med på datorn...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Du behöver definitivt inte oroa dig för ditt trådlösa nätverk, det är avstängt i windows och det ska vara nog. Dessutom, varför skulle någon anstränga sig och använda det trådlösa nätverket för att skicka ut filer när det finns ett 100% fungerande trådat nätverk? Dessutom kan man inte "ta sig in" via ditt trådlösa nätverkskort, den måste vara kopplad till något

Det är 100% säkert att det inte är det trådlösa någon tar sig in via.

Ser någon vad du gör på skärmen så är det helt klart något i din dator och inte något extern fel, till exempel husets router som det är fel på.

Okej, kan du ge nåt exempel på vad som skulle kunna vara felet i datorn?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av clochard:

okej, uppfattat... konkret fråga: kan skärmdata från program som körs på hårddisken (t ex anteckningar eller google sketchup) skickas via internetanslutningen trots att webbläsaren inte är på?

är det mer sannolikt att ett intrång skett via internetanslutningen än via den trådlösa anslutningen?

illvilja räcker väl som motiv...

t ex har utomstående kommenterat detaljer/namn i texter som jag arbetat med på datorn...

Det är mycket möjligt. Webbläsaren är inget som helst krav för att vara ansluten till Internet.
Är TP-kabeln ansluten (Kabeln mellan "internet-dosan" i väggen och datorn), så är datorn tekniskt sett alltid ansluten till internet, oavsett vad för program du kör eller inte kör.

Program kan döljas så att de inte syns, och datorer kan alltid fjärrstyras. Därför är det extra viktigt att man använder brandväggar.
Använder man dessutom ett gammalt utrangerat operativsystem så är risken ännu större.

Som jag skrev tidigare, kan det väl vara så att er internetleverantör har kopplat alla hushållen så att alla inblandade datorer i huset/gatan är anslutna i "samma nätverk". Det vill säga att alla datorerna kan se varandra. Då behövs inte mycket kunskaper för att ansluta till andra datorer. Windows är tyvärr av den naturen att när den ser ett nätverk med andra datorer, så delar den ut allt sitt innehåll till de andra datorerna i nätverket. Där behövs det inte ens spionmjukvara. Windows gör allt det där åt dig. Det är DÄRFÖR det är viktigt att internetleverantören/nätverksägaren till alla hushållen MÅSTE konfigurera nätverket korrekt för bättre säkerhet.
Det är också extra viktigt att du som användare också använder en dedikerad brandvägg och ALDRIG ansluter en dator direkt till internet. Speciellt om datorn ifråga har ett gammalt operativsystem som inte uppdateras längre.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Det är mycket möjligt. Webbläsaren är inget som helst krav för att vara ansluten till Internet.
Är TP-kabeln ansluten (Kabeln mellan "internet-dosan" i väggen och datorn), så är datorn tekniskt sett alltid ansluten till internet, oavsett vad för program du kör eller inte kör.

Program kan döljas så att de inte syns, och datorer kan alltid fjärrstyras. Därför är det extra viktigt att man använder brandväggar.
Använder man dessutom ett gammalt utrangerat operativsystem så är risken ännu större.

Som jag skrev tidigare, kan det väl vara så att er internetleverantör har kopplat alla hushållen så att alla inblandade datorer i huset/gatan är anslutna i "samma nätverk". Det vill säga att alla datorerna kan se varandra. Då behövs inte mycket kunskaper för att ansluta till andra datorer. Windows är tyvärr av den naturen att när den ser ett nätverk med andra datorer, så delar den ut allt sitt innehåll till de andra datorerna i nätverket. Där behövs det inte ens spionmjukvara. Windows gör allt det där åt dig. Det är DÄRFÖR det är viktigt att internetleverantören/nätverksägaren till alla hushållen MÅSTE konfigurera nätverket korrekt för bättre säkerhet.
Det är också extra viktigt att du som användare också använder en dedikerad brandvägg och ALDRIG ansluter en dator direkt till internet. Speciellt om datorn ifråga har ett gammalt operativsystem som inte uppdateras längre.

låter nästan som vi har svaret där...

kan jag se andra datorer i nätverket på samma sätt?

innebär detta även aktiv åtkomst och inte bara passiv övervakning ?

Permalänk

Provat att prata med grannen?

Permalänk
Skrivet av clochard:

illvilja räcker långt, tyvärr...

frågan är om det även går att aktivt manipulera data på samma lättvindiga sätt...

Du verkar inte ta detta på allvar själv. Hade du gjort det skulle du installerat Ubuntu eller dylikt för drygt tio inlägg sedan, istället försöker du hålla den här spekulativa diskussionen vid liv. Du har fått många bra råd, jag tycker du borde respektera dessa hjälpsamma personer och följa de goda råden. Jag hjälper gärna till själv om du har konkreta frågor rörande hur du sätter upp ett linuxsystem, hur du blockerar portar etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Men kära nån, nu kör du exakt så som den som skapade den tråden jag nämnde tidigare

Kom med konkreta exempel, utan en massa "hitte-på"

Annars så är du antingen troll, slösar allas vår tid, alternativt på riktigt faktiskt behöver hjälp med vanföreställningar och förföljelsemani , eller allmänt mer känt som paranoia, och då beklagar jag bara om jag låter hård om så är fallet, för då upplever du antagligen problemet trots att det inte finns eller vad det nu kan vara

För varje inlägg du gör, blir nog folk ungefär likt mig inställd till att det inte står rätt till

Edit:
Tänkte till här lite över något trådskaparen sa "
jag kollade nätverksaktivitet när misstankarna började för ett par år sedan, men kunde inte utröna nåt då..."

Jaha, så kanske är ännu längre sedan än vad jag minns som denna tråd begav sig, jag kanske inte är ute och cyklar helt ändå eftersom jag tycker hela historien är så fantastiskt likt det jag minns från just den gången

jag har nog redan gett ganska konkreta exempel...

vid förra tillfället läste jag bara på forumet, skrev inget...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CasualGamer:

Du verkar inte ta detta på allvar själv. Hade du gjort det skulle du installerat Ubuntu eller dylikt för drygt tio inlägg sedan, istället försöker du hålla den här spekulativa diskussionen vid liv. Du har fått många bra råd, jag tycker du borde respektera dessa hjälpsamma personer och följa de goda råden. Jag hjälper gärna till själv om du har konkreta frågor rörande hur du sätter upp ett linuxsystem, hur du blockerar portar etc.

jag måste skaffa en helt ny dator...

jag är ytterst tacksam för alla råd...

problemet kan anses vara löst...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av clochard:

jag måste skaffa en helt ny dator...

jag är ytterst tacksam för alla råd...

problemet kan anses vara löst...

Du behöver troligen ingen ny dator om du är nöjd med prestandan i övrigt utan bara ett nytt operativsystem och andra mjukvaror som uppdateras.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Och skaffa en router direkt. Att ha en Windows XP burk kopplad direkt till internet utan router är inte OK. Då får man in allt möjligt skit på datorn.

Men jag tvivlar att du kommer bry dig om vad jag säger för du verkar bry dig det minsta om allt tips och råd som du fått

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du behöver troligen ingen ny dator om du är nöjd med prestandan i övrigt utan bara ett nytt operativsystem och andra mjukvaror som uppdateras.

får undersöka saken, men datorn är ju rätt gammal så det är nog lika bra att byta ut den...

Permalänk
Medlem
Skrivet av clochard:

får undersöka saken, men datorn är ju rätt gammal så det är nog lika bra att byta ut den...

Men ett nytt operativ kan du installera ikväll om du nu är så paranoid

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Och skaffa en router direkt. Att ha en Windows XP burk kopplad direkt till internet utan router är inte OK. Då får man in allt möjligt skit på datorn.

Men jag tvivlar att du kommer bry dig om vad jag säger för du verkar bry dig det minsta om allt tips och råd som du fått

det beror helt säkert på att mina nätverkskunskaper inte är vad de borde vara... jag kan inte ta till mig all info helt enkelt... dock anser jag som sagt att de största frågetecknen har rätats ut...

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Men ett nytt operativ kan du installera ikväll om du nu är så paranoid

det måste nog vänta... jag får dra ur sladden helt enkelt...

Permalänk
Medlem

Förlåt men det enklaste svaret brukar kunna va den troligaste förklaringen.
1. Hur stor chans är det att någon granne kan se din skärm med en kikare. Dra ner persiennerna.
2. Din dator är i ett öppet nätverk utan brand väggar. Du bör skaffa en Router med brandvägg.
3. Du har får spion program installerat och bör installera om systemet. Ej WinXP

Permalänk
Medlem
Skrivet av vilse.se:

Förlåt men det enklaste svaret brukar kunna va den troligaste förklaringen.
1. Hur stor chans är det att någon granne kan se din skärm med en kikare. Dra ner persiennerna.
2. Din dator är i ett öppet nätverk utan brand väggar. Du bör skaffa en Router med brandvägg.
3. Du har får spion program installerat och bör installera om systemet. Ej WinXP

ok

Permalänk
Medlem
Skrivet av vilse.se:

Förlåt men det enklaste svaret brukar kunna va den troligaste förklaringen.
1. Hur stor chans är det att någon granne kan se din skärm med en kikare. Dra ner persiennerna.
2. Din dator är i ett öppet nätverk utan brand väggar. Du bör skaffa en Router med brandvägg.
3. Du har får spion program installerat och bör installera om systemet. Ej WinXP

Du missade det allra enklaste; det är ingen som spionerar, bara känslan av att någon gör det.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

"(1)

Det är tveklöst så att obehöriga har kunnat (eller kan) se detsamma som min skärm visar, dvs man har passivt kunnat övervaka min dator. Skulle man t ex med programmen ovan även aktivt ha kunnat manipulera datorn, t ex lägga till eller kopiera data?

(2)

Man har kunnat se både surfning på nätet och sånt som sker på hårddisken, t ex körning av ordbehandlare. Detta tyder väl på att det är ett spionprogram som för ut data via trådlös anslutning (trots att den är inaktiverad), men skulle det även kunna tyda på att "skärmdata" - även sådan från program som körs på hårddisken - föres ut via internetanslutningen? Eller kan man därav sluta sig till att data måste ha förts ut trådlöst och att det inte har skett via internetkabeln?"

Du skriver ju som att det har blivit intrång på din dator, men vart är bevisen? Kan du förklara vilka bevis du har.

Hur som haver är du misstänksam så blås datorn och installera windows på nytt.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad ännu en gång*

Har raderat en massa otrevligheter och påhopp.
Om ni anser att något bryter mot någon regel så anmäl inlägget, kommentera inte det i tråden, tack.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd

Hej!

Vill du surfa säkert och enkelt?

Ladda ned TAILS : https://tails.boum.org/

Bränn på DVD, helst RW - kommer nya ver hela tiden.

Sätt DVD´n i datorn.

Välj vid uppstart "Boot from CD"

Efter en stund kan du surfa säkert utan spyware, även TOR helt automatiskt.

Nackdel & fördel - inget sparas lokalt, om du inte uttryckligen vill det.

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad, igen.*

Påminner en extra gång om våra trivselregler:

Citat:

§ 1
Trivsel
För att hålla diskussionerna på en trevlig och konstruktiv nivå ska alla medlemmar följa de etiska regler som gäller på såväl internet som i det vardagliga livet.

§ 1.1 Var trevlig och respektera andra.
§ 1.2 Uttalanden som kan uppfattas som stötande eller kränkande är inte tillåtna. Argumentera gärna, men låt det inte spåra ur till pajkastning.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Jag tror att SysGhost slog huvudet på spiken förut, den troligaste intrångskällan är nog gamla hederliga C$ utdelningen. Den som finns by default och kan kommas åt över nätverket genom vanlig fildelning. Har TS inte lösenord på sitt admin konto så är det en trolig intrångvektor då brandvägg saknas.

Tänk också på att om det stämmer så är detta dataintrång vilket är högst olagligt (speciellt om man utför man-in-the-middle attacker). Fängelse finns på straffskalan. Om du har faktiskt konkreta bevis och inte bara lösa misstänka så kan det vara värt att polisanmäla. Sen är det kanske inte så troligt att det leder någon vart..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bor du på bottenplan eller har du en granne som kan ifrån grannhuset se in till ditt rum där du sitter?

Kolla så inte de är så simpelt att någon bara ser din skärm utifrån. Ibland är det de enklaste man inte tänker på.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av clochard:

Tack för seriöst svar...

Det är ett stort hyreshus med fast bredband... min trådlösa anslutning är inaktiverad...

Om du med öppen menar "fysiskt obevakad" så att obehörig person suttit vid tangentbordet, så nej, det är högst osannolikt...

Det är inte så mycket surfandet som bekymrar mig som om nån kan komma åt lösenord och sånt och läsa e-post meddelanden som jag skriver...

Jag undrar även om det är möjligt att t ex nån från fastighetsbolaget kan vara inblandad...

Ska testa Malwarebytes...

de låter som öppet (stadsnät) gigantiskt LAN men andra ord. då ser man ditt IP och sitter du kablad direkt i utaget utan router med firewall så är det inte så svårt att ha koll på dig.

i mitt statsnät så var det en person som koppla sin LAN kabel in i WAN porten så hans router blev ALLAS nya DHCP server. som tur var så hade personen inte bytt lösenord på sin router så man kunde lätt komma in å stänga av routerns DHCP funktion, å tjipp så fick ALLA på Norrtäljes statsnät internet igen... Norrtälje Energi som äger statsnätet hade inte en susning vad de skulle göra när jag ringde dem. så det var därför jag tog saken i egna händer...

så sitter du på ett sådant nät oavsätt om det är ett statsnät eller enbart för huset du bor i så skulle du nog behöva lite mer skydd, och där efter formatera din dator för att vara säker...

OBS bara en teori jag har eftersom vi inte vet hur din lösning ser ut.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Du missade det allra enklaste; det är ingen som spionerar, bara känslan av att någon gör det.

“Just because you're paranoid doesn't mean they aren't after you”
― Joseph Heller, Catch-22