Permalänk
Medlem

PCM och optiska utgångar

Någon här som är insatt i hifi, hemmabio, osv?

jag har kikat på aktiva stereohögtalare (ej surround), till min tv (LG 50PS8000), med optiska ingångar. till TV'n har jag digitalbox, xbox one och en htpc. i TV'n så kan jag sätta utgången för det digitala ljudet till antingen Auto eller PCM. I och med att det bara finns antingen Auto eller PCM så borde detta resultera i att det alltid är PCM? Eller kan Auto även innebära någon form av passthrough? Jag har läst igenom TV'ns manual men blev inte klokare av det.

Det kan säkert skilja mellan tv modeller, men vad är det som skickas ut via PCM? Jag skulle tippa på att de aktiva högtalarna inte kan ta emot surroundljud, utan enbart 2 kanalig stereoljud? Men sen har jag även läst att det inte går att skicka surroundljud via PCM, eftersom PCM är okomprimerat och detta i kombination med t.ex 5:1 ljudkanaler helt enkelt inte får plats bandbreddsmässigt. Kommer jag tappa ljud om jag i tv'n väljer PCM när tv'n matas med surroundljud från t.ex Xbox One?

Både i Xbox One och Kodi (föredetta XBMC) så kan jag ställa om så att ljudet över HDMI omvandlas till 2 kanaligt stereoljud. Detta borde kanske lösa eventuella problem?

Lite luddiga frågor kanske.

Visa signatur

| iMac Retina 27" | 24gb | 256gb SSD |

Permalänk
Rekordmedlem

Tvn skickar inte ut DD via toslink om den tar emot det via hdmi utan bara om mottagaren används, så har du auto på och tar emot en tvsändning som har DDljud så skickar den troligen ut DD.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tvn skickar inte ut DD via toslink om den tar emot det via hdmi utan bara om mottagaren används, så har du auto på och tar emot en tvsändning som har DDljud så skickar den troligen ut DD.

Antar att du menar Dolby Digital? Sen förstår jag inte riktigt det du skriver. "utan bara om mottagaren används", vad menar du här?

Visa signatur

| iMac Retina 27" | 24gb | 256gb SSD |

Permalänk
Skrivet av jahknee:

Antar att du menar Dolby Digital? Sen förstår jag inte riktigt det du skriver. "utan bara om mottagaren används", vad menar du här?

jag tror att han syftar på att tv'n enbart skickar vidare Dolby Digital ifall det kommer från en TV-sändning, men inte om det kommer via en HDMI-anslutning.

För övrigt så skulle jag gissa på att TV'n trycker ihop allt ljud till stereo innan den gör om saker till PCM.
För säkerhets skulle borde det väl ändå gå att ställa in din Xbox på att du enbart har tvåkanaligt ljud?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jahknee:

Antar att du menar Dolby Digital? Sen förstår jag inte riktigt det du skriver. "utan bara om mottagaren används", vad menar du här?

Ja, DD=Dolby Digital, tvn får inte göra en passthrough till toslink på DD/DTS surroundljud den tar emot via hdmi pga drm reglerna, det ljudet får bara lämna tv som stereo eller via hdmi/arc.
Om du däremot använder mottagaren i tv och tar emot en tvsändning med DDljud så får tvn skicka ut DDljudet via toslinken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ok, då hänger jag med. Men eftersom jag är väldigt säker på att de aktiva högtalarna inte kan avkoda t.ex dolby digital, så känns det som om att jag måste se till att ljudkällorna in till tv'n skickar in stereoljud? Att jag i Kodi och Xbox One ser till att enbart skicka iväg 2 kanaligt stereoljud till tv'n? Och därefter ställer jag in den digitala audioutgången på tv'n till PCM. Detta borde säkerställa att att ljud som når högtalarna är enbart 2 kanalig PCM?

Visa signatur

| iMac Retina 27" | 24gb | 256gb SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

jag tror att han syftar på att tv'n enbart skickar vidare Dolby Digital ifall det kommer från en TV-sändning, men inte om det kommer via en HDMI-anslutning.

För övrigt så skulle jag gissa på att TV'n trycker ihop allt ljud till stereo innan den gör om saker till PCM.
För säkerhets skulle borde det väl ändå gå att ställa in din Xbox på att du enbart har tvåkanaligt ljud?

Som jag ser det så finns det två alternativ för mig:

1. tv'n kodar om ljudet till stereo UTAN att några ljudkanaler försvinner . OM tv'n klarar det?
2. Om alternativ ett inte fungerar, så ser jag till att mata TV'n med enbart stereoljud genom inställningar i Kodi och Xbox One.

Tänker jag rätt?

Visa signatur

| iMac Retina 27" | 24gb | 256gb SSD |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jahknee:

Som jag ser det så finns det två alternativ för mig:

1. tv'n kodar om ljudet till stereo UTAN att några ljudkanaler försvinner . OM tv'n klarar det?
2. Om alternativ ett inte fungerar, så ser jag till att mata TV'n med enbart stereoljud genom inställningar i Kodi och Xbox One.

Tänker jag rätt?

1an, PCM lär innebära att tvn gör om allt till stereopcm utsignal, sedan kan det kanske skilja i ljudkvalitet hur stereomixen görs eftersom du brukar ha mer inställningar i datorn än i tvn, men låser du tvn på pcm så bör det funka oavsett var det blir omkodning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar! Ska hämta högtalarna idag och pröva.

Visa signatur

| iMac Retina 27" | 24gb | 256gb SSD |

Permalänk
Skrivet av jahknee:

Som jag ser det så finns det två alternativ för mig:

1. tv'n kodar om ljudet till stereo UTAN att några ljudkanaler försvinner . OM tv'n klarar det?
2. Om alternativ ett inte fungerar, så ser jag till att mata TV'n med enbart stereoljud genom inställningar i Kodi och Xbox One.

Tänker jag rätt?

Ungefär så.

Jag skulle gissa på att det är minst 90% chans att TV'n klarar av det.
Men jag skulle även gissa att det är 90% chans att Xbox och Kodi gör det ännu bättre.
Vissa spel kan text skapa ljud lämpat för stereo redan från start, och vissa filmer har separata färdigmixade spår för stereo.

Så kör på alternativ 2 och räkna kallt med att alternativ 1 finns som backup.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Ungefär så.

Jag skulle gissa på att det är minst 90% chans att TV'n klarar av det.
Men jag skulle även gissa att det är 90% chans att Xbox och Kodi gör det ännu bättre.
Vissa spel kan text skapa ljud lämpat för stereo redan från start, och vissa filmer har separata färdigmixade spår för stereo.

Så kör på alternativ 2 och räkna kallt med att alternativ 1 finns som backup.

Du har nog helt rätt i det du säger. Jag kör på alt 2 till att börja med.

Visa signatur

| iMac Retina 27" | 24gb | 256gb SSD |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jahknee:

Du har nog helt rätt i det du säger. Jag kör på alt 2 till att börja med.

Alternativ ett i tvn innebär att ljudet går rakt igenom den, så ställer du in pcm ut så skickar den ut insignalen opåverkad om du matar in pcm, du kan koda om ljudet i datorn ändå och inte behöva riskera oljud om du använder tv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.