Snabbtitt: USB 3.1 med Asus Z97-A/USB 3.1

Permalänk
Medlem

Såg inget i testet om att USB 3.1 ska kunna mata mer ström?
Ska inte 3.1 kunna driva en 4k display? hade vart intressant att se.

Visa signatur

\\Intel P4 2.8GHz HT Northwood + Zalman 7700-CU\\1536MB PC3200\\Seagate Barracuda 80GB + Samsung Spinpoint 250GB SATAII\\Leadtek 6800 128mb 16/6 1.4V 415/855\\ASRock P4VT8+\\Iso 500W\\NEC ND-3500A\\

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Precis. Testa du installera Windows 7 från USB3
Du kommer inte ens få tangentbord/mus att fungera felfritt...

Win 8 har universalt stöd för USB3, men inte Win 7. Precis som USB 3.1 inte funkar "ur lådan" för Win 8.x/10 heller. Därför måste man iaf ha 2 st USB2 kontakter, så du kan få mus/tangb iaf.

Vet ett moderkort med bara USB 3 på, det gick att installera win 7, men vet inte om vissa portar kunde agera som USB 2 (har för mig att det hade bara USB 3 i alla fall). Var gigabyte sniper 3 Är det enda undantaget jag sett fungera. Dock står det i spex USB 3/2 (så vet inte om dom menar det agerar för båda eller stödjer 2 och 3).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Njae, stanna med Sata. 100MB/s 4k-32 är betydligt lägre IOPs (även om det för USB är bra) än Sata kan ge, och ni båda jämför 2 RAIDade SSDer med en ensam Sata SSD. Jämför med 2st RAID 0 SSD med sata istället:
#14975389

De borde inte vara så illa eftersom den kan trycka ut 20k+ IOPs ur USBn. Men vi kanske kan hoppas att någon snäll artikel skrivare kan testa?

jag har Sata 2.0 (3gb/s) så min sata är långsammare

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Nån som vet om det finns några siffror på hur många gånger man kan använda en port?
Har slitit ut porten jag använder för talböcker vid sängen, och även en frontport på datorn :/

Beror på användaren väl. Min son på 2 år hittade ett USB minnen och fetade ner det i USB3 kontakten på framsidan på chassiet. På fel håll såklart. Kontakten höll en enda gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Precis. Testa du installera Windows 7 från USB3
Du kommer inte ens få tangentbord/mus att fungera felfritt...

Win 8 har universalt stöd för USB3, men inte Win 7. Precis som USB 3.1 inte funkar "ur lådan" för Win 8.x/10 heller. Därför måste man iaf ha 2 st USB2 kontakter, så du kan få mus/tangb iaf.

Det där skulle microsoft kunna lösa med ett nytt Windows 7 Service Pack antagligen.
Eller om nu någon pular ihop en inofficiell ISO med USB3 stöd.
Men sedan så är det säkert Windows 10 som gäller på nästa dator ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Snart kommer Thunderbolt 3 som är 4 ggr snabbare en USB 3.1.

Skoja inte, det vore en kontakt att satsa på för moderkortstillverkarna istället.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

På bilden på första sidan så står det 100mA för USB 2.0.
Är ganska säker på att man kan få 500mA ur en USB 2.0 port
Fortfarande mindre än de 900mA ur en USB 3.0 port.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Snart kommer Thunderbolt 3 som är 4 ggr snabbare en USB 3.1.

Säkert, problemet är väl bara att licensen kostar skjortan, och antalet produkter kommer vara kort, mot usb.

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem

Hur länge tog det för USB 2.0 att spridas till alla portar på ett moderkort? Hur många år kan vi vänta oss tills alla USB-portar på ett moderkort är USB 3.1 Type C? Och inte kostar skjortan? Fem år? Tio?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7GHz
MOBO: MSI B550 Gaming+
RAM: Corsair DDR4-3200/PC4-25600 1600MHz 16Gb
GPU: AMD Sapphire Radeon R9 290 4Gb + 2 st 120mm Noctua-fläktar
MONITOR: Dell U2414H 24" - HD: Kingston A2000 - PSU: Seasonic Focus GX 650W - CHASSIS: Fractal Design Focus G

Permalänk
Skrivet av Arnkell:

Hur länge tog det för USB 2.0 att spridas till alla portar på ett moderkort? Hur många år kan vi vänta oss tills alla USB-portar på ett moderkort är USB 3.1 Type C? Och inte kostar skjortan? Fem år? Tio?

Se på USB 3 i stället. Det har inte tagit över moderkorten än. USB3,1 kostar ju bara 100kr extra och type-c är bara en utveckling av denna. Så tror inte priset sticker iväg så mycket.

Men kommer ta tid innan det hamnar i intels egna kretsar t.ex.

Men hade varit en bra fördel för usbminnen med type-c i alla fall. Men kommer inte vara billiga.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Men hade varit en bra fördel för usbminnen med type-c i alla fall. Men kommer inte vara billiga.

Eller hur? När man står lutad över en dator och försöker sticka in en sticka på baksidan vid golvnivå och det bara krånglar, och damm virvlar upp i ansiktet, blodtrycket i skallen ökar, svetten rinner på tinningarna.

Att det tog dom 17 år att fundera på att göra en symmetrisk kontakt visar bara på det fantastiska systemet med design via kommitté. :.)

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7GHz
MOBO: MSI B550 Gaming+
RAM: Corsair DDR4-3200/PC4-25600 1600MHz 16Gb
GPU: AMD Sapphire Radeon R9 290 4Gb + 2 st 120mm Noctua-fläktar
MONITOR: Dell U2414H 24" - HD: Kingston A2000 - PSU: Seasonic Focus GX 650W - CHASSIS: Fractal Design Focus G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Det där skulle microsoft kunna lösa med ett nytt Windows 7 Service Pack antagligen.
Eller om nu någon pular ihop en inofficiell ISO med USB3 stöd.
Men sedan så är det säkert Windows 10 som gäller på nästa dator ändå.

De hade nog gjort det med SP1 isåfall, för detta problem fanns redan på RTM tiden. (Tom Beta tiden tror jag)
http://en.wikipedia.org/wiki/USB_3.0
"Designed November 2008"

Skrivet av JonatanR:

jag har Sata 2.0 (3gb/s) så min sata är långsammare

Som jag försöker säga, det snabba med en SSD är inte sekventiella hastigheten, utan IOPs. 250MB/s räcker mer än väl för att "typ maxa" de flesta SSDers 4k idag. (Jag har själv Sata 2 (3Gb/s) på en maskin, och man märker inte av det.)
Samma problem finns med den USB lösningen (och med alla 3:e part USB, SATA osv kontrollers), de kan inte ge nog med IOPs. De snabbaste "vanliga" idag är Intels inbyggda, och även de maxar många SSD idag. Vi behöver inte 2GB/s sekv, vi behöver 500MB/s 4k, DÅ hade du märkt skillnad

Skrivet av Arnkell:

Eller hur? När man står lutad över en dator och försöker sticka in en sticka på baksidan vid golvnivå och det bara krånglar, och damm virvlar upp i ansiktet, blodtrycket i skallen ökar, svetten rinner på tinningarna.

Att det tog dom 17 år att fundera på att göra en symmetrisk kontakt visar bara på det fantastiska systemet med design via kommitté. :.)

Tillåt mig att visa otroligt smarta lösningar:
http://www.teknikproffset.se/Datorer-Kringutrustning/Kablar--... (Om du har extra front uttag, men inga uttag-platser på moderkortet lediga)
http://www.teknikproffset.se/Datorer-Kringutrustning/Kablar--... (Du har kanske en 3,5" plats ledig i fronten?)
http://www.teknikproffset.se/Datorer-Kringutrustning/Kablar--... (Du kanske vill ha ännu mer portar i fronten? Tar 2 portar baktill dock.)
http://www.teknikproffset.se/Datorer-Kringutrustning/Kablar--... (Du är snål och tycker över 100kr är för mycket?)

Tänkte inte problem, tänk lösnignar.
Med C-kontakten hade du fått fortsätta krypa och lutande bakom datorn, för att sedan behöva pilla med en adapter för att få den USB 3.0 produkten (eftersom inget kommer vara 3.1 på läääänge) att passa istället.

C-kontakten är bra, ingen tvekan om det. Men den kommer inte magiskt lösa alla problemen.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

De hade nog gjort det med SP1 isåfall, för detta problem fanns redan på RTM tiden. (Tom Beta tiden tror jag)
http://en.wikipedia.org/wiki/USB_3.0
"Designed November 2008"

Som jag försöker säga, det snabba med en SSD är inte sekventiella hastigheten, utan IOPs. 250MB/s räcker mer än väl för att "typ maxa" de flesta SSDers 4k idag. (Jag har själv Sata 2 (3Gb/s) på en maskin, och man märker inte av det.)
Samma problem finns med den USB lösningen (och med alla 3:e part USB, SATA osv kontrollers), de kan inte ge nog med IOPs. De snabbaste "vanliga" idag är Intels inbyggda, och även de maxar många SSD idag. Vi behöver inte 2GB/s sekv, vi behöver 500MB/s 4k, DÅ hade du märkt skillnad

Tillåt mig att visa otroligt smarta lösningar:
http://www.teknikproffset.se/Datorer-Kringutrustning/Kablar--... (Om du har extra front uttag, men inga uttag-platser på moderkortet lediga)
http://www.teknikproffset.se/Datorer-Kringutrustning/Kablar--... (Du har kanske en 3,5" plats ledig i fronten?)
http://www.teknikproffset.se/Datorer-Kringutrustning/Kablar--... (Du kanske vill ha ännu mer portar i fronten? Tar 2 portar baktill dock.)
http://www.teknikproffset.se/Datorer-Kringutrustning/Kablar--... (Du är snål och tycker över 100kr är för mycket?)

Tänkte inte problem, tänk lösnignar.
Med C-kontakten hade du fått fortsätta krypa och lutande bakom datorn, för att sedan behöva pilla med en adapter för att få den USB 3.0 produkten (eftersom inget kommer vara 3.1 på läääänge) att passa istället.

C-kontakten är bra, ingen tvekan om det. Men den kommer inte magiskt lösa alla problemen.

Tja ska man dra det ett steg längre borde kontakten även vara rund Man kan ju komma lite snett

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar