varför fungerar inte sata 6 på moderkortet nu?

Permalänk
Inaktiv

varför fungerar inte sata 6 på moderkortet nu?

är det fel på hårddisken eller är det fel på moderkortet?

http://i.imgur.com/096pbkl.jpg http://i.imgur.com/9O1ng84.jpg
jag har provat 9 och 10 men jag får endast ut 3GB istället för 6GB

jag hade 6GB på detta moderkort innan men jag har inte använt detta på några år och nu fungerar det inte plöstligt? kabeln är 6GB men det är kinesiskt skit men jag tror inte dom skulle lura mig :- )

ATA 6G 26AWG DINGSHENG E322903 RJ AWM STYLE 2725 60 ° C 30V VW-1 står det på kabeln. :S

Permalänk
Skrivet av pepparkakor:

är det fel på hårddisken eller är det fel på moderkortet?

http://i.imgur.com/096pbkl.jpg http://i.imgur.com/9O1ng84.jpg
jag har provat 9 och 10 men jag får endast ut 3GB istället för 6GB

jag hade 6GB på detta moderkort innan men jag har inte använt detta på några år och nu fungerar det inte plöstligt? kabeln är 6GB men det är kinesiskt skit men jag tror inte dom skulle lura mig :- )

ATA 6G 26AWG DINGSHENG E322903 RJ AWM STYLE 2725 60 ° C 30V VW-1 står det på kabeln. :S

Inte så att du har blandat ihop namnet och överföringshastigheten? Sata 3 klarar 6.0 Gbit/s och Sata 2 klarar 3.0 Gbit/s.
Vilken Hårddisk/ssd använder du och med vilket moderkort? Samt vilket program använder du för att kolla om du använder Sata 2 eller Sata 3?

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk
Inaktiv

hwinfo och crystaldiskinfo

just nu använder jag wd black 1 tb från 2013 men jag ska prova mx100 och en nyare wd black 1 tb imorgon eller på lördag, men jag tror inte det är hårddiskens fel alls

ska det vara 6 gb så äre 6gb, inte ska det stå 3gb :/

Permalänk
Medlem

SATA finns i tre varianter vilka är SATA 1, 2 och 3 där sata 3 är 6GBit per sekund och SATA 2 är 3Gbit per sekund. Översatt till MB / sekund så motsvarar det 6 Gbit / sekund lite lägre än 750 MB per sekund vilket är ungefär vad dom snabbaste SSD-diskarna tangerar i dag. SATA 2 eller 3 GBit per sekund är i bästa fall 375 MB per sekund. Man kan säga att det motsvarar för SATA 1, 2 och 3 150, 300 och 600 MB per sekund.

En mekanisk hårddisk gör i bästa fall 175 MB sekund ensam och 350-400 MB / sekund i raid vid 4 st. En SSD 300 - 550 MB /sekund i optimala förhållanden beroende på hur premium den är.

I och med att din disk är på 1 TB så kan det vara hårddisken som är begränsad till SATA 2, dvs 3Gbit / sek. Din datakabel påverkar ingenting.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Serial_ATA

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Inaktiv

Ska det ta 7 mb/s för att överföra 200 gb till en external som sitter i usb 3.0? http://i.imgur.com/bL4gSDP.jpg

Permalänk
Medlem

Beror helt på vad USB-minnet/dockan har för egenskaper, bara för att du sätter det i en USB-3 port betyder det inte att det blir extrem snabbt. Det måste klara det också.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Inaktiv

okej men det är usb 3.0 och det ska inte ta 7mb/s

moderkortet är p8z68-v pro/gen3

Permalänk
Medlem

Vad är det du kopplar in i usb-porten? Är den en "ren" usb-enhet eller är det en docka där en annan hårddisk kopplas in som vanligen har SATA eller PATA anslutning?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Inaktiv

den är kopplad till moderkortets usb 3.0

Permalänk
Medlem

Jo det har du sagt några gånger, har du ett exaktare namn på vad du kopplar in för något? Märke, modell?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Inaktiv

p8z68-v pro/gen3

Permalänk
Medlem
Skrivet av pepparkakor:

p8z68-v pro/gen3

Vilken sticka du använder är nog mer intressant

Permalänk
Medlem
Skrivet av pepparkakor:

den är kopplad till moderkortets usb 3.0

Det låter ganska långsamt med 7MB/s till en extern hårdisk.

Men du hakar upp dig på fel problem så at säga, om det är SATA 2 eller SATA 3 har ingen betydelse i detta fall, då en mekanisk hårdisk inte kan överföra snabbare med SATA 3 mot SATA 2 hastighet, snabba SSD får bättre hastighet, men även dom snabbaste HDD (snabbare än WD black) är långsammare än SATA 2.

Visserligen ska I/O gränsnittet vara SATA 3 mot hårdisken, men det är inte frånvaron av detta som orsakar den dåliga hastigheten.

Så problemet är nått annat i och med den lånsamma överföringshastigheten till USB, är anslutna hårdisken USB 3.0 eller 2.0?

Testa att skicka från hårdisken till en annan intern hårdisk (om du har) hastigheten borde gå upp markant.

För övrigt undvik om möjligt marverkontrollern helt.

Skrivet av Svensktiger:

Vilken sticka du använder är nog mer intressant

Borde vara en USB hårdisk inte sticka, eller jag utgår från det iallafall, IOM det är 200GB data som ska skickas över.

Är det en billigt USB sticka är ju orsaken till problemet hittad, billiga USB stickor är brutalt långsamma oavsett USB standard.
i så fall låter 7GB/s rimmlig och ganska normal hastighet.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv

det är en vanlig 2tb wd external som jag köptde för två år sedan, jag är rätt så säker på att det inte ska vara så seg hehe

jag tror jag ska undvika marvell från och med nu, mycket märkligt att det inte ger mig sata 600 dock, vad för drivrutiner ska man ladda ner?

Permalänk
Skrivet av pepparkakor:

det är en vanlig 2tb wd external som jag köptde för två år sedan, jag är rätt så säker på att det inte ska vara så seg hehe

jag tror jag ska undvika marvell från och med nu, mycket märkligt att det inte ger mig sata 600 dock, vad för drivrutiner ska man ladda ner?

sitter antagligen en WD green disk i den så att du inte får ut några enorma hastigheter pga just den.

Sen så har jag märkt att Windows(7, 8an är bättre men inte i samma nivå som linux) är betydligt mycket segare att skicka över filer än Linux t.ex.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

7MB/s är rimligt till en extern mekanisk HDD också om det är små filer. Du kan få så illa som 2-3/MB/s lätt med en mekanisk disk om du kopierar riktigt små filer (typ 4k max).

Permalänk
Medlem

Är det ett eller två problem?
Du får låg överföringshastighet över usb3 till extern hdd och misstänker att det beror på hdd'n kopplad till sata3-porten(som filerna överförs från)? Har jag fattat rätt då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av pepparkakor:

det är en vanlig 2tb wd external som jag köptde för två år sedan, jag är rätt så säker på att det inte ska vara så seg hehe

jag tror jag ska undvika marvell från och med nu, mycket märkligt att det inte ger mig sata 600 dock, vad för drivrutiner ska man ladda ner?

Om jag förstått det rätt så har du alltså ingen SSD?

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Inaktiv

jag har inte provat en SSD på detta moderkort än, ska prova med mx100 senare idag
'jag öppnade 2tb wd externalen och såg att det var en green så det förklarar varför hastigheten är seg

mhmhmh lite märkligt att marvell får göra s här med "6gb sata portar" när det egentligen är 3gb..

Permalänk
Skrivet av pepparkakor:

jag har inte provat en SSD på detta moderkort än, ska prova med mx100 senare idag
'jag öppnade 2tb wd externalen och såg att det var en green så det förklarar varför hastigheten är seg

mhmhmh lite märkligt att marvell får göra s här med "6gb sata portar" när det egentligen är 3gb..

Vadå att marvell för gör så? Är nog mer du som läser fel på hastigheterna.

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Hedersmedlem

Har du installerat USB3 drivrutiner till ditt moderkort?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Det är välkänt att Marvel-kontrollern inte är lika snabb som Intels men den är snabbare än SATA2-portarna på kortet. Tror det brukar pratas om att man kan få ut 5Gb/s, men det beror som sagt på vad som kopieras och vilka enheter det skall till eller från. Att utgå ifrån att SATA3 automatiskt skall ge dig 6Gb/s är som att titta på hur högt hastighetsmätaren är graderad i bilen och bli besviken för att du inte kommer upp i 250km/h.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Det är välkänt att Marvel-kontrollern inte är lika snabb som Intels men den är snabbare än SATA2-portarna på kortet. Tror det brukar pratas om att man kan få ut 5Gb/s, men det beror som sagt på vad som kopieras och vilka enheter det skall till eller från. Att utgå ifrån att SATA3 automatiskt skall ge dig 6Gb/s är som att titta på hur högt hastighetsmätaren är graderad i bilen och bli besviken för att du inte kommer upp i 250km/h.

Jag som blev så glad när min Toyota faktiskt kom upp i de 240km/h som mätaren kan visa (eller ja.. mätaren gjorde iaf, GPSen sa bara 233km/h)
Men poängen är helt rätt, så håller med dig.

Det låter mer och mer som att TS tror att en 6Gb/s HDD kommer att alltid leverera 6Gb/s, och det sker inte. Tror inte ens nån mekaniskt disk i världen kommer över 275MB/s (dvs Sata2 - 3Gb/s), och detta i sekventiell hastighet. Och hans SSD kommer inte alltid ge 6Gb/s heller, även om den bör nå iaf 500MB/s läs hastighet som högst tror jag, på en 6Gb/s Intel port då.

TS behöver lära sig lite mer vad siffrorna och delarna faktiskt kan ge, och ska ge för prestanda. För en billig lagrings disk, och budget SSD kommer inte slå världsrekord, men de kan dock ge fullt normal prestanda för vad de är.
Sen är Marvell kretsarna så pga de sitter på en för smal "buss" mot datorn, och inte direkt in i processorn som Intels inbyggda gör. För mekaniska diskar är de dock helt okej, då en mekanisk disk aldrig når dessa 400MB/s eller så max värden som Marvell kretsen kan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Jag som blev så glad när min Toyota faktiskt kom upp i de 240km/h som mätaren kan visa (eller ja.. mätaren gjorde iaf, GPSen sa bara 233km/h)
Men poängen är helt rätt, så håller med dig.

Det låter mer och mer som att TS tror att en 6Gb/s HDD kommer att alltid leverera 6Gb/s, och det sker inte. Tror inte ens nån mekaniskt disk i världen kommer över 275MB/s (dvs Sata2 - 3Gb/s), och detta i sekventiell hastighet. Och hans SSD kommer inte alltid ge 6Gb/s heller, även om den bör nå iaf 500MB/s läs hastighet som högst tror jag, på en 6Gb/s Intel port då.

TS behöver lära sig lite mer vad siffrorna och delarna faktiskt kan ge, och ska ge för prestanda. För en billig lagrings disk, och budget SSD kommer inte slå världsrekord, men de kan dock ge fullt normal prestanda för vad de är.
Sen är Marvell kretsarna så pga de sitter på en för smal "buss" mot datorn, och inte direkt in i processorn som Intels inbyggda gör. För mekaniska diskar är de dock helt okej, då en mekanisk disk aldrig når dessa 400MB/s eller så max värden som Marvell kretsen kan.

Ja fan, en WD 1TB black är ju så jävla skit att det är en billig lagrings disk enligt dig, jag menar en WD green utklasserar den med hästlängder och om man kopplar in hårddisken i en 6gb marvell sata port så ska det stå sata 300 som det gör och inte sata 600.

Du har absolut rätt. Nu ska jag ta och prova en WD green eftersom WD black suger enligt dig och istället för en liten sketen budget SSD som mx100 så ska jag prova min samsung evo 840. nu får vi hoppas på att det visar sata 600 och inte sata 300, eller hur?

Permalänk
Medlem

nej de kommer inte visa sata 600

Visa signatur

Alpha: Cpu: i7 920 @ 2.67 Gpu: msi 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av pepparkakor:

Ja fan, en WD 1TB black är ju så jävla skit att det är en billig lagrings disk enligt dig, jag menar en WD green utklasserar den med hästlängder och om man kopplar in hårddisken i en 6gb marvell sata port så ska det stå sata 300 som det gör och inte sata 600.

Du har absolut rätt. Nu ska jag ta och prova en WD green eftersom WD black suger enligt dig och istället för en liten sketen budget SSD som mx100 så ska jag prova min samsung evo 840. nu får vi hoppas på att det visar sata 600 och inte sata 300, eller hur?

Enligt mig är alla hårddiskar lagrings "skit", ja. Men jag vet att inte alla har råd att skaffa en SSD.

Du verkar dock besatt av att den där hastighetsmätaren ska visa 300km/h, trots att den inte klarar det.
Sluta focusera på dessa förbenade Sata gen mellan HDD, och titta på vad för prestanda de ger.
En WD black lär prestandamässigt, oavsett SATA 1,2 eller 3, utprestera en WD Green pga spindel hastigheten.

Ingen mekanisk hårddisk kan leverera mer än 275MB/s som Sata 2 ger. End of.

Enda gången Sata gen spelar roll är med SSD, men när det gäller SSD är det IOPs som är viktigast. Så Intel 3Gb/s är i praktiken snabbare än många Marvell (eller liknande) 6Gb/s, eftersom de inte kan leverera verken IOPs eller full prestanda pga hur de sitter kopplade.
För en mekanisk disk funkar dock marvell kretsar helt okej, då mekanisk disk IOPs är långsammare än Marvell kretsen.

Vill du argumentera så skaffa lite kött på benen, så du vet vad det är du klagar på (och hur meningslöst det är för en HDD).
Att byta hastighetsmätaren på bilen gör inte bilen snabbare.

Permalänk
Medlem

Tänk såhär:

Om man bygger en 10-filig, slät och fin motorväg som man specar till 400km/h, så innebär det inte att ALLA bilar som åker på den kommer upp i 400km/h.

Förstår du liknelsen?

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback