GOG.com uppdaterar användarvillkor med 30 dagars öppet köp

Permalänk

Värt att notera är att GOG inte kallar det för "30 dagars öppet köp". I deras blogginlägg som artikeln länkar det kan ni ser deras formulering. Inga konstigheter. Det är inte GOG som slår på stora trumman och likställer det med öppet köp.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxWarp:

Regn faller, vind blåser och PC-gamers dyrkar en fet kommersialist. Tror inte Valve kommer att märka någon nedgång.

Förutom VPN-förbudet som jag har förståelse för så håller jag med dig.

Vavle HAR gjort mycket bra dock. Familje-delning, spelströmmning, pushar för Linux osv. Det dom gör är att göra en tjänst som man VILL använda och inte vara utan. Men som sagt, det var ett steg tillbaka de tog verkligen.

Jag "förstår" VPN förbudet, men jag som använder VPN för annonymisering och inte för att kringgå olika regionslåsningar hamnar i klämm utan att ha gjort något fel.

För övrigt tycker jag att regionslåsningar behöver bort, precis som på GOG, men det är lite av en annan diskussion kanske.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Uppfattade jag det rätt? Om man påbörjar nedladdning så gäller inte öppet köp?
Man kan med andra ord inte testa ett spel och lämna tillbaka om man är missnöjd?

Anledning GoG måste göra så här, är pga av att de inte har något DRM på spelen de säljer. De har helt enkelt ingen möjlighet att stoppa dig från att spela spelet efter du laddat ner, ifall du väljer att ångra köpet.

Men trots det så erbjuder de fortfarande garanti på ifall man inte kan få spelet att fungera, med hjälp av supporten.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Inaktiv

Minns jag den lilla juridik jag studerat så är det som så att du inte kan avtala bort dina rättigheter till något som är sämre än lagen. Dvs lagen över allt.
Konsumentköpslagen är tvingande (http://sv.wikipedia.org/wiki/Konsumentk%C3%B6plagen):

"Tvingande lagstiftning är sådana bestämmelser som i princip inte kan frångås genom avtal mellan parterna. Det betyder att om en avtalspart kan stödja sig på en sådan lagregel, kan han alltid i en tvist få dom i enlighet med lagregeln även om avtalet skulle säga något annat. Exempel på tvingande lagstiftning finns i brottsbalken, miljölagstiftning och konsumentköplagen. Motsatsen är dispositiv lagstiftning."

Dispositiv (http://sv.wikipedia.org/wiki/Dispositiv):
"Dispositiv lagstiftning innebär lagstadganden som går att avtala bort. Parter kan komma överens om ett avtal utan att lagen hindrar. Om inget annat avtalats gäller lag." Detta gäller alltså _INTE_ för konsumentköpslagen.

Indispositiva lagar markerar ofta detta, som konsumenttjänstlagen, som i 3 § stadgar att Avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för konsumenten är utan verkan mot denne, om inte annat anges i lagen.

https://lagen.nu/1990:932

Wiki:
"Konsumentköplagen (1990:932 ) är en svensk lag, som reglerar vad som gäller när konsumenter köper lösa saker av näringsidkare (Företagare). Lagens regler är tvingande men endast till konsumentens fördel. Det innebär att parterna kan avtala bort en regel i lagen om avtalsvillkoret försätter konsumenten i en gynnsammare position än lagregeln. Det sagda hindrar inte parterna att efter en inträffad händelse överenskomma om något som strider mot en tvingande regel så länge konsumenten är medveten om den tvingande regel konsumenten då efterger. En sådan överenskommelse är bindande för konsumenten."

Meeeeeeen:

http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/din-ratt-som-kons...
När ångerrätten inte gäller

Det finns undantag då ångerrätten inte gäller. Säljaren är skyldig att informera dig om ditt köp är undantaget från ångerrätten.
Några exempel på varor och tjänster som är undantagna från ångerrätten:
En förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat datorprogram och förseglingen har brutits av konsumenten.
En tjänst som har fullgjorts och konsumenten uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.
Det finns ett särskilt undantag för digitalt innehåll om konsumenten uttryckligen har samtyckt till leverans utan ångerrätt. Undantaget förutsätter att det digitala innehållet levereras på ett annat sätt än på ett fysiskt medium. Om du köper en dvd-film kan du alltså ångra köpet. Det kan du däremot inte om du istället streamar samma film.

Vore helt klart intressant att skapa ett nytt konto hos Steam, köpa ett spel på ett annat kreditkort och sen häva köpet (drawback eller vad det kallas via banken), speciellt på ett spel som man vet är buggit som fan och inte borde ha släppts. Ass Creed Unity/Rome 2..
För att se om det går eller inte.

TLDR: Ingen ångerrätt för köp via Steam, eller? Frågan är också hur bra koll steams kundtjänst har..
Pinsamt av Valve hursomhelst, nu har ju tom EA sprungit om dom. Långt inlägg som kanske inte tillförde ett skit ändå, sorry.

Permalänk
Medlem

GOG börjar framstå som det bättre alternativet i alla lägen

Gillar skarpt dessa lite mer fristående buktiker på nätet.
Mer serviceinriktade, ofta bättre reor och drm-fritt vilket är guld värt för framtiden och så lite krångel som möjligt.
Ta Bandcamp t.ex. otroligt mycket valfrihet när de gäller format, bl.a. FLAC och inget krångel med drm musikenheter emellan. Synd att så få mainstream musikbolag och artister har omfamnat den affärsidén. Men det växer dag för dag.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av guos89:

NEJ?

De lurar dig att du har öppet köp men den rätten försvinner i samma sekund som du börjar ladda ner spelet.

På vilket sätt är det inte annat än en ren blåsning? De säger att du har öppet köp men du kan varken testa eller ens börja ladda ner spelet?

I mina ögon förtjänar snarare GOG en känga för att de försöker hävda något som uppenbarligen inte är vad det först framstår som.

Dom har DRM-fria spel. Det är grymt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

NEJ?

De lurar dig att du har öppet köp men den rätten försvinner i samma sekund som du börjar ladda ner spelet.

På vilket sätt är det inte annat än en ren blåsning? De säger att du har öppet köp men du kan varken testa eller ens börja ladda ner spelet?

I mina ögon förtjänar snarare GOG en känga för att de försöker hävda något som uppenbarligen inte är vad det först framstår som.

Hur tycker du det annars ska fungera? De har inget DRM alls. Så de har ingen möjlighet att blockera personen från att spela spelet efter det har laddats ner och köpet har ångrats.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Entusiast

Jag kan förstå Valves beslut om att "tvinga" konsumenterna att frånsäga sig ångerrätten. Den har missbrukats.
Folk har spelat igenom spelen de köpt inom tidsfristen av ångerrätten, och sedan ångrat sitt köp och hävdar att spelet inte var till deras belåtenhet.

Google t.ex har bara 15 eller 120 minuters ångerrätt (Tror att de har utökat det till 120 minuter, men minns inte) i Play Store för att motverka detta missbruk.

Om något kan missbrukas, så kommer det att missbrukas... tyvärr. Resultatet blir dessa dragoniska avtal.

Frågan är hur GoG har för planer att motverka detta missbruk? ... för det kommer att försökas. Garanterat.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Jag kan förstå Valves beslut om att "tvinga" konsumenterna att frånsäga sig ångerrätten. Den har missbrukats.
Folk har spelat igenom spelen de köpt inom tidsfristen av ångerrätten, och sedan ångrat sitt köp och hävdar att spelet inte var till deras belåtenhet.

Google t.ex har bara 15 eller 120 minuters ångerrätt (Tror att de har utökat det till 120 minuter, men minns inte) i Play Store för att motverka detta missbruk.

Om något kan missbrukas, så kommer det att missbrukas... tyvärr. Resultatet blir dessa dragoniska avtal.

Frågan är hur GoG har för planer att motverka detta missbruk? ... för det kommer att försökas. Garanterat.

Kan hålla med om att ha 14dagars ångerrätt på ett spel. Som man fritt kan spela under denna tid och sen återlämna vore absurt.
Då spel är på sätt och vis en förbrukningsvara.

Kan typ jämföras med att man går till en butik, köper ett äpple. Och tar en tugga ur äpplet och inte gillar smaken och försöker återlämna den på ångerrätt..

Grejen med Steam, är att de har möjligheten att hålla reda på just hur länge en person har spelat ett spel. Så de skulle kunna införa ett system där du köper spelet, och spelar det i en vis tid. Och inom en viss tids ram, t.ex en timme, så har man möjligheten att göra återköp på spelet ifall man inte gillar det.
Och en timme är knappast tillräckligt lång tid för att kunna spela igenom nästan alla spelen som finns.

Men tyvärr så inför inte Valve något sådant. Trots det vore relativt enkelt för dem. Då mesta av infrastrukturen för en sådan ånger funktion redan finns på plats.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Avstängd

Köper man nått på Steam så är det ju ett distansavtal, nu är jag ingen advokat men jag har svårt att se att kryssa i en ruta skulle upphäva Europeiska och svenska lagar. Lagen står alltid över en EULA, den går inte att förhandla bort. Eller?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Ångerrätten fungerar inte riktigt så, om du köper en produkt i en affär och öppnar förpackningen/testar varan så kan du inte ångra köpet längre. Om det inte visar sig att produkten inte fungerar.

Klart som fasen att du inte kan köpa spel bara för att testa dem och sedan returnera dem.

Förr fanns oftast demos, finns tyvärr sällan på nya spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liquidedust:

Vid digitala tjänster kan leverantören välja att frångå ångerrätten, normalt sätt måste du som kund välja att avtala bort den (i alla fall i Sverige).

Konsumentköplagen är inte dispositiv. Du kan inte avtala bort den. Jag vill dock minnas att det finns ett avsnitt som behandlar just digitala varor, och som inte omfattas av ångerrätten.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Konsumentköplagen är inte dispositiv. Du kan inte avtala bort den. Jag vill dock minnas att det finns ett avsnitt som behandlar just digitala varor, och som inte omfattas av ångerrätten.

Faller under distansavtalslagen (2005:59) i detta fall, vilket tillåter dig som säljare att frångå ångerrätt när det gäller digitala varor men du måste informera köpare om detta innan transaktionen för varan är slutförd. Och det är som du säger konsumentköpslagen kan inte avtalas bort, men just i fallet distansavtalslagen kan du faktiskt förhandla bort ångerrätten som är automatisk vid distansavtal normalt sätt, detta då lagen tillåter det, men bägge parter måste godta detta förstås räcker inte bara med att säljare säger att den är borttagen.

Sedan kan vi även läsa:

[QUOTE=Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler 2 kap.]Undantag från ångerrätten
11 § Ångerrätt gäller inte för avtal som

  1. avser en tjänst som har fullgjorts, om konsumenten uttryckligen har samtyckt till att tjänsten börjar utföras och gått med på att det inte finns någon ångerrätt när tjänsten har fullgjorts,

  2. avser en vara eller tjänst vars pris beror på sådana svängningar på marknaden som näringsidkaren inte kan påverka och som kan inträffa under ångerfristen,

  3. avser en vara som har tillverkats enligt konsumentens anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel,

  4. avser en vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal,

  5. avser en vara som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl och förseglingen har brutits av konsumenten,

  6. avser en vara som till sin natur är sådan att den efter leverans sammanblandas med en annan vara på så sätt att varorna inte kan skiljas från varandra,

  7. avser alkoholhaltig dryck till ett bestämt pris, när leverans inte kan ske inom 30 dagar och värdet på drycken vid leveransen beror på sådana svängningar på marknaden som näringsidkaren inte kan påverka,

  8. avser en förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat datorprogram och förseglingen har brutits av konsumenten,

  9. avser lösnummer av en tidning eller en tidskrift,

  10. ingås vid en auktion, om det är möjligt att delta i auktionen även på ett annat sätt än genom att använda ett medel för distanskommunikation,

  11. avser digitalt innehåll som levereras på något annat sätt än på ett fysiskt medium, om konsumenten uttryckligen har samtyckt till leverans på detta sätt och gått med på att det inte finns någon ångerrätt,

  12. avser kulturevenemang, idrottsevenemang eller någon annan liknande fritidsaktivitet, servering, catering eller någon annan liknande tjänst, inkvartering, varutransport eller biluthyrning, om näringsidkaren ska tillhandahålla tjänsten på en bestämd dag eller under en bestämd tidsperiod, eller

  13. avser en brådskande reparations- eller underhållsåtgärd vid ett besök i konsumentens bostad, om besöket äger rum på konsumentens initiativ och uttryckliga begäran och reparations- eller underhållsåtgärden omfattas av konsumentens begäran eller har ett direkt samband med denna. Lag (2014:14).

[/QUOTE]

1, 6 och 11 skulle jag anse relevanta i detta fall, specifikt 1 och 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

Du har enligt Svensk lag, rätten att inspektera varan. Du kan i 9 av 10 fall inte undersöka en vara utan att öppna förpackningen. I vissa fall gäller inte ångerrätten, t.ex. vid köp av underkläder, badkläder, livsmedel mm. Läs om ett exempel här.

Digitala produkter, t.ex. spel via Steam borde ha ångerrätt eftersom du kan inte undersöka en vara utan att ladda ner spelet. Låt oss säga att du testar en timma för att se om du gillar det, om du är då missnöjd så borde du få nyttja ångerrätten och därmed få pengarna tillbaka. EU har i lagstiftning mist 7 dagars ångerfrist.

Lagstiftningen i Sverige gällande ångerrätten är vag, så många företag utnyttjar detta för att illegalt tjäna pengar på omedvetna kunder. Detta är inget nytt. T.ex. ett par år sedan så bröt dåvarande Expert mot lagstiftningen, och var tvungna att ändra sin policy.

Det beror på helt vad det gäller, mycket av det du handlar idag har ingen ångerrätt, tex om du skulle handla mat på onlinepizza.se. En av anledningarna till varför digitalt innehåll (tex spelköp via Steam eller om du skulle köpa en låt via Itunes) vid användande förbrukar ångerrätt/öppet köp är som ett exempel att du kan kopiera spelet/låten, dvs att det digitala innehållet ligger fortfarande kvar på din dator vid en eventuell retur, och detta är inget som Valve/Apple i detta fall kan säkerställa.

Köper du en dator så kan man ju omöjligt kopiera varan och sedan lämna tillbaka originalet, därav funkar ånggerätt/öppet köp på dessa varor, så länge de inte är märkbart slitna eller skadade vid retur.

Så länge man tänker inom dessa parametrar så blir det mycket mera logiskt till varför vissa saker och ting inte har ångerrätt/öppet köp.

11 § Ångerrätt gäller inte för avtal som
11. avser digitalt innehåll som levereras på något annat sätt än på ett fysiskt medium, om konsumenten uttryckligen har samtyckt till leverans på detta sätt och gått med på att det inte finns någon ångerrätt.

Källa: https://lagen.nu/2005:59#K2R8

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Köper man nått på Steam så är det ju ett distansavtal, nu är jag ingen advokat men jag har svårt att se att kryssa i en ruta skulle upphäva Europeiska och svenska lagar. Lagen står alltid över en EULA, den går inte att förhandla bort. Eller?

Jo det går faktiskt, så länge innehållet i fråga är digitalt samt att båda parter samtycker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aresz:

Minns jag den lilla juridik jag studerat så är det som så att du inte kan avtala bort dina rättigheter till något som är sämre än lagen. Dvs lagen över allt.
Konsumentköpslagen är tvingande (http://sv.wikipedia.org/wiki/Konsumentk%C3%B6plagen):

Svensk lag. Har Steam's butik sin verksamhet i Sverige? Annars tror jag det faller under lagstiftningen i det landet, och, eftersom EU utöver påtryckning, att man anpassar sin verksamhet till EU lag, som man har gjort.

Skrivet av SysGhost:

Frågan är hur GoG har för planer att motverka detta missbruk? ... för det kommer att försökas. Garanterat.

Skitenkelt. Eftersom deras produkt är DRM-fri anses du ha slutfört köpet när du tankar hem varan. Efter det har du ingen möjlighet till återbetalning.
Personligen tycker jag det verkar rimligt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.