Permalänk
Medlem

Helt ny bräda brändes.

Stack iväg till inet för att införskaffa mig nya komponenter idag. Monterade ihop mobo, cpu, ram, ssd, psu, gpu allt va klart för en härlig fredagskväll. Slutade i katastrof, tryckte på och ett rökmoln bildades. Försökte hitta vad som hade gått snett men hittade inga lösa kablar, skruvar, eller liknande. Allt var i sin ordning.

Felsökte datorn del för del och insåg att grafikkortet har lagt av och moderkortet blivit skadat. Vill inte visa bild men speaker nämner ingenting om gpu fel. Interna grafiken fungerar, processorn verkar inte vara skadad. Någon utav er som har en aning hur detta hänt? Köpte mobo, cpu, psu och kylning idag. Här har ni spec:

Chassi: Phanteks pro
Mobo: Asus sabertooth z97 mark s
Cpu: Intel i7 4790k
Ram:16gb 1600mhz corsair
Ssd: Samsung 250 gb
Kylning: Nxzt kraken x60
Psu: Evga 850w g2
Gpu: Gigabyte gtx 980 g1

Ps. Kan tyvärr inte lägga ut min bild via mobil. Där mobot har bränt är vid usb/internet/ osv baktill. Precis vid reset bios knappen.
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Använde du moderkortsdistanser? ._.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Använde du moderkortsdistanser? ._.

Tror också hårt att detta är skälet, allting låter exakt som det.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Tror också hårt att detta är skälet, allting låter exakt som det.

Självklart har jag använt distanser, ingenting låg emellan när jag plockade bort kortet heller. Alla 9e distanser satt med skruven jag fick med från moderkortet. Distanserna jag har använt var stock från phanteks.

Permalänk

böjda pinnar i cpu sockeln?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Advokatn:

Stack iväg till inet för att införskaffa mig nya komponenter idag. Monterade ihop mobo, cpu, ram, ssd, psu, gpu allt va klart för en härlig fredagskväll. Slutade i katastrof, tryckte på och ett rökmoln bildades. Försökte hitta vad som hade gått snett men hittade inga lösa kablar, skruvar, eller liknande. Allt var i sin ordning.

Felsökte datorn del för del och insåg att grafikkortet har lagt av och moderkortet blivit skadat. Vill inte visa bild men speaker nämner ingenting om gpu fel. Interna grafiken fungerar, processorn verkar inte vara skadad. Någon utav er som har en aning hur detta hänt? Köpte mobo, cpu, psu och kylning idag. Här har ni spec:

Chassi: Phanteks pro
Mobo: Asus sabertooth z97 mark s
Cpu: Intel i7 4790k
Ram:16gb 1600mhz corsair
Ssd: Samsung 250 gb
Kylning: Nxzt kraken x60
Psu: Evga 850w g2
Gpu: Gigabyte gtx 980 g1

Ps. Kan tyvärr inte lägga ut min bild via mobil. Där mobot har bränt är vid usb/internet/ osv baktill. Precis vid reset bios knappen.
Tack på förhand.

Kan hända om minne eller PCI-E kort varit halvt inkopplade. DVS snett insatta så bara delar av pinnarna får kontakt, och resten hänger i luften. Inspektera noga runt kontakterna och se om du hittar några bevis.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Skrivet av Advokatn:

Ps. Kan tyvärr inte lägga ut min bild via mobil. Där mobot har bränt är vid usb/internet/ osv baktill. Precis vid reset bios knappen.
Tack på förhand.

Har du ingen kamera?

Visa signatur

Jag hatar när folk anmäler min signatur...

Permalänk
Medlem
Skrivet av compaq älskaren:

Har du ingen kamera?

Förlåt för sena svar har varit o lämnat in alla mina komponenter. Det är snarare att jag är handikappad när det gäller mobiltelefoner. Men ska låna min sambos dator imorgon och lämna ifrån mig en bild till er.
Tack för era svar.

Permalänk
Medlem

Du har inte förväxlat 8 pins PCI-E och 8 pins AUX för processorn? Sett flera som gjort detta och tvingat i dom fel antigen i moderkortet/grafikkortet eller i modulära nätdelen. Dom är nämligen polvända PCI-E och 8 pins AUX kontakten för cpu:n så då blir det grillfest.

Som sagt är väl det som kan ställa till med sådant.

Självklart kan nätdelen vara kass också så inte för den sakens skull men utan bilder på inkopplingen av kontakterna så kan man bara gissa.

Permalänk
Medlem

Råkat återanvända modulära kablar från annat nätagg?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”