Permalänk
Medlem

kylning gått sönder?

jag och min kompis körde lite prime95 tester och har haft min cpu länge i 4.5ghz men tänkte köra den i 4.6/4.7 och pressa den lite och från 4.5ghz så var det ett stort hopp i volt för få den att funka på högre och körde med adaptive mode där man ändrade vanliga volt + turbo extra volt så kom upp till 0.240volt extra plus orginal volten som jag inte kan i huvet men skulle tro att den ligger på cirka 1.2 , ( det är en i7 4770k ) , testade i prime95 och det sa bara smock så frös datorn och han se att core temp kom upp till 105C på 1 sekund innan datorn frös.

har haft den som sagt i 4.5ghz stabilt på cirka 72c prime95 test , med h110 dubbla fläkt ( p&p ) , efter att datorn frös ändrade jag allt till orginal utan någon klock alls eller extra volt och testade igen och den hamnade på 87c vilket är otroligt högt för vara orginal.

har inte öppnat och kollat än med kylpasta osv men är orolig ifall det hände nått med själva kylaren eller är det nånting annat jag missat? vet inte ifall det är möjligt men att nätagget ger mer ström av mistag eller moderkortet ger ström av mistag etc . vad tror ni experter?

Redigerat: har bytt kylpasta och det hjälpte inte

Visa signatur

CPU:Intel i7 6700K ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz

Permalänk
Medlem

risk att cpu är värme skadad .. men du kan lätt kolla om h110 pumpen arbetar sätt finner på den så ska du kunna känna pulserna i den..

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Ska inte köra syntetiska tester med adaptive voltage, såna tester drar iväg volten till t.ex 1.5v eller mer. Ska du köra prime95,OCCT,IBT så måste du köra med manual volt sen kan du ändra till adaptive när du har hittat rätt volt

Permalänk
Medlem

Efter vad du har beskrivit så har du alltså matat din CPU med ~1.5V, det är inget du klarar av att kyla bort med en h100.

1.5V är väldigt högt för en 4770k, risken är att du har skadat den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Entusiast

Lite väl vågat att öka volten så pass mycket, körde du inte ytterst små ökningar och testade eftersom eller smällde du bara på en massiv ökning rakt av? Vet att jag stoppade då hoppet från 4.6 till 4.7 blev för mycket för min burk. Allt gick bra med små små ökningar upp till 4.6, men efter det så vägrade det bli stabilt och ökningen blev för stor då det blev temperaturstopp för min del.

Permalänk
Skrivet av Jonte94:

jag och min kompis körde lite prime95 tester och har haft min cpu länge i 4.5ghz men tänkte köra den i 4.6/4.7 och pressa den lite och från 4.5ghz så var det ett stort hopp i volt för få den att funka på högre och körde med adaptive mode där man ändrade vanliga volt + turbo extra volt så kom upp till 0.240volt extra plus orginal volten som jag inte kan i huvet men skulle tro att den ligger på cirka 1.2 , ( det är en i7 4770k ) , testade i prime95 och det sa bara smock så frös datorn och han se att core temp kom upp till 105C på 1 sekund innan datorn frös.

har haft den som sagt i 4.5ghz stabilt på cirka 72c prime95 test , med h110 dubbla fläkt ( p&p ) , efter att datorn frös ändrade jag allt till orginal utan någon klock alls eller extra volt och testade igen och den hamnade på 87c vilket är otroligt högt för vara orginal.

har inte öppnat och kollat än med kylpasta osv men är orolig ifall det hände nått med själva kylaren eller är det nånting annat jag missat? vet inte ifall det är möjligt men att nätagget ger mer ström av mistag eller moderkortet ger ström av mistag etc . vad tror ni experter?

Redigerat: har bytt kylpasta och det hjälpte inte

Prime funkar som andra skrivit rätt kass. Den drar iväg volten åt skogen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

okey vet inte riktigt hur man citerar flera så skriver bara rakt ut här då , volten har inte varit uppe i 1.5v som tidigare sagt utan 1.44 som högst ( om inte den ger mer än vad jag ställt in i bios ) dock är det högt som jag tidigare vet , kände på pumpen och själva pumpen är ju helt död , inget vibrerande eller pulserade , kände på gummi slangarna som vattnet skall flöda igenom så är den ena helt död och den andra lite pulserande/vibrerande känsla , dock väldigt liten men h110 pumpen är relativt svag har jag för mig , 4L timmen , har kört med manuel och adaptiv mode innan när jag stress testat men skall aldrig mera köra med adaptiv isåfall

när jag testade så ökade jag mer än vanlig ökning men inte direkt massivt hög , ökade 0.020v per gång det blev blåskärm tills det funkade , det kändes som när jag körde innan detta inträffade att jag kunde ha adaptiv på 0.220 och hade 80c ungefär , kör bara 1-5min test i början , sen från 0.220 till 0.240 så var det en ökning i värme som gjorde att den kom över 100c och frös så blev man givetvis rädd och höll nere start knappen tills den dog

pumpen är igång enligt ai suit 3 som jag använder vid fläkt och pump kurvan och är på max jämnt dvs 1500/1600 rpm ungefär som den säger och även sökt upp ifall det stämde och flera har samma rpm på den pumpen. Vid detta tillfället är datorn orginal 1.200V 30-50c vid vanligt användande samt 77c vid prime95 small test och 62c vid det stora testet . har även slippat cpu ytan sedan förr ( lappat )

Om det är till någon hjälp så har nätagget varit konstig men skitet i det , den behöver ibland 2-5 gångers omstart när datorn varit död i mer än 1 dag

Tack för alla snabba svar , har ni nått mer så säg gärna till så kan jag testa olika saker ,

Redigerat: glömde även fråga angående den har skadats vid värmen , hur märker jag detta ? den beter sig konstigt/BSOD eller bara väldigt varm?

Visa signatur

CPU:Intel i7 6700K ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte94:

okey vet inte riktigt hur man citerar flera så skriver bara rakt ut här då , volten har inte varit uppe i 1.5v som tidigare sagt utan 1.44 som högst ( om inte den ger mer än vad jag ställt in i bios ) dock är det högt som jag tidigare vet , kände på pumpen och själva pumpen är ju helt död , inget vibrerande eller pulserade , kände på gummi slangarna som vattnet skall flöda igenom så är den ena helt död och den andra lite pulserande/vibrerande känsla , dock väldigt liten men h110 pumpen är relativt svag har jag för mig , 4L timmen , har kört med manuel och adaptiv mode innan när jag stress testat men skall aldrig mera köra med adaptiv isåfall

när jag testade så ökade jag mer än vanlig ökning men inte direkt massivt hög , ökade 0.020v per gång det blev blåskärm tills det funkade , det kändes som när jag körde innan detta inträffade att jag kunde ha adaptiv på 0.220 och hade 80c ungefär , kör bara 1-5min test i början , sen från 0.220 till 0.240 så var det en ökning i värme som gjorde att den kom över 100c och frös så blev man givetvis rädd och höll nere start knappen tills den dog

pumpen är igång enligt ai suit 3 som jag använder vid fläkt och pump kurvan och är på max jämnt dvs 1500/1600 rpm ungefär som den säger och även sökt upp ifall det stämde och flera har samma rpm på den pumpen. Vid detta tillfället är datorn orginal 1.200V 30-50c vid vanligt användande samt 77c vid prime95 small test och 62c vid det stora testet . har även slippat cpu ytan sedan förr ( lappat )

Om det är till någon hjälp så har nätagget varit konstig men skitet i det , den behöver ibland 2-5 gångers omstart när datorn varit död i mer än 1 dag

Tack för alla snabba svar , har ni nått mer så säg gärna till så kan jag testa olika saker ,

Redigerat: glömde även fråga angående den har skadats vid värmen , hur märker jag detta ? den beter sig konstigt/BSOD eller bara väldigt varm?

1.44 vcore är extremt högt bara det och en bra bit över vad Intel rekommenderar för 24/7 användning, men du har kanske inte gjort det utan bara kört så hög volt korta stunda? vad jag läst så rekommenderas 1.3 som max

Du kan ha skadat din cpu/moderkort permanent, du skriver även att ditt nätagg beter sig konstigt, vad har du för nätagg? och det kan mycket väl vara så att du har bränt något i den änden eller någonstans på moderkortet som gör att nätagget inte vill starta för att ett skydd sätts igång