En fråga angående studiomonitorer

Permalänk
Avstängd

En fråga angående studiomonitorer

Jag skall köpa monitorer, har i princip bestämt mig för ett par M-audio bx5 d2 i skrivande stund. Jag har förtroende för thoman, men de har ej monitorerna i par på lager. De har however,

http://www.thomann.de/se/m_audio_bx5....htm#bewertung

Vilket enbart är en monitor? Om jag köper 2 sådana, blir det några konstigheter då? Varför säljer de både i par och single?

Jag är fullt medveten om att detta kanske kan ses om några dumma frågor, men vill vara säker på att det ej blir några konstigheter..

Permalänk
Avstängd

En följdfråga; vilka specifika trs-kablar bör jag ha mellan monitorerna och mitt ljudkort som är ett steinberg ur 22?

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Jag skall köpa monitorer, har i princip bestämt mig för ett par M-audio bx5 d2 i skrivande stund. Jag har förtroende för thoman, men de har ej monitorerna i par på lager. De har however,

http://www.thomann.de/se/m_audio_bx5....htm#bewertung

Vilket enbart är en monitor? Om jag köper 2 sådana, blir det några konstigheter då? Varför säljer de både i par och single?

Jag är fullt medveten om att detta kanske kan ses om några dumma frågor, men vill vara säker på att det ej blir några konstigheter..

Ibland vill man kanske ha 3 eller 5 st så därför säljs de inte alltid i par. Det är ingen skillnad dock. Särskilt inte på "billigare" monitorer. Megadyra kanske är matchade par.

Skrivet av M1NT:

En följdfråga; vilka specifika trs-kablar bör jag ha mellan monitorerna och mitt ljudkort som är ett steinberg ur 22?

Jag hade börjat med Tele-plugg -> Tele-plugg (stereo, två streck på pluggen i varje ände)

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Är du osäker kan du ju alltid fråga thoman. Dom har ju till och med svenska medarbetare där du kan få prata med!

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden på högtalare och monitorer ? Är det som watch och timepiece ?
Samma sak men något dyrare än vanligt ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Alpha77:

Vad är skillnaden på högtalare och monitorer ? Är det som watch och timepiece ?
Samma sak men något dyrare än vanligt ?

Det är egentligen ingen skillnad, monitorer syftar på ett användnnigdområde, monitorlyssning vid musikproduktion, men monitorer fokuserar ofta, men inte alltid mer på ren funktion än design och finish, det är tex inte så många som har påkostade fanerarbeten (men det finns) men mattsvart är vanligaste finishen på monitorer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Aha tänkte nog mer på något lyssnignsrum i en studio med påkostade högtalare.
Något sådant kanske

Permalänk
Skrivet av M1NT:

Om jag köper 2 sådana, blir det några konstigheter då?

Inte för just den modellen -- det finns tillverkare som sätter ett volymreglage i den ena högtalaren och kopplar den andra högtalaren via volymreglaget. Samt varianter där alla aktiva delar (volymkontroll, korrigeringskretsar och förstärkare) sitter i ena hälften av högtalarparet.

Skrivet av M1NT:

En följdfråga; vilka specifika trs-kablar bör jag ha mellan monitorerna och mitt ljudkort som är ett steinberg ur 22?

Vad som helst som är tillräckligt långt och snyggt på den här sidan fungerar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Alpha77:

Aha tänkte nog mer på något lyssnignsrum i en studio med påkostade högtalare.
Något sådant kanske

http://www.rolfmaierbode.com/blog/wp-content/uploads/listenin...

Ja där är det ju ett par "hemmahögtalare" som du ser, iofs så används B&W i många bra studios eftersom de större modellerna i 800 serien är något av det bästa du kan skaffa oavsett prisklass, jag har själv 801or.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det är egentligen ingen skillnad, monitorer syftar på ett användnnigdområde, monitorlyssning vid musikproduktion, men monitorer fokuserar ofta, men inte alltid mer på ren funktion än design och finish, det är tex inte så många som har påkostade fanerarbeten (men det finns) men mattsvart är vanligaste finishen på monitorer.

En annan skillnad är väl att studiomonitorer oftast (i princip alltid?) är aktiva högtalare, alltså med inbyggd förstärkare. Anledningen är väl dels att få en stärkare som matchar högtalarna bra men kanske mer för att slippa ha fler komponenter och fler kablar i studion i onödan, det brukar finnas en del sånt ändå liksom.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snajk:

En annan skillnad är väl att studiomonitorer oftast (i princip alltid?) är aktiva högtalare, alltså med inbyggd förstärkare. Anledningen är väl dels att få en stärkare som matchar högtalarna bra men kanske mer för att slippa ha fler komponenter och fler kablar i studion i onödan, det brukar finnas en del sånt ändå liksom.

Nja, att högtalaren är aktiv har inget att göra med var man placerar elektronikenheterna, det har med hur delningsfiltret arbetar att göra. Det är små modeller som har inbyggda förstärkare, större har i princip aldrig inbyggda förstärkare oavsett om de är aktiva eller passiva, man har förstärkarna separerade från högtalarlådan i ett normalt rack i vilket fall tex som den här Genelecen

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Nja, att högtalaren är aktiv har inget att göra med var man placerar elektronikenheterna, det har med hur delningsfiltret arbetar att göra. Det är små modeller som har inbyggda förstärkare, större har i princip aldrig inbyggda förstärkare oavsett om de är aktiva eller passiva, man har förstärkarna separerade från högtalarlådan i ett normalt rack i vilket fall tex som den här Genelecen

Är inte det vad ett aktivt delningsfilter är? Kallar man högtalare för aktiva så brukar man mena just att de har en inbyggd förstärkare, se exempelvis eller. Även Genelec betecknar sina monitorer som aktiva och det innebär då att de har en inbyggd förstärkare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snajk:

Är inte det vad ett aktivt delningsfilter är? Kallar man högtalare för aktiva så brukar man mena just att de har en inbyggd förstärkare, se exempelvis eller. Även Genelec betecknar sina monitorer som aktiva och det innebär då att de har en inbyggd förstärkare.

Aktiv delning förutsätter ju aktiv drift men ja det finns ju ett litet fåtal högtalare som faktisk är aktiva utan att ha aktiv delning, men det är ju snarare specialfall och stora aktiva modeller har oftast separata förstärkare som tex Genelec och ATC.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En annan sak med monitorer är att dom oftast är gjorda för närfältslyssning (mindre påverkan av rummet) och att dom ofta är snävare specade och hänvisar till en speciell uppställning.
Bygger man aktivt så kan tillverkaren styra det slutgiltiga resultatet på ett helt annat sätt. Man får inte glömma att monitorer är ett arbetsredskap.
Fast köper man ett par billigare högtalare som kallas monitorer är det lite same same....

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Aktiv delning förutsätter ju aktiv drift men ja det finns ju ett litet fåtal högtalare som faktisk är aktiva utan att ha aktiv delning, men det är ju snarare specialfall och stora aktiva modeller har oftast separata förstärkare som tex Genelec och ATC.

Så... inbyggd förstärkare som i väldigt få fall inte är just inbyggd i själva högtalarkabinettet utan separat? Alltså har det ju att göra med var man placerar elektroniken, inte med delningsfiltret. Eller kanske snarare att förstärkaren följer med högtalarna snarare än att man köper den separat?

Skrivet av smygolf:

En annan sak med monitorer är att dom oftast är gjorda för närfältslyssning (mindre påverkan av rummet) och att dom ofta är snävare specade och hänvisar till en speciell uppställning.
Bygger man aktivt så kan tillverkaren styra det slutgiltiga resultatet på ett helt annat sätt. Man får inte glömma att monitorer är ett arbetsredskap.
Fast köper man ett par billigare högtalare som kallas monitorer är det lite same same....

Jo precis, en studiomonitor ska, i teorin i alla fall, inte färga ljudet alls utan bara presentera det som det är så att man hör vad man gör när man mixar osv. Sen finns det förstås en massa högtalare som kallas monitorer men som mer är vanliga datorhögtalare eller så. Många verkar kalla sina produkter för monitorer bara de är aktiva och kanske aningen bättre än samma tillverkares vanliga datorhögtalare. Ungefär som att många tillverkare kallar sina portabla utanpåliggande lurar för DJ-lurar även om de aldrig skulle användas av en riktig DJ.