Utger trådlöst headset farlig strålning?

Permalänk

Utger trådlöst headset farlig strålning?

Hej! Jag undrar ifall trådlösa headset ger ut strålning som är farlig/ohälsosam i längden? Jag har ett Logitech G930 inskickat just nu och blev lite fundersam på om jag ska sälja det och köra med kabel när jag får tillbaka det. Jag vet att det mesta är farligt i världen men jag vill inte utsätta mig för onödig strålning.
Läste även att Wi-Fi strålning är dåligt, det kanske är en smart idé att flytta ut routern till köket istället för att ha den brevid mig vid datorn?
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Ja, trådlös utrustning ger ifrån sig strålning men det är inte alls tillräckligt mycket att det kan påverka dig överhuvudtaget.

Du utsätts för strålning egentligen hela tiden, som kommer från marken, rymden, magnetfält etc. som förmodligen är mer än vad ditt headset någonsin kommer göra. Så du behöver nog inte oroa dig för headsetet.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Hur är det med surfplattor då?
http://www.stralskyddsstiftelsen.se/rad/barbara-datorer-och-l...

Exempelvis där så låter det på ett sätt.

Här dock ett annat.
http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/tradlosanatverk

Känns lite som att det dras åt båda hållen, men om ni skulle prata med en hypokondriker eller någon som varken vet in eller ut, vad säger man?

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nompario:

Hur är det med surfplattor då?
http://www.stralskyddsstiftelsen.se/rad/barbara-datorer-och-l...
Känns lite som att det dras åt båda hållen, men om ni skulle prata med en hypokondriker eller någon som varken vet in eller ut, vad säger man?

Strålskyddsstiftelsen är bara mumbojumbo.

Permalänk
Medlem

När det gäller information från Strålskyddsstiftelsen så hade jag inte använt dom som källa. Den informationen som vi utgår ifrån när vi möter frågor från oroliga inom kommunen, som rör strålning från olika devicer, hänvisar vi till information från strålskyddsmyndigheten. strålskyddsstiftelsen = nej nej, Strålskyddsmyndigheten = ja ja

Visa signatur

Apple Mackbook Pro 15" Retina 2013

Permalänk
Medlem

Ah.. Så man behöver inte riktigt oroa sig för att man vaknar med tre armar inom någon snar framtid då

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nompario:

Ah.. Så man behöver inte riktigt oroa sig för att man vaknar med tre armar inom någon snar framtid då

Nej men kanske två skrumpna testiklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Nej men kanske två skrumpna testiklar.

Där är jag duktig faktiskt och har aldrig nåt trådlöst i knät ^^
Better safe than shrunken.

Men helt seriöst dock så figurerar det så mycket rykten om wi-fi etc och trådlöst så man blir ju klart lite tänkande emellanåt.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nompario:

Ah.. Så man behöver inte riktigt oroa sig för att man vaknar med tre armar inom någon snar framtid då

3 armar är väl mer än önskan än oro, sen är radiovågor och Ir inget man får fler armar av det är radioaktiv strålning,

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tror det är normalt med för spelkulturen att undra lite mer än förr då tekniken går framåt samt att det spelas ju en hel del.
Då kanske man ska ta sig en platta då och joina framtiden

Dock trådlöst headset som OP nämner. Försämrar inte det ljudkvaliteten nämnvärt? Bara en extra tanke.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem

Skilj på strålning och joniserande stråling; den ena skadar din cellstruktur och den andra är allt ifrån värme till solljus till radio och mikrovågor. den mesta artificiella strålningen i din närhet är i 2.4Ghzområdet, dvs det området där vatten lättast påverkas av det. dvs absorberar och hettas upp, det är därför timmerväggar och människor är mer av ett strålningshinder än betong; som är mer av ett strålningshinder än gipsplattor (sunkigt isolerade väggar)...

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

hm... tänk vad effektiv man kan bli med 3 armar. spelar med 2 av de och med den tredje

Permalänk

Om nu inte Strålskyddsmyndigheten räcker, så kan kanske värdlshälsoorganisationen, ett FN-organ, kanske övertyga om att det är ofarligt med alla typer av radiostrålning som håller sig inom ramen för wifi, gsm, mobilt bredband. Förutom om du trycker ansiktet mot en basstation då... då kan det kännas några grader varmare, men du får inte cancer.

http://www.who.int/peh-emf/publications/facts/fs304/en/

Efter 40 år av intensiv radiostrålning inom ett stort spann av frekvensbanden så har det aldrig kunnat påvisas att det finns några belägg för att det skulle vara skadligt. Det är bara pseudovetenskapligt crap om någon påstår något annat.

Mvh,
IT-tekniker på ett forskningsinstitut med tillhörande enhet med EMC-expertis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nompario:

Hur är det med surfplattor då?
http://www.stralskyddsstiftelsen.se/rad/barbara-datorer-och-l...

Exempelvis där så låter det på ett sätt.

Här dock ett annat.
http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/tradlosanatverk

Känns lite som att det dras åt båda hållen, men om ni skulle prata med en hypokondriker eller någon som varken vet in eller ut, vad säger man?

Strålskyddsstiftelsen är bara knäppgökar med inbillnignssjuka; sk el-allergi är en somatoform sjukdom om man ska nyttja läkarspråk, dvs det är en psykisk störning med fysiska symptom.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av geson:

hm... tänk vad effektiv man kan bli med 3 armar. spelar med 2 av de och med den tredje

Skulle aldrig kunna koncentrera mig i spelet...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av rasseelite:

Hej! Jag undrar ifall trådlösa headset ger ut strålning som är farlig/ohälsosam i längden? Jag har ett Logitech G930 inskickat just nu och blev lite fundersam på om jag ska sälja det och köra med kabel när jag får tillbaka det. Jag vet att det mesta är farligt i världen men jag vill inte utsätta mig för onödig strålning.
Läste även att Wi-Fi strålning är dåligt, det kanske är en smart idé att flytta ut routern till köket istället för att ha den brevid mig vid datorn?
Tack på förhand!

Dags att skaffa en foliehatt och flytta ut i en stuga i skogen kanske...

Permalänk
Medlem
Skrivet av thegreatfafnir:

Om nu inte Strålskyddsmyndigheten räcker, så kan kanske värdlshälsoorganisationen, ett FN-organ, kanske övertyga om att det är ofarligt med alla typer av radiostrålning som håller sig inom ramen för wifi, gsm, mobilt bredband. Förutom om du trycker ansiktet mot en basstation då... då kan det kännas några grader varmare, men du får inte cancer.

http://www.who.int/peh-emf/publications/facts/fs304/en/

Efter 40 år av intensiv radiostrålning inom ett stort spann av frekvensbanden så har det aldrig kunnat påvisas att det finns några belägg för att det skulle vara skadligt. Det är bara pseudovetenskapligt crap om någon påstår något annat.

Mvh,
IT-tekniker på ett forskningsinstitut med tillhörande enhet med EMC-expertis.

Tackar ödmjukast för infon
Hypokondri är som det är, så detta är den bästa medicinen man kan få tag på!

Stort tack alla för info och feedback!

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem

Det har sagts många gånger, men tål att upprepas. Elektromagnetisk strålning för trådlös kommunikation i användning för konsumentprodukter är helt ofarlig. Det går rakt igenom våra kroppar helt utan att ens påverka på atomnivå, nästan 100% av tiden, alltså kan det inte vara farligt. Detta är grundläggande atomfysik. Observationer under många årtionden har också visat att det är så, om man nu inte litar på grundläggande och erkända fysiska fakta.

Man bör däremot passa sig för till exempel militära radarinstallationer och TV-master och liknande högenergiinstallationer. Vad jag menar är: klättra inte upp i tornen och sätt upp ett tält i avseende att bo där. Men detta är nog ganska common sense liksom?

Joniserande strålning är vad som _kan_ vara farligt. Då pratar vi alfa-/beta-/gamma-sönderfall. Jag tänker inte gå igenom detaljerna, men den största källan till denna strålning är maten du äter, bakgrundsstrålning, och om du har otur, radon i ditt hem. Som tur är så har djurliv varit utsatt för detta under hela sin evolution och vi är därför väldigt duktiga på att ta hand om denna strålning, i de flesta fall. Ibland får vi cancer, men detta är a fact of life, vi är inte odödliga.

Kan lägga till ett lite off-topic, men roligt faktapåstående: det är bättre att bo bredvid ett kärnkraftverk än ett gruvbrott, strålningsmässigt. Sug på den!