Om serien Smallville - Clark Kent (Superman) "innehåller spoilers"

Permalänk
Medlem

Om serien Smallville - Clark Kent (Superman) "innehåller spoilers"

Jag håller då på att kolla på den klassiska serien Smallville, är nu på säsong 4 avsnitt 9 men jag har fortfarande några funderingar.

Clark Kent ska ju vara runt 20 år i serien men det jag inte förstå är att saker som finns på jorden som handlar om honom, till exempel alla symboler, stenarna som ska ge oändlig kraft, väggmålningarna i grottan med mera, allt detta verkar ha funnits där i flera hundra år..det jag inte fattar då är ju att planeten Krypton fanns ju fortfarande för flera hundra år sedan, vad gör dom då på Jorden med alla dessa symboler osv?

Allt verkar ju hela tiden ha en koppling till det runt Clark Kent, tex i avsnitt 8 säsong 4 då Lana blev besatt av en häxa som för flera hundra år sedan sökte efter dessa stenar som kommer från Krypton. Sen fanns ju den där tjejen också, varulven, som påstod att väggmålningarna handlade om hennes förfäder.

Men vad gör allt detta redan på Jorden då Clark Kent inte hade blivit skickad dit av sina föräldrar?

Sen antar jag också att dessa stenar, de är till för klar att finna för att få en slutliga kraften för att sedan härska över jorden? Eller är jag helt ute och cyklar?

Hoppas det finns någon här som har sett serien eller läst som kan om den

Permalänk
Medlem

Jag har sett alla tio säsonger av Smallville. Blev lite tomt när den slut tog slut efter alla år..
Just säsong 4 måste jag nog säga var den mest tveksamma i serien, just på grund av allt underligt med häxor och dylikt och att det fokuserades lite för mycket på Lana och hennes förhållande till Clark.

Det verkar som att de inte riktigt hade tänkt göra en så lång serie och mest hittat på efter hand. Det finns en hel del konstigheter, som det där med alla gamla symboler, grottor och dylikt som allt verkar ha med Clark att göra trots att han inte var född när de skapades.
Clarks relation med Jor-El är också något som känns underligt. Jor-El, eller den artificiella intelligensen som ska härma honom, uppför sig väldigt underligt och verkar mest vara en riktig douchebag.

Säsong 5 var dock betydligt bättre och man slapp allt häxtrams...
Sista säsongen är nog ändå min favorit. Det känns som att allt kommer igång mer på allvar då.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Det faktum att Jor-El sändes till jorden som ung och sen valde att sända Kal-El dit när krypton förstördes, visar att det finns en koppling till jorden som fördaterar dem båda.
Det kan ha varit 500 år eller ännu mer från det att en kryptonier för första gången besökte jorden till dess att Kal-El landade där, en etablerad närvaro fanns således och grottor med mera kan ha fungerat som informationskällor och portaler för framtida besökare.

Just grottorna finns det en del om på http://smallville.wikia.com/wiki/Kawatche_Caves

Gällande Jor-Els AI och hur Kal-El behandlas kan handla om ett sätt att fostra honom i livets hårda sidor, alla han känner och älskar kommer att dö och vissa beslut kommer handla om vad som är minst dåligt av två dåliga saker.
För en individ som kommer vara i det närmaste en gud bland människor, så kommer personliga tragedier och omöjliga val vara en ofrånkomlig del av hans liv.
Eller så är Jor-El bara en riktigt störd individ som gillar att jävlas med sin son.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 l Nätdel: EVGA Supernova G2 750W l Moderkort: ASUS Z97-A
Processor:
Intel Core i5 4690K l RAM: A-Data 16GB l Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G
SSD: Samsung EVO 250GB l Hårddisk: Toshiba 2TB l OS: Win 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Jag har sett alla tio säsonger av Smallville. Blev lite tomt när den slut tog slut efter alla år..
Just säsong 4 måste jag nog säga var den mest tveksamma i serien, just på grund av allt underligt med häxor och dylikt och att det fokuserades lite för mycket på Lana och hennes förhållande till Clark.

Det verkar som att de inte riktigt hade tänkt göra en så lång serie och mest hittat på efter hand. Det finns en hel del konstigheter, som det där med alla gamla symboler, grottor och dylikt som allt verkar ha med Clark att göra trots att han inte var född när de skapades.
Clarks relation med Jor-El är också något som känns underligt. Jor-El, eller den artificiella intelligensen som ska härma honom, uppför sig väldigt underligt och verkar mest vara en riktig douchebag.

Säsong 5 var dock betydligt bättre och man slapp allt häxtrams...
Sista säsongen är nog ändå min favorit. Det känns som att allt kommer igång mer på allvar då.

Skrivet av Infinite Wisdom:

Det faktum att Jor-El sändes till jorden som ung och sen valde att sända Kal-El dit när krypton förstördes, visar att det finns en koppling till jorden som fördaterar dem båda.
Det kan ha varit 500 år eller ännu mer från det att en kryptonier för första gången besökte jorden till dess att Kal-El landade där, en etablerad närvaro fanns således och grottor med mera kan ha fungerat som informationskällor och portaler för framtida besökare.

Just grottorna finns det en del om på http://smallville.wikia.com/wiki/Kawatche_Caves

Gällande Jor-Els AI och hur Kal-El behandlas kan handla om ett sätt att fostra honom i livets hårda sidor, alla han känner och älskar kommer att dö och vissa beslut kommer handla om vad som är minst dåligt av två dåliga saker.
För en individ som kommer vara i det närmaste en gud bland människor, så kommer personliga tragedier och omöjliga val vara en ofrånkomlig del av hans liv.
Eller så är Jor-El bara en riktigt störd individ som gillar att jävlas med sin son.

Tackar otroligt mycket för svaren, det svarare en hel del på mina frågor. Men då som ni säger, man vet nog inte helt säkert varför allt finns där och är från urminnes tider då Clark nyligen kommit dit. Kanske stenarna lämnades där från tidigare besökare som ni säger, för att sedan användas av senare, som tex Clark för att få all information och kraft man behöver. Men undrar ifall verkligen Jor-El vill att Clark ska ta över jorden.

Tack för att ni inte sa allt för mycket heller, bara sett till där jag är nu men jag kollar på nästan 5 avsnitt varje dag så det går framåt Brukade kolla på detta när jag var liten efter skolan, men såg aldrig det i följd ^^

Permalänk
Medlem

Får dra igång tråden igen men har ytterligare en fråga och ifall min gissning är rätt.

Mer..varför skickade Jor-El sin son till Jorden, av vilka anledningar? För det känns som det finns en mängd anledningar.

Vad jag gissar på just nu är för att först och främst ville Jor-El rädda sin son Clark så han skickade honom till Jorden för att han skulle överleva, varför just Jorden är för att Krypton har en bra koppling med Jorden så han visste att han skulle vara i bra händer, de hade ju besökt jorden tidigare och de var rätt lika kryptonier. Men sen kommer dom där stenarna in som verkar innehålla all kunskap om universum och om Kryptons historia. De var ämnade för Clark att hitta när han var redo, var det för att Jor el inte villa att deras historia skulle gå förlorad eller finns det mer bakom det som att återskapa Krypton eller nåt? Sen också att han helt enkelt ville att Clark skulle skydda jorden och dess invånare då han..gillade jorden och dess invånare?

Stämmer mina tankar? Har svårt att släppa det då jag väl börjat fundera. Kommit till säsong 5.

Skickades från m.sweclockers.com