Permalänk
Medlem

Kill coil VS Biocide eller kombinerat?

Kör idag min loop med batterivatten, anti-corrosive konc. och Mayhem's Biocide.

Kikade runt lite och hittade silver kill coil från Mayhem till vettigt pris.

Nu har jag inte kunnat följa anvisningar till 100% på Biocide, då det krävs 2-3 droppar per liter för att nå rätt PH med anti-corrosive konc. i blandningen.

Funderar över om en kill coil (ska enligt Mayhem vara en per 0,5L vätska, min loop landar mellan 600-750ml...svårt att säga exakt med blödning av luft över tid osv) räcker som stand-alone, eller om man ska köra en kill coil samt endast en droppe Biocide per L?
Satsa på 2st kill coils och köra utan biocide?

Sen ni som använder kill coil; hur stor risk är det att delar bryts av och hamnar i block, radiator, pump eller liknande? Bästa placering?

Citat:

Mayhems Silver Coil is made in the UK, using the highest grade English Silver. It is made with 99.999% fine silver and will not corrode or rust, unlike some other coils out there on the market.
The previously mentioned coils are 8cm long, 3cm wide and 0.03cm thick
Each coil is acid cleaned and then placed within a sealed bottle.
Once the silver has been placed in a system it takes about 1 to 2 weeks for it to become effective. Silver is capable of destroying single-celled bacteria, viruses, and fungus by disrupting the cell’s breathing mechanism (it inhibits the metabolism of oxygen). This action annihilates the organism’s cell membranes and halts DNA replication. Silver ions can kill living cells, algae, moulds, spores, fungi, virus, and other microorganisms, even when used in low concentration. Silver is a powerful, natural antibiotic / algaecide.
Silver makes water conductive very quickly so use with caution.
We recommend that you use one coil per ½ a Ltr of water. In addition this product will fit any diameter of tubing,

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem

Jag hade inte haft i biocide om jag hade tillgång till killcoil, finns i princip ingen risk att killcoilen bryts av när den väl sitter på plats. Placeringen spelar ingen större roll så länge vattnen ständigt passerar den/dem.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Jag hade inte haft i biocide om jag hade tillgång till killcoil, finns i princip ingen risk att killcoilen bryts av när den väl sitter på plats. Placeringen spelar ingen större roll så länge vattnen ständigt passerar den/dem.

Ok, men lär ju få köpa 2st coils då det enligt Mayhems sida är 1st per halvliter som gäller och min loop är på nånstans mellan 600-750ml
Har ju biocide extreme kvar, rätt så mkt med. Så det får bli senare när jag ändå bygger till loopen/byter slang.

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Skrivet av Jonas_75:

Ok, men lär ju få köpa 2st coils då det enligt Mayhems sida är 1st per halvliter som gäller och min loop är på nånstans mellan 600-750ml
Har ju biocide extreme kvar, rätt så mkt med. Så det får bli senare när jag ändå bygger till loopen/byter slang.

Min loop rymmer ~7 liter och senaste jag var tvungen att plocka ner loopen pga flytt var där inga problem efter 9 månaders uptime med 1 kill coil. Förutom denna kör jag bara med vanligt det vatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Min loop rymmer ~7 liter och senaste jag var tvungen att plocka ner loopen pga flytt var där inga problem efter 9 månaders uptime med 1 kill coil. Förutom denna kör jag bara med vanligt det vatten.

Mao bör en Mayhem kill coil räcka för mig. Ska visserligen bygga ut loopen så småningom då jag har lite uppgraderingar av systemet planerade.
Har idag en NexXxos 360 Xt45 rad med en uppsättning fläktar i pull.
En D5 vario
Phobya balancer 150 res
Ek supremacy evo block
Primochill 10/16 slang
10/16 kompr kopplingar

Kommer uppgradera PSU från CX500 V2 till Supernova G2 750W.
Grafik från 750 Ti 2GB FTW till (troligen) R9 290 som senare kommer vattenkylas det med.
Tror inte att en 360 rad(topp monterad) räcker för en klockad 2500K samt ett 290 kort, så troligen blir det en 140mm rad baktill i chassit.
Chassi är ett Enthoo Pro som jag är väldigt nöjd med.

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Min loop rymmer ~7 liter och senaste jag var tvungen att plocka ner loopen pga flytt var där inga problem efter 9 månaders uptime med 1 kill coil. Förutom denna kör jag bara med vanligt det vatten.

7 liter?! Hur tjocka slangar och cistern har du, 6 liter?
Finns det bild på monstret?

OnT: Kör enbart med OKs batterivatten. Övrigt är bara för dem som häller i dagligvatten i sin sina system

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

7 liter?! Hur tjocka slangar och cistern har du, 6 liter?
Finns det bild på monstret?

OnT: Kör enbart med OKs batterivatten. Övrigt är bara för dem som häller i dagligvatten i sin sina system

Kör med batterivatten jag hittade billigt på mekonomen. Ska göra jobbet lika bra eller bättre än dest. vatten.

Ja, det bör vara ett monster till loop alternativt ha en brutal res.

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

7 liter?! Hur tjocka slangar och cistern har du, 6 liter?
Finns det bild på monstret?

OnT: Kör enbart med OKs batterivatten. Övrigt är bara för dem som häller i dagligvatten i sin sina system

Inte min bild men min loop innehåller 2st Zalman reserator kyltorn och en 1080mm rad. Passivt ljudlöst är nice

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Inte min bild men min loop innehåller 2st Zalman reserator kyltorn och en 1080mm rad. Passivt ljudlöst är nice

http://static.frazpc.pl/cms/2005/03/1109718021753126.jpg

J*vlar i min verkstad som man säger! Nice. Kostar en arm och ett ben antar jag...

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Skrivet av Jonas_75:

Kör med batterivatten jag hittade billigt på mekonomen. Ska göra jobbet lika bra eller bättre än dest. vatten.

Ja, det bör vara ett monster till loop alternativt ha en brutal res.

Batterivatten är destillerat vatten.

Visa signatur

Intel i7 8700K @ 5.0Ghz, MSI Z370 Gaming M5, MSI RTX2070 Armor,
Ballistix 16GB DDR4 3000MHz CL15, SSD Samsung 850 500GB,
EVGA Supernova G2 750W, Acer XF270HU,
Fractal Design Arc midi, Modifierat, Custom vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av asconakille:

Batterivatten är destillerat vatten.

Ja, men med högre krav på sig än vanligt destillerat som förstått det.

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Skrivet av Jonas_75:

J*vlar i min verkstad som man säger! Nice. Kostar en arm och ett ben antar jag...

Tror jag gav ~500kr stycket för tornen begagnade för nått år sen så inte mer än en "riktig" vattenkylning.

Skrivet av asconakille:

Batterivatten är destillerat vatten.

Batterivatten är avjoniserat vatten, så inte riktigt samma sak.

Skrivet av Jonas_75:

Ja, men med högre krav på sig än vanligt destillerat som förstått det.

tvärtom, inte lika rent men utan tvekan rent nog för vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Har för mig att jag läste att det var bättre än dest. vatten här på forumet när jag forskade inför bygget av min loop.

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Inte min bild men min loop innehåller 2st Zalman reserator kyltorn och en 1080mm rad. Passivt ljudlöst är nice

http://static.frazpc.pl/cms/2005/03/1109718021753126.jpg

Ah, det förklarar saken. Jag kör med en miljard fläktar på 800 rpm i stället... rätt tyst det med tills axellagren börjar ge upp

Skrivet av asconakille:

Batterivatten är destillerat vatten.

Batterivatten är avjonisera vatten. Att avjonisera är billigare än att destillera. Genom en filtreringsprocess reduceras salthalten tills den längre inte är elektriskt ledande.

Skrivet av Jonas_75:

Ja, men med högre krav på sig än vanligt destillerat som förstått det.

Destillerat vatten framställs genom destillering och är sterilt. Batterivatten kan fortfarande kan ha olika spårämnen i sig, så det är nog destillerat vatten som har "högre krav".

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Snubblade över dessa bilder i laptopen...

Såvida de inte ljuger är mao iallafall det batterivatten jag använde destillerat.

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.