Permalänk
Medlem

Brummande högtalare

Hej,

Köpte mig ett par Logitech datorhögtalare igår och kopplade in dessa idag. Märkte dock att det börjar knastra eller brumma i högtalarna om man tar i ljudkontakten som ska in i datorns ljudingång. Låter även om man snurrar lite på kontakten när den är inkopplad till datorn.

Vad kan detta vara? Regerar högtalarna på någon typ av ström eller är dem helt enkelt trasiga?

Inget fel på ljudet när man väl fått bort knastret och brummandet.

Visa signatur

------------------------------------------------------
Gigabyte RTX 4090 Gaming OC # Samsung Odyssey Neo G7 4K 32" Mini-LED # Ryzen 7 7800X3D # Kingston 32GB DDR5 5600MHz CL36 # Gigabyte B650 GAMING X AX # Noctua NH-D15 # Samsung 980 PRO M.2 NVMe 2TB # Samsung 850 EVO 1TB SSD # SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk

Detta är helt normalt. Låt helt enkelt bli kontakterna när grejerna är igång.

Permalänk
Medlem

Tänkte nästan det. Regerade på att det var så himla känsligt, räcker ibland med att man råkade skjuta datorn lite åt sidan så kontakten rör sig så börjar det brumma.

Visa signatur

------------------------------------------------------
Gigabyte RTX 4090 Gaming OC # Samsung Odyssey Neo G7 4K 32" Mini-LED # Ryzen 7 7800X3D # Kingston 32GB DDR5 5600MHz CL36 # Gigabyte B650 GAMING X AX # Noctua NH-D15 # Samsung 980 PRO M.2 NVMe 2TB # Samsung 850 EVO 1TB SSD # SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Det kan knappast vara normalt som det är.. Försökt läst mer om detta och vissa snackar om jordningen. Har gjort lite tester och brummandet uppstår om aux-kontakten från högtalarna nuddar vissa delar av datorn, t.ex. brummar det inte om jag nuddar kontakten på chassit men det brummar om jag nuddar plattan som är runt alla uttag och som följer med moderkortet. Kan också hålla i kontakten men så fort jag nuddar datorn på med ena handen och kontakten i andra så börjar det brumma lite. Inte lika mycket som när man nuddar med kontakten direkt på vissa delar av datorn.

Som sagt, för att få bort brummandet så får jag rucka i aux-kontakten eller skruva den lite.

Någon som har en aning? Bara att reklamera högtalarna eller är det något annat som jordning?

Visa signatur

------------------------------------------------------
Gigabyte RTX 4090 Gaming OC # Samsung Odyssey Neo G7 4K 32" Mini-LED # Ryzen 7 7800X3D # Kingston 32GB DDR5 5600MHz CL36 # Gigabyte B650 GAMING X AX # Noctua NH-D15 # Samsung 980 PRO M.2 NVMe 2TB # Samsung 850 EVO 1TB SSD # SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Det är störningar från växelströmmen i väggen. Magnetfältet fångas upp utav o-jordad metall (och personer) och ger en 50 Hz växelström med extremt litet amperetal och volttal. Det blir helt enkelt en mycket liten ökning och minskning i laddningen i den kopplingen som ger brummandet. Har du datorn i ett rum utan jord kan det orsaka det (men dra inte in en jordad kabel för det. Jordad kabel i ojordat rum är dödsrisk (skärmen är inte jordad och blir kortsluten, ta tar i den och det jordade chassit, stöt, död)). Även kan ett dåligt sköldat ljudkort ge det.

Jag har samma problem i mitt rum. Tryck in kontakten bra och rör den inte igen. Det är logitech högtalare som har kraftig förstärkare och plockar upp det bättre än mycket annat. Kör du högtalarna på låg volym och datorns interna ljud på hög får du bäst ljud (mindre efterhandsförstärkning=renare ljud) och mindre brummande.

Långa kablar fångar upp det extra bra så akta dig för sådana

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Att det brummar när saker rör i kontakten är 100% förväntat - När du nuddar kontakterna ger du en större area till kapacitansen mellan elnät och kabel. Det ska dock inte brumma när du väl kopplat i kontakten.

Sitter allting i ojordade uttag? Du bör t.ex. inte använda ett grenuttag med jordanslutning i ett ojordat vägguttag.

Permalänk
Medlem

Dålig anslutning kan ha gett mig det besväret också. Billig kabel från netonnet med dåliga kontakter. Är dock osäker på om det är det. Den är fem meter lång dessutom

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Avstängd

Finns gott om hem där ojordade uttag fortfarande finns och ojordade grenuttag är ju knappast något som säljs på bred front, ska man vara utan el då hade du tänkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Finns gott om hem där ojordade uttag fortfarande finns och ojordade grenuttag är ju knappast något som säljs på bred front, ska man vara utan el då hade du tänkt.

Bara för att grenuttaget är jordat så blir inte sakerna man kopplar i den jordade per automatik. Han (om du menar Sidju) men att du inte ska dra in en extern jord och bara koppla vissa saker till jorden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Finns gott om hem där ojordade uttag fortfarande finns och ojordade grenuttag är ju knappast något som säljs på bred front, ska man vara utan el då hade du tänkt.

Med jordade grenuttag kan en kortsluten apparat ladda alla "jordade" ytor. Kanske inte det optimala... Det är dock svårt att få till det. Jag kör mina datorer på samma jord som alla skärmar och liknande då det är troligt att jag tar på dem samtidigt. Sedan finns ingen annan jord i rummet så det är ingen fara. Däremot har jag så många ojordade dosor som jag kan. De säljs förresten på kjell och co.

Men jag förstår vad du menar. Det är inte alltid man vill köra sin dator igenom kontakten från 70 talet som ser ut som att någon kissat på... Men en avvägning får göras på alla fronter.

Edit: Jag svarar antagande att det syftar till dagbros inlägg och utvecklar därför det vidare

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Skrivet av Sidju:

Med jordade grenuttag kan en kortsluten apparat ladda alla "jordade" ytor. Kanske inte det optimala... Det är dock svårt att få till det. Jag kör mina datorer på samma jord som alla skärmar och liknande då det är troligt att jag tar på dem samtidigt. Sedan finns ingen annan jord i rummet så det är ingen fara. Däremot har jag så många ojordade dosor som jag kan. De säljs förresten på kjell och co.

Men jag förstår vad du menar. Det är inte alltid man vill köra sin dator igenom kontakten från 70 talet som ser ut som att någon kissat på... Men en avvägning får göras på alla fronter.

Edit: Jag svarar antagande att det syftar till dagbros inlägg och utvecklar därför det vidare

Skulle inte köpa ojordade förgreningar (även om väggkontakten inte är jordad). Just för jag ändå ska byta allt till jordat (onödigt att köpa ojordat och sen kasta det). I förra lägenheten drog jag en sladd från köket och alla apparater med kontakter med jordpinnar kopplades till denna (var inte så strömslukande grejer under 1000 watt). Så jag visste exakt hur jag hade det och det skapade ingen direkt fara häller för allt som hade jord var jordat(ingen fast installation så olagligt var det inte heller kanske bara mindre lämpligt). Kanske inte det första TS ska göra, om man inte har lite koll i alla fall

Detta är inget ovanligt, speciellt på högre volym blir det värre störningar för även dom förstärks vid högre ljud. Det som biter på flesta störningar är jord (men då ska det finnas där från början och inget du ska fixa själv).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Finns gott om hem där ojordade uttag fortfarande finns och ojordade grenuttag är ju knappast något som säljs på bred front, ska man vara utan el då hade du tänkt.

Ojordade grenuttag finns i flera olika varianter hos bl.a. Kjell, Jula, Biltema och Clas. Har även sett sådana hos Ica Maxi eller liknande.

De är inte svåra att hitta.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

På tal om jordade uttag, är mitt uttag jordat?

Visa signatur

------------------------------------------------------
Gigabyte RTX 4090 Gaming OC # Samsung Odyssey Neo G7 4K 32" Mini-LED # Ryzen 7 7800X3D # Kingston 32GB DDR5 5600MHz CL36 # Gigabyte B650 GAMING X AX # Noctua NH-D15 # Samsung 980 PRO M.2 NVMe 2TB # Samsung 850 EVO 1TB SSD # SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Ser inte ut som det, de där jordpinnarna på skarvkontkterna skall sitta emot något på över och undersidan.. Men sitter inget sånt i vägguttaget. Så jag antar att det inte är jordat.

Får det vara ojordat i lägenhet idag? Om inte så tänker jag ringa imorgon till hyresvärden!

Visa signatur

------------------------------------------------------
Gigabyte RTX 4090 Gaming OC # Samsung Odyssey Neo G7 4K 32" Mini-LED # Ryzen 7 7800X3D # Kingston 32GB DDR5 5600MHz CL36 # Gigabyte B650 GAMING X AX # Noctua NH-D15 # Samsung 980 PRO M.2 NVMe 2TB # Samsung 850 EVO 1TB SSD # SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk
Skrivet av hnkl:

Får det vara ojordat i lägenhet idag? Om inte så tänker jag ringa imorgon till hyresvärden!

Ja, det får det. Elinstallationer gjorda efter...1996, ca, om jag minns någorlunda rätt, ska dock ha skyddsjord. Jag vet inte var gränsen går mellan reparation/modifikation av befintlig installation och nyinstallation. När elstammar byts i fastigheter verkar det som om uppgradering till jordade uttag krävs.

Däremot tror jag inte att skyddsjorden är boven här. Mer troligt är att det är jord på sekundärsidan av nätagget som tjorvar. Testa att sätta en voltmeter mellan metalldelar i datorchassit och diskbänken/elementet/hylsan på kabeltvuttaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hnkl:

Ser inte ut som det, de där jordpinnarna på skarvkontkterna skall sitta emot något på över och undersidan.. Men sitter inget sånt i vägguttaget. Så jag antar att det inte är jordat.

Helt rätt, du har ojordat.

Skrivet av hnkl:

Får det vara ojordat i lägenhet idag? Om inte så tänker jag ringa imorgon till hyresvärden!

Det får det, det är inga problem. Uttag i kök och badrum ska dock vara jordade och det är troligen dina också.

Okej, hur är det med högtalarna, har de jordad strömkontakt? Prova isåfall att sätta den direkt i vägguttaget istället för grenkontakten, så att den inte delar "jord". med datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Helt rätt, du har ojordat.

Det får det, det är inga problem. Uttag i kök och badrum ska dock vara jordade och det är troligen dina också.

Okej, hur är det med högtalarna, har de jordad strömkontakt? Prova isåfall att sätta den direkt i vägguttaget istället för grenkontakten, så att den inte delar "jord". med datorn.

Precis såg att det är jordat i köket och ena sovrummet har ett jordat uttag och 2 ojordade. Vardagsrummet där datorn står är alla uttag ojordade.

Strömkontakten till högtalarna är en platt kontakt. Så jag antar att den är ojordad också. Provade tidigare att köra högtalarna direkt i vägguttaget men resultatet blev detsamma tyvärr.

Visa signatur

------------------------------------------------------
Gigabyte RTX 4090 Gaming OC # Samsung Odyssey Neo G7 4K 32" Mini-LED # Ryzen 7 7800X3D # Kingston 32GB DDR5 5600MHz CL36 # Gigabyte B650 GAMING X AX # Noctua NH-D15 # Samsung 980 PRO M.2 NVMe 2TB # Samsung 850 EVO 1TB SSD # SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av hnkl:

Precis såg att det är jordat i köket och ena sovrummet har ett jordat uttag och 2 ojordade. Vardagsrummet där datorn står är alla uttag ojordade.

Du kanske får ringa hyresvärden ändå, för så ska det inte vara. Antingen skyddsjord i hela rummet eller ingen alls!

Skrivet av hnkl:

Strömkontakten till högtalarna är en platt kontakt. Så jag antar att den är ojordad också. Provade tidigare att köra högtalarna direkt i vägguttaget men resultatet blev detsamma tyvärr.

Aha, nej då gör det nog ingen skillnad. Det var ju tråkigt, vete tusan hur man ska göra då.

Permalänk
Skrivet av hnkl:

Precis såg att det är jordat i köket och ena sovrummet har ett jordat uttag och 2 ojordade. Vardagsrummet där datorn står är alla uttag ojordade.

Strömkontakten till högtalarna är en platt kontakt. Så jag antar att den är ojordad också. Provade tidigare att köra högtalarna direkt i vägguttaget men resultatet blev detsamma tyvärr.

Du kan ju göra en rövare och vänta kontakten (det hjälper för vissa med högtalarproblem).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Du kan ju göra en rövare och vänta kontakten (det hjälper för vissa med högtalarproblem).

Vad menas med vänta kontakten?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

------------------------------------------------------
Gigabyte RTX 4090 Gaming OC # Samsung Odyssey Neo G7 4K 32" Mini-LED # Ryzen 7 7800X3D # Kingston 32GB DDR5 5600MHz CL36 # Gigabyte B650 GAMING X AX # Noctua NH-D15 # Samsung 980 PRO M.2 NVMe 2TB # Samsung 850 EVO 1TB SSD # SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk
Skrivet av hnkl:

Vad menas med vänta kontakten?

Skickades från m.sweclockers.com

Du sätter kontakten motvänt till hur den sitter nu. Alltså du vänder kontakten 90 grader (eller är det 180 grader) åt ena hållet och stoppar i den igen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Du sätter kontakten motvänt till hur den sitter nu. Alltså du vänder kontakten 90 grader (eller är det 180 grader) åt ena hållet och stoppar i den igen.

Ursäkta mina dumma frågor, men du menar vägguttaget, vända på hela dosan eller bara vända strömkontakten för högtalarna och datorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

------------------------------------------------------
Gigabyte RTX 4090 Gaming OC # Samsung Odyssey Neo G7 4K 32" Mini-LED # Ryzen 7 7800X3D # Kingston 32GB DDR5 5600MHz CL36 # Gigabyte B650 GAMING X AX # Noctua NH-D15 # Samsung 980 PRO M.2 NVMe 2TB # Samsung 850 EVO 1TB SSD # SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Du kanske får ringa hyresvärden ändå, för så ska det inte vara. Antingen skyddsjord i hela rummet eller ingen alls!

Aha, nej då gör det nog ingen skillnad. Det var ju tråkigt, vete tusan hur man ska göra då.

Då ska jag ringa till dem imorgon och påpeka att det är både jordat och ojordat i samma rum! Tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

------------------------------------------------------
Gigabyte RTX 4090 Gaming OC # Samsung Odyssey Neo G7 4K 32" Mini-LED # Ryzen 7 7800X3D # Kingston 32GB DDR5 5600MHz CL36 # Gigabyte B650 GAMING X AX # Noctua NH-D15 # Samsung 980 PRO M.2 NVMe 2TB # Samsung 850 EVO 1TB SSD # SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Kom åt elementet som är precis bredvid samtidigt som jag höll i datorn och det kittlades rätt bra, resultatet av ojordat uttag?

Visa signatur

------------------------------------------------------
Gigabyte RTX 4090 Gaming OC # Samsung Odyssey Neo G7 4K 32" Mini-LED # Ryzen 7 7800X3D # Kingston 32GB DDR5 5600MHz CL36 # Gigabyte B650 GAMING X AX # Noctua NH-D15 # Samsung 980 PRO M.2 NVMe 2TB # Samsung 850 EVO 1TB SSD # SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hnkl:

Kom åt elementet som är precis bredvid samtidigt som jag höll i datorn och det kittlades rätt bra, resultatet av ojordat uttag?

Kanske, det kan bero på 2 olika saker, endera ojordat uttag och att nätfiltret i datorn gör att du då normalt sett har halva nätspänningen i höljet på datorn, eller så är det elementet som inte håller jordpotential, det finns ju tex de som "fuskjordar" i elementen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av hnkl:

Ursäkta mina dumma frågor, men du menar vägguttaget, vända på hela dosan eller bara vända strömkontakten för högtalarna och datorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja strömkontakten för högtalarna

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Återkoppling av vad som händer med mina ojordade uttag:

Har varit i kontakt med min hyresvärd som tillkallade elektriker omedelbart. De bytte ut det jordade uttaget som satt i ena sovrummet med ojordade uttag.
Han såg också att datorn genererar ström som behöver ledas vi ett jordad uttag men eftersom det inte finns jordade uttag i lägenheten förutom i kök och badrum så utsätts du för strömmen som finns i datorn när du tar i något "jordat" som elementet bredvid datorn. Han mätte upp det till 106 Volt som uppstår mellan datorn och elementet.

Eftersom det oftast ser ut så idag i elektronik att hela chassit jordas via nätaggregatet så är finns det inget att göra då vägguttagen är ojordade. Vi provade att koppla datorn till ett jordat uttag i köket och då försvann all ström som laddas upp i chassit.

Så jag sänder iväg ett mejl idag till min hyresvärd där jag förklarar vad som sades och vad jag tycker. Får invänta svar.

Mitt mejl till hyresvärden:

"Hej,

Var i kontakt med er häromdagen gällande blandade vägguttag i ena sovrummet samt att min dator blev strömledande vid beröring av element. Nu har jag haft en elektriker från Bravida som har tittat och bytt ut vägguttaget som var jordat i ena sovrummet. Han tittade även på datorn och elementet och såg att datorn leder ström när du kommer i kontakt med ett "jordat" föremål. Detta sker eftersom vägguttagen i lägenheten inte är jordade förutom i kök och badrum.

Så det är inget fel med att lägenheten har ojordade uttag men samtidigt så fungerar elektronik så idag att man behöver i de flesta fall ha jordade vägguttag för att strömmen ska ledas korrekt. Jag skulle vilja att ni gör en utvärdering av detta och ser över huruvida jordning av mitt vardagsrum bör göras eller inte. Pratade med elektrikern och han sa att det inte finns något att göra utan det är upp till Graflunds att se över om jordning av vägguttagen i rummet bör göras eller inte. Men eftersom det flesta datorerna är byggda så och även annan elektronik så finns det ingen jord i väggen och tar du då i den ojordade elektronikföremålet och i t.ex. elementet som är "jordat" så blir du "jorden" mellan datorn och elementet.

Elektrikern mätte upp och det handlar om lite mer än 100 Volt som genereras mellan dator och jordat föremål(element). Det är ganska mycket och det känns mycket om du utsätts för det. Han sa även att det inte är helt ofarligt utan är du känslig kan det vara farligt och du kommer alltid att få i dig de antalet Volt så fort du kommer i kontakt med dator eller ett föremål med metallhölje som sitter i ett ojordat vägguttag.

Risken för skador och brandrisk på elektroniken ökar också när utrustningen egentligen är tänkt att användas i jordade uttag.
Att dra en kabel från ett jordat rum är inte tillåtet enligt lag så jag som hyresgäst inget val än att koppla in mina saker till ojordade uttag som med dagens elektronik egentligen behöver jordade uttag och riskera att få stötar och ström genom mig om jag tar i fel saker i rummet. Det andra alternativet idag är att jag inte äger en dator vilket inte heller fungerar.

Det förekommer nog inte ofta anmälningar om detta men man ska aldrig underskatta ström och jag tycker att det är en ganska allvarlig sak att föremål i hemmet riskerar att utsätta en hyresgäst för ström och kan i värsta fall vara farligt för vissa personer eller barn som kanske inte bör utsättas för ström.

Ojordade uttag resulterar även i störningar mellan olika föremål som tv, dator, högtalare eller annan utrustning och kan orsaka störningar eller förstöra elartiklar i hemmet som jag som hyregäst själv behöver reparera för att man väljer att spara pengar på att inte jorda vissa rum.

Vill även hänvisa till denna artikel som NyTeknik skrev om 2001 vad gäller ojordade uttag och elektronik. http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article2207...

Vill gärna att ni ser över detta och kollar vad som är lämpligt att göra och ta hänsyn till att det handlar om ström. Anser ni att jordning inte är nödvändigt och att det är okej att elektronik idag kan leder ström på grund av ojordade uttag så vill jag gärna ha en motivering till att man förbiser risken att utsätta hyresgäster för ström som i vissa fall kan vara över 100 Volt.

Med vänlig hälsning,
Marcus *******"

Visa signatur

------------------------------------------------------
Gigabyte RTX 4090 Gaming OC # Samsung Odyssey Neo G7 4K 32" Mini-LED # Ryzen 7 7800X3D # Kingston 32GB DDR5 5600MHz CL36 # Gigabyte B650 GAMING X AX # Noctua NH-D15 # Samsung 980 PRO M.2 NVMe 2TB # Samsung 850 EVO 1TB SSD # SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless