Permalänk
Medlem

Koppla högtalre till pc

Hej, köpte mig idag ett par Argon 6340 och tänkte koppla dem till datorn. Kan få ljud ur dem genom att omvandla kabel till 3.5mm och in i datorn, men då blir ljudet lite raspigt om jag drar upp volymen. Dem fungerade bra när jag testade dem i en lätt sterio.

Frågan är då, kan jag på något sätt koppla dem till datorn med 3.5mm, eller måste jag köpa en förstärkare? Måste förstärkaren klare mer än 80w eller 4-8Ω för att det ska fungera bra? (står på högtalarens baksida)

Om jag behöver köpa en förstärkare vill jag hålla priset så lågt som möjligt, alltså under 3-400 om det går.
Kan även tillägga att jag har en sub som även den ska kunna kopplas in på något sätt.

Högtalarnas uttag

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D CPU: Intel i5 4670K GPU: GTX 780 msi tf SLI RAM: Dominator Platinum 8GB 1866MHz Moderkort: Gigabyte G1.Sniper M5 Kylare: Corsair H100i PSU: Corsair AX760i

Permalänk
Medlem

Antingen så skaffar du en förstärkare eller så byter du till ett par aktiva, exempelvis Argon 6340A: https://www.hifiklubben.se/hogtalare/aktiva-hogtalare-till-t....

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Antingen så skaffar du en förstärkare eller så byter du till ett par aktiva, exempelvis Argon 6340A: https://www.hifiklubben.se/hogtalare/aktiva-hogtalare-till-t....

Kör nog på en förstärkare då. Har du något tips? Skulle till exempel denna funka? står 2 x 40W på förstärkaren, men min ahögtalare är 80w

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D CPU: Intel i5 4670K GPU: GTX 780 msi tf SLI RAM: Dominator Platinum 8GB 1866MHz Moderkort: Gigabyte G1.Sniper M5 Kylare: Corsair H100i PSU: Corsair AX760i

Permalänk
Medlem

Det skulle kunna ge dålig ljudåtergivning och dålig volym

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem
Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Jag skulle helst betala lite mindre om det går

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D CPU: Intel i5 4670K GPU: GTX 780 msi tf SLI RAM: Dominator Platinum 8GB 1866MHz Moderkort: Gigabyte G1.Sniper M5 Kylare: Corsair H100i PSU: Corsair AX760i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danbo:

Jag skulle helst betala lite mindre om det går

För max 400 får du inget. Byt till de aktiva högtalarna istället, du kan koppla en sub till dem också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

För max 400 får du inget. Byt till de aktiva högtalarna istället, du kan koppla en sub till dem också.

Skickades från m.sweclockers.com

Fick dem för 500kr på blocket så blir svårt att byta. Finns massa förstärkare på blocket, brukar dem vara lika bra nu som dem va för kanske 10år sen?

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D CPU: Intel i5 4670K GPU: GTX 780 msi tf SLI RAM: Dominator Platinum 8GB 1866MHz Moderkort: Gigabyte G1.Sniper M5 Kylare: Corsair H100i PSU: Corsair AX760i

Permalänk
Medlem

Toppning TP eller Lepai TA2020 modellerna skall vara bra för liten slant, rekommenderar dock begagnade prylar för alla lågbudget, så in på blocket osv.
Ångrar själv att jag inte köpte begagnat.
Edit, såg att du tittar på blocket =).
förstärkare som är 10 år skall inte vara något sämre, titta bara så det finns dom uttagen du vill ha.

Visa signatur

Dator: 10900KF, RTX 3080, Torrent Compact
Skärm: LG 42C2 + Dell S2721DGF
Tillbehör: iQunix F97 med vita pudding, Taurus GM1-W, PS5 gamepad
Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, GoXLR, Fiio E10
Övrigt: iQunix ZX75, Varmilo va109m, Keychron K8(Glorious Panda)

Permalänk
Medlem

Ett tips om du inte har superbråttom är att titta på T-Amps på Ebay.
Googla T-Amp och läs litregrann innan du börjar kolla.

Små förstärkare rent fysiskt, billiga som fan i förhållande till ljudet du får ut.
Beställde själv en SMSL SA-98E därifrån för 100USD. Den låter som om jag betalet det tre-fyrdubbla eller mer i en butik i sverige.
SMSL har även andra modeller för betydligt billigare peng om du redan har ett bra ljudkort att kopla förstärkaren mot och alltså inte behöver en DAC.
Tex: http://www.ebay.com/itm/Black-SMSL-SA-36A-TA2020-Digital-Ampl...

EDIT: Föregående talare förordade begagnat, det gör jag med Man kan hitta brutala fynd för under tusenlappen om man klarar sig på 8-10 år gammal elektronik.
Så om du har en SPDIF ut på datorn tex, så kan du nog hitta en sjysst surroundreciever anno 2005 eller så, för några hundringar, som kommer att spela kalsongerna av allt du får för under 1000 i en hemelektronikbutik idag....

Sök på hifi/ljud + reciever, sortera på pris, börja leta:
http://www.blocket.se/stockholm/ljud_bild?q=reciever&cg=5040&...

Nackdelen är ju att man måste vet a vad det är man tittar på för att se om priset är bra, plus att det inte verkar finnas några direkta "kap" ute i stockholmsregionen nu.

Ett bra tips är ju att be någon kompis eller familjemedlem som kan lite ljudteknik om hjälp när man letar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danbo:

Kör nog på en förstärkare då. Har du något tips? Skulle till exempel denna funka? står 2 x 40W på förstärkaren, men min ahögtalare är 80w

Passiva högtalare "är" inte på någon effekt, de tål en inmatad effekt. Dvs dessa högtalare tål att matas med 80W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leestander:

Toppning TP eller Lepai TA2020 modellerna skall vara bra för liten slant, rekommenderar dock begagnade prylar för alla lågbudget, så in på blocket osv.
Ångrar själv att jag inte köpte begagnat.
Edit, såg att du tittar på blocket =).
förstärkare som är 10 år skall inte vara något sämre, titta bara så det finns dom uttagen du vill ha.

Skrivet av Gabrioth:

Ett tips om du inte har superbråttom är att titta på T-Amps på Ebay.
Googla T-Amp och läs litregrann innan du börjar kolla.

Små förstärkare rent fysiskt, billiga som fan i förhållande till ljudet du får ut.
Beställde själv en SMSL SA-98E därifrån för 100USD. Den låter som om jag betalet det tre-fyrdubbla eller mer i en butik i sverige.
SMSL har även andra modeller för betydligt billigare peng om du redan har ett bra ljudkort att kopla förstärkaren mot och alltså inte behöver en DAC.
Tex: http://www.ebay.com/itm/Black-SMSL-SA-36A-TA2020-Digital-Ampl...

EDIT: Föregående talare förordade begagnat, det gör jag med Man kan hitta brutala fynd för under tusenlappen om man klarar sig på 8-10 år gammal elektronik.
Så om du har en SPDIF ut på datorn tex, så kan du nog hitta en sjysst surroundreciever anno 2005 eller så, för några hundringar, som kommer att spela kalsongerna av allt du får för under 1000 i en hemelektronikbutik idag....

Tack för svar
Ska titta igenom blocket lite senare när jag kommer hem. Om ni hittar något själva kan ni ju länka något, annars länkar jag nog något sen o frågar om hjälp

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D CPU: Intel i5 4670K GPU: GTX 780 msi tf SLI RAM: Dominator Platinum 8GB 1866MHz Moderkort: Gigabyte G1.Sniper M5 Kylare: Corsair H100i PSU: Corsair AX760i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabrioth:

Ett tips om du inte har superbråttom är att titta på T-Amps på Ebay.
Googla T-Amp och läs litregrann innan du börjar kolla.

Små förstärkare rent fysiskt, billiga som fan i förhållande till ljudet du får ut.
Beställde själv en SMSL SA-98E därifrån för 100USD. Den låter som om jag betalet det tre-fyrdubbla eller mer i en butik i sverige.
SMSL har även andra modeller för betydligt billigare peng om du redan har ett bra ljudkort att kopla förstärkaren mot och alltså inte behöver en DAC.
Tex: http://www.ebay.com/itm/Black-SMSL-SA-36A-TA2020-Digital-Ampl...

EDIT: Föregående talare förordade begagnat, det gör jag med Man kan hitta brutala fynd för under tusenlappen om man klarar sig på 8-10 år gammal elektronik.
Så om du har en SPDIF ut på datorn tex, så kan du nog hitta en sjysst surroundreciever anno 2005 eller så, för några hundringar, som kommer att spela kalsongerna av allt du får för under 1000 i en hemelektronikbutik idag....

Sök på hifi/ljud + reciever, sortera på pris, börja leta:
http://www.blocket.se/stockholm/ljud_bild?q=reciever&cg=5040&...

Nackdelen är ju att man måste vet a vad det är man tittar på för att se om priset är bra, plus att det inte verkar finnas några direkta "kap" ute i stockholmsregionen nu.

Ett bra tips är ju att be någon kompis eller familjemedlem som kan lite ljudteknik om hjälp när man letar...

Skrivet av Leestander:

Toppning TP eller Lepai TA2020 modellerna skall vara bra för liten slant, rekommenderar dock begagnade prylar för alla lågbudget, så in på blocket osv.
Ångrar själv att jag inte köpte begagnat.
Edit, såg att du tittar på blocket =).
förstärkare som är 10 år skall inte vara något sämre, titta bara så det finns dom uttagen du vill ha.

Skulle till exempel denna fungera? http://www.ebay.com/itm/Lepai-Tripath-TA-2020-A-2-20W-Hi-Fi-A...
är 2x20W men högtalaren 80W om det såelar någon roll

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D CPU: Intel i5 4670K GPU: GTX 780 msi tf SLI RAM: Dominator Platinum 8GB 1866MHz Moderkort: Gigabyte G1.Sniper M5 Kylare: Corsair H100i PSU: Corsair AX760i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danbo:

Kör nog på en förstärkare då. Har du något tips? Skulle till exempel denna funka? står 2 x 40W på förstärkaren, men min ahögtalare är 80w

Skulle nog gissa att den där inte är sämre än de Lepai som andra länkar till i tråden. Tillverkas med största sannolikhet i samma fabrik med samma kondensatorer osv, det som skiljer är väl vilket förstärkarchip som används. Där lär det nog inte skilja i kvaliteten heller. Utöver det så har de lagt till FM och USB/MP3-stöd vid sidan på AV-360.
Jämför utseendet på dem, samma volym-, bas-, diskant-reglage och powerknapp som på Lepai.
Lepai har förövrigt bra rykte. Visst, dessa T-amps har ju oftast inte så bra komponenter i övrigt vilket öppnar för lite moddning. Men de ger oftast bättre, billigare och högre ljud än motsvarande billiga analoga stärkare direkt ur kartongen ändå.

Sammanfattningsvis, man kan ju säga att man får vad man betalar för när man köper en förstärkare för 300:-. Men i det här fallet får du nog ändå rätt mycket för pengarna. Tror inte du blir så missnöjd. Går alltid att byta upp sig när man känner sig rikare framöver.

Du kan själv avväga om du tycker en billigare Lepai är värt leveranstiden (ofta 2-3 veckor) eller om du köper Skytronic. Tror ljudet blir lika i båda, bortsett från att Skytronic är starkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danbo:

Skulle till exempel denna fungera? http://www.ebay.com/itm/Lepai-Tripath-TA-2020-A-2-20W-Hi-Fi-A...
är 2x20W men högtalaren 80W om det såelar någon roll

Man behöver inte matcha watt så det är ingen fara. Förstärkarens wattangivelse anger hur mycket det kan leverera utan att det ska bli dålig och skadlig signal. Och högtalarens wattangivelse anger hur mycket effekt de tål över tid utan att överhettas.

Men bara så du vet, du kan förstöra en högtalare på 80W även med en förstärkare på 20W ifall du överbelastar förstärkaren, dålig signal kan slå sönder högtalaren. Spela aldrig så högt att det börjar låta dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Man behöver inte matcha watt så det är ingen fara. Förstärkarens wattangivelse anger hur mycket det kan leverera utan att det ska bli dålig och skadlig signal. Och högtalarens wattangivelse anger hur mycket effekt de tål över tid utan att överhettas.

Men bara så du vet, du kan förstöra en högtalare på 80W även med en förstärkare på 20W ifall du överbelastar förstärkaren, dålig signal kan slå sönder högtalaren. Spela aldrig så högt att det börjar låta dåligt.

Okej, får se om jag orkar vänta på att få grejer från eBay eller om jag kör på denna typ http://www.billebro.se/myshop_start.php?PRID=8189&XID=Prisjak...

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D CPU: Intel i5 4670K GPU: GTX 780 msi tf SLI RAM: Dominator Platinum 8GB 1866MHz Moderkort: Gigabyte G1.Sniper M5 Kylare: Corsair H100i PSU: Corsair AX760i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danbo:

Okej, får se om jag orkar vänta på att få grejer från eBay eller om jag kör på denna typ http://www.billebro.se/myshop_start.php?PRID=8189&XID=Prisjak...

Billebro är det inte många som rekommenderar, betraktas allmänt som ett skojarföretag. Googla på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Billebro är det inte många som rekommenderar, betraktas allmänt som ett skojarföretag. Googla på det.

På vilket sätt? En förstärkare för 300kr borde ju inte vara så farligt att köpa där?

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D CPU: Intel i5 4670K GPU: GTX 780 msi tf SLI RAM: Dominator Platinum 8GB 1866MHz Moderkort: Gigabyte G1.Sniper M5 Kylare: Corsair H100i PSU: Corsair AX760i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danbo:

På vilket sätt? En förstärkare för 300kr borde ju inte vara så farligt att köpa där?

Farligt är det säkert inte men strular något så verkar det inte kul att ha med företaget att göra.
Generellt kan man väl säga att de säljer dåliga produkter med en totalt överdriven marknadsföring.

Men som jag sa, googla själv och skaffa dig en uppfattning, har för mig att det bland annat finns en underhållande flashback-tråd om firman och dess ägare.

Permalänk
Medlem

Den där är faktiskt riktigt bra.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danbo:

På vilket sätt? En förstärkare för 300kr borde ju inte vara så farligt att köpa där?

De har usel service, det är sällan de har saker i lager även fast det står "i lager", prylarna brukar vara trasiga när du får dem och de vägrar lösa det. Och mycket mycket mer. Googla det, du kommer hitta tillräckligt mycket info för att fylla en bok. Om du googlar lite på ägaren Kent Billebro om du vill må lite illa och få ett gott skratt samtidigt. Det är löjligt att detta bolaget klarat sig så länge som det gjort... misstänker de överlever genom studenter som hyr deras prylar för studentflak...

Tänk med huvudet inte med plånboken.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Billebro är sämst, så är det bara. Var du än vänder dig så kommer folk avråda dig från att köpa därifrån. Det är en skojare som säljer skitprylar. Den där förstärkaren du länkat till levererar på sin höjd typ 5-10w.

Köp en T-amp istället.

Sedan för att få dig att förstå varför vi säger att 400kr är för lite pengar för en förstärkare. Säg att en person är ute efter ett grafikkort för att spela t.ex Battlefield 4 eller liknande rätt så krävande spel. Han säger att han vill spela i 1080p med minst 60fps och har en budget på max 400kr. Vad skulle du säga till honom då? Skulle du rekommendera t.ex ett Nvidia GT 610 till honom? Njae, jag tror inte det. Du skulle nog säga åt honom att spara ihop lite mer pengar och köpa ett bättre grafikkort.

En okej vanlig förstärkare kan du få tag på begagnat för omkring en tusenlapp och då får du något som är typ 10 år gammalt men som funkar alldeles perfekt. Ska du köpa en ny vanlig stereoförstärkare så börjar dom på ca 2000-2500kr för dom absolut billigaste, så länge det inte är t.ex en T-amp eller liknande med dom är väldigt begränsade i uteffekt så det går inte att spela på hög volym med dom. En vettig stereoförstärkare som du kan ha i 15 år framöver går på ca 4000-5000kr och uppåt om du ska köpa ny men det går att få tag på vettiga för ca 2000-2500kr begagnat.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Okej, då lutar det nog ändå mot att jag köper någon från eBay.

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D CPU: Intel i5 4670K GPU: GTX 780 msi tf SLI RAM: Dominator Platinum 8GB 1866MHz Moderkort: Gigabyte G1.Sniper M5 Kylare: Corsair H100i PSU: Corsair AX760i

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Danbo:

Okej, då lutar det nog ändå mot att jag köper någon från eBay.

Om du inte har nått emot att köpa beg så borde du inte ha särskilt svårt att hitta nått i princip direkt i Stockholm för några hundra som troligen är bättre än en billig Tripathbaserad sak från Ebay, Tripathförstärkare är dyra de också när de blir bra, det är inget magiskt med deras kretsar utan de man inte snabbt växer ur kostar nån tusenlapp även när de är Tripathbserade och småburkarna som ger 5-8W när man mäter "normalt" kan vara ok för sin storlek men så lite effekt är alltid ett gissel eftersom det innebär att man ofta driver dem i klipp pga transienter i musiken om man inte spelar väldigt svagt typ bagrundsmusik eller på ett kontor.
Du kan ju tex kolla tester på normalstora Tripathmaskiner så ser du att priserna och nätdelarna är normala även på dem
http://www.stereotimes.com/post/pop-pulse-tamp180-integrated-...
http://www.jetliveaudio.com/product/618686/poppulse-t150-pro....

Oavsett vilket så undvik Billebro, men du kan ju kolla privatannonser i stället, www.hifimagasinet.com eller så besöker du en lokal secondhandbutik så lär du hitta nått för några hundralappar om det är den prisklass du tänkt hålla dig till.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen allihop!
Blev en tillslut en Yamaha RX-V359 från blocket. Mycket nöjd hittills!

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D CPU: Intel i5 4670K GPU: GTX 780 msi tf SLI RAM: Dominator Platinum 8GB 1866MHz Moderkort: Gigabyte G1.Sniper M5 Kylare: Corsair H100i PSU: Corsair AX760i

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Danbo:

Tack för hjälpen allihop!
Blev en tillslut en Yamaha RX-V359 från blocket. Mycket nöjd hittills!

Ja beg är alltid prisvärt, hoppas du blir nöjd med receivern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.