Benq XL2730Z med AMD Freesync

Permalänk
Medlem

Riktigt bra recensioner på skärmar den senaste tiden, kul att se och jag hoppas det blir ännu fler framöver.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Off topic: "Benq XL2730Z för tankarna till Asus populära ROG Swift PG278Q" Undrar vad som är grunden till att SC säger att den är populär? Pratade med igår som nyligen slutat som säljare på ASUS och han sa att den varit väldigt svårsåld och det har mest berott på sitt höga pris för att vara en TN panel (hans ord men även samma sak jag alltid sagt om den), att folk pratar om den mycket är inte detsamma som att den är populär.

Läser man deras artikel om skärmen så skriver de i början: Få skärmar är lika omtalade som nya Asus ROG Swift PG278Q, där en ovanlig kombination egenskaper för gaming är det stora dragplåstret. Nu är dags att sätta nykomlingen på prov i SweClockers testlabb.

Man kunde väl likställa det med en kändis popularitet ungefär... alltså, det har inget som helst med försäljning att göra på något sätt. Men det var "en riktig snackis".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Det är det säkert, men jag tror du missförstod vad jag menade, vad jag egentligen ifrågasatte var hur ROG SWIFT kan benämnas som populär då försäljningen av den varit väldigt sval, är något populärt i min värld så säljs det otroligt bra.

Bara för att inte allt säljs lika populärt som apple så behöver det inte vara skit,men jag håller med dig delvis, swiftskärmen har haft massor av problem och jag har en själv med ett pixelfel.Jag hoppas att det inte blir värre för jag har haft den i 4 månader nu och är skitnöjd.
Den piskar skiten ur min gamla benq xl2410t som jag hade innan så jag är nöjd.

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Den här skärmen var efterlängtad tills acer släppte sin 144 Hz IPS. Visst freesync, men jag vill ha IPS också

Skrivet av murklor:

Jepp, TN är totalt ointressant. IPS+144hz är det som gäller. Skärmen är svindyr, men ska man betala 6000kr kan man lika bra lägga till lite för IPS.

Minns när jag skulle köpa skärm förra gången. Jag satt och valde mellan 120Hz TN-panel (minns inte märket) och en LG IPS panel. När jag fick chansen att se IPS panelen brevid TN panelen (ena var exakt rätt och andra var syskonmodell) i en datorbutik, så var valet så otroligt enkelt. IPS alla dagar.
120Hz i all ära, men 120 skit bilder per sekund eller 60 underbara bilder...
Sen fick man alla problemen som nu dessa G-sync och FreeSync ska fixa, då var det mer problem.

Jag har levt med TN paneler. Tom köpte 2 st a 4000kr st för mååånga år sedan, som var värsting modeller för spel. 19" 1280x1024 Samsung nånting med bara 2ms responstid. Tog mig 3 år innan jag upptäckte att grönt inte var grönt och blått var åt gröna hållet. Detta skedde först när jag satte en annan skärm bredvid. Visade sig att den bara hade 6-bitars färger. Hmm. TN är visserligen bättre idag dock.

Så visst kan man leva med TN paneler. Men man väljer aldrig en TN när man väl haft IPS.

Permalänk
Skrivet av Bascule666:

Thomas! Har du sett något av den eftersläpning (ghosting) som PC Perspective skriver om?

https://youtu.be/-ylLnT2yKyA

Jag märker att något är fel i dota2 iaf, efter att ha kollat på klippet du länka så är det förmodligen ghosting som är problemet :/

Permalänk
Medlem

Slutade läsa när jag såg att det var en TN panel.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | 16GB Corsair Vengeance Rgb Pro 3600MHz | MSI B450M Mortar Max | MSI 5700 XT OC Evoke | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Crucial MX100 512GB | HHKB 2 Pro Type-S | SteelSeries Rival 310 | HP ZR30W |

Permalänk
Medlem

Alltid lika kul att läsa skärmtesterna från Laxpudding. Tummen upp!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du gör grymma skärmtester! Ville bara säga tack med stort T! ...alltså Tack!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Du sa att Swift:en inte hade fått toppklass idag fast problemet e ju att den alltid kommer ha det betyget. Kan ni inte lägga till nåt som förklarar att den inte hade fått toppklass längre? Så folk förstår att det finns bättre grejer när man kollar recensionen samt kollar på 2015 sammanfattningen som ni gör varje år?

Skrivet av JohanFalk:

Som många andra säkerligen kommer säga så är det en ganska ointressant produkt, TN-paneler känns bara inte relevant något mer. Åtminstone inte för de här priserna.

Precis vad jag tänkte när jag såg priset o kritiken. TN har gjort sitt i entusiastskärmar.

Skrivet av jH0Ni:

Så tacksam att ni gör mycket skärmrecensioner, och vilket jobb därpå! Riktigt grymt

Behövs verkligen. Hittils hade man bara Digitalversus som testa mycket skärmar men deras betyg funkar inte. De ger ju nästan allt 4 o 5 stjärnor även när skärmarna har tydliga nackdelar! Kan inte lita på en sajt som ger höga betyg åt mediokra grejer....

Sen TFTcentral e kass för de e så himla detaljerade så man fattar inget. Kollade på en av deras senaste recensioner men fick ge mig rätt snabbt. Massa avancerat tekniskt mumbojumbo. Föredrar SweClockers skärmrecensioner alla dar i veckan!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Campaigner:

Du sa att Swift:en inte hade fått toppklass idag fast problemet e ju att den alltid kommer ha det betyget. Kan ni inte lägga till nåt som förklarar att den inte hade fått toppklass längre? Så folk förstår att det finns bättre grejer när man kollar recensionen samt kollar på 2015 sammanfattningen som ni gör varje år?

Utmärkelserna måste ligga som de lagts, annars blir det väldigt märkligt. Ungefär som att förra årets filmer skulle fråntas sin Oscar-staty eftersom det kommit bättre filmer efter det. Eller att man ska backa tillbaka till gamla tester av Nokia 3310 och skriva att telefonen inte längre håller måttet. Eller för den delen varenda utmärkelse Sweclockers har delat ut till prylar vilka idag kan anses lite trötta eller passé.

Det kommer alltid att komma något nyare och bättre och här räknar vi med att du som läsare kan tänka till och utgå från när testet publicerades. Om inte annat är det bara att lägga upp en fråga på forumet: Hur står sig prylen XXX idag? Lär dyka upp en del svar och många åsikter.

Permalänk
Avstängd

Bra att 21:9 kommer igång nu, men det enda jag kommer köpa är 144hz, ips, freesync/g-sync, 1440p och 16:9/21:9. Alla skärmar som inte har detta går bort och jag ser egentligen inte vitsen med att köpa en skärm som inte har dessa krav om man spelar. Kräsen men sant.

Bra recensioner på skärmarna sista tiden, det har blivit massa skärmar nu på senaste tiden och det är alltid lika kul att läsa dem.