Minska existerande partition på SSD

Permalänk
Medlem

Minska existerande partition på SSD

Hej, håller på att försöka skapa en ny partition på min SSD (används som systemdisk) för att kunna multiboota med Win8 men disk manager vägrar minska min existerande partition på 238,38GB och fast jag har 79,56GB ledigt utrymme på den så anges "avaiable shrink space" till 0mb varje gång jag försöker. Har även en mekanisk hårddisk på 1TB och på den kan jag ändra på partitionernas storlek utan problem.

Mitt nuvarande OS är Win7 och SSDn är en ADATA Premier Pro SP900 (om det spelar någon roll).

Någon som har några tips på hur jag ska göra? Alla förslag uppsattas!

Permalänk
Medlem

http://bit.ly/1Nuquzu

Jag skulle testa använda GParted och se hur det reagerar.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

http://bit.ly/1Nuquzu

Jag skulle testa använda GParted och se hur det reagerar.

Trodde LMGTFY länkar var förbjudna här på forumet men tydligen inte. Det är ju inte som om jag inte försökt att googla detta innan. Problem är att man, precis som vid googlingen du länkade, får upp resultat där folk har problem med att de antingen får felemedelanden eller att de inte kan minska förbi en viss gräns.

Läste svaret om GParted och det lät ju iaf rätt vettigt att problemet skulle ligga i att det inte går att minska den partition som det aktiva OSet ligger på, frågeställningen var ju dock rätt annorlunda och killen som skrivit det kan ju minska in partition med 100gb men inte mer än så. I hans fall får han error meddelanden medans jag inte får möjligheten att minska partitionens storlek alls.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DR33M:

Trodde LMGTFY länkar var förbjudna här på forumet men tydligen inte. Det är ju inte som om jag inte försökt att googla detta innan. Problem är att man, precis som vid googlingen du länkade, får upp resultat där folk har problem med att de antingen får felemedelanden eller att de inte kan minska förbi en viss gräns.

Läste svaret om GParted och det lät ju iaf rätt vettigt att problemet skulle ligga i att det inte går att minska den partition som det aktiva OSet ligger på, frågeställningen var ju dock rätt annorlunda och killen som skrivit det kan ju minska in partition med 100gb men inte mer än så. I hans fall får han error meddelanden medans jag inte får möjligheten att minska partitionens storlek alls.

Jag har minskat OSpartioner med Gparted, men då självfallet med en annan primärdisk. Fungerar bra.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Jag har minskat OSpartioner med Gparted, men då självfallet med en annan primärdisk. Fungerar bra.

Skrivet av jookeer:

Prova montera i annan dator som datadisk och förminska därifrån - brukar funka för mig - ta gärna en systemimagebackup innan.

Tack för tipsen, antar att det är pga att partitionen används av mitt aktiva OS som den inte går att minska då, tycker att de kunde typ skrivit det i något errormessage eller något men det kanske bara är något de förväntar sig att man ska veta.

Får testa montera in den någon annan stans då och återkomma om det inte funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DR33M:

Trodde LMGTFY länkar var förbjudna här på forumet men tydligen inte. Det är ju inte som om jag inte försökt att googla detta innan. Problem är att man, precis som vid googlingen du länkade, får upp resultat där folk har problem med att de antingen får felemedelanden eller att de inte kan minska förbi en viss gräns.

Läste svaret om GParted och det lät ju iaf rätt vettigt att problemet skulle ligga i att det inte går att minska den partition som det aktiva OSet ligger på, frågeställningen var ju dock rätt annorlunda och killen som skrivit det kan ju minska in partition med 100gb men inte mer än så. I hans fall får han error meddelanden medans jag inte får möjligheten att minska partitionens storlek alls.

Om LMGTFY är tillåtna vet jag inte, var första gången jag använde en och annars får en vänlig MOD informera mig och tag bort/modifiera inlägget. Iaf, GParted kör du live från en USB sticka och då spelar det ingen roll vad som är aktiv för OS.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Man bootar från en Linux Live och kör GParted därifrån, Funkar kanon varje gång jag gör det.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Om LMGTFY är tillåtna vet jag inte, var första gången jag använde en och annars får en vänlig MOD informera mig och tag bort/modifiera inlägget. Iaf, GParted kör du live från en USB sticka och då spelar det ingen roll vad som är aktiv för OS.

Skrivet av OldComputer:

Man bootar från en Linux Live och kör GParted därifrån, Funkar kanon varje gång jag gör det.

Ah okej, vad chill, tack! Får testa det imorgon då.

Permalänk
Medlem

Testa med:
http://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html

Helt gratis, och kan göra rätt mycket ändringar på en HDD.

Gå även in i diskrensning (innan) och välj "Rensa systemfiler".
Ta bort Windows update och även fliken "Fler alternativ", "Systemåterställning ovh skuggkopior", Rensa (nedre knappen).

Detta tar bort en del av systemfilerna, som kanske är orsaken till att det är låst.