Tips på hyfsade högtalare

Permalänk

Tips på hyfsade högtalare

Hejsan sweclockers, va ett tag sedan man gjorde ett inlägg här.
Har lite planer på att köpa nya högtalare, men vet inte riktigt vad jag ska kolla efter. Är lite sugen på ett par bra bordshögtalare med mellanregister och diskant. Eller skulle golvhögtalare vara bättre kanske? Har kollat lite på Cerwin-Vega SL-5M på HIFI klubben, och på ARGON 6350. Men är inte riktigt säker på vad jag ska ha. Hade kanske vart lite skönare att ta några dyrare golvhögtalare med någon 8" i eller något som kanske slår lite hårdare.
Vad tycker ni? Vad hade ni gjort och hur? Har förstärkare osv.
// Rasmus

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem

Vad kan du tänka dig att lägga för högtalarna? Någon speciell genre du tycker om att lyssna på? Med tanke på att du tittat på Cerwin så är du ute efter mycket bas?

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Skrivet av sebbeharry:

Vad kan du tänka dig att lägga för högtalarna? Någon speciell genre du tycker om att lyssna på? Med tanke på att du tittat på Cerwin så är du ute efter mycket bas?

Ehm.. kanske 1500-2500max, beror som sagt på vad det är för några. Kan känns bättre att lägga 2500 på golvhögtalare än att lägga dom på bordshögtalare, men kanske inte finns några för det priset nya. Men skulle vara bra att få ett hum om vad jag ska kolla efter beg osv isf. Brukar lyssna på lite olika saker, house, dance, RnB, techno, trance, hardcore, rock, instrumental musik osv, men kommer även att användas rätt mycket till film tittande. Har hört att det ska vara hyfsad bas i Cerwin men har ingen aning, har inte möjlighet att provlyssna i någon butik heller tyvärr.

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem

För 2500 kr är det begagnat som gäller tycker jag. Och då är det bara dumt att säga något speciellt märke utan man får ta det bästa klippet. har du plats och nog bra förstärkare (lägg in en länk till något databas på stärkare tex så får du bättre råd) så tycker jag det låter som om ett par golvare vore idealt.

Högtalare som har 10 år på nacken kan man lätt köpa och vara nöjda med. Så mycket har inte hänt och ett par som kostade 7-8000 kr då står sig bra än idag så länge det inte var skit redan när de gjordes. B&W uppdaterar ju t.ex. inte sina serier oftare än var 8:e år eller något sånt. (Det är lång tid iaf.)

Lycka till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Skrivet av heatm:

För 2500 kr är det begagnat som gäller tycker jag. Och då är det bara dumt att säga något speciellt märke utan man får ta det bästa klippet. har du plats och nog bra förstärkare (lägg in en länk till något databas på stärkare tex så får du bättre råd) så tycker jag det låter som om ett par golvare vore idealt.

Högtalare som har 10 år på nacken kan man lätt köpa och vara nöjda med. Så mycket har inte hänt och ett par som kostade 7-8000 kr då står sig bra än idag så länge det inte var skit redan när de gjordes. B&W uppdaterar ju t.ex. inte sina serier oftare än var 8:e år eller något sånt. (Det är lång tid iaf.)

Lycka till.

Skickades från m.sweclockers.com

Menade inte något speciellt märke snarare om det va något speciellt jag skulle tänka på. Plats finns det gott om, vet inte exakt vad förstärkaren heter just nu. Men en kenwood som har hängt med ett tag, fungerar hyfsat iaf. (y)

Japp håller med dig, har också tänkt på det där. Bara googla namnet och se vad folk har gett för recensioner osv.

Tack!

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående att begagnat är det du borde satsa på.
För 2500 kr får man antingen något som kostade ca 7-10000 kr för 10-12 år sen eller kanske även lite nyare saker (2-4 år gamla) som kostar ca 4-5000 kr. Vad som är bäst av dessa val är nog svårt att svara på.

10-12 år är inte mycket för högtalare om dom är välskötta, men se till att då kunna provlyssna och titta på dom själv. Några misshandlar sina saker rejält!

Edit:
Leta bl.a. på http://hifimagasinet.com/ och http://www.minhembio.com/marknad
Dom sidorna har jag använt dom gånger jag köpt/sålt hifi. Blocket-utbudet är ofta inte så roligt.

Permalänk
Skrivet av mudde:

Håller med ovanstående att begagnat är det du borde satsa på.
För 2500 kr får man antingen något som kostade ca 7-10000 kr för 10-12 år sen eller kanske även lite nyare saker (2-4 år gamla) som kostar ca 4-5000 kr. Vad som är bäst av dessa val är nog svårt att svara på.

10-12 år är inte mycket för högtalare om dom är välskötta, men se till att då kunna provlyssna och titta på dom själv. Några misshandlar sina saker rejält!

Edit:
Leta bl.a. på http://hifimagasinet.com/ och http://www.minhembio.com/marknad
Dom sidorna har jag använt dom gånger jag köpt/sålt hifi. Blocket-utbudet är ofta inte så roligt.

Aha kanon, blir ett par lite högre golvhögtalare om det finns några.
Ne precis, om dom är välskötta och inte misshandlade håller dom nästan hur länge som helst. Min bilbas en RockFord fosgate power T1D2 15" låter ritkigt grymt även jämfört med nyare basar som kostar lika mycket som denna gjorde en gång.

Aha tack för sidorna! Aldrig kollat på dom tidigare.

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk

Vad sägs om detta? Kanske inte världens finaste, men kan vara skoj att testa på 5.1, har bara haft ett skäpigt logitech system som va 5.1
Eller vad tycker du/ni? http://www.minhembio.com/bernthsson/marknad/352054 Jamo S606 HCS 3 och Onkyo TX-SR608 förstärkaren.

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

Vad sägs om detta? Kanske inte världens finaste, men kan vara skoj att testa på 5.1, har bara haft ett skäpigt logitech system som va 5.1
Eller vad tycker du/ni? http://www.minhembio.com/bernthsson/marknad/352054 Jamo S606 HCS 3 och Onkyo TX-SR608 förstärkaren.

Det som säljs är ett 5.0 (ingen sub). Att få in en subwoofer som inte förstör mer än den bidrar i din budget är nog ganska omöjligt.

Högtalarna är rimligt prissatta och låter hyfsat! Provlyssnade på dom innan jag köpte mina Definition DF-6:or och vad jag minns så gör de inte bort sig, men kan inte riktigt mäta sig med de modeller jag var mest ute efter i ca dubbla prisklassen (t.ex. DF-6 eller andra liknande konkurrenter).
Tror de (Jamo 606) kostade ca 3000:- då på någon rea för 5.0-systemet och normalpriset var runt 4-5k.

Receivern är jag mer tveksam till. Onkyo hade en hel del HDMI-problem för några år sen (som ofta dök upp efter något/några års användning) och 608 har inte mycket mer att tillföra än många liknande modeller.
Den stödjer DTSHD-MA och DD True HD och har tillräckligt modernt HDMI-stöd så runt 1000:- tycker jag nog den är värd med risken för framtida HDMI-problem inräknad.

Får du ett bra paketpris kan det vara ett mycket bra insteg in i HiFi-världen, men se till att ha möjlighet att prova receivern!

Permalänk
Skrivet av mudde:

Det som säljs är ett 5.0 (ingen sub). Att få in en subwoofer som inte förstör mer än den bidrar i din budget är nog ganska omöjligt.

Högtalarna är rimligt prissatta och låter hyfsat! Provlyssnade på dom innan jag köpte mina Definition DF-6:or och vad jag minns så gör de inte bort sig, men kan inte riktigt mäta sig med de modeller jag var mest ute efter i ca dubbla prisklassen (t.ex. DF-6 eller andra liknande konkurrenter).
Tror de (Jamo 606) kostade ca 3000:- då på någon rea för 5.0-systemet och normalpriset var runt 4-5k.

Receivern är jag mer tveksam till. Onkyo hade en hel del HDMI-problem för några år sen (som ofta dök upp efter något/några års användning) och 608 har inte mycket mer att tillföra än många liknande modeller.
Den stödjer DTSHD-MA och DD True HD och har tillräckligt modernt HDMI-stöd så runt 1000:- tycker jag nog den är värd med risken för framtida HDMI-problem inräknad.

Får du ett bra paketpris kan det vara ett mycket bra insteg in i HiFi-världen, men se till att ha möjlighet att prova receivern!

Att få in en sub i priset vet jag redan är omöjligt. Kör en bilbas inomhus, så bas behövs inte. Enbart mellanregister och diskant som behöves.

Ah tycker också det såg rätt rimligt ut, Jamo 606 hade fått rätt bra betyg osv efter lite googling.

Jaha okej, testa sakerna kommer jag givetvis göra innan jag köper något. Men tyvärr va detta redan sålt :/

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

Att få in en sub i priset vet jag redan är omöjligt. Kör en bilbas inomhus, så bas behövs inte. Enbart mellanregister och diskant som behöves.

Ah tycker också det såg rätt rimligt ut, Jamo 606 hade fått rätt bra betyg osv efter lite googling.

Jaha okej, testa sakerna kommer jag givetvis göra innan jag köper något. Men tyvärr va detta redan sålt :/

Trist att det redan var sålt.

Värt att tänka på om du vill ha 5.0/5.1 är att de tre främre högtalarna (frontar + center) bör vara i samma högtalarserie för att klangmatcha bra.
Subwoofer och bakre högtalare kan du i princip välja fritt. De bakre ger mest effekter och omgivningsljud som inte är lika känsligt för annan klang.
Subwoofers jobbar ju i ett annat frekvensområde och kommer således ändå inte låta lika som frontarna.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Rasmusen98:

Att få in en sub i priset vet jag redan är omöjligt. Kör en bilbas inomhus, så bas behövs inte. Enbart mellanregister och diskant som behöves.

Ah tycker också det såg rätt rimligt ut, Jamo 606 hade fått rätt bra betyg osv efter lite googling.

Jaha okej, testa sakerna kommer jag givetvis göra innan jag köper något. Men tyvärr va detta redan sålt :/

Trist att det hann säljas, jag har en setup väldigt likt det som jag är nöjd med.
Har en lite nyare Onkyo men i samma serie (616 tror jag min heter) och just de högtalarna Jamo 606 och kompletterade det i vintras med en XTZ 99 W10.16. Allt beror ju på akustiken i rummet men jag kan inte påstå att just jag känner att subben gjorde någon större skillnad från att bara använt Jamo-högtalarnas egna 8"-element på sidorna.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Tycker du ska titta på ett 2.0 system om det är främst till musik och inte tänkt som en hemmabioanläggning. Det finns verkligen guldkorn att hitta på begagnatmarknaden så ha ögonen öppna så kommer du att hitta många intressanta alternativ.

http://www.blocket.se/stockholm/Wharfedale_Diamond_10_1_59594...

Eller:

http://www.blocket.se/stockholm/Komplett_Cambridge_stereo_595...

Visa signatur

Corsair 600T white - Gigabyte GA-Z68-XP-UD4 - 16 GB corsair vengeance - Intel core i5 2500K @4,5GHz (65°C @ 1,32V) - Corsair H100 - SSD Intel 320 series - EVGA GTX 780 ACX - Cooler master silent pro 850W - Asus Xonar DX - Cougar vortex fans - 27" Crossover S-IPS 2560x1440 display - Qpad MK50 keyboard - Corsair M90 mouse - Synology 210j NAS

Permalänk
Skrivet av mudde:

Trist att det redan var sålt.

Värt att tänka på om du vill ha 5.0/5.1 är att de tre främre högtalarna (frontar + center) bör vara i samma högtalarserie för att klangmatcha bra.
Subwoofer och bakre högtalare kan du i princip välja fritt. De bakre ger mest effekter och omgivningsljud som inte är lika känsligt för annan klang.
Subwoofers jobbar ju i ett annat frekvensområde och kommer således ändå inte låta lika som frontarna.

Ah har faktiskt tänkt ungefär exakt så, tack så mycket för infon ändå!
Va rätt "peppad" på att åka och prov lyssna och kanske köpa dom jag länka, läste rätt mycket gott om dom. Får se om man kan hitta något liknande.

Skrivet av Daemon:

Trist att det hann säljas, jag har en setup väldigt likt det som jag är nöjd med.
Har en lite nyare Onkyo men i samma serie (616 tror jag min heter) och just de högtalarna Jamo 606 och kompletterade det i vintras med en XTZ 99 W10.16. Allt beror ju på akustiken i rummet men jag kan inte påstå att just jag känner att subben gjorde någon större skillnad från att bara använt Jamo-högtalarnas egna 8"-element på sidorna.

Jaha okej, låter kanon! Som sagt, läste rätt mycket gott om dom.
Bor just nu i en källare så ljuder "studsar" lite konstigt kan man höra ibland, speciellt basen. Svårt att få det låta likadant överallt. Tror faktiskt att basen jag har nu gör rätt stor skillnad jämfört utan den. Men få se hur jag gör, tack för pushen ändå, är rätt sugen på 5.1 faktiskt.

Skrivet av olasahl:

Tycker du ska titta på ett 2.0 system om det är främst till musik och inte tänkt som en hemmabioanläggning. Det finns verkligen guldkorn att hitta på begagnatmarknaden så ha ögonen öppna så kommer du att hitta många intressanta alternativ.

http://www.blocket.se/stockholm/Wharfedale_Diamond_10_1_59594...

Eller:

http://www.blocket.se/stockholm/Komplett_Cambridge_stereo_595...

Mhm, vet inte riktigt. Kommer förmodligen att ha detta även när jag flyttar sen, så ett par golvhögtalare hade vart det optimala som dom nedre du länkade.
Men kommer nog bli 5.1 ändå, har en rätt stor projektor duk och ett perfekt rum till "bio", spel, musik osv. Har dock inte någon bra projektor nu, den jag har ligger i garderoben och är bara en 480p så inte det roligaste kanske hehe. Men när pengar finns blir det en hyfsad 1080p projektor och då skulle 5.1 vara kalas kul!
Men tack ändå, hjälp uppskattas!

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-