Permalänk

Temperaturproblem i5 4670k

Hej!

Jag har en i5 4670k som jag har lite bekymmer med. Hade stockkylaren fram tills för någon dag sedan då jag testade lite temperaturer och nådde utan problem 90-100C. Då jag vet att Haswell är varma, bestämde jag mig för att köpa en Noctua kylare istället. Närmare bestämt en Noctua NH-C12P SE14.

Har nu spelat lite löst ikväll och ser att temperaturen ligger kring 80-85 grader på kärnorna. Och då pratar vi inte om några krävande spel, utan lite Dota 2, Diablo och den typen.

Kylaren är rätt monterad, kylpastan är bra (har tagit av och på 3 gånger för att dubbelkolla). Kör jag Intel Burn Test High, når tempsen 100c med noctua kylaren och chassisidan monterad. Tar jag av chassisidan hamnar tempen kring 92c.

Min fråga är nu om jag ska försöka använda RMA och skicka in den här processorn dit jag köpt den, eller börja i någon annan ände? Jag tycker att tempsen känns onormalt höga, med en sådan kylare som nu är monterad hade jag väntat mig att ligga kring 70-75 i värsta möjliga scenario, men nu ligger jag 25-30 grader över, och då har jag inte ens provat köra Maximum i IBT.

Vad ska jag göra?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

har du överklockat processorn? kontakta butiken och förklara och se.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

Ingen överklockning.

Undrar om någon haft liknande bekymmer och i så fall hur ni gått vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ankmeister:

Hej!

Jag har en i5 4670k som jag har lite bekymmer med. Hade stockkylaren fram tills för någon dag sedan då jag testade lite temperaturer och nådde utan problem 90-100C. Då jag vet att Haswell är varma, bestämde jag mig för att köpa en Noctua kylare istället. Närmare bestämt en Noctua NH-C12P SE14.

Har nu spelat lite löst ikväll och ser att temperaturen ligger kring 80-85 grader på kärnorna. Och då pratar vi inte om några krävande spel, utan lite Dota 2, Diablo och den typen.

Kylaren är rätt monterad, kylpastan är bra (har tagit av och på 3 gånger för att dubbelkolla). Kör jag Intel Burn Test High, når tempsen 100c med noctua kylaren och chassisidan monterad. Tar jag av chassisidan hamnar tempen kring 92c.

Min fråga är nu om jag ska försöka använda RMA och skicka in den här processorn dit jag köpt den, eller börja i någon annan ände? Jag tycker att tempsen känns onormalt höga, med en sådan kylare som nu är monterad hade jag väntat mig att ligga kring 70-75 i värsta möjliga scenario, men nu ligger jag 25-30 grader över, och då har jag inte ens provat köra Maximum i IBT.

Vad ska jag göra?

Jag har I5-4670K dock så har jag Corsair 100i i push, när jag spelar ex lol så ligger den på ca 36c och vid ett cpu test ca 55-60c.

Vad rengjorde du din cpu med? och hur mkt kylpasta applicerade du?

Permalänk
Medlem

har du kollat andra program temps? ibland kan det visa rätt i ett annat. dom där tempsen är allt annat än normala du är ju nästan uppe i temps som gör att datorn ska stängas av väl? förstår inte hur du klarat dig ens med stockkylaren om du haft såna temps helt galet ju...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ankmeister:

Hej!

Jag har en i5 4670k som jag har lite bekymmer med. Hade stockkylaren fram tills för någon dag sedan då jag testade lite temperaturer och nådde utan problem 90-100C. Då jag vet att Haswell är varma, bestämde jag mig för att köpa en Noctua kylare istället. Närmare bestämt en Noctua NH-C12P SE14.

Har nu spelat lite löst ikväll och ser att temperaturen ligger kring 80-85 grader på kärnorna. Och då pratar vi inte om några krävande spel, utan lite Dota 2, Diablo och den typen.

Kylaren är rätt monterad, kylpastan är bra (har tagit av och på 3 gånger för att dubbelkolla). Kör jag Intel Burn Test High, når tempsen 100c med noctua kylaren och chassisidan monterad. Tar jag av chassisidan hamnar tempen kring 92c.

Min fråga är nu om jag ska försöka använda RMA och skicka in den här processorn dit jag köpt den, eller börja i någon annan ände? Jag tycker att tempsen känns onormalt höga, med en sådan kylare som nu är monterad hade jag väntat mig att ligga kring 70-75 i värsta möjliga scenario, men nu ligger jag 25-30 grader över, och då har jag inte ens provat köra Maximum i IBT.

Vad ska jag göra?

Något som är väldigt vanlig i denna cpu serie är att du måste uppdatera bios på moderkortet. Mobo ger alldeles för mycket volt och temperaturerna skenar iväg, det kan vara någon auto oc funktion på som har gjort det, volt ska inte vara på auto. Många fall av just det här med höga temps pga moderkortet.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Något som är väldigt vanlig i denna cpu serie är att du måste uppdatera bios på moderkortet. Mobo ger alldeles för mycket volt och temperaturerna skenar iväg, det kan vara någon auto oc funktion på som har gjort det, volt ska inte vara på auto. Många fall av just det här med höga temps pga moderkortet.

Ibland fungerar faktiskt automatisk volt men oftare inte. T.ex. mitt moderkort föreslog 1.249V för en klock på 4.4GHz. Testade manuellt och det stämmer faktiskt bra. Däremot om jag lät den välja även Multiplier så ville den ha 1.564v för en klock på 4.4GHz och ansåg min kylning hade kapacitet på 3500W...

Så nja, har man koll så kan det fungera som riktlinjer men kontrollera allt manuellt. Tyvärr för dem som behöver auto mest så kan det orsaka flest problem då de inte vet vad som är vettigt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Ibland fungerar faktiskt automatisk volt men oftare inte. T.ex. mitt moderkort föreslog 1.249V för en klock på 4.4GHz. Testade manuellt och det stämmer faktiskt bra. Däremot om jag lät den välja även Multiplier så ville den ha 1.564v för en klock på 4.4GHz och ansåg min kylning hade kapacitet på 3500W...

Så nja, har man koll så kan det fungera som riktlinjer men kontrollera allt manuellt. Tyvärr för dem som behöver auto mest så kan det orsaka flest problem då de inte vet vad som är vettigt.

Det är ett problem med just dessa cpuerna att moderkortet kan volta alldeles för mycket, många som ställt denna frågan och nästan alltid har det varit just det som varit problemet, efter bios uppdatering eller tagit bort auto volt har det blivit bra. Lika bra att ta upp det då det är en stor chans att detta är problemet.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Skrivet av ankmeister:

Hej!

Jag har en i5 4670k som jag har lite bekymmer med. Hade stockkylaren fram tills för någon dag sedan då jag testade lite temperaturer och nådde utan problem 90-100C. Då jag vet att Haswell är varma, bestämde jag mig för att köpa en Noctua kylare istället. Närmare bestämt en Noctua NH-C12P SE14.

Har nu spelat lite löst ikväll och ser att temperaturen ligger kring 80-85 grader på kärnorna. Och då pratar vi inte om några krävande spel, utan lite Dota 2, Diablo och den typen.

Kylaren är rätt monterad, kylpastan är bra (har tagit av och på 3 gånger för att dubbelkolla). Kör jag Intel Burn Test High, når tempsen 100c med noctua kylaren och chassisidan monterad. Tar jag av chassisidan hamnar tempen kring 92c.

Min fråga är nu om jag ska försöka använda RMA och skicka in den här processorn dit jag köpt den, eller börja i någon annan ände? Jag tycker att tempsen känns onormalt höga, med en sådan kylare som nu är monterad hade jag väntat mig att ligga kring 70-75 i värsta möjliga scenario, men nu ligger jag 25-30 grader över, och då har jag inte ens provat köra Maximum i IBT.

Vad ska jag göra?

En riktigt noobig fråga. Hur kollar man tempsen på processorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk

Tack för tipsen gällande bios.

Har nu provat detta, men det hjälpte inte. Moderkortet är för övrigt ett Maximus Impact VI.

Sätta manuell volt kan jag göra, men vid IBT ser jag i HW monitor att processorn får 1.245v som mest, och temperaturen hamnar kring 100c. Kylpastan är Arctic Silver 5 och använde aceton för att ta bort den gamla. Så, om jag nu ska prova sätta manuell volt, var bör jag lägga mig? Nu tror ju inte jag att det kommer lösa problemet, det här känns mer som ett dåligt jobb med heatspreader, alternativt trasiga värmesensorer?

Permalänk
Medlem

Tycker det låter som att du har ett defekt chip men du kan ju testa att sätta fast volt på 1.15, borde inte behövas mer än detta om du inte klockar CPU.

1.245v känns ganska overkill men CPU borde ändå inte bli så varm som den blir.

Hur gör du med kylpastan? Det är inte så att du tar på för mycket? Folk brukar säga en klick som ett okokt riskorn i mitten, jag tycker det är lite snålt och brukar köra 2 riskorn

Permalänk
Medlem

Kolla även tempen i Realtemp, hwmonitor har aldrig varit något vidare i mina ögon och ofta kunnat visa helt fel. Nu kommer jag säkert få folk emot mig men det är min upplevelse iaf.

Permalänk
Medlem

Det troligaste är fortfarande, i mina ögon, att programmet som rapporterar temperaturen visar fel värden eller att kylaren är felaktigt monterad.

Permalänk

Borde ha nämnt att jag även använt realtemp, för att vara säker på att tempen stämmer. Visar exakt samma som HWmonitor. Gällande kylpastan så ligger jag nog precis som du säger, vid 2 riskorn. Jämnt fördelat. Tog mig även friheten att en fjärde gång göra om detta och återigen konstatera att kylaren sitter som den ska.

Ska prova med 1.15v lite senare, men som du säger så känns 100c på 1.245 lite väl. Enklast torde väl i det här läget vara att kontakta återförsäljaren? Anser att de mest uppenbara lösningarna nu testat och då problemet kvarstår är det inte så mycket att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ankmeister:

Borde ha nämnt att jag även använt realtemp, för att vara säker på att tempen stämmer. Visar exakt samma som HWmonitor. Gällande kylpastan så ligger jag nog precis som du säger, vid 2 riskorn. Jämnt fördelat. Tog mig även friheten att en fjärde gång göra om detta och återigen konstatera att kylaren sitter som den ska.

Ska prova med 1.15v lite senare, men som du säger så känns 100c på 1.245 lite väl. Enklast torde väl i det här läget vara att kontakta återförsäljaren? Anser att de mest uppenbara lösningarna nu testat och då problemet kvarstår är det inte så mycket att göra.

Direkt felaktiga processorer är extremt ovanligt. Du kan inte ha råkat slå på någon form av automatisk överklockning?
Förutsatt att allt annat är som det ska så skulle jag ha lämnat tillbaka en så pass varm processor.
Många misslyckas med att montera stockkylaren, men Noctuas är väl inte direkt svår...
Man ska inte kunna nå 100°C med stockkylaren, om man inte överklockar.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Direkt felaktiga processorer är extremt ovanligt. Du kan inte ha råkat slå på någon form av automatisk överklockning?
Förutsatt att allt annat är som det ska så skulle jag ha lämnat tillbaka en så pass varm processor.
Många misslyckas med att montera stockkylaren, men Noctuas är väl inte direkt svår...
Man ska inte kunna nå 100°C med stockkylaren, om man inte överklockar.

Ingen automatisk överklockning ska vara igång, den når aldrig över turbo på 3,8 ghz. Blir till att slå en signal till webhallen imorgon och höra vad de säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ankmeister:

Hej!

Jag har en i5 4670k som jag har lite bekymmer med. Hade stockkylaren fram tills för någon dag sedan då jag testade lite temperaturer och nådde utan problem 90-100C. Då jag vet att Haswell är varma, bestämde jag mig för att köpa en Noctua kylare istället. Närmare bestämt en Noctua NH-C12P SE14.

Har nu spelat lite löst ikväll och ser att temperaturen ligger kring 80-85 grader på kärnorna. Och då pratar vi inte om några krävande spel, utan lite Dota 2, Diablo och den typen.

Kylaren är rätt monterad, kylpastan är bra (har tagit av och på 3 gånger för att dubbelkolla). Kör jag Intel Burn Test High, når tempsen 100c med noctua kylaren och chassisidan monterad. Tar jag av chassisidan hamnar tempen kring 92c.

Min fråga är nu om jag ska försöka använda RMA och skicka in den här processorn dit jag köpt den, eller börja i någon annan ände? Jag tycker att tempsen känns onormalt höga, med en sådan kylare som nu är monterad hade jag väntat mig att ligga kring 70-75 i värsta möjliga scenario, men nu ligger jag 25-30 grader över, och då har jag inte ens provat köra Maximum i IBT.

Vad ska jag göra?

Prova att avinstallera programmen du mäter temperaturen med och installera de på nytt o se ifall det gör någon skillnad.

Permalänk
Medlem

När du ser att tempen är så hög, kan du känna på kylaren ifall det känns så varmt? då vet du med säkerhet att tempsen som visar är helt åt helvete isfall ifall du inte provat det redan.

Permalänk
Skrivet av ankmeister:

Tack för tipsen gällande bios.

Har nu provat detta, men det hjälpte inte. Moderkortet är för övrigt ett Maximus Impact VI.

Sätta manuell volt kan jag göra, men vid IBT ser jag i HW monitor att processorn får 1.245v som mest, och temperaturen hamnar kring 100c. Kylpastan är Arctic Silver 5 och använde aceton för att ta bort den gamla. Så, om jag nu ska prova sätta manuell volt, var bör jag lägga mig? Nu tror ju inte jag att det kommer lösa problemet, det här känns mer som ett dåligt jobb med heatspreader, alternativt trasiga värmesensorer?

Hur bra är det egentligen rengöra en cpu med Aceton?, är det inte bättre rengöra med alkohol?

Kolla förresten att Acetonen inte är den som innehåller olja