Sockelplacering och kompatibla kylare - ITX

Permalänk
Medlem

Sockelplacering och kompatibla kylare - ITX

God eftermiddag, Sweclockare!

Jag står i begrepp att bygga mig ett lätt mITX-system/Steambox med följande moderkort. Frågan är hur lämplig sockelplaceringen är för eftermarknadskylare, CM Evo 212 och dylikt? Går det att få dit på ett bra sätt, utan problem, eller är det som jag misstänker: Att PCI-E-uttaget ligger för nära?

Spekulera gärna inte, utan svara helst med säkerhet och vetskap.

Visa signatur

De (tredje person, plural, subjektsform).
Dem (tredje person, plural, objektsform).
Vi (första person, plural, subjektsform).
Oss (första person, plural, objektsform).

Permalänk
Medlem

Jag sitter med en Noctua NH-U14S (tror jag...) på min m-itx och där är det inga problem. Jag har däremot ingen fläkt på den då den kyler en i7 2600 (ej K) och chassi fläkten är precis brevid. Ligger i väldigt trevliga tempraturer trots det.

Kunde bara ha den åt ena hållet däremot.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Kör förvisso med ett MSI z87i AC, men om jag försöker jämföra de två moderkorten genom bilder så verkar utformningen på sockelplaceringen så gott som identisk. Fick plats med en Noctua NH-L9i utan några problem med vare sig pci-e uttaget eller minneskanalerna, och mina minnen är inte low profile utan full size.

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

(NH-U14S blockerar PCI-e på ett MSI Z97I AC, enligt Noctua...)
http://www.noctua.at/main.php?show=compatibility_gen&products...

Får tag och kolla om det verkligen det är den jag har då...
MB är ett h61 Sapphire Platinum så formatet är samma som LGA1150.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Får tag och kolla om det verkligen det är den jag har då...
MB är ett h61 Sapphire Platinum så formatet är samma som LGA1150.

Det var en NH-u12s. Kollade däremot och den passar INTE ts moderkort. Anser däremot att han bör kolla på t.ex. noctuas kompatibilitets listor efter något lämpligt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Om du nu måste ha det problemet så kommer du stöta på problem. Därav din tråd. Om du har möjligheten att skafa ett annat, skaffa ett med korrekt sockelplacing och ett är Asus Z97I Plus ITX som gäller.
https://www.inet.se/produkt/1902652/asus-z97i-plus-mitx

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar; då fick jag mina misstankar bekräftade - det får bli ett annat moderkort.

Visa signatur

De (tredje person, plural, subjektsform).
Dem (tredje person, plural, objektsform).
Vi (första person, plural, subjektsform).
Oss (första person, plural, objektsform).