Farligt att cpu kylaren nuddar chassi sidan?

Permalänk
Medlem

Farligt att cpu kylaren nuddar chassi sidan?

Hej. Håller på med att försöka klämma in en Artic Freezer i30 i en Nztx Source 210 Elite chassi med en lättare AM3 build.
Min fråga är om kylaren nuddar chassi sidan, är det farligt då för möjlig kortis eller liknande?
Tror jag behöver skära bort ljuddämpande materialet ovan CPU tornets topp.

Finns det mindre(kortare) moderkorts distanser annars?

MVh Erik

EDIT: Artic Freezer i30/A30 fick plats i Nxtz 210 Source Elite utan ingrep. Detta med vanliga distanser på ett AM3 moderkort.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Elektriskt borde det inte vara några problem att kylaren jordas i chassiet.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem

Med kortare distanser kommer varken IO-plåt eller grafikkkort etc att passa. =/
Banka ut en buckla eller gör ett scoop i chassit istället.

Glömde nästan säga..
Vad du än gör kapa inte av eventuella värmeledningsrör på kylaren, då kommer de inte att kunna flytta värmen från CPU'n

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Med kortare distanser kommer varken IO-plåt eller grafikkkort etc att passa. =/
Banka ut en buckla eller gör ett scoop i chassit istället.

Glömde nästan säga..
Vad du än gör kapa inte av eventuella värmeledningsrör på kylaren, då kommer de inte att kunna flytta värmen från CPU'n

Blir nog ett håll om det nu är farligt att den nuddar som jag undrar.

Är det för att det blir "luft" i heatpipes kanalerna" som försämrar värmeldningen?

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

Blir nog ett håll om det nu är farligt att den nuddar som jag undrar.

Är det för att det blir "luft" i heatpipes kanalerna" som försämrar värmeldningen?

Inget fel om den nuddar, så länge du inte böjer den på något vis mm. Heatpipes kan inte få luft då de är fyllda, kapar du dock så överförs inte värmen lika effektivt från processorn.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

Blir nog ett håll om det nu är farligt att den nuddar som jag undrar.

Att den nuddar är inte farligt alls i sig, men tänk på att om chassit trycker på kylaren eller gnids emot när du sätter på det är det risk att kylaren åker snedd/trycker snett och på så sätt kyler sämre.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Rekordmedlem

Heatpipes arbetar genom självcirkulation av en vätska, cirkulationen upphör om man öppnar rören och värmeledningsförmågan försämras då drastiskt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Heat_pipe

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för mycket finna svar. Då har jag inget att oroa mig för!
MVH

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Avstängd

att den tar imot i sig är ingen fara alls utan är mer brytskador man inte vill ha där kylaren tryks in och kan bli dålig kontakt mellan kylare och cpu men lite imot är ingen fara och har kört så själv på nått äldre "tunnare" chassie förut

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

att den tar imot i sig är ingen fara alls utan är mer brytskador man inte vill ha där kylaren tryks in och kan bli dålig kontakt mellan kylare och cpu men lite imot är ingen fara och har kört så själv på nått äldre "tunnare" chassie förut

Kylare gick in och tar inte emot konstigt nog

Men! Jag har slarvat bort plast distanserna, och fundera på att ha 4 st pärlor. Såna där plast cylinderformade pärlor i mellan. Det ska väl inte vara några problem ?

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tawen:

Kylare gick in och tar inte emot konstigt nog

Men! Jag har slarvat bort plast distanserna, och fundera på att ha 4 st pärlor. Såna där plast cylinderformade pärlor i mellan. Det ska väl inte vara några problem ?

Menar du "plastpärlor" som distanser på cpu sidan ? Bara det är rätt storlek och de inte spricker och kylaren ligger ann bra så borde det gå.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Menar du "plastpärlor" som distanser på cpu sidan ? Bara det är rätt storlek och de inte spricker och kylaren ligger ann bra så borde det gå.

Precis! Funkar det med gummi* annars? Hittat några små rackare.

Ja alltså, nu sitter kylare på utan distanser, men blir ingen super kontakt för kylaren då fästet böjs på båda sidorna en aning.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

Kylare gick in och tar inte emot konstigt nog

Men! Jag har slarvat bort plast distanserna, och fundera på att ha 4 st pärlor. Såna där plast cylinderformade pärlor i mellan. Det ska väl inte vara några problem ?

Kan de inte smälta ?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Elektron:

Kan de inte smälta ?

Inte mycket plast som smälter på 60-70 grader, en processorkärna blir sällan varmare än så, och då är kylflänsen avsevärt svalare. Ingen smältrisk på plasten.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tawen:

Precis! Funkar det med gummi* annars? Hittat några små rackare.

Ja alltså, nu sitter kylare på utan distanser, men blir ingen super kontakt för kylaren då fästet böjs på båda sidorna en aning.

Så länge du får kylaren på rätt plats och den inte rör sig är det nog ok, men gummi kan ju innebära många olika saker och är det för flexibelt så lär det inte bli bra, du får väl provmontera och kontrollera att det sitter stabilt även om det blir varmt och kanske man även bör hålla koll på det så det inte torkar och spricker så kylaren rör sig eter ett tag, hårdplast eller metall är nog mest tåligt men det är ju mer kritisk att måtten är rätt än med en gummibit som flexar lite mer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Så länge du får kylaren på rätt plats och den inte rör sig är det nog ok, men gummi kan ju innebära många olika saker och är det för flexibelt så lär det inte bli bra, du får väl provmontera och kontrollera att det sitter stabilt även om det blir varmt och kanske man även bör hålla koll på det så det inte torkar och spricker så kylaren rör sig eter ett tag, hårdplast eller metall är nog mest tåligt men det är ju mer kritisk att måtten är rätt än med en gummibit som flexar lite mer.

Hitta några gamla ringar av typ fiber*, i en gamal elgrej, vet inte va de var för något. Men de passa perfekt så fick bättre kontakt mot CPUn.

Gummi pluttarna jag hitta var lite ojämna så vart inte dem.

Tack alla för finna svar än en gång. Problem solved.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |