2 diskar 2 Operativsystem?

Permalänk

2 diskar 2 Operativsystem?

Tja! Jag köpte en ny SDD disk och installerade Windows på denna disk. Jag undrar vad som händer om man kopplar in en annan disk som också har ett operativsystem installerat? Kommer de "krocka" på något sätt?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedbullF1:

Tja! Jag köpte en ny SDD disk och installerade Windows på denna disk. Jag undrar vad som händer om man kopplar in en annan disk som också har ett operativsystem installerat? Kommer de "krocka" på något sätt?

Det ska väl bara vara att välja boot disk i bios

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedbullF1:

Tja! Jag köpte en ny SDD disk och installerade Windows på denna disk. Jag undrar vad som händer om man kopplar in en annan disk som också har ett operativsystem installerat? Kommer de "krocka" på något sätt?

Nej dom kommer inte att krocka, du kan välja vilket operativsystem som du vill boota genom att gå in i BIOS och välja vilken som skall vara först i bootordning, men det kan bli problem att boota den gamla windows installationen om du har aktiverat AHCI i BIOS för SSDn och AHCI inte är aktiverat för den gamla windows installationen och om den är kopplad till samma SATA kontroller.

Slå till AHCI mode för er SATA-disk efter Windows 7 installerats https://bengansblogg.wordpress.com/2010/11/25/sla-till-ahci-m...

Visa signatur

janee

Permalänk

Tack Janee Fan dagens spel käkar utrymme!

Jag vill att den "nya" SSDen ska boots Windows. Ska kolla igenom din länk om någon dag när jag har tid

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Medlem

jag föreslår att du kollar lite på GRUB.