Första enheterna för USB Type-C klarar endast USB 3.0-hastighet

Permalänk
Melding Plague

Första enheterna för USB Type-C klarar endast USB 3.0-hastighet

De första lagringsenheterna med det nya kontaktdonet USB Type-C är på väg ut på marknaden, dock inte med det nya och betydligt snabbare protokollet USB 3.1 Superspeed+.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

"Gemensamt är dock att ingen av dessa innehåller stöd för USB 3.1 Superspeed+ utan stannar kvar vid den äldre USB 3.0, sannolikt därför att dessa lagringsenheter ändå inte har nytta av den högre bandbredden."

Tycker Titeln på artikeln är lite missvisande. Borde stå "Första lagringsenheterna för USB Type-C klarar endast USB 3.0-hastighet"

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av )ExecutoR(:

Tycker Titeln på artikeln är lite missvisande. Borde stå "Första lagringsenheterna för USB Type-C klarar endast USB 3.0-hastighet"

Men det är väl ändå vad som står? Eller har jag missat något?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Det finns USB 3.1 Gen 1 (5Gbps) och USB 3.1 Gen 2 (10Gbps). Det är Gen 1 som används i pretty much allt just nu, inklusive den nya MacBooken.

USB Implementers Forum har med andra ord lyckats splittra sin marknad än en gång och skapa förvirring och besvikelse för konsumenter som förväntar sig en sak och får en annan.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Det finns USB 3.1 Gen 1 (5Gbps) och USB 3.1 Gen 2 (10Gbps). Det är Gen 1 som används i pretty much allt just nu, inklusive den nya MacBooken.

USB Implementers Forum har med andra ord lyckats splittra sin marknad än en gång och skapa förvirring och besvikelse för konsumenter som förväntar sig en sak och får en annan.

What? Har den överhypade surf/bloggdatorn inte ens 10gbit på sin enda port?
Det bådar ju gott för den produkten om 2 år när alla andra har 2-3 st USB-C på 10Gbit, fast då hänger väll kundgruppen redan på låset för nästa modell MB.

Permalänk
Medlem

Med risk för att gå off topic, men när vi ändå pratar om USB.

Görs det/har det gjorts något för att bekämpa säkerhetsrisken med usb-standarden?
Visserligen gillar jag den nya kontaktdonet, högre hastighet mm, men känns det inte lite dumt att lägga dom resurser som nu görs för att gå vidare till 3.0 och 3.1 innan dom löst kända säkerhetsrisker?

Fullt möjligt att jag missat något, men därav frågan.

Vad jag svamlar om: http://www.sweclockers.com/nyhet/19420-usb-enheter-innehaller...

Permalänk
Sötast

Tycker den är för liten :/

Passar ju mobiler fint men att ha en usb sticka hängande i burken känns plötsligt lite riskabelt, vad håller den där för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Tycker den är för liten :/

Passar ju mobiler fint men att ha en usb sticka hängande i burken känns plötsligt lite riskabelt, vad håller den där för?

USB-stickor i sig behöver idag inte vara särskilt mycket större än kontakten, mest en designfråga.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Skrivet av DerpishCat:

Men det är väl ändå vad som står? Eller har jag missat något?

Nu står det ju bara första enheterna med USB type-C. Även MacBook och länkade moderkortet är väl en enhet med USB, fast inte begränsade till 3.0 som rubriken kan antyda.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Skrivet av )ExecutoR(:

Nu står det ju bara första enheterna med USB type-C. Även MacBook och länkade moderkortet är väl en enhet med USB, fast inte begränsade till 3.0 som rubriken kan antyda.

I praktiken är MacBook begränsad till 3.0 eftersom det är samma sak som 3.1 Gen 1, vilket den använder.

Permalänk
Medlem
Citat:

och vändbar, vilket innebär att kontakten går att ansluta oavsett orientering.

Var det verkligen nödvändigt att förtydliga det ordet?

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

Var det verkligen nödvändigt att förtydliga det ordet?

Hehe, antagligen har skribenten fått sin beskärda del av bristfällig läsförståelse i forumsektionerna och vill undvika dylika semantiska eskapader i diskussionsdelen.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Tja i detta fall ser jag inget "fel" på 5Gbit eller om det har 10gbit. Bara det är en kontakt som stödjer både gen 1 och 2 även i framtiden ser jag ingen anledning att kalla det segmenterat. Men bra om datorer/surfplattor har gen 2, men hastigheten lär inte utnyttjas till fullo (om man inte börjar ansluta skärmar med usb).

Segmenterat är det om det är 2/20 olika kontakter eller bara funkar med "vissa standarder".

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag har varken erfarenhet av Apple Lighting eller USB C, men det känns spontant som att Apple tänkte ett varv längre när de gjorde sin kontakt med kontaktbläcken på en central sticka istället för, som hos USB C, med kontaktbläcken "som i ett rör" som ska passas över en utstickande pinne. Kan inte tänka mig att USBs tillvägagångssätt blir hållbarare.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

Var det verkligen nödvändigt att förtydliga det ordet?

Istället för ett förtydligande blev det bara fel dock. Att den är vändbar syftar på att den går att ansluta på 2 sätt egentligen, inte på vilket sätt som helst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lindhe:

Jag har varken erfarenhet av Apple Lighting eller USB C, men det känns spontant som att Apple tänkte ett varv längre när de gjorde sin kontakt med kontaktbläcken på en central sticka istället för, som hos USB C, med kontaktbläcken "som i ett rör" som ska passas över en utstickande pinne. Kan inte tänka mig att USBs tillvägagångssätt blir hållbarare.

Ja och nej. Jag har en iPhone och Lightning är såklart väldigt trevligt kontaktdon - men det är inte utan nackdelar, just pga. det du nämner - det kan nämligen vara dålig kontakt ibland, särskilt om det kommer in lite damm eller vad som i porten, tror också att slitage kan hända mycket snabbare än om man bygger kontakten likt usb-c istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindhe:

Jag har varken erfarenhet av Apple Lighting eller USB C, men det känns spontant som att Apple tänkte ett varv längre när de gjorde sin kontakt med kontaktbläcken på en central sticka istället för, som hos USB C, med kontaktbläcken "som i ett rör" som ska passas över en utstickande pinne. Kan inte tänka mig att USBs tillvägagångssätt blir hållbarare.

Utan att veta exakta bakomliggande fakta och orsaker, så misstänker jag att de gjort på detta sätt då det finns risk för kontakter och tillbehör för nya iPhone och iPad att brytas sönder lättare (den gamla känns mer gedigen).

Med den typ av kontakt som USB C har så finns det nog en stor möjlighet att göra en mekaniskt mycket starkare kontakt.

Detta kan ju vara ännu viktigare för datorer/plattor där man vill ha tillbehör som inte bara är kablar, men lite tyngre saker som sticks direkt in i kontakten. Tex minnespinnar, ljudkort, TV-kort, etc.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/