Byta all skit till annan disk

Permalänk

Byta all skit till annan disk

Tjenare!

Installerade nyss en ny hårddisk till datorn pga att jag endast har kört med en 120gb ssd i ett par veckor.
Jag har ju Windows installerat på min SSD men jag vill gärna så att all annan skit hamnar på min nya disk, tex Downloads och dokumentmapparna, ja, ni förstår.

Finns det något fiffigt sätt att lösa detta enkelt?

Tack på förhand!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av kentagent123:

Tjenare!

Installerade nyss en ny hårddisk till datorn pga att jag endast har kört med en 120gb ssd i ett par veckor.
Jag har ju Windows installerat på min SSD men jag vill gärna så att all annan skit hamnar på min nya disk, tex Downloads och dokumentmapparna, ja, ni förstår.

Finns det något fiffigt sätt att lösa detta enkelt?

Tack på förhand!

Det du söker efter heter mklink, en virtuel länk som gör att i filträdet så ligger filerna på C men den fysiska datan finns på D eller vilken disk du nu kan tänkas ha den på.
https://technet.microsoft.com/en-us/library/cc753194.aspx
Sök på google efter mer, räcker med typ, mklink my musik to other drive.

Eller så skapar du manuella hänvisningar i "bibliotek" till din nya hårddisk och flyttar filerna manuellt. Downloads kan du ändra i Chrome/Firefox utan problem.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv

Högerklicka på mappen -> flytta target till något bättre.

För de särskilda mapparna som Dokument, musik etc får man högerklicka -> location och göra samma sak i den rutan. Windows flyttar då helt automagiskt alla filer i mappen.

Alternativt så gör man som ovan med mklink, eller så gör man det enkelt för sig.