Windows 10 får stöd för 8K-upplösning

Permalänk
Medlem

Project Cars stöder 12K, vilket är 3x 4K-skärmar (gissar jag). Det går alltså inte Windows 10? Komiskt i så fall.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem

Vad menar ni med att mänskliga ögat inte uppfattar mer än 8k upplösning??? Det är väl för guds skull dpi och inte upplösning det beror på

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av McFeast:

Jag som inte ens börjat reflektera över 4k.

Shit... tom harpan lär ju lagga med 8k i Titan X SLI

Skrivet av talonmas:

Vad menar ni med att mänskliga ögat inte uppfattar mer än 8k upplösning??? Det är väl för guds skull dpi och inte upplösning det beror på

Och var är DPI på en 30" skärm (som du då antar dig sitta 1 meter från) i 8K? Eller måste du ha 16k?
Om du förväntar dig 200", säger jag... vem F har så stora väggar??
Tom 60" är ju svårt att få plats med idag och vad har dessa för DPI i 8k tror du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Synd att de inte lade in stöd för hög upplösning i tidigare windows-versioner (eller någon annan funktion som finns i win 10), nu blev ju windows 10 försenat, eller inte...

Nej det skulle inte ta någon direkt utvecklingstid...

Nähä, så det gjorde sig självt alltså?

Vilken attityd det är ibland på SweClockers,

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Vadå "stöd"? Behöver Windows utökas på något vis för att visa fler pixlar? Pinsamt i så fall.

8K ser jag fram emot, för då behövs inte antialias längre på en skärm i 27"-klassen. Kör 4K på 28" nu, och "behöver" 2x antialias i spel.

Uppdatering: ja, jag känner till dpi-skalning. Den funktionen har funnits i Windows länge, och det enda "nya" med "stöd" för 8K är alltså en ny dpi-inställning. En extra checkbox. Wow. Much new.

Kör själv på en lika stor skärm, håller inte med. Finns inga jaggys på 28tum i 2160p. Inga jag kan se iaf.
Vad gäller 8k så är de helt meningslöst på skärmar under 60tum. Jag ser ingen skillnad på 2160p och 1440p i spel heller så.

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem

Mindre banding har man ju väntat på i 15 år, hoppas det betyder och grafikkorts tillverkarna hoppar på 10 bitars färg och +48 bitars internal color rendering för vi har ju haft HDR i cirka 10 år men 99% är fejkad extremt dåligt och påvisar fortfarande stor banding i spel med HDR, det går ju tex att få mindre gradient banding med 16 bitars rendering om dithering är riktigt bra, sedan behöver vi högre Z-buffer än 12-24 bitar också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Om du förväntar dig 200", säger jag... vem F har så stora väggar??
Tom 60" är ju svårt att få plats med idag och vad har dessa för DPI i 8k tror du?

Nu blir jag orolig, bor du i en garderob din stackare?

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ja, dpi-skalning, som är standard i Windows sedan länge. De behöver alltså lägga till "stöd" för att kunna välja 400% i gränssnittet, för folk som inte förstår hur de ändrar skalningen manuellt.

Nyheten är alltså "wow, vi har lagt till en extra kryssruta i ett gränssnitt!".

Det är väl mer än så. Att bara visa saker större hjälper inte. Tills slut ser det pixlat och fult ut. Jag antar att det kommer att vara bättre stöd för en massa UI saker, så som riktigt högupplösta ikoner (i jämförelse med dagens) och med ikoner menar jag allt, till och med de olika knapparna osv. I dagsläget när man sätter dpi skalning blir det inget bra. Det ser bara suddigt och fult ut. Det är i princip som att sänka upplösningen.. skit med andra ord.

Det kommer att finnas många program som kommer att fortsätta se ut som skit ändå, explorer ser dåligt ut idag och går inte att fixa med skalning men i windows 10 kommer det att se bra ut. Tredje parts program är problemet dock. Många kommer inte att uppdateras på länge och kommer att se dåligt ut. Tror inte MS kan hjälpa med detta men om de lyckades så hade det varit grymt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Shit... tom harpan lär ju lagga med 8k i Titan X SLI

Och var är DPI på en 30" skärm (som du då antar dig sitta 1 meter från) i 8K? Eller måste du ha 16k?
Om du förväntar dig 200", säger jag... vem F har så stora väggar??
Tom 60" är ju svårt att få plats med idag och vad har dessa för DPI i 8k tror du?

Whaat? Bor du i en kokvrå eller
Jag projicerar 200" på min vägg idag med min projje.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av dennisdvdr:

Kör själv på en lika stor skärm, håller inte med. Finns inga jaggys på 28tum i 2160p. Inga jag kan se iaf.
Vad gäller 8k så är de helt meningslöst på skärmar under 60tum. Jag ser ingen skillnad på 2160p och 1440p i spel heller så.

Om du har normal syn och sitter på normalt avstånd (uppåt 1 meter ifrån) och stänger av all antialias så kommer du att se jaggies, särskilt på linjer i flack vinkel. Med 2x antialias så blir det mycket bättre, men 4x eller mer gör ingen markant skillnad.

8K är meningsfullt så länge som 4K eller kort betrakningsavstånd ger en faktiskt upplösning som är lägre än ögats. För mig vore 8K på 28" finemang, då ska jag förbanne mig inte kunna se pixlarna på normalt betraktningsavstånd, vilket är mitt mål.

Som sagt, glöm inte betraktningsavståndet. Det är A och O.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av voidkahn:

Det är väl mer än så. Att bara visa saker större hjälper inte. Tills slut ser det pixlat och fult ut. Jag antar att det kommer att vara bättre stöd för en massa UI saker, så som riktigt högupplösta ikoner (i jämförelse med dagens) och med ikoner menar jag allt, till och med de olika knapparna osv. I dagsläget när man sätter dpi skalning blir det inget bra. Det ser bara suddigt och fult ut. Det är i princip som att sänka upplösningen.. skit med andra ord.

Det kommer att finnas många program som kommer att fortsätta se ut som skit ändå, explorer ser dåligt ut idag och går inte att fixa med skalning men i windows 10 kommer det att se bra ut. Tredje parts program är problemet dock. Många kommer inte att uppdateras på länge och kommer att se dåligt ut. Tror inte MS kan hjälpa med detta men om de lyckades så hade det varit grymt.

Det du pratar om är skalning av program som INTE är dpi-aware. I 150% och uppåt så löser Windows detta genom att låta programmen rendera i 100% (dvs som om det inte fanns någon skalning), och sedan sträcks resultatet ut, vilket gör det "suddigt och fult" som du säger.

För program som ÄR dpi-aware däremot, så blir det inte alls så. Där görs skalningen istället matematiskt, kan man säga, och renderingen görs i faktiska 150%+ med större typsnittsstorlek etc. Exempel på sådana är Firefox, IE, Chrome, Thunderbird osv. Fler och fler program görs dpi-aware av utvecklarna med tiden. Jag är själv utvecklare och har gjort några av mina program dpi-aware.

För program som är dpi-aware så spelar det ju ingen som helst roll vilken skalningsfaktor som är inställd. De har per definition redan stöd för 16K, 32K, 64K, vad-som-helst-K. Så jag anser att nyheten är en icke-nyhet.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

hah jag som har tröttnat på 4K gaming, byter till 8K *Ironi*

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | 16GB Corsair Vengeance Rgb Pro 3600MHz | MSI B450M Mortar Max | MSI 5700 XT OC Evoke | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Crucial MX100 512GB | HHKB 2 Pro Type-S | SteelSeries Rival 310 | HP ZR30W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nipe:

Nu blir jag orolig, bor du i en garderob din stackare?

Skrivet av Zyces:

Whaat? Bor du i en kokvrå eller
Jag projicerar 200" på min vägg idag med min projje.

Nej, mer så att jag är lite mer normal som anser att ett helt rum inte behöver bestå av bara en TV.
Skulle aldrig falla mig in att ha en 200" TV, aldrig.

Projektor är en sak, då du kan fälla bort duken, och ha saker bakom, så det ser beboligt ut, utan en gigantisk sak, men jag har inte utrymmet "mellan skärm och sittplats".

Detta verkar vara en sak många här glömmer. Du ser väldigt dåligt om du sitter för nära en stor skärm, då ditt perferi och focus område är som de är.
En 200" TV behöver typ 16m+ mellan dig och TV. Vet inte hur stora lyor ni har, men 16m är de flesta 3or och 4ors hela sida av huset.
http://www.onastra.se/17824028/montera-tv-ratt
https://www.canaldigital.se/kundservice/Optimera-ljud-och-bil...
http://lcdtvbuyingguide.com/hdtv/screensize-calculator.html
http://www.crutchfield.com/S-97r7XezLtVW/learn/learningcenter...

Ni ska alltså ha en 200" TV på en sida kåken, och titta från andra sidan???

Så, nej, min kåk klarar inte en 200" TV på en vägg, med rätt avstånd till TVn.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Paddanx:

Nej, mer så att jag är lite mer normal som anser att ett helt rum inte behöver bestå av bara en TV.
Skulle aldrig falla mig in att ha en 200" TV, aldrig.

Projektor är en sak, då du kan fälla bort duken, och ha saker bakom, så det ser beboligt ut, utan en gigantisk sak, men jag har inte utrymmet "mellan skärm och sittplats".

Detta verkar vara en sak många här glömmer. Du ser väldigt dåligt om du sitter för nära en stor skärm, då ditt perferi och focus område är som de är.
En 200" TV behöver typ 16m+ mellan dig och TV. Vet inte hur stora lyor ni har, men 16m är de flesta 3or och 4ors hela sida av huset.
http://www.onastra.se/17824028/montera-tv-ratt
https://www.canaldigital.se/kundservice/Optimera-ljud-och-bil...
http://lcdtvbuyingguide.com/hdtv/screensize-calculator.html
http://www.crutchfield.com/S-97r7XezLtVW/learn/learningcenter...

Ni ska alltså ha en 200" TV på en sida kåken, och titta från andra sidan???

Så, nej, min kåk klarar inte en 200" TV på en vägg, med rätt avstånd till TVn.

200" är för litet på 16 m avstånd, däremot är det rätt lagom på 10m och det är snarare takhöjden som börjar bli begränsningen om man avser 16:9 bild men det känns som en bra storlek i ett något större rum, 1,5-2 ggr bildbredden i tittavstånd är rätt lagom, inte mer än det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Nähä, så det gjorde sig självt alltså?

Vilken attityd det är ibland på SweClockers,

Självklart inte, dra inte ner hela Sweclockers i dina villfarelser. Brukar du räkna det som resurskrävande att du går och pinkar också?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

200" är för litet på 16 m avstånd, däremot är det rätt lagom på 10m och det är snarare takhöjden som börjar bli begränsningen om man avser 16:9 bild men det känns som en bra storlek i ett något större rum, 1,5-2 ggr bildbredden i tittavstånd är rätt lagom, inte mer än det.

Argumentera inte mot mig... gör det mot alla ljud och bild tekniker som monterar detta professionellt då.
Du kan själv skriva in denna storlek i alla möjliga uppskattningssidor och få svar.

Finns en anledning till att man inte vill sitta långt fram på BIOn...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Paddanx:

Finns en anledning till att man inte vill sitta långt fram på BIOn...

Mmmm.. men duken är 19 meter bred på den modernaste lokala bion häromkring...
Och de var även först med Dolby Atmos
http://www.sf.se/biografer/Uddevalla---Biostaden-Uddevalla/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Självklart inte, dra inte ner hela Sweclockers i dina villfarelser. Brukar du räkna det som resurskrävande att du går och pinkar också?

Nyckelordet är "ibland", inte "hela" eller "alltid".

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Wayland viker sig dubbel av skratt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Vadå, 8k i vanlig drift men fortfarande 240p i installationsfasen? =P

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det du pratar om är skalning av program som INTE är dpi-aware. I 150% och uppåt så löser Windows detta genom att låta programmen rendera i 100% (dvs som om det inte fanns någon skalning), och sedan sträcks resultatet ut, vilket gör det "suddigt och fult" som du säger.

För program som ÄR dpi-aware däremot, så blir det inte alls så. Där görs skalningen istället matematiskt, kan man säga, och renderingen görs i faktiska 150%+ med större typsnittsstorlek etc. Exempel på sådana är Firefox, IE, Chrome, Thunderbird osv. Fler och fler program görs dpi-aware av utvecklarna med tiden. Jag är själv utvecklare och har gjort några av mina program dpi-aware.

För program som är dpi-aware så spelar det ju ingen som helst roll vilken skalningsfaktor som är inställd. De har per definition redan stöd för 16K, 32K, 64K, vad-som-helst-K. Så jag anser att nyheten är en icke-nyhet.

Det du säger är att det var en enkelfix och därmed inte värt att bli nyhet. Dock med tanke på hur många som stör sig på att oavsett hur enkelt det är att fixa så har inte någon windows version stöd för detta och det är skönt att höra att det är fixat. Oavsett hur svårt det var. Dock som sagt är det mer än skalningen, jag gissar att många UI komponenter har gjorts med stöd för rätt hög upplösning, framförallt ikoner och knappar och allt möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voidkahn:

Det du säger är att det var en enkelfix och därmed inte värt att bli nyhet. Dock med tanke på hur många som stör sig på att oavsett hur enkelt det är att fixa så har inte någon windows version stöd för detta och det är skönt att höra att det är fixat. Oavsett hur svårt det var. Dock som sagt är det mer än skalningen, jag gissar att många UI komponenter har gjorts med stöd för rätt hög upplösning, framförallt ikoner och knappar och allt möjligt.

Va? Vad är det som är fixat? Minns jag rätt så är det här redan fixat sedan Windows Vista. Var är nyheten?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Va? Vad är det som är fixat? Minns jag rätt så är det här redan fixat sedan Windows Vista. Var är nyheten?

Läs igen mina tidigare svar och var noga när du läser.

Permalänk
Avstängd

Sitter själv ca fyra meter ifrån min 120" och tycker det är lagom. Skulle egentligen vilja ha 140" kanske men projektorn kan inte göra bilden så stor på det avståndet. Har alltid tyckt att de där "reglerna" om hur långt bort man ska sitta är felaktiga och att om man följer dem så försvinner hela poängen med större bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av voidkahn:

Läs igen mina tidigare svar och var noga när du läser.

Detsamma.

Gigantiska ikoner som passar fint för högupplöst är inget nytt heller, det har funnits väldigt länge.

Det här är fortfarande ingen nyhet.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Detsamma.

Gigantiska ikoner som passar fint för högupplöst är inget nytt heller, det har funnits väldigt länge.

Det här är fortfarande ingen nyhet.

Du missar poängen. Nyheten är inte "Microsoft har kommit på en ny revolutionerande lösning till 4k samt 8k". Nyheten är helt enkelt att det inte kommer att vara som det är idag där 4k suger på windows så folk som har eller tänkt skaffa en 4k eller bättre kan andas lugnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voidkahn:

Du missar poängen. Nyheten är inte "Microsoft har kommit på en ny revolutionerande lösning till 4k samt 8k". Nyheten är helt enkelt att det inte kommer att vara som det är idag där 4k suger på windows så folk som har eller tänkt skaffa en 4k eller bättre kan andas lugnt.

Jag kör 4K (på en 28"-skärm) i Windows 7 sedan en tid tillbaka. Det suger inte. Det finns stöd för dpi-skalning i Windows sedan länge, och det enda som brister är tredjepartsprogram som inte är dpi-aware, men det blir bättre och bättre med den saken (dvs fler och fler program får stöd för det).

Windows 10 gör ingen skillnad överhuvudtaget när det gäller detta. Windows har redan stöd för 4, 8, 16, 32, 64, 128, 256, vad-som-helst K sedan Vista (eller om det redan fanns i XP?). Det är fortfarande ingen nyhet.

Det enda jag kan se som skiljer i 10:an är en radioknapp för en ytterligare dpi-skalningsnivå. Kanske har de också renderat sina ikoner (som jag för deras skull verkligen hoppas att de har i verktorformat) i ytterligare en storleksnivå. Wow. Much news.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag kör 4K (på en 28"-skärm) i Windows 7 sedan en tid tillbaka. Det suger inte. Det finns stöd för dpi-skalning i Windows sedan länge, och det enda som brister är tredjepartsprogram som inte är dpi-aware, men det blir bättre och bättre med den saken (dvs fler och fler program får stöd för det).

Windows 10 gör ingen skillnad överhuvudtaget när det gäller detta. Windows har redan stöd för 4, 8, 16, 32, 64, 128, 256, vad-som-helst K sedan Vista (eller om det redan fanns i XP?). Det är fortfarande ingen nyhet.

Det enda jag kan se som skiljer i 10:an är en radioknapp för en ytterligare dpi-skalningsnivå. Kanske har de också renderat sina ikoner (som jag för deras skull verkligen hoppas att de har i verktorformat) i ytterligare en storleksnivå. Wow. Much news.

Vet inte varför du fastnat i det där med skalning och struntat i allt annat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av voidkahn:

Vet inte varför du fastnat i det där med skalning och struntat i allt annat...

Vilket annat? Det är ju det som är min poäng: den här "nyheten" är ingen nyhet, bara någon sorts PR-knep.

Visa signatur

5950X, 3090