Samsung 840 Evo lider fortfarande av prestandadegradering

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av raQblad:

Och varfør læser jag denne nyhet NU? Bestællde en 840 Evo igår. Suck.

Har du beställt via nätet så finns 14 dagars lagstadgad ångerrätt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Har du beställt via nätet så finns 14 dagars lagstadgad ångerrätt.

Jepp! Utnyttjad! Bara surt.

Finns det någon SSD som rekommenderas istællet før 2,5" 840 EVO 250gb? Ska ha till min laptop

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av raQblad:

Finns det någon SSD som rekommenderas istællet før 2,5" 840 EVO 250gb? Ska ha till min laptop

Samsung 850 Pro 256GB eller Samsung 840 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raQblad:

Jepp! Utnyttjad! Bara surt.

Finns det någon SSD som rekommenderas istællet før 2,5" 840 EVO 250gb? Ska ha till min laptop

I den prisklassen Crucial MX100 tex, finns säkert andra med men den är i samma pris/prestanda kallas. En annan populär enhet är Crucial M550 om man vill ha lite bättre NAND tex.

Finns andra märken än Samsung att välja på oavset vad folk tror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Samsung 850 Pro 256GB eller Samsung 840 Pro.

Bara 840 och 840 evo som har dessa problem?

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

840 EVo mSATA, alla OEM varianter verkar påverkade också. Så i princip alla TLC varianter förutom Samsung Enterprise och 850 EVO är bekräftade men det betyder inte att dom inte är påverkade med. Deras MLC varianter har inte problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

I den prisklassen Crucial MX100 tex, finns säkert andra med men den är i samma pris/prestanda kallas. En annan populär enhet är Crucial M550 om man vill ha lite bättre NAND tex.

Finns andra märken än Samsung att välja på oavset vad folk tror.

Tackar. Blev en Crucial MX100 istællet. Inte lika snabb kanske, men sparade lite pengar Lær væl knappt mærka skillnaden antar jag.

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av -X-hellfire:

Tråkigt dessutom funkar inte Samsung Performance Restaration Tool på SSD i raid enligt FAQ, vet inte hur du skall får tillbaka prestandan utan att krångla med DiskRefresh eller tabort raid 0 och köra "fixen" på en och en SSD.

Förutom det så verkar det ju som att problemen återkommer efter ett par månader. Har ingen vidare lust att bryta raiden och sen återställa allt 4 gånger om året.

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi R2, 4670k, Sabertooth Z87, Gigabyte Gtx 780 Windforce, Samsung Evo 2x120gb Raid0, Seasonic X-650, A-data XPG 16gb Inet edition, Seagate-någonting 2tb

Permalänk
Medlem

Istället för att starta en ny tråd om detta så chansar jag här istället.
Vad finns det att göra med disken egentligen? Antar att detta inte täcks av någon garanti Samsung har eller något? Känner mig blåst helt enkelt. Kan ju nästan köra med en vanlig HDD istället.

Här är bild FÖRE Samsung restoration:

Här är en bild EFTER Samsung restoration:

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Skrivet av Big Lars:

Istället för att starta en ny tråd om detta så chansar jag här istället.
Vad finns det att göra med disken egentligen? Antar att detta inte täcks av någon garanti Samsung har eller något? Känner mig blåst helt enkelt. Kan ju nästan köra med en vanlig HDD istället.

Här är bild FÖRE Samsung restoration:
http://i59.tinypic.com/264gwo4.jpg

Här är en bild EFTER Samsung restoration:
http://i60.tinypic.com/wlqey8.jpg

Testa en omgång med Disk Fresh också. Om inte det fungerar bättre skulle jag reklamera förutsatt att du fortfarande har garanti eller liknande.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mja, det finns inga dokumenterade fall av att någon MLC-ssd skulle ha råkat ut för detta. Felet har ju att göra med läsning av data, inte hur många skrivningar enheterna tål.

Därför att 16nm MLC har tydligen tillräckligt marginal för att klara sig, något som 40nm TLC lär klara sig utan problem då också eftersom marginalerna är större. 19nm TLC har inte tillräckligt marginal med den "alla elektroner i en hink" metoden som 2D Nand använder.
Men tiden får avgöra det. Som TS säger, det som skrämmer mest är Samsungs usla hantering av det.

Skrivet av Big Lars:

Istället för att starta en ny tråd om detta så chansar jag här istället.
Vad finns det att göra med disken egentligen? Antar att detta inte täcks av någon garanti Samsung har eller något? Känner mig blåst helt enkelt. Kan ju nästan köra med en vanlig HDD istället.

Här är bild FÖRE Samsung restoration:
http://i59.tinypic.com/264gwo4.jpg

Här är en bild EFTER Samsung restoration:
http://i60.tinypic.com/wlqey8.jpg

Håller med tidigare talare, den disken ser inte bra ut. Om inte diskfresh magiskt fixar det (vilket jag tvivlar på) så ska du kunna RMA den, då den inte ens går att återställa med Samsungs knep. Något du tydligt får förklara för butiken.

Permalänk
Avstängd

Var på Webhallen idag och köpte mig en SSD disk. Upptäckte när jag kom hem att jag fått en 840 istället för en 850. Varför säljer de fortfarande 840 när 850 dessutom är billigare?

Tur att man märkte det innan man öppnade kartongen så det blir till att byta imorgon.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

840 EVO säljs fortfarande, 840 har inte sålts på år och dag.
850 fins inte, fins 850 EVO och 850 PRO.

Undrar hur du fick en 840 EVO istället för en 850 EVO för antar att det var det du ville ha?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pa1983:

840 EVO säljs fortfarande, 840 har inte sålts på år och dag.
850 fins inte, fins 850 EVO och 850 PRO.

Undrar hur du fick en 840 EVO istället för en 850 EVO för antar att det var det du ville ha?

Förmodligen gjorde de en chansning och försökte bli av med de sista 840 EVO men som tur var så såg jag detta innan jag öppnade förpackningen.
Så det blir till att byta den idag till en 850 EVO så man har något som funkar.
Den 840 EVO som jag fick var dessutom lite dyrare än den 850 EVO jag vill ha.

840 EVO borde som du säger ha skickats tillbaka till Samsung men kanske fick de prisavdrag och chansade istället att sälja av skiten. Dåligt av Webhallen iallafall.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

840 EVO säljs av Samsung så länge dom har i lager och är lönsam att tillverka. Så den är inte officiellt EOL än vad jag vet.

Så nej inte konstigt att dom säljer den då andra ÅF gör det med.

Jag hade tagit 850 PRO mest för TLC har så låg tolerans för att spänningen driftar med tiden, det som är orsaken till problemen med 840 och 840 EVO. Det kompenserar man normalt sett för i firmwaren på alla SSD enheter men Samsung verkar inte få till det på sina tidigare TLC SSD enheter villket enligt dom som är insatta troligen beror på att celler runtom påverkas för mycket och variationen ör för stör mellan celler och NAND chip att en algoritm som kan kompensera för drivande spänning inte är möjligt med en och samma algoritm för alla enheter.

840 EVO kör 21nm nand till skillnad från 19nm i 840 EVO så problemet är mindre tydligt men det finns där, testat 2st 840 och båda var drabbade även om det tar lägre tid så jag skulle aldrig köpa TLC om det inte var tillverkat på 40nm eller något liknande för då är oddsen att problemet uppstår närmsta 3-4 åren relativt litet.

Självklart blir problemet mindre på 850 EVO som kör 32nm nand eller nåt, 850 PRO kör vad jag vet 40nm men tror EVO kör en mindre process för att få ner priset.

Hade oavset skippat allt vad TLC heter då i princip alla produkter hittills med TLC haft problem.

Samsung förtjänar inte ett rötet öre heller så hade inte köpte 850 PRO ens om den var bäst i världen.

Folk undrar dessutom var nästa fix är. Mars är slut nu och inte ett pip från Samsung.

PcPerspective postar fortfarande i overclock.net tråden och även dom är helt övertygade om att enheterna är defekta, kan inte fixas och ja borde återkallas men samtidigt tror dom inte Samsung gör detta då för få vet om problemet och Samsung tjänar mer på att tiga och ge folk fingret. Vad som behövs är i så fall total uppmärksamhet i media och en stämning mot Samsung.

Folk som skryter med sin 10 års garanti på sina Samsung 850 PRO har jag inte mycket för med tanke på hur Samsung beter sig. Garanti är nåt tillverkaren ger inte nåt skrivit i lagen i dom flesta länder. Samsung har visat att deras egna garantivillkor skiter dom fullständigt i så ja jag köper hellre en enhet från en tillverkare med 3 år om man faktiskt får ut nåt av garantin dessutom har vi rätt att häva köp om vi kan bevisa fabrikationsfel i Sverige första 3 åren så som sagt efter det med tex en Samsung 850 PRO är 10 års fabriksgaranti inget värt som jag ser det om ÅF och Samsung vägrar ersätta folk och det är ju uppenbarligen fallet med 840 EVO då både Samsung och ÅF ger många fingret.

10 års garanti är ett säljargument inget annat för Samsung. Mindre värt en en rulle dasspapper och inte ens skönt att torka sig i arslet med en Samsung SSD.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kunzite:

Såhär ser min 840 Evo ut:

http://i.imgur.com/nBovnVj.png

Det har dock bara gått 1 månad sedan jag körde en secure erase på disken. Detta då jag fortfarande hade prestandaproblem efter"fixen".

Nu efter ca. 4 månader efter "fixen" ser det ut såhär.

Blir nog en reklamation om inte nästa firmware från Samsung löser problemet.