Permalänk
Medlem

Ny effektiv och tyst fläkt till radiator?

Hej hej!

Jag vill byta till en annan radiatorfläkt, då den jag har nu låter väldigt mycket. Har en Scythe Gentle Typhoon 1150 rpm och en Antec Kühler 620. Jag kollade runt lite och hittade en Corsair SP120 Quiet Edition, som folk säger ska vara bra och tyst. Någon som kan bekräfta att den är det, eller finns det någon annan som är bättre? Behöver en 120mm. Vill som sagt att den är skapligt tyst, men ändå effektiv.

Permalänk
Medlem

Ska du köra Quiet edition på SP fläktarna så är BeQuiet Silentwings 2 bättre och tystare vid samma varvtal.

Corsair SP120 Quiet
Specifikationer:
• Airflow - 37.85 CFM
• Static Pressure - 1.29 mm/H20
• Sound Level - 23 dBA
• Speed - 1450 RPM
• Power Draw - 0.08 A

BeQuiet Silentwings 2 120
Specifikationer:
Maximal centrifugeringshastighet - 1500 RPM
Ljudnivå (hög hastighet) - 15,7 dB
Maximalt luftflöde - 50,5 cfm
Maximalt lufttryck - 1,63 mmH2O

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Måste slå ett slag för Noctuas Nf-P12, mycket nöjd med mina som jag har på min Antec 620.

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Medlem

Beställde nyss två stycken "Vardar" fläktar. Såg någon recension på dem och tänkte att de va värt att testa. Får väl se hur stor skillnad de blir att gå från orginal h100 fläktar till dessa ^^

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Skrivet av CynXen:

Ska du köra Quiet edition på SP fläktarna så är BeQuiet Silentwings 2 bättre och tystare vid samma varvtal.

Corsair SP120 Quiet
Specifikationer:
• Airflow - 37.85 CFM
• Static Pressure - 1.29 mm/H20
• Sound Level - 23 dBA
• Speed - 1450 RPM
• Power Draw - 0.08 A

BeQuiet Silentwings 2 120
Specifikationer:
Maximal centrifugeringshastighet - 1500 RPM
Ljudnivå (hög hastighet) - 15,7 dB
Maximalt luftflöde - 50,5 cfm
Maximalt lufttryck - 1,63 mmH2O

Vill inte vara negativ, men har mycket svårt att tro på att det är så stor skillnad. Bättre tryck och flöde för så mycket lägre ljudnivå tyder gissningsvis bara på en enda sak och det är olika mätmetod. För visst är det underbart att det inte finns någon standardiserad mätmetod för hur man mäter fläkt ljudnivå trots att alla anger det.
Med det sagt har jag ingen aning om vilken av de 2 fläktarna som är bäst i verkligheten men att gå på ljudnivå specifikationerna när man handlar fläkt är lite som att köpa bil efter att ha sparkat på däcken, du har ingen aning om vad du får

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Glömde också säga att jag har en icke overclockad AMD FX-8320 3.5ghz CPU. AMD processorer tenderar ju också att bli varma, men mina ligger vanligtvis under load, på en 55-62 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seigmenn:

Måste slå ett slag för Noctuas Nf-P12, mycket nöjd med mina som jag har på min Antec 620.

Okej. Är dom tysta under load, eller är dom bara effektiva?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Vill inte vara negativ, men har mycket svårt att tro på att det är så stor skillnad. Bättre tryck och flöde för så mycket lägre ljudnivå tyder gissningsvis bara på en enda sak och det är olika mätmetod. För visst är det underbart att det inte finns någon standardiserad mätmetod för hur man mäter fläkt ljudnivå trots att alla anger det.
Med det sagt har jag ingen aning om vilken av de 2 fläktarna som är bäst i verkligheten men att gå på ljudnivå specifikationerna när man handlar fläkt är lite som att köpa bil efter att ha sparkat på däcken, du har ingen aning om vad du får

Absolut, visst kan det vara så. Men eftersom det bara finns det att gå på om ni inte någon har testat alla fläktar på exakt samma sätt. Ska man inte ta med specifikationer utan bara gå på mänskliga örat så kommer Kalle tycka si och Olle tycka så.

Edit: Hittade att Hardware info har testat dem och det är lite hugget som stucket, inga stora skillnader på dem alls. Bequiet var liiiiiite tystare men tappade lite mot Corsair i reella tester med radiator.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Skrivet av CynXen:

Absolut, visst kan det vara så. Men eftersom det bara finns det att gå på om ni inte någon har testat alla fläktar på exakt samma sätt. Ska man inte ta med specifikationer utan bara gå på mänskliga örat så kommer Kalle tycka si och Olle tycka så.

Edit: Hittade att Hardware info har testat dem och det är lite hugget som stucket, inga stora skillnader på dem alls. Bequiet var liiiiiite tystare men tappade lite mot Corsair i reella tester med radiator.

Tyvärr är det så det ser ut, tillverkarnas specs säger absolut ingenting.
SPCR (SilentPCReview) var en fantastisk källa till info om fläktar innan där de testade alla populära fläktar efter prestanda och ljudnivå vid olika last, tyvärr tröttnade de som drev sidan på att lägga ut cash på att hålla allt igång så det är bara ett dött forum nu för tiden och jag har inte sett någon värdig ersättare än i alla fall då behovet och önskemålen om tysta prestanda PCs verkar vara nära obefintligt

Permalänk
Medlem

Aerocool

Känns som det enda jag promotar i detta forumet är Aerocoo. Kanske jobbar för dom, eheh :P?

MTBF 100,000 hours
Performance 12V 7V
Speed 1200 RPM±10% 800 RPM±10%
Air Flow 54.8 CFM (92.9 m³/h) 36.7 CFM (62.2m³/h)
Air Pressure 1.48 mm H2O 0.99 mm H2O
Noise 15.8dBA

Aerocool DS 120mm finns med led i svart,vitt,blå och rött eller inte led.

Framför allt så tycker jag dom är grymt snygga. Kika in hemsidan här http://www.aerocool.com.tw/index.php/fan/ds

PS: Deras åsikt är att de har gjort världens första fläkt i två material, det som gör dom så tysta och bra samtidigt. Läst 15+ recensioner om dom och än så länge hittar jag ingen som klagar på något större i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Känns som det enda jag promotar i detta forumet är Aerocoo. Kanske jobbar för dom, eheh :P?

MTBF 100,000 hours
Performance 12V 7V
Speed 1200 RPM±10% 800 RPM±10%
Air Flow 54.8 CFM (92.9 m³/h) 36.7 CFM (62.2m³/h)
Air Pressure 1.48 mm H2O 0.99 mm H2O
Noise 15.8dBA

Aerocool DS 120mm finns med led i svart,vitt,blå och rött eller inte led.

Framför allt så tycker jag dom är grymt snygga. Kika in hemsidan här http://www.aerocool.com.tw/index.php/fan/ds

PS: Deras åsikt är att de har gjort världens första fläkt i två material, det som gör dom så tysta och bra samtidigt. Läst 15+ recensioner om dom och än så länge hittar jag ingen som klagar på något större i alla fall.

Ser väldigt bra ut. Tror du att den skulle kunna kyla en icke overclockad AMD FX-8320 3.5ghz, tystare än vad min nuvarande fläkt gör? En lite dum fråga, kanske, då du inte ens vet hur mycket min fläkt låter. Men kan säga såhär. Efter ca 10-12 minuter utav att spela ett relativt krävande spel (som ett MMO), så låter radiator fläkten VÄLDIGT mycket. Trodde inte att jag skulle störa mig så mycket på det, men efter att ha hört min brors datorn under loads, så tänkte jag direkt: "Vill ha en ny radiatorfläkt, please" :D.

Permalänk
Medlem

Tror inte du kommer hitta någon avsevärt bättre fläkt i sammanhanget än vad du har
GT fläktarna är bra så dra bara ner varven lite, till typ 800rpm med ett motstånd eller fläktkontroll så blir det tystare.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaston85:

Tror inte du kommer hitta någon avsevärt bättre fläkt i sammanhanget än vad du har
GT fläktarna är bra så dra bara ner varven lite, till typ 800rpm med ett motstånd eller fläktkontroll så blir det tystare.

Men om jag drar ner rpm:n till 800, kommer inte cpu:n bli väldigt varm då? Kanske t.om. överhettas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diaxuzz:

Men om jag drar ner rpm:n till 800, kommer inte cpu:n bli väldigt varm då? Kanske t.om. överhettas?

Kan jag inte ge dig ett rakt svar på, men inte omöjligt.

Hur är kylningen i resten av burken?
Trycker du ut luft med kylaren eller drar du in luft utifrån?
Hur varm blir cpu:n?
Hur styr du fläkten i dagsläget?

Enklast är att du startar/ installerar tex. core temp eller liknande och tittar hur varm cpu:n blir i dagsläget. Låt den ligga i bakgrunden medan du spelar, surfar etc. så ser du vilka temperaturer du ligger på nu och sen är det bara att strypa fläkten och jämföra.
Skulle gissa på att du inte kommer uppleva några större skillnader.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diaxuzz:

Ser väldigt bra ut. Tror du att den skulle kunna kyla en icke overclockad AMD FX-8320 3.5ghz, tystare än vad min nuvarande fläkt gör? En lite dum fråga, kanske, då du inte ens vet hur mycket min fläkt låter. Men kan säga såhär. Efter ca 10-12 minuter utav att spela ett relativt krävande spel (som ett MMO), så låter radiator fläkten VÄLDIGT mycket. Trodde inte att jag skulle störa mig så mycket på det, men efter att ha hört min brors datorn under loads, så tänkte jag direkt: "Vill ha en ny radiatorfläkt, please" :D.

Schaaaa. Jag har ju inte testat dom än själv, men läst en ca 15 reviews på dom och allt tyder på att de är så bra som de påstås vara. Aerocools fläktar låter på fulla varvtal så pass lågt att du inte hör dom om du inte lägger örat emot. Och med tanke på mängden luft de flyttar tror jag absolut att de borde hålla nere din AMD CPU på normal temp. Den flyttar ju faktiskt nästan dubbla mängden luft mot fläkten du har nu så tror du kommer få en bra mycket svalare CPU.

Att tänka på också dock är ju luftflödet i själva chassit. En CPU fläkts möjlighet till att kyla handlar ju till stor del om hur svalt det är i chassit (beroende på montering). Så beroende på hur det ser ut på den fronten kan det ju vara värt att skicka in en tystare Chassifläkt också.

Det bästa är ju att sätta så att CPU fläkten drar kall luft utifrån förbi CPU radiatorn ->In igenom Chassit -> Ut med en annan fläkt i en hyfsat rak luftström tvärs över chassit.

Permalänk
Medlem

Jag måste hålla med en tidigare kommentar att de fläktar du har är väldigt bra. Jag skulle inte få för mig att byta de för något annat. De flyttar bra med luft och är väldigt tysta. Sen är de också väldigt ömtåliga i jämförelse med andra fläktar då de har en väldigt unik design och uppbyggnad, så efter någon smäll eller så så kan de kanske börja låta lite. Men enlig mig, så vad du än gör, välj inga Silentwings från Bequiet eller liknande fläktar, då dessa fläktar INTE är tillverkade för just att sitta på radiatorer. Det är dina GT och det är t ex Corsairs egna för just radiatorer. Finns fler bra märker, men det är viktigt att du väljer en fläkt som är gjord för radiatorer och inte för att sitta som in- och utblås i ett chassi. För du vill ju som sagt både få bra resultat och bra ljudnivå

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy:

Jag måste hålla med en tidigare kommentar att de fläktar du har är väldigt bra. Jag skulle inte få för mig att byta de för något annat. De flyttar bra med luft och är väldigt tysta. Sen är de också väldigt ömtåliga i jämförelse med andra fläktar då de har en väldigt unik design och uppbyggnad, så efter någon smäll eller så så kan de kanske börja låta lite. Men enlig mig, så vad du än gör, välj inga Silentwings från Bequiet eller liknande fläktar, då dessa fläktar INTE är tillverkade för just att sitta på radiatorer. Det är dina GT och det är t ex Corsairs egna för just radiatorer. Finns fler bra märker, men det är viktigt att du väljer en fläkt som är gjord för radiatorer och inte för att sitta som in- och utblås i ett chassi. För du vill ju som sagt både få bra resultat och bra ljudnivå

Jo men precis. Beställde en Aerocool 120mm till radiatorn, för att se skillnaden. Sen beställde jag också en Corsair AF 120mm som ska ersätta en utav mina GT's på fronten. Hoppas på det bästa! :).

Enda var att det kom upp efter jag beställt, att det jag beställt inte fanns i lager. Tycker det är konstigt, då jag dubbelkollade så att varje sak fanns i lager. Alla saker fanns både hos leverantören OCH postorder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du redan har problem med ljudnivå och temperaturer med den fläkten du har nu och radiatorn så bör du nog lägga pengarna på en ordentlig tornkylare istället typ NH-D15 om du nu ska spendera pengar på nya prylar. Avsevärt tystare vid högre laster än vad du har redan. Vattenkylning, slutna kit med 120-240 rad är tyvärr inte tysta. Hela poängen med vattenkylning är att radiatorn ska vara avsevärt större i area än en luftkylare annars är poängen borta. Vattnet i sig har igen större betydelse för kylning. Faktum är att avdunstning som heatpipes gör kräver mer energi så sett och vatten leder värme dåligt i sig, krävs turbulent flöde för att minimera det problemet så ja är du väldigt känslig för ljud är det tornkylare som gäller och då slipper du vibrationer från pumpen.
Radiatorer är dessutom kompakta vilket gör dom mindre lämpliga för axialfläktar pga höga luftmotståndet så ja det är väldigt svårt att få bra och tyst vattenkylning med en liten radiator och ett par axialfläktar utan att det låter mycket.
Egenbyggd loop som gäller om det ska bli bra med vatten.

Vad det gäller fläktar så låter ALLA 120-140mm fläktar hörbart vid 1000rpm eller mer och ganska mycket också därför måste man vara beredd att i princip inte tillåta något över 1000rpm helst hålla sig lägre.

Vid 700rpm börjar man höra fläktar utan problem i ett annars tyst rum på avstånd och säger någon nåt annat bör dom kolla hörseln.

Själv kör jag NH-D14 med en modifierad TY-140 på en i7 3930K @ 4Ghz (ca 170-180W TDP) och jag kompilerar och renderar på den bland annat och ligger på runt 70C på alla kärnor med 12 trådar och då går min CPU fläkt i 700-800rpm, lika så min Noctua P12 PWM fläkt som agerar chassifläkt då båda är PWM styrda av moderkortet med profiler jag ställt in i bios.
Körde en rendering i förra veckan över alla 12 trådar som tog 80-90h och då pendlade fläktarna mellan 700 och 750 rpm med CPU temperatur på stabila 70C.

Om jag var du skulle jag börja med att begränsa fläktens varvtal. Du kan göra det i bios ofta via fläktsyrningen. Maximalt varvtal i procent men sedan kan du också ange max temperatur fläkten ska gå i högsta varvtalet du satt.

Tex brukar jag sätta 80C där jag vill att fläkten ska gå på högsta varvtal jag tillåtit. Väldigt sällan behöver fläkten gå för fullt för att kyla tillräckligt men genom att sätta en hög max temperatur så finns det möjlighet för fläkten att varva upp för att förhindra överhettning samtidigt som dagliga sysslor kan skötas så ljudlöst som möjligt.

För riktigt låg ljudnivå i alla lägen ska man ha PWM fläktar för då kan man få idle RPM på 250-300rpm.

Just nu ligger min chassifläkt och CPU fläkt på ca 300rpm. Vist processorn ligger på 50C men det är lågt från skadligt.

Så ja det är väldigt viktigt att välja rätt fläktar för ens applikation och PWM är ett måste för låga varvtal.
men sedan gäller det att ställa in fläktarna i bios eller via et program så dom styrs ordentligt. Finns sällan någon orsak att maxa en fläkts varvtal. Ganska enkelt att testa sig fram och se vilket varvtal som ger en bäst kylning/ljudnivå sedan begränsa fläkten dit genom bios,program eller resistor/fläkt kontroller.