Permalänk

AMD vs Intel

Halloj allesammans!
Nu är det så att jag ska bygga en dator för ca 7000kr, och jag är säker på alla delar förutom två, processor med tillhörande moderkort.
Jag skulle uppskatta om ni kuna komma med fördelar och nackdelar om de båda, samt vilken som man ska köpa om man ska pumpa ut så mycket prestanda så möjligt.
MEN, jag vill inte att ni blandar i egna tycken för det finner jag orelevant, men om det är något viktigt så kan ni väl nämna det
Det jag spelar mest av allt är ArmA 3, och jag kommer antagligen köpa en GTX 960 eller en R9 280 till datorn.
Tack å hej!
Mvh Andreas

:::För alla som läser efteråt:::
Ni får läsa tråden efter svar då alla väver ihop med varandra och jag inte fick ett konkret bra förslag!

Permalänk
Skrivet av Playerfulmarple1:

Halloj allesammans!
Nu är det så att jag ska bygga en dator för ca 7000kr, och jag är säker på alla delar förutom två, processor med tillhörande moderkort.
Jag skulle uppskatta om ni kuna komma med fördelar och nackdelar om de båda, samt vilken som man ska köpa om man ska pumpa ut så mycket prestanda så möjligt.
MEN, jag vill inte att ni blandar i egna tycken för det finner jag orelevant, men om det är något viktigt så kan ni väl nämna det
Det jag spelar mest av allt är ArmA 3, och jag kommer antagligen köpa en GTX 960 eller en R9 280 till datorn.
Tack å hej!
Mvh Andreas

ibland kan man ha planer på att datorn ska vara framtids säker (det ska gå att göra uppdateringar av processorer utan att byta moderkort)
vissa struntar i detta utan köper allt nytt efter några år. vad vill du göra ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Playerfulmarple1:

Halloj allesammans!
Nu är det så att jag ska bygga en dator för ca 7000kr, och jag är säker på alla delar förutom två, processor med tillhörande moderkort.
Jag skulle uppskatta om ni kuna komma med fördelar och nackdelar om de båda, samt vilken som man ska köpa om man ska pumpa ut så mycket prestanda så möjligt.
MEN, jag vill inte att ni blandar i egna tycken för det finner jag orelevant, men om det är något viktigt så kan ni väl nämna det
Det jag spelar mest av allt är ArmA 3, och jag kommer antagligen köpa en GTX 960 eller en R9 280 till datorn.
Tack å hej!
Mvh Andreas

Arma har en motor som trådar horribelt pga beroendet av fysikberäkningarna som sker på tråd 0. Därav är intel endaste alternativet. Ska du komma så långt som möjligt så är det en överklockningsbar cpu +moderkort för detta som gäller. Det ligger nog utanför budgeten.

I5 4460 är den i5:a som har bäst prestanda/pris. Om det är ont i budgeten så satsa på denna.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Arma har en motor som trådar horribelt pga beroendet av fysikberäkningarna som sker på tråd 0. Därav är intel endaste alternativet. Ska du komma så långt som möjligt så är det en överklockningsbar cpu +moderkort för detta som gäller. Det ligger nog utanför budgeten.

I5 4460 är den i5:a som har bäst prestanda/pris. Om det är ont i budgeten så satsa på denna.

hur många cores klarar det av? är det inte mer än 2st så skulle det väl funka lika bra med en Pentium G3258 som med en åtta kärnig I7:a
överklockar man G3258 ska ju gå att få upp till 4.7-4.8Ghz om man har tur.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera dig att köpa en i7 2600k+tillhörande moderkort från SWEC marknaden. (Du sparar nog 1000kr på det och kan lätt köpa upp en 290/x ist för 280.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Grönahunden:

hur många cores klarar det av? är det inte mer än 2st så skulle det väl funka lika bra med en Pentium G3258 som med en åtta kärnig I7:a
överklockar man G3258 ska ju gå att få upp till 4.7-4.8Ghz om man har tur.

Inte helt hundra men har gjort lite snabba tester. Verkar som att spelet i sig har tungt beroende på en ensam kärna och kan nyttja 1-2st till lite lätt,
En för fysik och ballistiska beräkningar.
En som klarar lite avlastning
Kan vara bra med ht eller en tredje kärna för responsivitet i systemet.

Att ha fler än 3Kärnor eller 2kärnor med HT ger inga större prestandaökningar av vad jag kan se. Dock är systemet generellt sett responsivare med tre eller fler kärnor, än med bara 2st kärnor.

Att nå mer än 4.5-4.6GHz hör till ovanligheten dessvärre. Tänkte tanken innan jag skrev gällande G3258 men kan inte rekommendera det.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playerfulmarple1:

Halloj allesammans!
Nu är det så att jag ska bygga en dator för ca 7000kr, och jag är säker på alla delar förutom två, processor med tillhörande moderkort.
Jag skulle uppskatta om ni kuna komma med fördelar och nackdelar om de båda, samt vilken som man ska köpa om man ska pumpa ut så mycket prestanda så möjligt.
MEN, jag vill inte att ni blandar i egna tycken för det finner jag orelevant, men om det är något viktigt så kan ni väl nämna det
Det jag spelar mest av allt är ArmA 3, och jag kommer antagligen köpa en GTX 960 eller en R9 280 till datorn.
Tack å hej!
Mvh Andreas

jepp, skall du spela arma3 är en intel cpu det enda valet, vilken är väl upp till din budget men en i5a bör funka fint

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

ibland kan man ha planer på att datorn ska vara framtids säker (det ska gå att göra uppdateringar av processorer utan att byta moderkort)
vissa struntar i detta utan köper allt nytt efter några år. vad vill du göra ?

Framtids säker är ett måste, då jag inte känner för att lägga flera tusen på en ny dator vartannat år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam

Framtidssäkerhet är en myt. Bästa man kan göra är att bygga datorn så balanserad för de behov man har idag. Att överdimensionera en del på bekostnad av en annan del kommer bara försätta en i en situation där systemet inte längre är balanserat och man med andra ord inte får maximal prestanda för pengarna.

Det är väldigt sällan man byter processor utan att byta nästan hela systemet.

EDIT;
Dessutom är vi i ett teknikskifte mellan DDR3 och DDR4 där moderkort och socklar kommer ändras inom en eller ett par år till så gott som alla plattformar (som är av intresse för gaming). Så tänk inte på "framtidssäkert" utan bara var du får maximal prestanda just nu.

Med en bra processor har du utrymme länge för att uppgradera grafikkort ett par generationer.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playerfulmarple1:

Framtids säker är ett måste, då jag inte känner för att lägga flera tusen på en ny dator vartannat år.

Skickades från m.sweclockers.com

Du bör räkna med att köpa med ganska få års mellanrum om du alltid vill ha en bra dator. Att uppgradera för sällan blir dyrare, förutsatt att du alltid ska hålla en viss klass.

Permalänk
Medlem

Min tolkning av processorer är att man, om man har riktigt låg budget, skaffa en pentium och överklockar. Har man lite mer pengar kör man AMD. Har man gott om pengar för processor/ satsar på en stark processor köper man en i5 eller kanske i7 från intel.

Från min tolkning har du mer pengar än vad som krävs för en pentium men behöver ha bättre enkeltrådad prestanda än AMD ger. Alltså är frågan om du kan få tag i de pengar som krävs för en 4670(k) eller 2500(k) eller om du tvingas köra pentium. Jag anser att en i5 skulle vara det optimala om du får tag på en inom din budget. Så leta begagnat

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk

Intel it is!

Eftersom att ni verkar vara överens om Intel, så kör vi på det!
Men då kommer vi till, vilken Intel processor och vilket moderkort??
Såhär ser mina planer ut för de andra delarna:
Webhallen varukorg

Permalänk

Kolla in ett begagnat grafikkort från marknaden istället, du kan säkert skala av en tusenlapp och få ett bättre kort
Behöver du CD/DVD spelaren alls?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playerfulmarple1:

Eftersom att ni verkar vara överens om Intel, så kör vi på det!
Men då kommer vi till, vilken Intel processor och vilket moderkort??
Såhär ser mina planer ut för de andra delarna:

Spendera 500:- mer på grafikkort och införskaffa ett GTX 970 istället. För 20% mer pengar får du 50% mer prestanda.

Gällande moderskort så är MSI 970 bäst bang for the buck (http://www.inet.se/produkt/1902735/msi-970-gaming-atx, dessvärre inte inne på inet just nu men finns hos andra återförsäljare), och en i5-4690k är att rekommendera.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Bästa är ju egentligen ett 290 eller ett 290X då du kan få ett 290X för några lappar mindre än GTX970 och dom är nästan identiska i prestanda i dom flesta spelen. Eller så kan du då ta det billigare men väldigt prisvärda 290

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Bästa är ju egentligen ett 290 eller ett 290X då du kan få ett 290X för några lappar mindre än GTX970 och dom är nästan identiska i prestanda i dom flesta spelen. Eller så kan du då ta det billigare men väldigt prisvärda 290

På vissa prestanda aspekter är faktiskt 290x bättre tom.
Självklart har gtx 970 sina fördelar också, men inte mycket på prestanda aspekter.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

På vissa prestanda aspekter är faktiskt 290x bättre tom.
Självklart har gtx 970 sina fördelar också, men inte mycket på prestanda aspekter.

Beror på, först var 970 snabbare, sen efter någon drivrutin så fick 290X en liten prestandaboost. Tror inte heller det finns ett test här på SweClockers med senaste drivrutiner för båda korten. Men skillnaderna i prestanda ligger oftast på några enstaka fps, i alla fall i 1080p

Alltså rekommenderar jag att ta det av dom som är billigast just nu, vilket är 290X.

Permalänk
Medlem

du kommer aldrig att komma över 30 fps även vad du har i burken
Har själv en i7 4770 och ett överclockat 770 och jag kommer aldrig över 30 arma 3 spelas på samma motor som arma operation flashpoint vilket bara använder en kärna i processorn

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Playerfulmarple1:

Eftersom att ni verkar vara överens om Intel, så kör vi på det!
Men då kommer vi till, vilken Intel processor och vilket moderkort??
Såhär ser mina planer ut för de andra delarna:
Webhallen varukorghttp://www.webhallen.com/images/shopping_cart/new_line_forcer...
http://www.webhallen.com/varukorgen/img?prodlist=212514q1,163...

Det där nätagget skulle jag hålla mig borta ifrån

Permalänk

Nu är det ju dock så att jag inte har råd med en GTX 970 i min budget, den är på 7000 inte 7500.
Så är det bara.
Läggs jag in en GTX 970 så är det ca 1500 kr kvar på budgeten, och då ska både moderkort och processor in där...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Beror på, först var 970 snabbare, sen efter någon drivrutin så fick 290X en liten prestandaboost. Tror inte heller det finns ett test här på SweClockers med senaste drivrutiner för båda korten. Men skillnaderna i prestanda ligger oftast på några enstaka fps, i alla fall i 1080p

Alltså rekommenderar jag att ta det av dom som är billigast just nu, vilket är 290X.

Håller med precis, däremot så finns det situationer även på 1080p där 4GB vram spelar roll. Det kommer bli fler och fler titlar som kräver mer vram och då kommer 500MB extra bli allt tydligare.

Inte världs omskakande skillnad, men fortfarande en skillnad.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playerfulmarple1:

Nu är det ju dock så att jag inte har råd med en GTX 970 i min budget, den är på 7000 inte 7500.
Så är det bara.
Läggs jag in en GTX 970 så är det ca 1500 kr kvar på budgeten, och då ska både moderkort och processor in där...

290 + 860k + mb. Lär flaska grafikkortet lite men du får fortfarande mer prestanda i spel än vad med bättre processor och sämre gpu.
Alternativt g3258 om du vill kunna uppgradera men då får du ännu mindre kraft.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

290 + 860k + mb. Lär flaska grafikkortet lite men du får fortfarande mer prestanda i spel än vad med bättre processor och sämre gpu.
Alternativt g3258 om du vill kunna uppgradera men då får du ännu mindre kraft.

Ursäkta, 860k+mb??

Permalänk

Hett tips: SSD
Kör A3 på min rig nedan och det händer frekvent
att det stakar sig i renderingen, har kollat nivåer
och CPU, GPU och minne är ok, kommer upp i
ca 45-55%, HDD går ofta upp i 100%. Det är
oftast då det stakar och fryser.....
Fpswise är det inga större problem, ligger runt
35-45 i mp utan AI´s, kan komma upp i 30-35 med
AI´s....Och nu kör jag typ ALLT i Verry High till Ultra.

Visa signatur

|: AeroCool VS92 Chassi |: Gigabyte Z97P D3 Mobo |: I5 4690K proc | Noctua NH-U12P SE2 Kylare |: 2x4Gb Savage 2400mhz CL11 XMP Ram |: Radeon R9 290X 4Gb D.CU II Grafik |: 1Tb Toshiba HDD |: BeQuiet Kraft 700w Nätagg |: Win10

BTW: https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av philipborg:

290 + 860k + mb. Lär flaska grafikkortet lite men du får fortfarande mer prestanda i spel än vad med bättre processor och sämre gpu.
Alternativt g3258 om du vill kunna uppgradera men då får du ännu mindre kraft.

860k kommer ge sämre prestanda än en intel pentium i arma, oavsätt gpu. Spelet är för beroende på en ensam tråd och således är ipc av all betydelse.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Andersson.M:

Hett tips: SSD
Kör A3 på min rig nedan och det händer frekvent
att det stakar sig i renderingen, har kollat nivåer
och CPU, GPU och minne är ok, kommer upp i
ca 45-55%, HDD går ofta upp i 100%. Det är
oftast då det stakar och fryser.....
Fpswise är det inga större problem, ligger runt
35-45 i mp utan AI´s, kan komma upp i 30-35 med
AI´s....Och nu kör jag typ ALLT i Verry High till Ultra.

Om man kollar på din rig där, jag tror det får bli en i5 4690k som jag klockar lite, och en GTX 960...
Då återstår bara moderkortet... Vad tipsar ni om där??

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Playerfulmarple1:

Om man kollar på din rig där, jag tror det får bli en i5 4690k som jag klockar lite, och en GTX 960...
Då återstår bara moderkortet... Vad tipsar ni om där??

4690k kostar nästan 2300kr. Grafikkortet kostar 2000kr (det du har valt är svindyrt) om du köper ett för bra pris, billigaste moderkortet som stödjer överklockning kostar 800kr. Sedan skall en kylare till på detta för att du ska kunna överklocka så räkna på runt 300kr till minimum.

Alla moderkort med chipset Z97 stödjer devils canyon (4690k).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

4690k kostar nästan 2300kr. Grafikkortet kostar 2000kr (det du har valt är svindyrt) om du köper ett för bra pris, billigaste moderkortet som stödjer överklockning kostar 800kr. Sedan skall en kylare till på detta för att du ska kunna överklocka så räkna på runt 300kr till minimum.

Alla moderkort med chipset Z97 stödjer devils canyon (4690k).

Jaa, sant!
Såg det jag med!!
Vi kör på en R9 280 och en i5 4460...
Vilket moderkort till det??

Permalänk
Skrivet av Playerfulmarple1:

Om man kollar på din rig där, jag tror det får bli en i5 4690k som jag klockar lite, och en GTX 960...
Då återstår bara moderkortet... Vad tipsar ni om där??

Istället för ett svagt gtx 960 kan du för samma summa köpa två beggade gtx 680 och köra SLI som oftast är snabbare än ett gtx 980. Eller ett beggat 680 för ca en tusing och spara 1500 och ändå få ett snabbare kort.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Playerfulmarple1:

Jaa, sant!
Såg det jag med!!
Vi kör på en R9 280 och en i5 4460...
Vilket moderkort till det??

Finns ett 280X för 1700kr på webhallens fyndhörna. Kanske skulle vara något, annars kostar 280 1800kr på netonnet.

Jag hade satsat på ett mATX då de generellt sett är billigast och har alla grejer man behöver, förutsatt man inte ska överklocka eller ha flera grafikkort samtidigt. (Ska man överklocka är atx generellt sett billigare).

Ett B85 eller ett H97 chipset är nog roligast. H81 duger om du vill spara slantarna och köpa en GTX970 eller ett R9 290.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s215353347&o=produkt_pr...

Fördelen med mATX är även att du kan bygga en mindre dator, jag har ATX och ångrar att jag inte köpte mATX. Köp gärna ATX om du tror dig behöva det i framtiden.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin