Darksync strålar mörker med ny skärmteknik

Permalänk
Medlem

Det blir ju så otroligt uppenbart när artikeln släpps vid midnatt varje år. Publicera någon gång på dagen tillsammans med övriga artiklar så blir det lättare att gå på det.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ninjaflipp:

För ett ögonblick trodde jag att det var seriöst

Specielt med tanke på att det utvecklades av ett bryggeri

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hahah gick på det, men visste att mörker inte går att stråla men gissade på någon strobing flash teknik eller adaptiv ljusstyrka, april april.

Permalänk

Mörker är helt klart lösningen på för mycket solljus

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anon@tor:

Hahah gick på det, men visste att mörker inte går att stråla men gissade på någon strobing flash teknik eller adaptiv ljusstyrka, april april.

Mörker går visst att stråla/reflektera precis som ljus, dock under andra omständigheter har jag för mig. Såg nåt program om ljus och mörker för många år sedan och då strålade man mörker i en speciell box.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Det bästa med den här "nyheten" är ju att man får en fin bild på Thomas Ytterberg.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Ute dreamhack var roligare

Visa signatur

Specs: kretskort, koppar, plast, flaskhalsar & spindelnät (yuck!)

Permalänk
Medlem

Påminner om ett gammalt aprilskämt som stod i tidningen om en glödlampa som lyser svart.

Permalänk
Medlem

Ganska sunkigt...
En av de bättre april skämten var för några år sen när det skulle släppas en nu sata kabel har jag för mig det var.
Sjukt många som gick på den.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr904:

Påminner om ett gammalt aprilskämt som stod i tidningen om en glödlampa som lyser svart.

Eller Teknikmagasinet som hade en DarkPower Battery Charger. Lägg batteriet i fickan eller någon annan mörkplats och få det uppladdat på nolltid med mörkrets krafter... typ.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

Mörker går visst att stråla/reflektera precis som ljus, dock under andra omständigheter har jag för mig. Såg nåt program om ljus och mörker för många år sedan och då strålade man mörker i en speciell box.

Va?

Permalänk
Medlem

Efter mörker kommer ljuset> Lightsync.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Jag vet hur man kan få mörkare bild. Man drar ner på ljusstyrkan! Avsaknaden av ljus = mörker.

Att ingen har tänkt på detta tidigare. Jag borde få nobelpriset i fysik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Bästa aprilskämtet hittills! Det hade faktiskt gått att göra lite mer trovärdigt genom att inte vara så plågsamt uppenbar med "motljus i en annan del av spektrumet". Det skulle givetvis ha stått "ljus med samma våglängd i motfas". Då hade det tagit mig 3µs i stället för 1µs att avgöra att detta var årets aprilskämt!

(5µs om det inte vore för en referens till ett välkänt ölmärke...)

Det är Lucas som står bakom den här tekniken från början.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Livsnjutare 😎

Först blev jag... jaha, vad är nu detta.

Sedan, jaaa just det.

APRIL, APRIL!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Sitter ljuscancelleringen enbart i skärmen eller krävs det speciella drivrutiner för att det ska fungera?
Är orolig för att det kan bli problem med Linux om det är något proprietärt format...

Spännande att utvecklingen gått så långt att man kan göra detta för ljus numera. Minns på 90-talet att det pratades om att det krävdes ganska kraftig analysprestanda för att kunna göra detta i realtid för ljud och ljus är ju sisådär 1 miljon gånger snabbare. Tänka sig att elektroniken är snabbare än ljushastigheten, det kunde man aldrig tro för bara några år sedan! Antar man löser det med "parallell processing". Har man många kärnor så kan de såklart kompensera för att de var för sig är långsammare än ljuset. Det har något med kärnfysik att göra tror jag. Med den här nya tekniken så är det inte långt kvar tills tidsmaskinen kan se dagens ljus.

Ja, precis. Det gäller bara att dagens ljus inte släcks ut av Darksync.

Måste ju ändå ge detta godkänt, eftersom det verkar som att ganska många gick på det. Vore iofs kul om ni verkligen försökte balansera på gränsen något år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Måste ju ändå ge detta godkänt, eftersom det verkar som att ganska många gick på det. Vore iofs kul om ni verkligen försökte balansera på gränsen något år.

Dom som gick på det, har ingen tidsuppfattning överhuvudtaget
Så är det kanske.

Hur kan man annars gå på det?

Alla sajter gör så, det är nästan så det är tråkigt nu ju.

Det hade varit fräckare med en "1 April 404 error heldag"

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Era arslen, det verkade ju så bra tills jag såg "demonstrationsbilden" och då kom jag på vad det är för datum idag....

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Det är roligt med aprilskämt. Keep it up!

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Skrivet av zeagan:

Vilket behagligt interferensmönster :-]

Ja, den blev inte riktigt rätt eftersom den var lågupplöst.
Det finns en vector baserad version som är mycket behagligare för ögonen. Den versionen ska antingen renderas på en 4K-skärm men allra helst med ett oscilloskop.
Jag lovar att det blir mycket skönare då!

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Hade vart trevligt med en projektor med Darksync

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk

....och dom som skriver i den här tråden är dom som gick på det.......

Visa signatur

CPU: I7 4790K@4,8 Ghz | MB: ASUS Maximus ranger VII |RAM: Adata 16GB 1600 Mhz |GPU: 2X ASUS GTX 980Ti STRIX DirectCUIII SLI |PSU: Corsair AX1200i | Kylare: Corsair H100i | SSD: Samsung SSD 840 EVO 256GB | Tangentbord: Corsair K95 RGB | Razer Orbweaver keypad | Mus: Logitech MX Master | Hörlurar: Sony MDR-1RBT | Monitor: Acer XB280HK G-sync 3840x2160, Acer Predator X34 3440x1440
Mitt galleri: "The Pixel collider V1.5"

Permalänk
Medlem

Faktiskt förstod jag det var ett aprilskämt men jag tycker det hör till att inte avslöja för andra att det är ett skämt. Så jag försökte med lite halvluriga antydningar bara och skriva som man kommenterar en verklig nyhet men andra går ju direkt och skriver att det är aprilskämt och förstör nöjet liksom...

Permalänk
Skrivet av Finurliig:

....och dom som skriver i den här tråden är dom som gick på det.......

Gjorde du också det?

Nä men var lite väl uppenbart i år att det var just ett aprilskämt, dels tiden och man inte hört rykten om detta ett tag innan det presenteras Sen finns det ju ett par till grejer som gjorde det hela uppenbart:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Första reaktion: Men sänk förfan bara kontrasten i spelet/amd/nvidia cp
Andra reaktion: 1 April.....

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Kollade igenom artiklarna från 1:a April o gissa att denna var skämtet. Hade rätt

Bilden på Tomas med DarkSync aktiverat var bara för bra ^^

Ni skulle inte ha skrivit April, april där nere. Skulle låst artikeln också o skyllt på nåt tekniskt missöde.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bennyfax:

Mörker går visst att stråla/reflektera precis som ljus, dock under andra omständigheter har jag för mig. Såg nåt program om ljus och mörker för många år sedan och då strålade man mörker i en speciell box.

Nej, för mörker är inte någonting och ingenting kan inte "strålas".

Däremot kan man använda destruktiv interferens genom att ha två ljuskällor med exakt samma våglängd med i motfas. Då kommer strålarna släcka ut varandra lokalt. Energi kan som bekant inte förstöras, varpå energin måste ta vägen någonstans vid destruktiv interferens. Därav "lokalt". Någon annanstans i strålarnas väg kommer det därför i stället bli ljusare. Detta är, av en ren händelse, precis hur optiska minnen (CD, DVD, BluRay, etc) fungerar.

Det går med olika våglängder också, då kommer de uppstå destruktiv och konstruktiv interferens om vartannat längs strålgångens längd (dvs "ännu mer lokalt").

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Först blev jag... jaha, vad är nu detta.

Sedan, jaaa just det.

APRIL, APRIL!

Erkänn, du var tvungen att läsa kommentarerna först

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Nej, för mörker är inte någonting och ingenting kan inte "strålas".

Däremot kan man använda destruktiv interferens genom att ha två ljuskällor med exakt samma våglängd med i motfas. Då kommer strålarna släcka ut varandra lokalt. Energi kan som bekant inte förstöras, varpå energin måste ta vägen någonstans vid destruktiv interferens. Därav "lokalt". Någon annanstans i strålarnas väg kommer det därför i stället bli ljusare. Detta är, av en ren händelse, precis hur optiska minnen (CD, DVD, BluRay, etc) fungerar.

Det går med olika våglängder också, då kommer de uppstå destruktiv och konstruktiv interferens om vartannat längs strålgångens längd (dvs "ännu mer lokalt").

Oj, sent svar.
Jag har försökt hitta programmet jag såg på tv utan att lyckas. Kanske stråla inte är rätt ord men dem reflekterade mörker, och detta gjorde man i en specialkonstruerad box. Mörkret studsade och fortsatte färdas i annan riktning. Visst kan man säga att mörker inte är någonting men utan mörker skulle ljus inte heller vara något. Dem existerar i relation till varandra, däremot är ljus som du säger energi som vi kan mäta.

Måste reservera mig för att minnet kanske sviker ..är inte hundra på hur allt låg till och säg gärna till om du hittar info.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.