Permalänk
Medlem

TIDAL lossless streaming

Nån som har koll på TIDAL? Verkar vara ett svenskt företag som startar upp.

Det verkar som att man ska sajna upp sig för att få access. Jag väntar fortfarande på tillgång till själva tjänsten.

http://lnc.hr/SDMVF

Permalänk
Medlem

Inte en susning men konceptet med både musik och musikvideos låter tilltalande så jag signade med upp.

Visa signatur

[ Corsair Obsidian 750D ] [ CM Hybrid Silent Pro 1050W ] [AMD Ryzen 7 5800x] [Gigabyte Aorus B550 PRO V2] [MSI RTX 3080 SUPRIM X ] [ HyperX Fury Black DDR4 32GB 3600MHz] [Samsung 970 Evo plus M.2 500gb]

Permalänk
Medlem

Det verkar som det är det internationella namnet på Wimp.

http://www.hypebot.com/hypebot/2014/09/more-competition-wimp-...

Permalänk
Medlem

så det är bara renamed wimp? hehe, ok får se om det blivit bättre då

Permalänk
Skrivet av OllO:

Nån som har koll på TIDAL? Verkar vara ett svenskt företag som startar upp.

Det verkar som att man ska sajna upp sig för att få access. Jag väntar fortfarande på tillgång till själva tjänsten.

http://lnc.hr/SDMVF

Joinade precis, riktigt smutt med 1411 flac, låter riktigt bra på min setup, och tror detta kan bli något för audiofiler som inte tänker tömma fickorna på döda cd-skivor eller luska runt på bandcamp efter motsvarande filer. 10/10 i min bok, tänker dock behålla spotify premium ett tag till pga min ganska rediga musiksamling med mycket obskyrt.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Inaktiv

Ljudkvaliten är ganska nice måste jag säga. Har 30 dagars trial.

Permalänk
Avstängd

Har fattat det som nåt som de större artisterna använder för att tjäna mer pengar än via spotify. Tror jag håller mig till spotify

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Ljudkvaliten är ganska nice måste jag säga. Har 30 dagars trial.

Om dessa mätningar stämmer så handlar det inte ö.h.t. om högre kvalitet, enbart om högre ljud... Brr!

Permalänk

Samma pris som Spotify om man inte vill ha lossless, i det fallet 200 kr månaden.

Tveksamt om detta är något för mig, så mycket ny musik köper jag inte så de skulle löna sig.
Men man ska inte slänga de framför bussen ännu, väntar med spänning efter folks åsikter när det faktiskt rullat ett tag.

Edit: Är det som cbtcp säger så är det ju totalt ovärt.

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk

kul när man ska signa så måste man lägga till ett visa kort även fast man får gratis trail? varför inte säga till mig efter att trialen är slut vill du fortsätta lägg ett visa kort eller liknade sätt att betala för ..

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem

För att du inte ska kunna regga oändligt antal trail konton.

Visa signatur

Define Meshify T GC - Gigabyte Z370 Ultra Gaming - i7-8700k@Stock (CM 212 Evo) - Gainward 1070 PE - 16GB DDR4 300MHz - High Seirra (MacOS)

Define R4 - MSI Pro Carbon x370 - Ryzen 1800x@Stock (CM 212 Evo) - MSI PE 660Ti - 16 GB DDR4 3000MHz - Unraid (NAS / Application server)

MacBook Pro 2019, MacBook Pro 2013 Late, IPad Pro 2017 10.5.

Permalänk
Medlem

Metro skrev om tidal rätt nyligen. Tanken är att ge mer pengar artisterna så de har råd att åka limo mer
http://touch.metro.se/nyheter/tveksam-framtid-for-uppstickare...

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem

Och för att du ska råka glömma bort säga upp kontot innan trialen är över och betala för en månad.

Lyssnade lite igårkväll och kan höra en liiiiten kvalitetsskillnad jämfört med Spotify. Men som cbtcp säger var det mest en markant ökningen av ljudet. Sen att man har kopierat Spotifys UI rätt av är lite lamt. Två hundra i månaden är det inte många som kommer att betala. Visst, är man audiofil och måste ha bästa streamingen som finns tillgänglig kan jag köpa det, men den marknadsandelen är oerhört liten. Gissar på att 95% av användarna som kör streamad musik inte ens har utrustningen för att höra en skillnad i första taget.

Även lite roligt när 20 rika troll står på scenen som om det vore något fredsavtal som skulle skrivas under.

Permalänk
Hjälpsam

Märkligaste presskonferens jag sett...

http://www.idg.se/2.1085/1.619384/spotify-konkurrenten-tidal-...

Se gärna de videos och lyssna på talen. :/

Känner mig extremt skeptisk.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Det var den mest patetiska presskonferensen någonsin.
Miljadärer som citerar Nitschze och gråter över att de behöver mer pengar.
Sen ett gäng idioter som står där och skriker med sina mobiltelefoner över att någon skriver på ett papper.
Det enda som fattades var att Jay-Z skulle få Nobels fredspris för sina insatser...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Om dessa mätningar stämmer så handlar det inte ö.h.t. om högre kvalitet, enbart om högre ljud... Brr!
https://pbs.twimg.com/media/CBYLiu7WsAAk67N.png

Hallå där! Du kan ju inte bara komma in här och posta en bild utan vare sig källa, sammanhang eller förklaring.

"om dessa mätningar stämmer"

"Mätningar"? Mätningar av vad? Mätningar hur då? Eller gissar du bara utifrån något som du inte ens vet vad det är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Hallå där! Du kan ju inte bara komma in här och posta en bild utan vare sig källa, sammanhang eller förklaring.

"om dessa mätningar stämmer"

"Mätningar"? Mätningar av vad? Mätningar hur då? Eller gissar du bara utifrån något som du inte ens vet vad det är?

https://twitter.com/thomps/status/582665894213599232?s=09

Permalänk
Medlem

OT: rättelse!

Skrivet av Bozzeta:

Det var den mest patetiska presskonferensen någonsin.
Miljadärer som citerar Nitschze och gråter över att de behöver mer pengar.
Sen ett gäng idioter som står där och skriker med sina mobiltelefoner över att någon skriver på ett papper.
Det enda som fattades var att Jay-Z skulle få Nobels fredspris för sina insatser...

Hallå där!!! Nietzsche ska det vara. Det var banne mig en skum stavning...

Nåja, återgå till ämnet! Ursäkta mig om jag störde!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Hallå där! Du kan ju inte bara komma in här och posta en bild utan vare sig källa, sammanhang eller förklaring.

"om dessa mätningar stämmer"

"Mätningar"? Mätningar av vad? Mätningar hur då? Eller gissar du bara utifrån något som du inte ens vet vad det är?

https://twitter.com/thomps/status/583294326136004608

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

Hallå där!!! Nietzsche ska det vara. !

Bra där, stavningspolisen. Jag skyller på min mobiltelefon...

Det mest bisarra är ju dock att artisterna ska ta tillbaka kontrollen genom att skylla på att "teknikföretagen" inte representerar dem.
Nej klart att de inte representerar dem, för då hade vi aldrig sett Napster eller Spotify.
Det här är ju bara ett pr-jippo och ett sätt att försöka skapa monopolmarknad när man drar tillbaka produktkatalogerna från andra tjänster.

Permalänk
Medlem

Det Jay-Z eller vad han nu heter har gjort är att köpa aktiemajoritet i Aspiro. Aspiro är det företag som äger Wimp. Den som läser mellan raderna så är det egentligen Wimp fast med nya ekonomiska muskler. Wimp i sin tur har utvecklat HIFI tjänsten utifrån rigorösa tester och annat. Vad jag förstår är det orginal filer som sedan har blivit omarbetade med en avancerad studio codec från dolby.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att problemet med taskig mastring är typ en miljon gånger större än bristande codec-kvalitet för Ogg i 320kbps, så är strömning av FLAC i 99,9% av fallen totalt onödigt. Har Wimp/Tidal dessutom eftermastrat med någon Dolby-tjotjafs så är det helt plötsligt dålig/destruktiv mastring i 100% av filerna som dom erbjuder. Att det är FLAC är då i sammanhanget ointressant.

Skulle det vara som i tidgare inlägg att de har höjt nivån så att signalen klipper så är det riktigt, riktigt dåligt. De försöker helt enkelt vinna "loudness wars" och hoppas på att ingen av den tänkta målgruppen hör klippningen. Så kallade riktiga Audiophiler lär springa långt långt bort utan att stanna.

Då är Neil Youngs Pony rent tekniskt mer intressant, eftersom Pony säger sig ha letat efter särskilt bra original-mastrar som dom INTE har efterbehandlat just för att man skall få höra exakt hur det låter i Studion. Alltså en ljudmässigt betydligt mer sund tankegång än Wimps.

Vad gäller Pony har det ju kommit fram(via Times Magazine) att bolagets egna tekniker tycker att Pony-spelaren och FLAC-filerna i High Res(24/192, 24/96) är geschäft, eftersom med dessa redan bra och opåverkade mastrar låter det bra även med mp3/Ogg i hög bitrate och det utan en Pony-spelare ... och Pony-albumen är väldigt dyra.

Summa summarum, Tidal/Wimp är i mina ögon(öron) inte det minsta lockande. Just nu är Spotify fortfarande bäst pga utbud och för att det finns tredjeparts klienter som klarar ASIO/Wasapi för att få ut det mesta ur hårdvaran som man använder för uppspelning. Apples kommande strömningstjänst kan däremot bli något rent kvalitetsmässigt, men troligen väldigt dyr.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv

Fast ljudet är riktigt nice alltså. Stor skillnad om man har hifi även mot 320kbps.

Synd att inte spotify kunde fixa lossless, hade ju vart mer smidigt. Vill inte ha spotify kvalite längre :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Fast ljudet är riktigt nice alltså. Stor skillnad om man har hifi även mot 320kbps.

Synd att inte spotify kunde fixa lossless, hade ju vart mer smidigt. Vill inte ha spotify kvalite längre :/

Jämför du mot Spotify Premium med strömning av hög kvalitet?

Hursomhelst, du vet väl att Tidal spelar med högre utnivå än Spotify: vår hörsel fungerar så att vi alltid intuitivt uppfattar högre som "bättre" vid en direkt jämförelse. Men inte för att det ÄR bättre, utan för att det är högre. Det är därför vi bla annat har "loudness wars" bland skivartisterna med ständigt hårdare och hårdare komprimerade skivor, det är nämligen mycket enklare att lura folk med detta tvärsäkra knep än att verkligen erbjuda högre kvalitet, för det är alldeles för få som fattar skillnaden.

Det finns hur mycket som helst skrivet om detta om du Googlar, men det är mest folk som sysslar med ljudteknik professionellt som debatterar saken.

Om du är verkligen intresserad, prova att spela in varsin fil av samma låt från Spotify Premium vs Tidal HiFi och normalisera sen båda till samma nivå i Audacity och prova sen om du kan höra någon skillnad???

I den mån det förekommer verkliga skillnader mellan samma låt från olika tjänster med jämförbar kvalitet brukar det bero på att källan är två olika mastrade versioner av samma skiva, inte på några skillnader i Codecs. Tyvärr brukar nyare mastrar av äldre skivor konsekvent vara sämre i ljudhänseende än de äldre versionerna beroende på att de i stort sett altid är hårdare komprimerade(= "alla" ljud låter lika högt, ingen dynamik).

Om man sitter på originalpressningar av CD-skivor från 80-talet och har favoritmusik som gavs ut på den tiden kan man skatta sig lycklig, i stort sett inga nya CD-skivor/Streaming-album är lika icke-destruktivt mastrade. Tex min CD-orignalversion av Pink Floyds "The Wall" pressad i Japan i början av 80-talet låter helt sensationellt jämfört med ALLA senare utgåvor(ja, jag har original-vinylen också, i detta fallet låter de mycket lika).

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

https://twitter.com/thomps/status/583297673916223488

Edit:

Lite mer läsning om förhastade slutsatser angående Tidals ljudkvalité.

http://www.reddit.com/r/headphones/comments/2n1zj2/is_tidal_f...
http://www.reddit.com/r/headphones/comments/2n36zf/my_apologi...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av the squonk:

Jämför du mot Spotify Premium med strömning av hög kvalitet?

Hursomhelst, du vet väl att Tidal spelar med högre utnivå än Spotify: vår hörsel fungerar så att vi alltid intuitivt uppfattar högre som "bättre" vid en direkt jämförelse. Men inte för att det ÄR bättre, utan för att det är högre. Det är därför vi bla annat har "loudness wars" bland skivartisterna med ständigt hårdare och hårdare komprimerade skivor, det är nämligen mycket enklare att lura folk med detta tvärsäkra knep än att verkligen erbjuda högre kvalitet, för det är alldeles för få som fattar skillnaden.

Det finns hur mycket som helst skrivet om detta om du Googlar, men det är mest folk som sysslar med ljudteknik professionellt som debatterar saken.

Om du är verkligen intresserad, prova att spela in varsin fil av samma låt från Spotify Premium vs Tidal HiFi och normalisera sen båda till samma nivå i Audacity och prova sen om du kan höra någon skillnad???

I den mån det förekommer verkliga skillnader mellan samma låt från olika tjänster med jämförbar kvalitet brukar det bero på att källan är två olika mastrade versioner av samma skiva, inte på några skillnader i Codecs. Tyvärr brukar nyare mastrar av äldre skivor konsekvent vara sämre i ljudhänseende än de äldre versionerna beroende på att de i stort sett altid är hårdare komprimerade(= "alla" ljud låter lika högt, ingen dynamik).

Om man sitter på originalpressningar av CD-skivor från 80-talet och har favoritmusik som gavs ut på den tiden kan man skatta sig lycklig, i stort sett inga nya CD-skivor/Streaming-album är lika icke-destruktivt mastrade. Tex min CD-orignalversion av Pink Floyds "The Wall" pressad i Japan i början av 80-talet låter helt sensationellt jämfört med ALLA senare utgåvor(ja, jag har original-vinylen också, i detta fallet låter de mycket lika).

Jag har jämfört med samma volym i spotify premium (som jag haft i åratal) och Tidal med samma låt och man hör en helt annan rymd i ljudet och även bas etc ger ett skönare ljud. Tvivlar på att detta är pga dom höjt volymen i sina låtar men man ska aldrig underskatta placebo. Någon annan med hifi ljud borde väl kunna konstatera att det låter betydligt bättre än mot spotify premium.

Körde ex. metallica några koncertlåtar och det var en ny upplevelse kan jag säga. Man hörde alla trumljuden etc och inget lät grötigt eller komprimerat alls, utan öppet distinkt ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Körde ex. metallica några koncertlåtar och det var en ny upplevelse kan jag säga. Man hörde alla trumljuden etc och inget lät grötigt eller komprimerat alls, utan öppet distinkt ljud.

Det låter som att det är två olika utgåvor/mastrar du har jämfört, för så stort som du säger dig uppleva skulle skillnaden inte kunna vara även om den var sann. Ogg 320 är nämligen rätt så bra.

Men skillnad i ljudnivå kan ge liknande psykoakustiska effekter som just det du beskriver, tänk själv, vad gör du när du vill ha "lite mer tryck" i ljudet. Just det, du vrider på volymrattem ... alltså, ALLA rättvisa jämförelser måste vara med EXAKT samma ljudnivå, och givetvis med exakt samma master, och till sist kommer man troligen inte fram till något vettigt resultat om man inte blindtestar.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av the squonk:

Det låter som att det är två olika utgåvor/mastrar du har jämfört, för så stort som du säger dig uppleva skulle skillnaden inte kunna vara även om den var sann. Ogg 320 är nämligen rätt så bra.

Men skillnad i ljudnivå kan ge liknande psykoakustiska effekter som just det du beskriver, tänk själv, vad gör du när du vill ha "lite mer tryck" i ljudet. Just det, du vrider på volymrattem ... alltså, ALLA rättvisa jämförelser måste vara med EXAKT samma ljudnivå, och givetvis med exakt samma master, och till sist kommer man troligen inte fram till något vettigt resultat om man inte blindtestar.

Känns ju mindre jobbigt för öronen. Loudness är ju fortfarande grötigt i ljudet inte sant?

Men orkar inte installera massa program för att testa kan väl någon annan göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Känns ju mindre jobbigt för öronen. Loudness är ju fortfarande grötigt i ljudet inte sant?

Men orkar inte installera massa program för att testa kan väl någon annan göra?

Örat har inte rak frekvensgång vid olika volymer, hörseln är logaritmisk, det finns kurvor framtagna av forskare som visar hur örats frekvensgång varierar vid olka ljudtryck. De kallas för Fletcher-Munson kurvorna efter de som gjorde upp de korrekta kurvorna först.

Kort sagt uppfattar vi låga och höga frekvenser sämre vid lägre ljudtryck, det är därför gamla stereoapparater har en "loudness"-knapp som förstärker just bas och diskant vid låga volymer. Yamaha hade länge tom en loudness-ratt. Folk idag vet mycket mindre om ljud(och mer om datorer) än för några decennier sen.

Så, det som händer när volymen är något lägre är att bas och diskant hörs sämre, vilket kan uppfattas som att ljudet är mer otydligt. Särskilt i bas/diskantrik musik som hårdrock.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av the squonk:

Örat har inte rak frekvensgång vid olika volymer, hörseln är logaritmisk, det finns kurvor framtagna av forskare som visar hur örats frekvensgång varierar vid olka ljudtryck. De kallas för Fletcher-Munson kurvorna efter de som gjorde upp de korrekta kurvorna först.

Kort sagt uppfattar vi låga och höga frekvenser sämre vid lägre ljudtryck, det är därför gamla stereoapparater har en "loudness"-knapp som förstärker just bas och diskant vid låga volymer. Yamaha hade länge tom en loudness-ratt. Folk idag vet mycket mindre om ljud(och mer om datorer) än för några decennier sen.

Så, det som händer när volymen är något lägre är att bas och diskant hörs sämre, vilket kan uppfattas som att ljudet är mer otydligt. Särskilt i bas/diskantrik musik som hårdrock.

Jag upplever det mer som att ljudet kommer mot en likt ett fluffigt moln istället för att få massa musikbollar kastade halvhårt mot en. Men ja du KAN ha rätt. Blir lite sugen att ladda hem samma låtar av 320kbps och lossless och köra blindtest ska nog göra det.

Ha dock i åtanke att 320kbps låter bra men egentligen är det mindre än en fjärdedel av lossless ljud!