Permalänk
Medlem

Sluten vattenkylning: Tips?

Hejsan,

Jag sökte en del innan men lyckades inte bli klok på det jag hittade.

Jag sitter idag på en I7 3770k som jag kyler med Zalmans Resorator 1. Denna lösning är jag väldigt nöjd med men skulle vilja slippa det stora tornet då datorn fått en mer central plats i lägenheten. Jag undrar om någon kan tipsa om ett bra slutet vattenkylningssystem? Det jag har idag är ju helt ljudlöst på grund av att det saknar fläktar och det är detta jag också efterfråga i ett slutet system. Om inte ljudlös så iaf bra nära. Så väl idle om under load. Att den kyler väldigt bra är inte så noga bara den håller sig under kritiska nivåer.
Tips på detta? Gärna kompletta men om det behövs en annan fläkt som är tystare så skriv gärna det också.

Tacksam för all hjälp.

/Peter

Permalänk

Vad har du plats med?

240mm rad = Antec 1220 som jag själv har är väldigt tyst i drift med andra fläktar.
för 280mm rad hade jag tagit cooler master neptun 280L direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Vad har du plats med?

240mm rad = Antec 1220 som jag själv har är väldigt tyst i drift med andra fläktar.
för 280mm rad hade jag tagit cooler master neptun 280L direkt.

Hej,
tack för svaret.
Du syftar på Antec Kühler H2O 1220?
Jag får nog gå hem och mäta mina mått på utblåsen;) Nu är jag inte säker på om jag har plats för två fläktar därbak vilket väl är kravet om man skall köra den lösning du rekommenderar?

Permalänk

Vad har du för chassi?

Permalänk

240mm radiator är 2st 120mm fläktar brevid varandra.
280mm är 2st 140mm fläktar brevid varandra.

Permalänk
Medlem

Man sätter radiatorn i fronten eller taket på chassit om det är dubbelfläkt, enkel kan man sätta bak.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Vad har du för chassi?

Jadu. Det är ett Antec men det har stått där några år så modell är glömt. Är på jobb så kan inte kolla nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ajin:

Man sätter radiatorn i fronten eller taket på chassit om det är dubbelfläkt, enkel kan man sätta bak.

Hej,
I taket antar jag att man måste ha hål i chassit för... Det har jag inte. I fronten har jag nog inte plats är jag rädd. Får nog återkomma när jag har modell på chassit.

/Peter

Permalänk
Medlem
Skrivet av gatsten:

Hej,
I taket antar jag att man måste ha hål i chassit för... Det har jag inte. I fronten har jag nog inte plats är jag rädd. Får nog återkomma när jag har modell på chassit.

/Peter

oftast så finns det redan hål för radiator eller fläktar. de befintliga system som finns idag används av dessa.
är det ett matx eller atx i moderkort?? underlättar för att försöka komma fram till ett bättre system ( detvillsäga.. vilken storlek du har på chassit.)
röstar även på antec system 1220. har ett själv och det är heelt ok. tips: byt fläktarna som finns med så blir det supertyst.;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helge200:

oftast så finns det redan hål för radiator eller fläktar. de befintliga system som finns idag används av dessa.
är det ett matx eller atx i moderkort?? underlättar för att försöka komma fram till ett bättre system ( detvillsäga.. vilken storlek du har på chassit.)
röstar även på antec system 1220. har ett själv och det är heelt ok. tips: byt fläktarna som finns med så blir det supertyst.;)

Det är ett vanligt ATXchassi. Ja, fläktar verkar vara bra att byta. Tips på sådana? Tysta i första hand men som ändå håller tempen inom rimliga gränser.

/Peter

Permalänk
Medlem

Hemligheten till ett tyst system vare sig det gäller hela systemet eller enbart ett slutet vattenkylningssystem är att ha riktigt bra fläktar kopplade till en fläktkontroller. Jag är själv väldigt kräsen av mig när det gäller låg ljudnivå.

Min fläktkontroller står oftast på sitt lägsta läge, dels för att jag inte orkar vrida upp kontrollern så fort jag vill spela, men också för att den låga ljudnivån är väldigt komfortabel. Visst blir det lite varmare än om fläktarna skulle få snurra för egen motor. Men även på sitt lägsta lägga snurrar mina fläktar tillräckligt för att hålla tempen i schack

EDIT: I skrivande stund ligger min GPU på 26 grader, och då har datorn varit på några timmar med fläktarna på sitt absolut lägsta läge

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Hemligheten till ett tyst system vare sig det gäller hela systemet eller enbart ett slutet vattenkylningssystem är att ha riktigt bra fläktar kopplade till en fläktkontroller. Jag är själv väldigt kräsen av mig när det gäller låg ljudnivå.

Min fläktkontroller står oftast på sitt lägsta läge, dels för att jag inte orkar vrida upp kontrollern så fort jag vill spela, men också för att den låga ljudnivån är väldigt komfortabel. Visst blir det lite varmare än om fläktarna skulle få snurra för egen motor. Men även på sitt lägsta lägga snurrar mina fläktar tillräckligt för att hålla tempen i schack

EDIT: I skrivande stund ligger min GPU på 26 grader, och då har datorn varit på några timmar med fläktarna på sitt absolut lägsta läge

Vad har du för fläktar till chassit, vilken fläktkontroller har du och hur kyler du din GPU och CPU?
/Peter

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Hemligheten till ett tyst system vare sig det gäller hela systemet eller enbart ett slutet vattenkylningssystem är att ha riktigt bra fläktar kopplade till en fläktkontroller. Jag är själv väldigt kräsen av mig när det gäller låg ljudnivå.

Min fläktkontroller står oftast på sitt lägsta läge, dels för att jag inte orkar vrida upp kontrollern så fort jag vill spela, men också för att den låga ljudnivån är väldigt komfortabel. Visst blir det lite varmare än om fläktarna skulle få snurra för egen motor. Men även på sitt lägsta lägga snurrar mina fläktar tillräckligt för att hålla tempen i schack

EDIT: I skrivande stund ligger min GPU på 26 grader, och då har datorn varit på några timmar med fläktarna på sitt absolut lägsta läge

Tipsa han dom dina fläktar då vad är det för sort?

Är det på en radiator så är sp fläktar att föredra (static pressure) undvik då corsair sp serie. Har själv ett par som jag ersatte med ett par finare fläktar från cougar.

Men som vanligt kan man tipsa om Noctua fläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gatsten:

Vad har du för fläktar till chassit, vilken fläktkontroller har du och hur kyler du din GPU och CPU?
/Peter

Ja, mitt syfte var knappast att komma och skryta i tråden över min dator, men bilder är lite lättare än att behöva skriva upp allt...

Genom att visa upp denna bild så kan jag tillägga följande: Man behöver inga värstingfläktar för att ändå kunna hålla tempen i schack som jag tidigare nämnt. Fractals Silent R2-fläktar funkar dom med!

Detta är för ett år sedan:

http://www.sweclockers.com/galleri/11627-definemini-20

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Ja, mitt syfte var knappast att komma och skryta i tråden över min dator, men bilder är lite lättare än att behöva skriva upp allt...

http://s28.postimg.org/iovo0l5o9/11087961_945810535450986_380...

Genom att visa upp denna bild så kan jag tillägga följande: Man behöver inga värstingfläktar för att ändå kunna hålla tempen i schack som jag tidigare nämnt. Fractals Silent R2-fläktar funkar dom med!

Detta är för ett år sedan:

http://www.sweclockers.com/galleri/11627-definemini-20

Mycket noctua pengar där

Finsmakare

Permalänk
Medlem

Annars kanske du bara kan skaffa en luftkylare i datorn? Någon Noctua lär ju fungera bra.

Ett slutet vattenkylningssystem har två ljudkällor, pump och fläkt. Dessutom är pumpen och slangen två till "felpunkter" där något kan gå snett och kylningen går sönder.

Nu vet jag inte vad du har för chassi, men har du plats så satsa på en stor luftkylare och kör den i "silent mode". Det kommer att vara nära nog ljudlöst.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Ja, mitt syfte var knappast att komma och skryta i tråden över min dator, men bilder är lite lättare än att behöva skriva upp allt...

http://s28.postimg.org/iovo0l5o9/11087961_945810535450986_380...

Genom att visa upp denna bild så kan jag tillägga följande: Man behöver inga värstingfläktar för att ändå kunna hålla tempen i schack som jag tidigare nämnt. Fractals Silent R2-fläktar funkar dom med!

Detta är för ett år sedan:

http://www.sweclockers.com/galleri/11627-definemini-20

Snygg kabeldragning. Får nog gå hem och kolla över min;). Noctua fläktar har jag hört mycket om så det blir nog sådana. Vilka vattensystem kör du på? Corsair...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Mycket noctua pengar där

Finsmakare

Ja, billigt ska jag säga att det inte var Ne men sanningen är den att jag tills för några månader sedan har kört med Fractals Silent R2 fläktar, som ni ser i mitt galleri. Jag har alltid pratat gott om dessa fläktar eftersom det i princip är de enda fläktar från en chassitillverkare som jag kan tänka mig att köpa Dom är riktigt tysta och flyttar helt godkänt med luft. Anledningen till att jag bytta ut alla fläktar var för att jag kände att det var dags att gå vidare För ska vi vara helt ärliga så är inte chassifläktar gjorda för att sitta på en radiator

Men som jag sagt tidigare: Självklart fungerar det! Har funkat för mig i tre år tillsammans med Fractals fläktkontroller där fläktarna har fått snurra på sitt lägsta läge vare sig jag har spelat eller kollat film

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av gatsten:

Snygg kabeldragning. Får nog gå hem och kolla över min;). Noctua fläktar har jag hört mycket om så det blir nog sådana. Vilka vattensystem kör du på? Corsair...?

h80 enligt hans signatur och bild.

Även som ovanstående skriver är en luftkylare väldigt bra med.
Överklockar du datorn?

Om inte kan det ses som onödigt med vattenkylning imo. Men vissa vill ha looks så det kan jag med acceptera.
Ekonomiskt dock är det inte mycket som slår hyper 212 luftkylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gatsten:

Snygg kabeldragning. Får nog gå hem och kolla över min;). Noctua fläktar har jag hört mycket om så det blir nog sådana. Vilka vattensystem kör du på? Corsair...?

För CPU kör jag en H80i, den är ganska gammal men omtyckt nu, jag har även hört bra om Fractals nya vattenkylare (Mycket babbel om Fractal Design från min sida idag...)

För GPU kör jag faktiskt en begagnad Antec 620 V4

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

h80 enligt hans signatur och bild.

Även som ovanstående skriver är en luftkylare väldigt bra med.
Överklockar du datorn?

Om inte kan det ses som onödigt med vattenkylning imo. Men vissa vill ha looks så det kan jag med acceptera.
Ekonomiskt dock är det inte mycket som slår hyper 212 luftkylaren.

Hyper 212 Funkar utmärkt, såväl som Silverstones AR01

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Annars kanske du bara kan skaffa en luftkylare i datorn? Någon Noctua lär ju fungera bra.

Ett slutet vattenkylningssystem har två ljudkällor, pump och fläkt. Dessutom är pumpen och slangen två till "felpunkter" där något kan gå snett och kylningen går sönder.

Nu vet jag inte vad du har för chassi, men har du plats så satsa på en stor luftkylare och kör den i "silent mode". Det kommer att vara nära nog ljudlöst.

Som du säger så är detta oftast den absolut lättaste och bästa vägen att gå oftast

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

h80 enligt hans signatur och bild.

Även som ovanstående skriver är en luftkylare väldigt bra med.
Överklockar du datorn?

Om inte kan det ses som onödigt med vattenkylning imo. Men vissa vill ha looks så det kan jag med acceptera.
Ekonomiskt dock är det inte mycket som slår hyper 212 luftkylaren.

Jag har haft fokus på tyst dator och då tänkt att vatten var att föredra? Utseende spelar inte in då den saknar fönster och står (just nu) under ett skrivbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gatsten:

Jag har haft fokus på tyst dator och då tänkt att vatten var att föredra? Utseende spelar inte in då den saknar fönster och står (just nu) under ett skrivbord.

En sluten vattenkylare riskerar att låta mer än en luftkylare. Pumpen kan bli sur så att säga. Metallen i en luftkylare rör sig inte så mycket

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av gatsten:

Jag har haft fokus på tyst dator och då tänkt att vatten var att föredra? Utseende spelar inte in då den saknar fönster och står (just nu) under ett skrivbord.

Vattenkylning betyder inte nödvändigtvis tystare dator. Jag antar att du har standardfläkten idag vilket i sig är ganska tyst.
Vad har du för andra komponenter? Kolla lite reviews osv på ljudnivå så ser du att oftast är luftkylarna tystast. Med vattenkylning har man som ovanstående skriver pumpen som låter också. Det får man ta hänsyn till.

Permalänk
Medlem

Kollar Noctuafläktar på prisjakt. Ser de finns med olika hastigheter. Vad kan jag behöva till chassi och block om man tänker 120mm vilkket jag har för mig chassit har. Kan man generalisera eller beror det på från fall till fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gatsten:

Kollar Noctuafläktar på prisjakt. Ser de finns med olika hastigheter. Vad kan jag behöva till chassi och block om man tänker 120mm vilkket jag har för mig chassit har. Kan man generalisera eller beror det på från fall till fall?

Är det Noctua du är ute efter som finns det egentligen bara en fläkt som passar för radiator-montering

http://www.inet.se/produkt/6308755/noctua-nf-f12-pwm-120mm

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

Presis som ovanstående säger en fläktkontroller.
Köper du pwm fläktar kan du styra det direkt i windows miljö.
Jag personligen föredrar en fläktkontroller.

Jag är inte jättebra på modellnr på noctua men gå in på deras hemsida.

Kolla även på deras luftkylare. det är bland dom bästa på marknaden. Och kommer i riktigt högkvalite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Presis som ovanstående säger en fläktkontroller.
Köper du pwm fläktar kan du styra det direkt i windows miljö.
Jag personligen föredrar en fläktkontroller.

Jag är inte jättebra på modellnr på noctua men gå in på deras hemsida.

Kolla även på deras luftkylare. det är bland dom bästa på marknaden. Och kommer i riktigt högkvalite.

Innan vi yrar in TS allt för mycket på fläktar och fläktkontroller så måste jag nämna att först kolla så att kontrollern kan ta 4-pin, om nu fläktarna är 4-pin.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av gatsten:

Hejsan,

Jag sökte en del innan men lyckades inte bli klok på det jag hittade.

Jag sitter idag på en I7 3770k som jag kyler med Zalmans Resorator 1. Denna lösning är jag väldigt nöjd med men skulle vilja slippa det stora tornet då datorn fått en mer central plats i lägenheten. Jag undrar om någon kan tipsa om ett bra slutet vattenkylningssystem? Det jag har idag är ju helt ljudlöst på grund av att det saknar fläktar och det är detta jag också efterfråga i ett slutet system. Om inte ljudlös så iaf bra nära. Så väl idle om under load. Att den kyler väldigt bra är inte så noga bara den håller sig under kritiska nivåer.
Tips på detta? Gärna kompletta men om det behövs en annan fläkt som är tystare så skriv gärna det också.

Tacksam för all hjälp.

/Peter

Varför vill du byta ut ett system som redan gör allt du vill, kyler bra, dessutom med passiv kylning och är enligt dig redan ljudlöst?

Vattenkylning kommer garanterat att låta mer än det du har idag, dels så behövs det fläktar till radiatorn även om du använder dig av de chassifläktar du redan har till den uppgiften, sen har du en pump som också är en ny källa till ljud som du saknar idag.

Har du fönster på lådan och det du tycker att det hade varit estetiskt snyggare utan en tornkylare som du har det idag? Eller med torn, menar du datorlådan och du vill ha ett mindre chassi?

Jag kan inte se att du kan få det tystare än du redan har det, inte utan att montera in ett gigantiskt radiatorsystem i ett eget vattenkylningssystem men då lär pumpen som ska sköta det hela låta. Var det dessutom estetiken du är ute efter så gör det inte datorn snyggare invändigt och troligtvis inte utvändigt heller då du lär behöva montera radiatorer på utsidan också för att få upp volymen av kylmediet för att få kylningen så passiv som möjligt.