KATASTROF allt på nasen försvann

Permalänk

KATASTROF allt på nasen försvann

Jag fick allsköns trubbel med mina mappar på min Synology DS214se NAS och krånglade runt som f-n med det hela morgonen. I samma veva lyckades jag ta bort usern och då försvann tydligen alla mina filer?! Är det kört???

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppepoppe:

Jag fick allsköns trubbel med mina mappar på min Synology DS214se NAS och krånglade runt som f-n med det hela morgonen. I samma veva lyckades jag ta bort usern och då försvann tydligen alla mina filer?! Är det kört???

Tror knappast att dina filer försvinner när du tar bort en användare. Om du logga in och kolla med fillhanteraren i webgränssnittet, ser du filerna då?

Permalänk

svar nej. dessutorm rapporterar webgränssnittet att diskarna är tomma nu . kul skämt

Permalänk
Medlem

recovery program.

recuva tror ajg ett hette som jag använda förr

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppepoppe:

svar nej. dessutorm rapporterar webgränssnittet att diskarna är tomma nu . kul skämt

Tryck på Huvudmenyn högst upp till vänster. Sedan trycker du på lagringshanteraren. Kolla om du har några volymer där

Permalänk
Medlem

Har du ingen backup?

Permalänk

volymen är kvar. det är mapparna som låg under användaren som är borta ju.

Agile, nej det mesta är inget som jag vill ha backup på direkt. det är mest nedladdningar o dyl. men jag har 2mbit lina och det här var ca 800gb av den varan så det smärtar en del. många timmar var det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppepoppe:

volymen är kvar. det är mapparna som låg under användaren som är borta ju.

Agile, nej det mesta är inget som jag vill ha backup på direkt. det är mest nedladdningar o dyl. men jag har 2mbit lina och det här var ca 800gb av den varan så det smärtar en del. många timmar var det...

Du får nog skriva mera exakt vad du har gjort. Bara att ta bort en användare leder inte till att dina filer tas bort. Om det inte är så att dom låg i din "home" katalog. Men då har du fått en fråga om du vill att filerna ska tas bort

Permalänk
Medlem

Kan du inte se ifall diskarna är tomma eller inte? Datat kanske finns kvar där men du har inte rättigheter att se dessa.
Hade du filerna i din hemkatalog på NASet så lär det vara borta för gott.

edit: Du kan aktivera ssh på den, logga in med putty och kör kommandot du -sh /volume1 (eller du -sh /volume beroende på vad din volym heter), vad får du för resultat?

Kör även kommandot df -h och posta resultatet här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Kan du inte se ifall diskarna är tomma eller inte? Datat kanske finns kvar där men du har inte rättigheter att se dessa.
Hade du filerna i din hemkatalog på NASet så lär det vara borta för gott.

Jag hade liknande problem på min NAS och det berodde på att den nya användaren inte hade tillgång till de gamla filerna. Kolla om detta hjälper:

Control Panel -> Shared folder (lägg till mappen om den inte redan finns i listan) -> Edit -> Permissions -> Bocka i vilka användare du vill ska ha tillgång till mappen

Dold text
Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Avstängd

Kör själv Synology. Att ta bort användare påverkar INTE filerna, jag har själv gjort det misstaget några gånger.

Sedan så visar detta varför man ska göra BACKUP. Skiter det sig så behöver man bara lägga någon timme på återställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Jag hade liknande problem på min NAS och det berodde på att den nya användaren inte hade tillgång till de gamla filerna. Kolla om detta hjälper:

Control Panel -> Shared folder (lägg till mappen om den inte redan finns i listan) -> Edit -> Permissions -> Bocka i vilka användare du vill ska ha tillgång till mappen

Dold text

Precis, det bör ju vara så.

Permalänk
Skrivet av niclasc:

Du får nog skriva mera exakt vad du har gjort. Bara att ta bort en användare leder inte till att dina filer tas bort. Om det inte är så att dom låg i din "home" katalog. Men då har du fått en fråga om du vill att filerna ska tas bort

Jag har "bara" tagit bort användaren. Och de låg i home katalogen, och nej den frågade aldrig det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av ReZZiE:

Kör själv Synology. Att ta bort användare påverkar INTE filerna, jag har själv gjort det misstaget några gånger.

Sedan så visar detta varför man ska göra BACKUP. Skiter det sig så behöver man bara lägga någon timme på återställning.

Japp backupat sjukt dåligt. Har haft usb disk inkopplad på NASen i säkert en månad. Bara.Inte gjort det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Filerna låg i /homes katalogen. Och de verkar ha försvunnit. Den frågade aldrig. Hjälpte inte skapa ny användare osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppepoppe:

Filerna låg i /homes katalogen. Och de verkar ha försvunnit. Den frågade aldrig. Hjälpte inte skapa ny användare osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Kontakta synology direkt och fråga om de kan hjälpa dig, om det nu går att rädda filerna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReZZiE:

Kör själv Synology. Att ta bort användare påverkar INTE filerna, jag har själv gjort det misstaget några gånger.

Verkligen?

Skrivet av joppepoppe:

Jag har "bara" tagit bort användaren. Och de låg i home katalogen, och nej den frågade aldrig det.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av joppepoppe:

Filerna låg i /homes katalogen. Och de verkar ha försvunnit. Den frågade aldrig. Hjälpte inte skapa ny användare osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Det där stämmer inte, den talade om för dig vad som skulle hända och du accepterade det genom att klicka i rutan som talar om vad som sker (allt tas bort och går inte att få tillbaka), sen klickade du ta bort.

Så var det med det helt enkelt, så gör backup i fortsättningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppepoppe:

Filerna låg i /homes katalogen. Och de verkar ha försvunnit. Den frågade aldrig. Hjälpte inte skapa ny användare osv.

Skickades från m.sweclockers.com

kanske kan vara något http://sourceforge.net/projects/extundelete/

http://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?f=160&t=53092

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Agile:

Verkligen?

Japp, så är det.

Permalänk
Skrivet av jimjans:

Kontakta synology direkt och fråga om de kan hjälpa dig, om det nu går att rädda filerna...

Det har jag gjort

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Agile:

Verkligen?

Det där stämmer inte, den talade om för dig vad som skulle hända och du accepterade det genom att klicka i rutan som talar om vad som sker (allt tas bort och går inte att få tillbaka), sen klickade du ta bort.

https://dl.dropboxusercontent.com/s/yxaxhdmfdk396oj/dsuser.PN...

Så var det med det helt enkelt, så gör backup i fortsättningen.

Den rutan har jag ALDRIG sett. Seriöst. Antingen är inte filerna borta eller så hände något som inte skulle kunna hända.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joppepoppe:

Japp backupat sjukt dåligt. Har haft usb disk inkopplad på NASen i säkert en månad. Bara.Inte gjort det

Skickades från m.sweclockers.com

Att ha backup-disken ansluten konstant är inte något rekommenderat... men självklart är det bättre än ingen backup alls.

Man kan ju konfigurera en automatisk backup av NAS:en... antingen hela eller utvalda filer/mappar. Jag kör en backup av mina foton varje fredag natt. Resten är skötsamma om det försvinner. Förresten så är fotona inte så viktiga heller. Vi lär väl aldrig kolla på dem ändå. xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppepoppe:

Den rutan har jag ALDRIG sett. Seriöst. Antingen är inte filerna borta eller så hände något som inte skulle kunna hända.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan du göra det som jag föreslog i inlägg #9 #15327290 ?

Permalänk
Inaktiv

Släng upp en drös screenshots så folk ser vad som händer.

Hosta på imgur.com