EA Origin i blåsväder efter uppdaterat DRM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Foliehatt på, ta dubbla för att vara på den säkra sidan. Hur törs du ens vara på internet?

Handlar inte om att vara paranoid eller inte, det handlar om att sätta ner foten för vad som är acceptabelt.
Som du själv antyder finns det redan rent för mycket saker som håller koll på vad den enskilda användaren gör på internet, men för den saken behöver man inte acceptera att spelföretag kräver att få indexera din utrustning och ställa krav på antal gånger du förändrar din utrustning.

Hade funnits någon som helst vettig anledning till deras begränsningar hade det varit en helt annan sak, men jag kan inte se någon, sen spelar det ingen roll om gränserna för aktuell påverkan är väl tilltagna.

För varje övervakningssätt man accepterar skapas det 2 nya och fortsätter man bara acceptera detta vet man aldrig var det slutar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

Handlar inte om att vara paranoid eller inte, det handlar om att sätta ner foten för vad som är acceptabelt.
Som du själv antyder finns det redan rent för mycket saker som håller koll på vad den enskilda användaren gör på internet, men för den saken behöver man inte acceptera att spelföretag kräver att få indexera din utrustning och ställa krav på antal gånger du förändrar din utrustning.

Hade funnits någon som helst vettig anledning till deras begränsningar hade det varit en helt annan sak, men jag kan inte se någon, sen spelar det ingen roll om gränserna för aktuell påverkan är väl tilltagna.

För varje övervakningssätt man accepterar skapas det 2 nya och fortsätter man bara acceptera detta vet man aldrig var det slutar.

Går du in på den här sidan så gör den exakt samma sak och ser inget problem med det, den indexerar din hårdvara och kollar ifall din dator är tillräcklig för det spel du undrar över

http://www.systemrequirementslab.com/cyri

Microsoft har samma funktion för att kolla ifall din dator klarar av att köra ett visst OS, GeForce Experience gör samma sak så jag ser inga problem alls med indexeringen, det är bara att folk är paranoida och måste gnälla över något som de inte ens kommer att lida över.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Går du in på den här sidan så gör den exakt samma sak och ser inget problem med det, den indexerar din hårdvara och kollar ifall din dator är tillräcklig för det spel du undrar över

http://www.systemrequirementslab.com/cyri

Microsoft har samma funktion för att kolla ifall din dator klarar av att köra ett visst OS, GeForce Experience gör samma sak så jag ser inga problem alls med indexeringen, det är bara att folk är paranoida och måste gnälla över något som de inte ens kommer att lida över.

Som sagt så gör man ett aktivt val på dessa sakerna om man vill ha den hjälpen som det innebär och då fyller det en funktion.
Men att ha det som krav för att spela ett spel ser jag ingen anledning till eftersom det inte fyller någon vettig funktion och därför hoppas jag folk markerar att det inte är OK.

Om du tycker det är OK att företag fyller sina "program" med meningslösa övervakningsfunktioner så visst, kör på.
Hade "övervakningen" bara haft ett meningsfullt syfte eller funktion hade det varit en annan sak.

Tror dom flesta är väl medvetna om att det mesta du gör på internet övervakas och kan spåras, men det betyder inte att man måste acceptera meninglös "övervakning" i dom läge där man faktiskt kan protestera genom att inte köpa dessa saker.

Edit:

Det handlar alltså inte om övervakningens var eller inte vara, utan om meningsfull eller meningslös övervakning och meningslös övervakning anser jag man bör markera mot.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

Som sagt så gör man ett aktivt val på dessa sakerna om man vill ha den hjälpen som det innebär och då fyller det en funktion.
Men att ha det som krav för att spela ett spel ser jag ingen anledning till eftersom det inte fyller någon vettig funktion och därför hoppas jag folk markerar att det inte är OK.

Om du tycker det är OK att företag fyller sina "program" med meningslösa övervakningsfunktioner så visst, kör på.
Hade "övervakningen" bara haft ett meningsfullt syfte eller funktion hade det varit en annan sak.

Tror dom flesta är väl medvetna om att det mesta du gör på internet övervakas och kan spåras, men det betyder inte att man måste acceptera meninglös "övervakning" i dom läge där man faktiskt kan protestera genom att inte köpa dessa saker.

Edit:

Det handlar alltså inte om övervakningens var eller inte vara, utan om meningsfull eller meningslös övervakning och meningslös övervakning anser jag man bör markera mot.

Vad är det för övervakning du pratar om nu? Det är ju inte precis så att EA har en massa människor anställda som fysiskt sitter och övervakar din dator och aktiviteter men det är det du jämför med.
Vad vet du om att den är meningslös bara för att det är din åsikt? Jag tycker det är meningslöst med skyltar för övergångsställe då jag tycker att man ser att det är ett övergångsställe, men de finns där ändå av en anledning.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Vad är det för övervakning du pratar om nu? Det är ju inte precis så att EA har en massa människor anställda som fysiskt sitter och övervakar din dator och aktiviteter men det är det du jämför med.
Vad vet du om att den är meningslös bara för att det är din åsikt? Jag tycker det är meningslöst med skyltar för övergångsställe då jag tycker att man ser att det är ett övergångsställe, men de finns där ändå av en anledning.

Om programmet (spelet) håller reda på vad du har för utrustning i din dator så är det övervakning, spelar ingen roll om den automatiserad eller manuell.
Jag jämför inte heller det med det du pratar om nu, jag generaliserar om övervakning i alla dess former.

Dåligt exempel med övergångsstället (och trafikskyltar i allmänhet) eftersom det är just skylten som gör det till ett övergångsställe, markeringen i vägbanan är inte det som avgör

Meningsfull eller meningslös kan alltid diskuteras och uppfattningen kommer skilja beroende på vem man pratar med.
Men eftersom du verkar anse EA's övervakning i detta fallet är meningsfull kanske du kan förklara vilken meningsfull funktion den fyller?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Rajat:

Fast nu pratar du 1. Ett par miljoner är inte mycket i detta sammanhang, 2. Om Sverige (vilket EA's medarbetare inte sitter i) och 3. En helt annan sak än att skapa ett spel.

Ett par miljoner är årslöner för ett flertal anställda, så skulle inte kalla det en piss i mississippi direkt. Sedan är det ingen skillnad på vart du arbetar, lönen är rent skit inom VFX. Den bekanta som jobbade med reklam gick på högskola i Eksjö och hade ofta föreläsningar han berättade om där VD's från olika studios runt om i världen kom på besök, och det var ofta prat om dåligt betalda övertidstimmar och "det var studiosarnas fel" (de blev informerade om hur arbetsmarknaden såg ut efter en utbildning som de gick).

Och det är inte så stor skillnad inom spel.. Känner de som gör detta spel (jobbade i samma byggnad de var i), Champions of Demah. De tog inte ut lön på flera månader trots att de har miljoner i investment, just för att fokusera på kvalitén och få bästa möjliga spel ut genom dörren (använda pengarna för att hyra music composer o.s.v.).
Pengarna företag lägger ner på DRM, det är pengar som kan höja eller sänka en hel studio.

Så jo.. DRM som dessa är dumt, det tar ett par dagar för crackers att öppna dörrarna och det kostar åtskilliga löner för företag att utveckla, som kunde ha gått till bättre produktionskvalité eller bonusar/högre lön för de som arbetar på att skapa själva produkten i sig..

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Sluta testa origin spel.. Och börja ta in csgo i speltesterna.. Är alltid kul att se vad man får för prestanda i spel som faktiskt spelar också.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Zappkiller:

Sluta testa origin spel.. Och börja ta in csgo i speltesterna.. Är alltid kul att se vad man får för prestanda i spel som faktiskt spelar också.

Varför köra tester i ett spel som ett GT 840M kan spela på High i 720p eller Medium 1080p med 60 stadiga FPS?

Antar att Origin spel testas eftersom AAA-titlar oftast har relativt höga grafiska krav och massa ögongodis samt är mainstream nog för det flesta "gamers", CS har ju alltid sett 5 år äldre ut än alla andra FPS spel vid lansering

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

Om programmet (spelet) håller reda på vad du har för utrustning i din dator så är det övervakning, spelar ingen roll om den automatiserad eller manuell.
Jag jämför inte heller det med det du pratar om nu, jag generaliserar om övervakning i alla dess former.

Dåligt exempel med övergångsstället (och trafikskyltar i allmänhet) eftersom det är just skylten som gör det till ett övergångsställe, markeringen i vägbanan är inte det som avgör

Meningsfull eller meningslös kan alltid diskuteras och uppfattningen kommer skilja beroende på vem man pratar med.
Men eftersom du verkar anse EA's övervakning i detta fallet är meningsfull kanske du kan förklara vilken meningsfull funktion den fyller?

Hur får du det till övervakning? Det finns spel som har inbygd benchmark för att hitta optimala inställningar för din hårdvara, bygger på samma sak men är bra. Problemet är att folk är rädda för saker som inte ens kommer att vara ett problem för dem, men det vill bara ha något att gnälla på och i detta fall bara för att det gäller EA.

Skrivet av phoenixdisciple:

Ett par miljoner är årslöner för ett flertal anställda, så skulle inte kalla det en piss i mississippi direkt. Sedan är det ingen skillnad på vart du arbetar, lönen är rent skit inom VFX. Den bekanta som jobbade med reklam gick på högskola i Eksjö och hade ofta föreläsningar han berättade om där VD's från olika studios runt om i världen kom på besök, och det var ofta prat om dåligt betalda övertidstimmar och "det var studiosarnas fel" (de blev informerade om hur arbetsmarknaden såg ut efter en utbildning som de gick).

Och det är inte så stor skillnad inom spel.. Känner de som gör detta spel (jobbade i samma byggnad de var i), Champions of Demah. De tog inte ut lön på flera månader trots att de har miljoner i investment, just för att fokusera på kvalitén och få bästa möjliga spel ut genom dörren (använda pengarna för att hyra music composer o.s.v.).
Pengarna företag lägger ner på DRM, det är pengar som kan höja eller sänka en hel studio.

Så jo.. DRM som dessa är dumt, det tar ett par dagar för crackers att öppna dörrarna och det kostar åtskilliga löner för företag att utveckla, som kunde ha gått till bättre produktionskvalité eller bonusar/högre lön för de som arbetar på att skapa själva produkten i sig..

För ett företag i deras storlek så är det "en piss i Mississippi".
Vad är dåligt betalt runt om i världen? Folk som tjänar 40.000/månad anser också att de har dåligt betalt, en genomsnittlig lön för en läkare i Sverige är 75.000kr/mån men de anser att de har för dåligt betalt och drar till Norge istället, det spelar ingen roll hur mycket du tjänar så slår girigheten till och du tycker du är underbetald till slut.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Hur får du det till övervakning? Det finns spel som har inbygd benchmark för att hitta optimala inställningar för din hårdvara, bygger på samma sak men är bra. Problemet är att folk är rädda för saker som inte ens kommer att vara ett problem för dem, men det vill bara ha något att gnälla på och i detta fall bara för att det gäller EA.

För ett företag i deras storlek så är det "en piss i Mississippi".
Vad är dåligt betalt runt om i världen? Folk som tjänar 40.000/månad anser också att de har dåligt betalt, en genomsnittlig lön för en läkare i Sverige är 75.000kr/mån men de anser att de har för dåligt betalt och drar till Norge istället, det spelar ingen roll hur mycket du tjänar så slår girigheten till och du tycker du är underbetald till slut.

Om du inte ens vet vad övervakning innebär så är det inte lönt att fortsätta diskussionen, sen att du totalt ignorerar vissa saker jag säger gör det ännu mer lönlöst.
Exemplen du kommer med fyller ju en funktion som kan vara behjälplig och som för den delen inte hanterar informationen den skaffar sig om din dator på samma sätt som det EA använder den till.
Som jag sagt nu ett par gånger, syftet med "övervakningen" är det som avgör om det är rätt eller fel.
Sen kan vi alla ha olika uppfattning om vad som är ett bra syfte eller inte.

Nä det handlar fortfarande inte om rädsla, det handlar om den fyller en funktion eller inte.

Du har inte heller svarat på vad som är så meningsfullt (enligt dig) med det som EA gjort?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

Om du inte ens vet vad övervakning innebär så är det inte lönt att fortsätta diskussionen, sen att du totalt ignorerar vissa saker jag säger gör det ännu mer lönlöst.
Exemplen du kommer med fyller ju en funktion som kan vara behjälplig och som för den delen inte hanterar informationen den skaffar sig om din dator på samma sätt som det EA använder den till.
Som jag sagt nu ett par gånger, syftet med "övervakningen" är det som avgör om det är rätt eller fel.
Sen kan vi alla ha olika uppfattning om vad som är ett bra syfte eller inte.

Nä det handlar fortfarande inte om rädsla, det handlar om den fyller en funktion eller inte.

Du har inte heller svarat på vad som är så meningsfullt (enligt dig) med det som EA gjort?

Vet DU vad övervakning är? Det är ingen information som någon tar del av någonstans i detta så det är ingen som sitter och övervakar just din dator.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Vet DU vad övervakning är? Det är ingen information som någon tar del av någonstans i detta så det är ingen som sitter och övervakar just din dator.

Ja jag vet vad övervakning är eftersom det är en del av mitt arbete, men det har blivit ganska uppenbart att du inte gör det eftersom du förknippar det med att någon måste sitta aktivt göra det för att det skall vara övervakning.

Sen för den delen så har du ingen aning om vilka uppgifter som EA tar del av, men i sig är det inte det som är problemet.

Tolkar även ditt uteblivna svar, på vilken meningsfull funktion EA's påhitt har, som att inte ens du tycker det har en meningsfull funktion.
Så kom med något nytt istället för att bara snacka rädsla och foliehattar vilket inte har något med detta att göra.
Allt jag vill ha är en motivation att det fyller en bra funktion, då kanske jag också svänger i min åsikt gällande detta.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Rajat:

H
För ett företag i deras storlek så är det "en piss i Mississippi".
Vad är dåligt betalt runt om i världen? Folk som tjänar 40.000/månad anser också att de har dåligt betalt, en genomsnittlig lön för en läkare i Sverige är 75.000kr/mån men de anser att de har för dåligt betalt och drar till Norge istället, det spelar ingen roll hur mycket du tjänar så slår girigheten till och du tycker du är underbetald till slut.

Skillnad på att jämföra kapital och projekt budget dock. Bara för att EA har miljarder i omsättning betyder inte det att pengarna kan användas fritt på diverse projekt.

Men snälla.. Ta en statligt anställd via Lantmäteriet, jobbar 40h veckan och tjänar 22000kr efter skatt (rätt standard där).
Ta sedan tex. en programmerare hos EA, jobbar 40-50h veckan + helger ibland, tjänar under 20k i månaden. Ska man ta perspektiv så lär man åtminstone jämföra med något som är relevant iaf. Och det är en 'ökänt' problem att spelutvecklare och andra grafiska artister är långt underbetalda för sina arbetstimmar och expertiser de sitter med.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phoenixdisciple:

Skillnad på att jämföra kapital och projekt budget dock. Bara för att EA har miljarder i omsättning betyder inte det att pengarna kan användas fritt på diverse projekt.

Men snälla.. Ta en statligt anställd via Lantmäteriet, jobbar 40h veckan och tjänar 22000kr efter skatt (rätt standard där).
Ta sedan tex. en programmerare hos EA, jobbar 40-50h veckan + helger ibland, tjänar under 20k i månaden. Ska man ta perspektiv så lär man åtminstone jämföra med något som är relevant iaf. Och det är en 'ökänt' problem att spelutvecklare och andra grafiska artister är långt underbetalda för sina arbetstimmar och expertiser de sitter med.

Var får du fram att de tjänar 22,000kr/mån efter skatt på EA?

Listan nedan visar på helt andra siffror, övers står det t.ex Software Engineer II $94,029 (om året) som med dagen kurs är c:a 810,590kr, det blir ungefär 67,549kr/mån, du kan inte mena att de betalar 45,000kr i skatt i ett land där de knappt betalar skatt.

Electronic Arts Salaries

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Relik 📜

Livat här!

Till att börja med, att anklaga mig/oss för att "ljuga" blir rätt fånigt. Jag har arbetat med/runt det här systemet i flera månader och har rätt bra koll på hur det fungerar och inte fungerar. DA:I och Hardline (kanske fler spel, det är de jag vet) beter sig DRM-mässigt annorlunda mot BF4, så enkelt är det. Att det skulle handla om permanenta låsningar eller annat har jag aldrig skrivit, för det är fel.

Som jag skriver i nyheten är det här något som inte kommer påverka vanliga användare, vilket också är anledningen att vi helt enkelt inte gjort någon större grej av det. Det är irriterande för oss och värt att muttra om, men utöver principbiten kommer en normal gamer aldrig se begränsningen arbeta. Att ämnet först nu hamnar på tapeten internationellt är också lite talande - systemet har rullat sedan höstens DA:I, och borde rimligen upptäckts tidigare om vore en riktig dealbreaker.

Faktum är ju att vi redan arbetar runt begränsningen genom att ha flera licenser, tre tror jag har utnyttjats som mest. Även om det löser kärnproblemet innebär det dock en massa jonglerande med konton och listor på "vilket kort som är låst var", något som stjäl tid och energi. Mindre problem, jovisst, men samtidigt onödiga då det extra lagret säkerhet enligt mig inte känns speciellt relevant.

Hela biten att "kontakta EA för hjälp" känns tyvärr som ett typiskt PR-uttalande utan direkt förankring. Det kanske fungerar i USA, men hos oss har jag haft noll framgång i frågan. Jag har försökt med telefon, presskontakt och personliga trådar utan framgång, faktum är att Origin-supporten inte ens verkar veta exakt hur systemet fungerar. Senast jag pratade fick jag infon att ingen sådan begränsning finns, trots att den uppenbart.. finns.

Att "bojkotta" EA-spel är svårt. Många här skulle säkert heja på ett sådant drag, men vi måste samtidigt se till vilka titlar som är populära samt till en bred massa läsare. Vi behöver helt enkelt ta tillvara på den testmjukvara som finns, och där ligger många EA-titlar på gott och ont högt upp i listorna. Det bästa vi kan göra är i dagsläget att belysa problemet och hoppas på en förändring snarare än att sätta oss själva i klistret via bojkott med tveksam effekt.

Acceptansen bland många läsare är också lägre än vad man kan tro. Ett hyfsat färskt exempel är när vi valde att inte gå direkt på Battlefield 4 redan vid lansering, utan höll kvar Battlefield 3 ytterligare en tid. Anledningen var buggar och stabilitetsproblem, vilket gjorde testerna rätt meningslösa. Vi fick enormt med kritik över det, både publikt och via andra kontaktvägar. Många struntar helt enkelt i vad som pågår bakom kulisserna, utan väljer aktivt bort oss om vi testar "fel" spel.

Så, för att sammanfatta. Ser jag poängen med det mer restriktiva DRM-systemet EA infört? Nej, inte direkt. Tycker jag det är ett problem för slutanvändare? Nej, inte utöver principsaken. Kommer SweClockers bojkotta EA-spel? Inte som det ser ut idag.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

EA gör fortfarande bra spel, till skillnad ifrån Ubisoft.

Anno?

Skrivet av Knashatt:

Det största svineriet står INTE spelföretagen för!
Det står dom som laddar ner piratkopior och dom som crackar dessa piratkopior.

Det är ENBART på grund av piratkopiorna dessa typ av skydd överhuvudtaget existerar.

Det är lite som att vissa skulle bli arga för att banker sätter upp galler för deras kassavalv. Det blir ju jobbigt att gå in där för man måste låsa upp gallerdörren.
Eller bli arga för att det finns lås på bilen. Eller lås på ytterdörren. Eller möjligheter att låsa sitt kontokort om det blir stulet. etc etc etc.

Om du vill få bort sådant som DRM-skydd med mera så för du skälla ut dina vänner som laddar ner piratkopior.
Tack vare tjänster som Steam m.m. så är det dock fler som orkar köpa sina spel.
Att dom sätter in en sådan här DRM-spärr är ju för att dom förmodligen har sett att många inloggningar från samma konto sker över fem gånger på olika datorer, och även från olika IP-nummer. Är nog inte alls ovanligt att folk delar på sina konton för att kunna köpa spel tillsammans.

Speltillverkarna gör ett val. Piraterna kopierar deras spel i alla fall, och vi konsumenter som köper spelen drabbas av drakoniska DRM-system. Med det facit vill jag påstå att speltillverkarna gör fel val, och att det faktiskt är deras fel. Man gör det helt enkelt för lätt för sig, och resultatet uteblir. Det finns sätt att få folk att köpa spelen på, utan att pissa betalande kunder i ansiktet.

Skrivet av #enbom:

Det är principsaker. Detta borde inte existera helt enkelt. Helt onödigt.

Jag håller med, men det är ett personligt val man får göra. Det går inte att klandra andra för att de inte prioriterar på samma sätt som jag, bara för att jag tycker att det är självklart, och att alla som prioriterar annorlunda... Nå, de är inte automatiskt idioter. De har förstås felaktiga prioriteringar, men de kommer kanske till insikt så småningom ;- )

Skrivet av emilakered:

Det är irriterande för oss och värt att muttra om, men utöver principbiten kommer en normal gamer aldrig se begränsningen arbeta. Att ämnet först nu hamnar på tapeten internationellt är också lite talande - systemet har rullat sedan höstens DA:I, och borde rimligen upptäckts tidigare om vore en riktig dealbreaker.

Jag är inte ens e "normal gamer", utan närmast en "casual gamer". Och jag spelar med regelbundenhet på 6 olika datorer. Om jag hade spelat ett spel skyddat på det här viset, hade jag haft problem. Det hade inte uppstått var dag, av den enkla anledningen att jag inte sitter på alla 6 burkarna dagligen, och även om jag sitter vid dem, så är det ju som sagt bara som casual gamer, jag har med andra ord huvudsakligen annat än spel för mig när jag sitter framför datorn. Fan, bara här hemma har jag 4'a datorer som det spelas på. Av mig. Den stationära spelburken får av naturliga skäl bära huvud-delen av lasten. HTPC'n för när man slappar i soffan. Två laptoppar, den ena "min" den andra "min gamla" som jag åker på att använda när "någon" lagt beslag på "min" för att deras Sims inte funkar på "min gamla" (Jag vet inte varför de tror att mina spel fungerar bättre på den gamla.) Och det är bara här hemma. Hemma hos henne, och på kontoret där de andra arbetar, och jag sover på soffan har jag fler möjligheter att spela, och gör det med regelbundenhet. Mer på kontoret än hemma hos henne, men jag är helt övertygad om att det är bra för arbetsmoralen när jag sitter med en laptop i kontorslandskapet och bygger på mitt imperium, så att personalen inser vad de går miste om. Som plåster på såren brukar jag komma intraskande med en stor glass sommartid, det brukar leda till allmän mobilisering, och en utflykt till närmsta glassbar. Ja, jag tänkte ju inte dela med mig...

Skrivet av emilakered:

Så, för att sammanfatta. Ser jag poängen med det mer restriktiva DRM-systemet EA infört? Nej, inte direkt. Tycker jag det är ett problem för slutanvändare? Nej, inte utöver principsaken. Kommer SweClockers bojkotta EA-spel? Inte som det ser ut idag.

Faller in under det jag nämnde ovan, alla har rätt att prioritera olika. Och så länge nivån på antalet hårdvaru-id'n ligger där det gör i dag, är det säkert inte ett speciellt stort problem. Men jag räknar kallt med att antalet kommer att sjunka framöver.

"Ursäkten" att det egentligen inte är en DRM funktion, utan "anti-fusk" är, självklart, skitsnack. Man loggar alla hårdvaruiden som är inloggade under ett konto, och när någon åker fast för att ha fuskat, bannar man allihop. Det finns ingen anledning att begränsa det till 5 id'n. Och om någon tror att man inte lagrar alla ID'n mer eller mindre permanent redan i dag... Jag har en bro i USA, en snygg temporär stålkonstruktion i Frankrike, och ett något vertikalt utmanat torn i Italien, att sälja till er. En hash är som mest ett par hundra tecken, och då har man räknat fram en gigantisk hash. Med tanke på priserna på diskutrymme, så lagrar man alla man kommer över i anslutning till användarkontona.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

Oj 24 timmar. Löjligt att gråta om. Den som skrev artikeln har uppenbart inget bättre för sig. Origin är en av de bästa DRM just nu. Kritisera UPlay istället med alla sina brister (ex. köpt spelet via Steam? då MÅSTE du ha både Steam och UPlay igång samtidigt).

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Teh Daniel:

Oj 24 timmar. Löjligt att gråta om. Den som skrev artikeln har uppenbart inget bättre för sig. Origin är en av de bästa DRM just nu. Kritisera UPlay istället med alla sina brister (ex. köpt spelet via Steam? då MÅSTE du ha både Steam och UPlay igång samtidigt).

Det är ju bara att starta spelet via Uplay istället. Du behöver inte ha Steam igång.

Uplay i dagsläget är så pass dålig och featureless att jag misstänkt ett tag att Ubi troligen kommer skrota Uplay och gå över till Steamworks som nästan alla andra (tyvärr) gjort. De har ju redan spel som använder Steamworks istället för Uplay samt något Early Access-spel på Steam. Uplay hade tidigare en butik i klienten men använder idag Origin store och Steam store för köp istället. Vilket får Uplay att bli något överflödig.

Personligen gillar jag deras lösningen med upplåsbara grejer (ingame-saker men också musik, skrivbordsbakgrunder och allt vad det är) men det är samtidigt det enda som gör deras lösning direkt unik.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Det är ju bara att starta spelet via Uplay istället. Du behöver inte ha Steam igång.

Det var man förr iaf. Var tvungen att starta Steam för att spelet var köpt via Steam, trots att det var ett UPlay spel jag försökte starta genom UPlay.

Citat:

Uplay i dagsläget är så pass dålig och featureless att jag misstänkt ett tag att Ubi troligen kommer skrota Uplay och gå över till Steamworks som nästan alla andra (tyvärr) gjort. De har ju redan spel som använder Steamworks istället för Uplay samt något Early Access-spel på Steam. Uplay hade tidigare en butik i klienten men använder idag Origin store och Steam store för köp istället. Vilket får Uplay att bli något överflödig.

Sant.

Citat:

Personligen gillar jag deras lösningen med upplåsbara grejer (ingame-saker men också musik, skrivbordsbakgrunder och allt vad det är) men det är samtidigt det enda som gör deras lösning direkt unik.

Gillar det inte alls själv. Tycker att poängen borde vara låsta till det spel man låst upp de i, inte att jag kan spela spel A och sedan börja med ett maskingevär i spel B som det ser ut i dagsläget.

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Medlem

Frågan är inte om det är något att gråta om eller ej.
Frågan är hur långt man skall tillåta ägandefrågan fortskrida.

Nu är det inte bara så att man defacto inte äger spelen man köper längre, utan man betlaar snarare för en licens för att få använda det under bestämda former.

Bestämda former frågan dikteras av t.ex. EA som nu bestämmer hur du får hantera spelen du har -köpt-.
NU till en sådan nivå att den påverkar din Hårdvara, vilket är något EA skall ge blanka fan i.

NU påverkar inte denna DRM ändringen mig personligen, men av ren princip som sagt, är detta och hur jag väljer att använda/konfigurera mina datorer något som EA skall ge fan i.