Podcast 36: "Tankar om Crossfire och SLI"

Permalänk
Melding Plague

Podcast 36: "Tankar om Crossfire och SLI"

Dubbla grafikkort ger ofta en rejäl prestandaskjuts, men ökar samtidigt risken för problem. Emil och Jonas diskuterar konceptet i ett nytt avsnitt av SweClockers Podcast.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Podcast idag. Anar oro för att fredagspanelen utgår denna gång?

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Snoffa:

Podcast idag. Anar oro för att fredagspanelen utgår denna gång?

Det kommer en Panel imorgon, oroa dig inte. Inspelad och klar! Däremot blir det några dagar ledigt nu, så inte säkert vi kan hugga frågor i forumet. Glad påsk på er!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snoffa:

Podcast idag. Anar oro för att fredagspanelen utgår denna gång?

Då skulle den ha gjort det förra gången också, vilket inte hände.

Mycket intressant att ni tog upp om SLI/CF historia.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Livsnjutare 😎

Älskar att ni börjat med Podcast'arna igen!
Lyssnar på dem när jag är ute och går med barnvagnen för de små som skall sova/få luft.

Har "lyssnat" på fredagspanelen (jag vet, ty mig den mörka syndaren) nu i ungefär ett år, förr tittade jag alltid på den men när tiden är knapp så får man kompromissa, och det går nästan lika bra att lyssna på panelen som att titta på den.
Bara att det drar mer batteri och datatrafik i mobilen för min del.

.. Det som är bra med podcasts är väl att ni inte får gnäll över vad som finns i era dricksglas/koppar samt att ni inte behöver tänka på klädkod A & Z. Informativt tycker jag båda sätten är.

Ni når kanske dock snäppet större publik med youtube, iom det automatiskt är en bredare marknad & lättare tillgängligt - än vad poddar är (själv helt ny till poddarna)

Oavsett, keep up the good work!

Och trevlig påsk!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Grymt med nya podcasts igen!

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Gött med en ny Podcast Tackar

Permalänk

umm... trasigt titan x? Det lät inte så bra.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk

Var i princip en floppy kabel som användes för Voodoo2 SLi
går iaf att modda en sådan för att få det o funka.

Min erfarenhet är att så fort man uppdaterar nvidias drivare måste man återaktivera SLi =/

Visa signatur

Corsair 750D, iNTEL 6950X@4Ghz, Corsair H110iGTX, Corsair 64GB 2133mhz, Asus Rampage V Edition 10 , Optane 480gb, MSI 4070 , ASUS XG-C100C, 1tb Intel ssd something =)

Permalänk
Medlem

Jag vet att Linus Tech tips var tvungna att flörta med EVGA för att få tag i två kort så ni är inte ensamma.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av NinTrance:

Var i princip en floppy kabel som användes för Voodoo2 SLi
går iaf att modda en sådan för att få det o funka.

Min erfarenhet är att så fort man uppdaterar nvidias drivare måste man återaktivera SLi =/

Ja, du har rätt om "floppykabeln" som var mellan 3DFX korten om man hade 2. Man var även tvungen att ha en VGA Y-Kabel mellan de riktiga grafikkortet och 3DFX kortet på utsidan. Fast de kommer du nog ihåg, jag förklarar till de som inte varit med om detta. Körde man SLI 3DFX så var man alltså tvungen att ha 3 grafikkort. De var tider!

Permalänk

Någon som kan skriva hur jag laddar ner avsnittet till min sony z?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Trevligt med en podcast!

Kom ihåg att när SLI aktiveras så börjar minnena på korten syncas och det finns GPGPU-program som absolut inte gillar sånt utan förväntar sig att kunna använda korten på olika sätt (ex davinci resolve och folding at home)

Så tycker det är bra att det helt enkelt inte aktiveras bara för att man har två kort. Hade kunnat länka det med om man satt på SLI-bryggan eller inte, men det känns lite drygt att behöva gå in i datorn varje gång om man regelbundet hoppar mellan produktivitetsprogram och spel.

De får se till att tipsballongen dyker upp, helt enkelt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av starkisen:

Någon som kan skriva hur jag laddar ner avsnittet till min sony z?

Skickades från m.sweclockers.com

Använd Podkicker, jättebra Podcast-program i mitt tycke.

I övrigt, riktigt mysig hörlurstid som sammanfattar läget ganska så bra. Det jag tar med mig är att det kan vara bra att skaffa ett kort med ganska mycket VRAM för att kunna köpa ett till senare och ändå hänga med i spelen. Bara att titta på hur bra 7970 fortfarande är!

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Inaktiv

Givande med en innehållsrik podcast där ni gick igenom era erfarenheter och delade nyttiga tips vad gäller SLI till andra användare, verkligen värdefull information och historielektionen var inte dålig den heller. Vissa saker får helt enkelt inte bara överlämnas till forumdelen utan behöver lyftas fram och klargöras, fler podcast med temat kring själva användandet av sin dator på olika sätt. Det kan t.ex. handla om ljudnivå, placering av fläktar, ljuddämpning, installationer, felsökningar, tips, frågelådor och annat. Det kommer hela tiden nya medlemmar så ett utökat material kring basic grejer kopplat till datoranvändande bör kunna vara uppskattat. Trevlig helg

Permalänk
Medlem

Trevligt med en ny podcast, fortsätt gärna med med utsvängda diskussioner

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Mycket intressant podcast! Jag kan bara hålla med er. När jag kommer hem efter jobbet och ska lira - då ska det bara fungera. Jag körde Crossfire med två HD 5770 för några år sedan. Den upplevelsen (micro-stutter i Fallout 3, blinkande texturer i Empire: Total War etc etc) fick mig att inte vilja ta i flerkorts-lösningar med tång. Vette fan om jag orkar prova igen... Nej, det blir nog ett 390X hellre en att våga sig på att köra GTX 780 i SLI.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Adam West:

Trevligt med en ny podcast, fortsätt gärna med med utsvängda diskussioner

Skickades från m.sweclockers.com

Det var ju det jag menade också men min text blev så låååång, hur gör du

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon41947:

Det var ju det jag menade också men min text blev så låååång, hur gör du

Är inte mycket till talare

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Bra podcast!

Kan mycket väl tänka mig att det florerar diverse problem med CF och SLI (speciellt när man jobbar med att testa hårdvara). Personligen har det varit en ganska enkel resa för min egen del.

Första SLI-konfigurationen jag körde var just 3DFX Voodoo 2 SLI som ni snackade om och det funkade kalas utom i Star Trek: The Next Generation: Klingon Honor Guard (http://en.wikipedia.org/wiki/Star_Trek:_The_Next_Generation:_Klingon_Honor_Guard) där bilden blev osynkad och dubbel (annars var det ett riktigt bra spel).

Många år senare har jag kört först GTX 670, sedan GTX 780 och nu GTX 980 i SLI och har haft ganska få problem. Mitt råd till alla som funderar på en SLI eller CF lösning är att skaffa det snabbaste grafikkort du har råd med och skaffa sedan ett till (lyxkonsumtion) för att nå de extra fps:en i de spel som funkar bra.

Vissa spel funkar inte alls ex. de baserade på ID:s halvkassa motor id Tech 5 som Wolfenstein: The New Order eller Rage. Då är det bra att ha möjligheten att stänga av SLI/CF och ändå få fullt spelbara fps på ett kort.

TL;DR: Köp det vassaste grafikkortet du har råd med och sedan lyxkonsumera ett kort till för att nå extra höga fps i de spel det funkar bra. Att skaffa två enklare grafikkort istället för ett ordentligt kraftfullt är inte den bästa lösningen.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Måste erkänna att jag aldrig varit nöjd med mina 7970 crossfire. Varit problem sedan dag 1. Det vanligaste problemet är att andra kortet slutar fungera (dvs crossfire stängs av) eller att korten inte belastas som som skall, vilket resulteras i mycket dålig fps, i främst bf3 och bf4, har testat allt, under flera års tid. Skulle aldrig rekommendera min konfiguration till någon. Hade det inte varit för min skärm på 2560x1600 hade jag kastat ut mitt andra kort för länge sedan... Nästa gång blir det ett singelkort, men problemet är ju att prestandan (när den funkar) fortfarande slår allt utom Titan X, och just nu lägger jag helre mina pengar på objektiv till kameran:)

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt knappt upplevt några problem med mitt 295x2. Fungerade bättre än vad jag förväntade mig. Förnekar inte att problem finns, men har inte stött på några större/allvarligare. Tråkigt är det såklart att för CFX att fungera måste spelen vara i fullskärm, antar att det är detsamma för SLI?

Har iofs inte spelat så jätte mycket på det så kanske inte så konstigt att jag inte stött på för många problem. Ska använda dem som beräkningskort en del så var mycket därför 295x2 valdes.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Kul med lite podcast igen

Kul att poddarna är tillbaka igen. Denna var riktigt bra tycker jag. Keep up the good work!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av starkisen:

Någon som kan skriva hur jag laddar ner avsnittet till min sony z?

Skickades från m.sweclockers.com

Vill du ladda ner och lyssna på valfri applikation så använder du "Ladda ner länken".
http://traffic.libsyn.com/sweclockers/sweclockers_podcast_201...

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Kunde ni inte ha pratat lite mer om orelaterade saker? Det är alltid mysigt. Nu var det nästan obefintligt.

Permalänk
Medlem

Känner mig skadad efter alla videoklipp man kollar på dagligen. Försöket dra upp podcasten i helskärmsläge men hittade inte en sådan knapp.

Hoppas på fler liknande poddar så att jag börjar vänja mig vid endast ljudklipp.

Permalänk

Danke funka prima

Skrivet av Videoapan:

Använd Podkicker, jättebra Podcast-program i mitt tycke.

I övrigt, riktigt mysig hörlurstid som sammanfattar läget ganska så bra. Det jag tar med mig är att det kan vara bra att skaffa ett kort med ganska mycket VRAM för att kunna köpa ett till senare och ändå hänga med i spelen. Bara att titta på hur bra 7970 fortfarande är!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har inte sett podcasten, men

i artikeln

http://www.sweclockers.com/recension/20216-nvidia-geforce-gtx...

om SLI kan man se ojämna tider för båda nVidias kort i SLI på spelet Metro

men inte för AMDs Radeon

Samtidigt som man läser i bildtexten:

Citat:

Vid högre upplösning bär SLI-graferna spår av ojämnare renderingstider, samtidigt som Radeon R9 290X i Crossfire presterar fortsatt jämnt. Subjektivt handlar det dock om en för förutsättningarna mjuk upplevelse med alla tre konfigurationerna.

När Radeon får liknande dåliga tider under Tomb Raider

men inte 980 eller Titan X,

då skriver författaren

Citat:

För AMD Radeon ser det betydligt värre ut, något som dock har en förklaring. Funktionen frame pacing i senaste Catalyst fungerar helt enkelt inte korrekt med Tomb Raider-testet utan måste slås av för full prestanda, något som påverkar renderingstiderna negativt. Problemet är rapporterat till AMD.

Hur tänker ni på Sweclockers när artikeln berättar att man rapporterat AMD:s problem till AMD men anser att när nVidias top-of-the-line-kort har samma magnitud av problem så rör det sig fortfarande om "en för förutsättningarna mjuk upplevelse"? Mycket underligt. Kommentar?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Skrivet av sAAb:

Har inte sett podcasten, men

i artikeln

http://www.sweclockers.com/recension/20216-nvidia-geforce-gtx...

om SLI kan man se ojämna tider för båda nVidias kort i SLI på spelet Metro

http://www.sweclockers.com/image/red/2015/03/31/Metro_titan_x...

http://www.sweclockers.com/image/red/2015/03/18/Metro_980_sli...

men inte för AMDs Radeon

http://www.sweclockers.com/image/red/2015/03/18/Metro_290x_cf...

Samtidigt som man läser i bildtexten:

När Radeon får liknande dåliga tider under Tomb Raider

http://www.sweclockers.com/image/red/2015/03/18/Tomb_290x_cf....

men inte 980 eller Titan X,

http://www.sweclockers.com/image/red/2015/03/31/Tomb_titan_x_...

http://www.sweclockers.com/image/red/2015/03/18/Tomb_980_sli....

då skriver författaren

Hur tänker ni på Sweclockers när artikeln berättar att man rapporterat AMD:s problem till AMD men anser att när nVidias top-of-the-line-kort har samma magnitud av problem så rör det sig fortfarande om "en för förutsättningarna mjuk upplevelse"? Mycket underligt. Kommentar?

Skulle gissa att det handlar om att siffrorna inte alltid stämmer överens med verkligheten, Även fast grafen visar ojämna renderingstider så kanske deras subjektiva bedömning är att det ändå flyter på förhållandevis bra

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av sAAb:

Har inte sett podcasten, men

i artikeln

http://www.sweclockers.com/recension/20216-nvidia-geforce-gtx...

om SLI kan man se ojämna tider för båda nVidias kort i SLI på spelet Metro

http://www.sweclockers.com/image/red/2015/03/31/Metro_titan_x...

http://www.sweclockers.com/image/red/2015/03/18/Metro_980_sli...

men inte för AMDs Radeon

http://www.sweclockers.com/image/red/2015/03/18/Metro_290x_cf...

Samtidigt som man läser i bildtexten:

När Radeon får liknande dåliga tider under Tomb Raider

http://www.sweclockers.com/image/red/2015/03/18/Tomb_290x_cf....

men inte 980 eller Titan X,

http://www.sweclockers.com/image/red/2015/03/31/Tomb_titan_x_...

http://www.sweclockers.com/image/red/2015/03/18/Tomb_980_sli....

då skriver författaren

Hur tänker ni på Sweclockers när artikeln berättar att man rapporterat AMD:s problem till AMD men anser att när nVidias top-of-the-line-kort har samma magnitud av problem så rör det sig fortfarande om "en för förutsättningarna mjuk upplevelse"? Mycket underligt. Kommentar?

Inget underligt alls. Det står ju klart och tydligt: i metro så renderas scenen ojämnt men mjukvaran ordnar upp det så att det blir ett jämnt flyt när det väl visas på skärmen.

I tomb raider så fungerar inte den mjukvarulösningen för AMD. Den (frame pacing) orsakar prestandaproblem så de blir tvungna att stänga av det. Då syns den ojämna renderingstiden eftersom mjukvarulösningen som ska jämna ut det är satt ur spel.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A