Permalänk
Entusiast

Från 3 skärmar (16:9) till 21:9

Nån mer än jag som gjort detta steg? För ett gäng år sen så smällde jag upp min första flerskärmsrigg och körde tre 24" med mina då dubbla 5850's och verkligen älskade det. Sen fick jag ett dumt infall och sålde av skärmarna med lite andra komponenter för att gå till en ensam 27" skärm. Efter ett tag kände jag verkligen avsaknaden av eyefinity/surround och köpte två 24" för att ha på sidan om min 27"...

Sen stötte jag på det här med 21:9 och hittade en skärm till ett överkomligt pris. En 29" AOC som kör i 2560x1080... var lite orolig att jag skulle ångra mitt beslut och sakna multiskärm. Men efter att ha vant sig med den lägre skärmen eftersom 29" är ungefär lika hög som en 24" så kan jag än idag säga att jag inte ångrat mitt beslut. Har kvar en 24" bredvid, men när jag spelar så är det självklart endast på 29"-skärmen.

Sitter i dagsläget och sneglar och räknar slantarna för att eventuellt ta steget till en 34" 3440x1440

Permalänk
Medlem

Jag gick från 3 x 24" till en 27" men en 34" wide står ju överst på listan nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Tankarna har då farit mot en 21:9. Dock har specsen varit lite snåla på de flesta (bra) skärmarna.
LG hade en riktig godbit men med enbart 2 års garanti, vilket dom kan ta sig i brasan med om jag spenderar nästan 10k.

Tycks inte ha ändrats för tillfället nu heller. Varken Samsung eller LG har mer än 2 års garanti på sina kvalitativa(!?) paneler.

Pfft.

Nah blir och vänta på Facebook goggles som gör en spyfärdig inom en timme, samt nån biffigare >4k panel när det nu väl händer nånting med priserna och tekniken bland alla tillverkare.

Permalänk
Entusiast

Ja jag kan hålla med om att priserna fortfarande är ganska rejäla, om de är befogat eller ej är jag inte rätt person att svara på. AOC's ligger på ~7500 och LG's på ~8000. LG's startade ju på 10000 så den har visserligen gått ner 2000, men det är fortfarande en rejäl slant. Har gått i tankarna att köpa antingen en ny TV 55-60 tum eller en 34" monitor... just nu lutar det dock åt TV-alternativet

Permalänk
Medlem

Dells U3415W (34tum 3440 x 1440 5ms) är riktigt intressant skärm!

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Nån mer än jag som gjort detta steg? För ett gäng år sen så smällde jag upp min första flerskärmsrigg och körde tre 24" med mina då dubbla 5850's och verkligen älskade det. Sen fick jag ett dumt infall och sålde av skärmarna med lite andra komponenter för att gå till en ensam 27" skärm. Efter ett tag kände jag verkligen avsaknaden av eyefinity/surround och köpte två 24" för att ha på sidan om min 27"...

Sen stötte jag på det här med 21:9 och hittade en skärm till ett överkomligt pris. En 29" AOC som kör i 2560x1080... var lite orolig att jag skulle ångra mitt beslut och sakna multiskärm. Men efter att ha vant sig med den lägre skärmen eftersom 29" är ungefär lika hög som en 24" så kan jag än idag säga att jag inte ångrat mitt beslut. Har kvar en 24" bredvid, men när jag spelar så är det självklart endast på 29"-skärmen.

Sitter i dagsläget och sneglar och räknar slantarna för att eventuellt ta steget till en 34" 3440x1440

Tänkte att göra samma steg i framtiden. Inväntar dock modeller med 3D.

Planen för framtiden är Superwideskärm/Rift Känner inte att behovrt för eyefinity finns efter det men fram tills dess så.

PS: Ska du verkligen ha TV? Projektor

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Säljer min trippelskärm uppsättning nu, som jag använt till Iracing. Riktigt nice att köra racing på tre skärmar. Slutar med racing och är på jakt efter en bra 34". Såg Samsungs skärm på Media Markt, helt klart en ny upplevelse. Var inne på att köpa en UHD skärm innan, men efter att sett Samsungen så har jag ändrat mig. En skärm i 21:9 formatet ger mig mycket mer vissuellt än vad högre upplösning gör, dessutom så är det snällare mot grafikkortet.

Permalänk
Entusiast

Tog steget upp till 34" för nån månad sen... det är som Donken-reklamen. I'm lovin it