Permalänk
Medlem

Vilken är den mest kraftfulla CPU?

Hej!
Är sugen på en ny CPU då ja sitter på en gammal 2600K.. Nu vet jag dock inte vilken, men det ska iallafall vara en i7.

Dom spel som jag kommer lira är väl GTA V och Minecraft.

Vilken CPU är absolut bäst för spel som GTA V?

Vilken CPU är absolut bäst för spel som Minecraft?

Vilken CPU är absolut bäst överlag??

Jag har inga krav på priser, och är kan lägga ut vad som behövs

Tusen tack!!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Skrivet av Drasteroid:

Hej!
Är sugen på en ny CPU då ja sitter på en gammal 2600K.. Nu vet jag dock inte vilken, men det ska iallafall vara en i7.

Dom spel som jag kommer lira är väl GTA V och Minecraft.

Vilken CPU är absolut bäst för spel som GTA V?

Vilken CPU är absolut bäst för spel som Minecraft?

Vilken CPU är absolut bäst överlag??

Jag har inga krav på priser, och är kan lägga ut vad som behövs

Tusen tack!!

5960X

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Medlem

2600k må vara en gammal CPU men den är långt ifrån oduglig.
4790K är det i I7 serien du söker iafal.
Bytte själv från 2600k till 4790k och märkte exakt 0 skillnad i prestanda lyft. I benchmark program ja men inte annars.

Permalänk
Medlem

Klocka din 2600K istället.
Dom brukar gå att skruva upp rätt rejält om man har tur.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Du har inte testat överklocka din 2600K? Minecraft använder såvitt jag vet endast två kärnor, och GTA V borde åtminståne kunna använda 8 (Enligt systemkraven).
http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i7-5960X-vs-Intel-Core-i7-...
Här har du en jämförelse mellan din nuvarande CPU och 5960X, din nuvarande CPU är verkligen inte dålig, och jag tror inte det blir jättestor skillnad i de flesta spelen då de oftast inte använder så många kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Klocka din 2600K istället.
Dom brukar gå att skruva upp rätt rejält om man har tur.

Den körs redan i 4.8 Ghz

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonafriss:

Har haft den i tankarna.. Kommer den att vara framtidssäker?

Isåfall blir det nytt moderkort och nya minnen.. DDR4

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miney:

Du har inte testat överklocka din 2600K? Minecraft använder såvitt jag vet endast två kärnor, och GTA V borde åtminståne kunna använda 8 (Enligt systemkraven).
http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i7-5960X-vs-Intel-Core-i7-...
Här har du en jämförelse mellan din nuvarande CPU och 5960X, din nuvarande CPU är verkligen inte dålig, och jag tror inte det blir jättestor skillnad i de flesta spelen då de oftast inte använder så många kärnor.

O fan. Ja skall GTA klara 8 kärnor så får det nog bli ändring från min rek 4790k till 5960 då.
Sedan vilket som är mest eknomiskt. Att bränna pengar på ett bål eller köpa en 5960 låter jag vara osagt.

Permalänk
Medlem

Kommer inte skylake snart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

...

Vilken CPU är absolut bäst överlag??

Jag har inga krav på priser, och är kan lägga ut vad som behövs

Tusen tack!!

Intel Xeon E5-2699v3
kostar runt 50 000kr

http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=E5-2699%20
https://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Uppgradera INTE nu. Ärligt talat så är det inte säkert att du kommer märka nåt ens med nya Skylake.

Permalänk

Tror ny CPU kommer göra 0 till väldigt liten skillnad. Och sen kan man väl aldrig vara riktigt framtidssäker när det gäller datorer då det kommer nytt väldigt ofta. Men köper man mid/high-end prylar så klarar man sig nog i ett par år framöver då jag tror konsolerna kommer hålla nere grafiken i de allra flesta spelen iaf.

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk
Medlem

Det är ju gaming det handlar om. Din 4790K springer cirklar runt den CPUn för gaming.

Permalänk
Medlem

Annars har Intels octo sockets snart en uppdatering, vilket kommer bli det värsta x86 baserade system:

8st Xeon E7-8890v3, kommer nog kosta strax under 60kkr/st och sen behövs ett system för att köra dem, då pratas det inte heller om tusenlappar utan flera hundratusen. Men du får 144 riktiga kärnor då i ett och samma system.

Men om det nu gäller gamingdatorer, skit i framtidssäkert. Sånt existerar knappt, det är roligare och uppgradera än försöka ha high-end modellerna, det kommer ändå något värre efter 2 veckor. Själv skulle jag aldrig lägga ner t.ex. 24kkr för en dator och förvänta mig att den håller i 3 år, spendera hellre 8kkr varje år.

Permalänk
Medlem

Ganska dumt att uppgradera nu. Spara hellre pengarna till grafikkorts köp. Min gamla 2500k funkar hur bra som helst fortfarande.

Permalänk
Medlem

Har nyligen införskaffat mig ett Asus Strix GTX 980 4GB DCUII OC, så där hoppas jag att ja klarar mig ett tag iaf...

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Har nyligen införskaffat mig ett Asus Strix GTX 980 4GB DCUII OC, så där hoppas jag att ja klarar mig ett tag iaf...

Sätt in pengarna på ett bankkonto då eller ett par bra fonder och se dem växa. Ingen mening att uppgradera cpun om du bara ska spela.

Permalänk
Medlem

5960x visst, e-pené. Eller om man behöver det för jobb osv.

Men vafan, om du ska gama så är det inte vettigt alls att uppgradera till något sånt. En 2600k i 4,8GHz räcker utan tvivel till spel som idag är väldigt krävande, BF4, Dragon Age och typ FC4. GTAV kommer din i7a köra över då recommended setup (enligt rockstar games) är en i5a från 3000-serien 8GB ram och ett 660ti.

Oavsett vad du slänger på den inom närmsta året så kommer den fixa det med galans.

Köp ett till 980 och en 1440p skärm om du nu måste uppgradera. Mycket roligare än en processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Hej!
Är sugen på en ny CPU då ja sitter på en gammal 2600K.. Nu vet jag dock inte vilken, men det ska iallafall vara en i7.

Dom spel som jag kommer lira är väl GTA V och Minecraft.

Vilken CPU är absolut bäst för spel som GTA V?

Vilken CPU är absolut bäst för spel som Minecraft?

Vilken CPU är absolut bäst överlag??

Jag har inga krav på priser, och är kan lägga ut vad som behövs

Tusen tack!!

1. 4790k
2. G3258, Minecraft utnyttjar ändå inte mer än en tråd så mer än en G3258 är onödig. Dock så rekommenderas fortafarande en cpu med fler kärnor.
3. 5960x eller 5820k.

Visa signatur

Jag är ingen AMD, Intel eller Nvidia fanboy! Vid köpråd rekommenderar jag det som är mest prisvärt vid tillfället!

NZXT H440 | i7 5820K @ 3,8 GHz | EVGA GTX 980 SC | Crucial 16GB DDR4

EVGA G2 750W | MSI X99S SLI Plus | NZXT Kraken X41 | 256GB Samsung 850 Pro

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

5960x visst, e-pené. Eller om man behöver det för jobb osv.

Men vafan, om du ska gama så är det inte vettigt alls att uppgradera till något sånt. En 2600k i 4,8GHz räcker utan tvivel till spel som idag är väldigt krävande, BF4, Dragon Age och typ FC4. GTAV kommer din i7a köra över då recommended setup (enligt rockstar games) är en i5a från 3000-serien 8GB ram och ett 660ti.

Oavsett vad du slänger på den inom närmsta året så kommer den fixa det med galans.

Köp ett till 980 och en 1440p skärm om du nu måste uppgradera. Mycket roligare än en processor.

8 kärnig kanske är lite overkill i spel så kan nog hålla med men 6-8 kärnor i dag blir allt lättare att använda och intels 8 kärniga variant klockar ju väldigt bra också.
Så ska man ha det värsta så är det ändå inget dåligt köp och deras billigaste 6 kärnig a variant är definitivt intresant.

Min i7 3930K maxas ut allt oftare och allt längre perioder nu så 8 kärnor hade inte varit fel, inredningsprogram, encoding av video, 3d modellering, kompilering är dom grejor jag gjort på sistone som maxar alla 12 trådar för mig. Men i spel så ser jag långt från max belastning då allt för många tyvärr trådar dåligt men sedan spelar jag inte så många spel heller men det är ändå några stycken av olika slag nya och gamla.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Drasteroid:

Har nyligen införskaffat mig ett Asus Strix GTX 980 4GB DCUII OC, så där hoppas jag att ja klarar mig ett tag iaf...

Du lär behöva mer grafikprestanda innan din 2600K behöver bytas ut. 5960X för Minecraft och GTA, herregud alltså … finns säkert massa andra grejer som skulle ge så otroligt mycket mer märkbar ökning i upplevelse. Börja med tre 144 Hz-skärmar, riktigt bra ljud och ett till 980.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Det är ju gaming det handlar om. Din 4790K springer cirklar runt den CPUn för gaming.

Jaha kan inte så mycket om gaming, men jag antar att de flesta titlarna inte är optimerade för 36 trådar:)

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Det är ju gaming det handlar om. Din 4790K springer cirklar runt den CPUn för gaming.

Fast. Nej.

Cirklar gör den knappast, tvärtom.

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Entusiast

Du kanske skulle lägga pengarna på en ny bra skärm? IPS 34" 3440x1440 eller en 27" 2560x1440 med 120/144hz? Eller varför inte dubbla grafikkort? Kommer nog ge dig bra mycket mer och nåt du kommer märka av mot för den några procent stora skillnaden som du bara kommer se på grafer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Fast. Nej.

Cirklar gör den knappast, tvärtom.

Nej, den Xeon cpu'n är inte gjord för gaming och har mycket lägre klockfrekvens dessutom, hade fått totalspö av 4690K eller 4790K i spel då spelen idag ändå inte hade nyttjat mer än 4 kärnor så du hade ju haft 14 oanvända kärnor i spelet med den processorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Nej, den Xeon cpu'n är inte gjord för gaming och har mycket lägre klockfrekvens dessutom, hade fått totalspö av 4690K eller 4790K i spel då spelen idag ändå inte hade nyttjat mer än 4 kärnor så du hade ju haft 14 oanvända kärnor i spelet med den processorn

Givetvis är dom K märkta sannolikt bättre, men en Xeon kan överklockas, vidare är det samma arkitektur med högre cache, dvs sannolikheten att du märker någon skillnad (dvs cirklar) är obefintlig. Om du börjar använda fler GPUs och högre upplösning kommer Xeon tvärtom köra över 4690K åtminstone, och ligga relativt jämnt med 4790K.

Det jag reagerade på valet av uttrycket cirklar, som är extremt missvisande.

Det finns för övrigt spel som redan nu använder 4+ kärnor / trådar.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Här är för övrigt en extremt prisvärd processor, nämligen en Xeon som lämpar sig både för gaming och generellt användande; 4 kärnor 8 trådar med HT, 3,4 GHz bas och 3,8 GHz med turbo. I jämförelse med 4790K förlorar du K förmågan, men du får en bättre fläkt med i paketet och den kostar 700 kr mindre.

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Har haft den i tankarna.. Kommer den att vara framtidssäker?

Isåfall blir det nytt moderkort och nya minnen.. DDR4

Inget är framtidssäkert. Det är bara att glömma det tankesättet. Det är färskvaror vi pratar om här.

Skrivet av Aeig:

Givetvis är dom K märkta sannolikt bättre, men en Xeon kan överklockas, vidare är det samma arkitektur med högre cache, dvs sannolikheten att du märker någon skillnad (dvs cirklar) är obefintlig. Om du börjar använda fler GPUs och högre upplösning kommer Xeon tvärtom köra över 4690K åtminstone, och ligga relativt jämnt med 4790K.

Det jag reagerade på valet av uttrycket cirklar, som är extremt missvisande.

Det finns för övrigt spel som redan nu använder 4+ kärnor / trådar.

MVH

Inte tillräckligt väl. Det väger inte upp för den låga klockfrekvensen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Givetvis är dom K märkta sannolikt bättre, men en Xeon kan överklockas, vidare är det samma arkitektur med högre cache, dvs sannolikheten att du märker någon skillnad (dvs cirklar) är obefintlig. Om du börjar använda fler GPUs och högre upplösning kommer Xeon tvärtom köra över 4690K åtminstone, och ligga relativt jämnt med 4790K.

Det jag reagerade på valet av uttrycket cirklar, som är extremt missvisande.

Det finns för övrigt spel som redan nu använder 4+ kärnor / trådar.

MVH

Ska man spela så förstår jag inte varför man inte skulle välja K-märkta processorer då dom oftast inte kostar mer än den icke K-märkta versionen, ibland har den utan K varit dyrare till och med. Dom spelen som använder mer än 4 kärnor kan du säkert räkna på fingrarna, och då funkar ju ändå en i7a bra då dom har HT

Skrivet av Aeig:

Här är för övrigt en extremt prisvärd processor, nämligen en Xeon som lämpar sig både för gaming och generellt användande; 4 kärnor 8 trådar med HT, 3,4 GHz bas och 3,8 GHz med turbo. I jämförelse med 4790K förlorar du K förmågan, men du får en bättre fläkt med i paketet och den kostar 700 kr mindre.

nBIfDEcozqM

Man når alltså 3.8GHz i turbo på 2 kärnor, högsta med alla fyra var väl 3.6GHz? Då ligger basklocken på en 4790K på 4GHz, 4.4GHz turbo samt att den är upplåst. Men jovisst är man på en tightare budget så är Xeon processorn inte dålig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Hej!
Är sugen på en ny CPU då ja sitter på en gammal 2600K.. Nu vet jag dock inte vilken, men det ska iallafall vara en i7.

Dom spel som jag kommer lira är väl GTA V och Minecraft.

Vilken CPU är absolut bäst för spel som GTA V?

Vilken CPU är absolut bäst för spel som Minecraft?

Vilken CPU är absolut bäst överlag??

Jag har inga krav på priser, och är kan lägga ut vad som behövs

Tusen tack!!

"Bästa" cpu skulle ju vara en som hade den högsta core per core prestanda (IPC) stock så man har något bra att utgå ifrån. Dessvärre klockar nyare intel sedan sandy bridge sämre och sämre och behöver mer spänning för att bli stabila, samtidigt som de degraderas fortare än förra generationerna. Rätt kul va?

GTA V och minecraft är olika spel, gta v är multicore codat dvs. spelet använder flera kärnor så som battlefield 3 och 4. Minecraft är single core och använder endast en processorkärna vilket gör att även den kraftfullaste cpun där ute kommer flaska ett snabbt kort.

Bäst för mig är prestanda per krona och I detta fallet en i7 5820k vilken har 6 kärnor och kostar typ som en i7 4790k. Med en i7 5820k så har du rätt bra IPC för de spelen som använder 1-4 kärnor, och du får även en rejäl boost i de spelen som använder mer än 4 kärnor jämfört med en i7 4790k eller liknande.

För mig finns det endast två system som kan väljas till en speldator, ett system med 1150 och i5 4690k och ett system med 2011-3 och i7 5820k. Den ena är billigare (budget och quad core) och den andra premium (6 core).

Tidigare fanns inte dessa valmöjligheter utan ville man ha något bättre än en i5 3570k eller i7 3770k så kunde man endast välja en i7 4930k vilken kostade mycket mer både på cpu sidan och moderkort.

Sedan beror det ju på vilken upplösning man spelar också och hur mycket fps man vill ha. På 1080p sägs det att spelen kräver mycket mer cpu prestanda jämfört med 1440p. Jag vet att de som lirar på 1080p och vill ha 120+ fps speciellt i battlefield satsar på intel 6 core eftersom då kommer inte längre cpun vara en begränsning gällande fps, specielt om ett eller två snabba kort används.

Jag vet inte vilken nytta snubben kommer ha av en 6 core intel, men ska ha uppgradera så ska han köra på en i7 5820k vilken är den "billigaste" intel 6 core i nuläget och kommer vara den enda "riktiga" uppgraderingen jämfört med hans nuvarande quad core.